Døper ny redningsskøyte
Den nye redningsskøyta RS 153 Kystvekteren har bare en motor, men skal likevel være like rask som sine "storesøstre".
Den nye redningsskøyta
RS 153 Kystvekteren
har en sekssylindret 500-hesters Iveco-motor under dørken, som sørger for en toppfart på 36 knop. Sammenlignet med andre redningsskøyter får man mye fart ut av en forholdsvis liten motorinstallasjon i den nye skøyta. RS153 har vannjet som fremdrift, og skroget er bygget i komposittmaterialet. Den navnløse nyvinningen skal primært benyttes i Oslofjorden.
-RS 153 er enda et hakk mere avansert bygget enn RS148 og selv om motorinstallasjon bl.a. er en god del tyngre så er totalvekten nesten like lav. Båten har et nyutviklet støy og vibrasjonsdempet "flytende" styrhus med tre fulldempede seter for besetningen og sofabenk for passasjerer og/eller pasient på båre. Forut er det et adskilt toalett og enkelt pantry, i følge konstruktør Birger Kullmann.
Det var
Gjensidigestiftelsens leder Unn Dehlen som var gudmor for den nye redningsskøyta.