Nidelv venter Kina-Klondyke
Finansavisen velger å bruke det meste av førstesiden sin i dag til et oppslag om optimistisk vekst i Nidelv.
I følge Finansavisen har Kina-Klondyke sendt verdiene i Nidelv international til værs. Kassa var tom og konkursen nær da investoren Erik Risdal og daglig leder i Nidelv, Kåre Rannekleiv, høsten 2010 etablerte Nidelv International. Ambisjonene var det ikke noe i veien med, men det er ikke mer enn ett år siden det den gang varslede overskuddet av Kina-satsiningen uteble.
Nå lysner det i skogen, skal vi tro de to Nidelvinvestorene og Finansavisen;
- Vi har solgt en tredel av budsjettet allerede, sier Risdal til avisen. ”Gla-saken” om Nidelv kommer beleilig i forhold til en emisjon. Han er nå i markedet for å skaffe tre nye millioner til Nidel International. Etter stadig trykking av aksjer prises nå Nidelv, stadig i følge Finansavisen, til 101.6 millioner kroner.
Slipper skyhøy importavgift
Styreleder Risdal sier Nidelv selger båter hele tiden.
- Markedet i Kina er enda bedre enn vi hadde forutsatt, selv om båtene her er 50 prosent dyrere der enn i Europa, sier han. En importavgift på 43 prosent og en luksusskatt på 10 prosent gjør at kineserne må betale dyrt for båtdrømmen.
Nidelv har skaffet seg et fotfeste i landet ved å eie 61 % i Jiangvin Nidelv og dermed slipper dermed hele importavgiften. Erik Risdal forventer at omsetningen i år blir på 22 millioner kroner og et overskudd på 3,4 millioner. Neste år tror han på en tredobling både av omsetning og overskudd. Og forventningene til de kommende år er heller ikke små. Etter en planlagt børsnotering i 2016 skal det kinesiske selskapet ha en verdi på 700 millioner kroner.
Det er et stykke frem dit. I år skal Nidelv produsere 25 mindre båter og fire av den nye 39-foteren.