NØDHJELPER: McMurdo Smartfind s20 kan være den store forskjellen i en nødsituasjon.

Nødhjelp i hendig format

Den lille personlige AIS-senderen McMurdo S20 er ikke stor, men kan likevel utgjøre den store forskjellen i en nødsituasjon.

Publisert Sist oppdatert

Livet på havet har blitt langt tryggere takket være stadige utviklinger innen maritim teknologi. Siste sikkerhetstilskudd er McMurdo Smartfind S20, som er en personlig AIS-sender med bedre spesifikasjoner enn forgjengeren S10.

Smartfind S20 har både GPS-mottaker og AIS-sender* innebygd. Det gjør at den forulykkede sender sin nøyaktige posisjon og sin personlige ID, slik at redningmannskapet vet hvem som har falt i sjøen.

Liten og nett

Men med en vekt på bare 120 gram og størrelse mindre enn en mobiltelefon sier det seg selv at effekten ikke er allverden. Utløses AIS-senderen i sjøen vil rekkevidden være rundt 3-4 nautiske mil, noe som er forsvinnende lite på det åpne hav. Men rekkevidden økes selvsagt jo høyere senderen holdes. Alle båter med AIS-mottaker om bord (påbudt på større fartøyer) innen rekkevidden for senderen vil få opp nødsymbolet og senderens posisjon i forhold til eget fartøy.

AIS MED GPS: den forulykkede vil bli synlig på andre fartøyers kartplottere (dersom AIS-mottaker er installert) når den kommer innenfor rekkevidde.

Smartfind S20 er ikke noen erstatning for den personlige nødpeilesenderen (som sender nødsignal via satellitter), men er et meget godt verktøy ved lokale søk. Sendetiden er 24 timer, og det er altså innenfor dette vinduet man har håp om at signalet blir plukket opp av andre fartøyer, fly eller helikoptre.

AIS-senderen har en veiledende utsalgspris på 2813 kroner.

Norsk importør er Pronav.

*AIS står for Automatic Identification System, og er et system som ble utviklet for skipstrafikken. Alle fartøy over 300 bruttotonn og større fartøy i internasjonal fart er i dag pålagt å ha identifikasjonssystem ombord. Systemet fungerer som et antikollisjonsverktøy for skip og benyttes i trafikkovervåkingen på land, men også flere og flere fritidsbåter har tatt i bruk teknologien for å motta informasjon om møtende fartøys posisjon, fart, kurs og last.