Slik blir nye Viknes 980. Illustrasjoner: Gisle Sivertsen

Viknes lanserer ny sjark

Viknes Båt og Service AS utvider sortimentet med en rendyrket sjark. Båten lanseres allerede i høst, og kommer både i yrkes- og fritidsversjon.

Publisert Sist oppdatert

Markedssjef på Viknes, Christer Midthun, forteller at båten er utviklet i nært samarbeid med yrkesfiskere i Austevoll. En rekke krav og godt utviklingsarbeid har resultert i båt som er skreddersydd for yrkes- og hobbyfiskere. Båten går i direkte konkurranse med europeiske styrhusbåter, og fyller en nisje i markedet som i flere år har vært henimot uten norskbygde alternativer.

Alt er nytt

Viknes har i mange år tilbudt sjark-versjoner av både Viknes 880 og Viknes 1030. 880-modellen er ikke lenger i produksjon og 980 vil få en dekkslayout som er utviklet direkte med tanke på fiske og transport. Skroget er helt nyutviklet nettopp for å imøtekomme kravene til oppdrift og stabilitet som stilles til en godkjent kystsjark med åpent dekk. Viknes 980 har nemlig åpent dekk med høye fribord og et styrhus off-senter på babord side. Her blir det skikkelig førerplass, sittegruppe og bysse. Sittegruppen kan konverteres til en køye.


Toalettet blir plassert i et eget rom i akterkant av styrhuset, med inngang fra dekk. Dekkslayouten på sjarkutgaven er skreddersydd for blant annet garn, line og teine-fiske. Under styrhuset blir det plass til fem 300 liters kasser til garn eller levende fisk som kan slides frem og tilbake, alt etter kundens ønske.

Fritidsversjonen vil bli tilbudt med akterspeil med rekke, noe som gjør den egnet til en rekke transportoppgaver og aktiviteter, blant annet dykking. Siden de mange løsningene i 980-modellen er modulbasert, kan styrhuset plasseres etter kundens ønske, og i fritidsversjonen kan det settes ned en lugarmodul i stedet for lasterom under styrhuset.
FRITIDSVERSJON: Nye Viknes 980 i fritidsbåtversjon.

Blir prisgunstig

En av målsettingene under utviklingen av Viknes 980 Sjark har vært å holde prisen nede. Markedssjef Christer Midthun kan fortelle at grunnversjonen begynner på en drøy million kroner med en 222 hk Yanmar, mens en fullutrustet båt i sjarkversjon vil komme på ca to millioner kroner. Båten vil bli presentert for første gang i Bakarvågen i slutten av november.

FAKTA

 

Lengde:

9,80 meter

Bredde:

3,42 meter

Dieselkapasitet:

360+350 liter

Motoralternativer:

 

  •  

Yanmar 222 hk

  •  

Yanmar 369 hk

Opplysninger:

www.viknes.no