utgave nr 3 2001
Masse smånyheter
Myk lydisolasjon
Vi båteiere befinner oss ofte, uten å tenke over det, i ganske så støyende omgivelser, stadig langt over det støynivå som f.eks er tillatt på våre arbeidplasser. Det kan være bråk fra bølgeslag mot skroget, støy fra motor eller generator eller irriterende støykilder når vi ligger til kai eller på svai.
Amerikanske 3M Marine har ved hjelp av microfiberteknologi utviklet en isolering for båter over ni meters lengde. Det lydisolerende produktet er laget av polyester/pollyolefin og kan brukes i baugpartiet, i skott, skrog, tak og felter mellom ulike dekk. Det er også velegnet rundt dusj og lufteventiler. Overflaten er belagt med en olje- og varmefrastøtende hinne og er selvsagt også beregnet for motorrommet. Montering gjøres enten med stifter, kraftig tape eller en spesialspray som følger med.
Islolasjonen er i følge produsenten 67% lettere enn skum og 44 % lettere enn fiberglass og tiltrekker seg ikke fuktighet. Brukt som vanlig isolasjon for å holde stabil innetemperatur (varmt eller kjølig), skal den også gjøre nytten. Produktet selges på rull, enten 32 mm tykk eller 51 mm tykk, med henholdsvis betegnelsene MA4700 og MA6700 og det vil komme på det norske markedet fra forsommeren av.
Norsk importør: 3M Norge på Skjetten. Tlf.: 63 84 75 00.
RIB – joller fra Achilles
Achilles har premiere på to nye RIB – joller på årets Sjøen for alle. Hos Kellox AS på stand EB – 09 kan du se produsentens nye 2,75 og 3,10 meters RIBer. Den minste tåler opptil åtte-hesters påhengere, mens den største klarer opp til 15- hestere.
Achilles oppblåsbare båter har holdt en lav profil på det norske markedet. Litt av årsaken er relativt høye priser i forhold til mye av importbåter fra Korea og Kina. Men her henger pris nøye sammen med kvalitet. Båtenes yttersjikt er laget av et tettvevet og ekstra motstandsdyktig hypalon materiale. Sammen med bruken av neoprene i innerlagene gjør dette at båtene må håndbygges. Det man oppnår er båter som tåler ytre påvirkning langt bedre enn de fleste andre materialer. Overflaten har dessuten høy finish og båtene er derfor lettere å reholde.
Opplysninger: Kellox AS, tlf.: 64 97 61 00. På Internett: www.achillesusa.com
Mer speed til Europa fra USA
Engelske Performance Elite er blitt importør av de amerikanske Advantage Boats for Storbritannia, Europa og Midt-Østen. Advantage Boat produseres i Arizona i en serie fra 21 til 40 fot. Båtene er ekstremt raske, trendy og ”skreddersydd” for hver enkelt kunde og populære i USA. Nå skal de altså sendes ut til resten av verden. De første båtene kommer til England nå på vårparten, blant dem den nyeste modellen Advantage Poker Run 40 og de mindre 25 Citation og 32 Victory Offshore. Den engelske importøren fastholder at disse båtene er ettertraktet vilt i Europa.
Produsent: Advantage Boats. Internett:www.advantageboats.com
Europaimportør: Performance Elite i Dorset, England. Tlf.: 0044 1202 875355 Internett: www.performance-elite.com
Kule RIB – er
Arimar er en stor italiensk produsent av oppblåsbare båter. På stand EB 13 på Sjøyst kan du se hvor langt man nå er kommet i RIB – design. Arimar F24M må være drømmen for en ungdom med sine spreke linjer og elegante løsninger. Men båtene er også svært praktiske med innebygget styrekonsoll og to vanntette stuerom, godt med håndrekker og krysspullere som skjules med et lett trykk. Båten er ikke bare egnet som slepe, eller davitjolle, men er i realiteten en fullgod mini sportsbåt som lett drar vannski med den største tillate påhengeren på 15 hk. Opplysninger: Båtsmann Båt & Utstyr AS, tlf.: 66 85 55 90. På Internett: www.batsmann.no
Minirib for fire
Engelske Avon har lansert en ny liten RIB i det produsenten kaller Deluxe-klassen. Modellen heter 360 DL og er 3,60 meter lang. Den sidemonterte styrekonsollen har plass til to personer og ytterligere to kan sitte forenom styreplassen. Med innebygget 40 liter drivstofftank, fornuftig lanterneplassering og en del stuerom passer modellen bra som en ganske så ”classy” tender for større bobåter eller som en sporty landstedbåt. Anbefalt motorstørrelse er 40 hk. 360 DL kan også leveres med teakdetaljer som da koster ekstra.
Norsk importør: Fische Marine AS. Tlf.: 66 80 91 81. Internett: www.avon-inflatable.com
Liten for de store
Seasport 400 de luxe fra den engelske RIB-produsenten Avon er i utganspunktet designet som en tender til større båter, fortrinnsvis for lagring på dekk når den ikke er i bruk. Selv med enkle regneferdigheter forstår man at moderskipet da er av noe størrelse, i alle fall etter våre norske forhold.
Den nye RIB’en fra Avon er en artig liten friskus som med 50 hesters påhenger nok inviterer til fartsfylte og spennende kjøreopplevelser. Den har en annen plassutnyttelse enn sine mindre søstre 320 og 360. Med midtmontert styrekonsoll, som har en liten benk i forkant, dobbel benk bak konsollen samt en benk i baugen, er det sitteplass til fem personer ombord. Dermed tjener båten også formålet som menneskebefordrer og ikke bare leketøy.
Avon forhandles i Norge av Fische Marine AS, telefon 66 80 91 81, Internett: www.avon-inflatable.com
Flytende
Baltic er blitt en ledende produsent av flyteutstyr, og deres automatisk oppblåsbare vester har kommer ut på topp i flere tester. På stand DB 05 på Sjøen for alle viser produsenten mange nyheter. Vi bifaller særlig en detaljforbedring som brukerne vil sette pris på. De oppblåsbare vestene har en tendens til å gnage i nakken, spesielt når det er sol og du svetter. Baltic har sydd inn fleecefòr i nakken på en av sine modeller, dermed bør gnageproblemet være løst.
En av de andre 2001 - nyhetene fra produsenten er en vanlig vest/jakke med helautomatisk oppblåsing eller munnoppblåsing. Freemantel - modellene er regntette, har hette og koster rundt kr. 1170,-.
Opplysninger: E. O. L. Agenturer A/S, tlf.: 33 38 71 30. På Internett: www.eol-agenturer.no
Smartest i klassen?
Bavaria har bestemt seg. Den tyske storprodusenten av seilbåter jobber nå målbevisst for å opparbeide seg en posisjon på motorbåtmarkedet. På stand BA 12 premierevises BMB 300 Sport, som er modell nummer to i bedriftens motorbåtsatsing. I brosjyren finner du allerede båter opptil 38 fot, og flere modeller skal etter sigende være på beddingen.
Båtmagasinet testet BMB 27 (nr. 9/2000) og konkluderte med at båten viste lovende takter. 300 modellen er preget av høy komfort og en smart innredningsløsning, forresten litt i tråd med hva vi har etterlyst i flere tester. Båten har nemlig to faste dobbeltkøyer i tillegg til spiseplass under dekk. Den ene er plassert helt forut sammen med en lekker bysseseksjon og spiseplass. I hovedlugaren er det også inngang til toalett/dusj og til separat sovelugar med dobbeltkøye. Uteplassen er svært åpen med en fleksibel innredningsløsning og enkel tilgang til den store badeplattformen. Den planende sports/familiecruiseren har omfattende standardutstyrsliste, og leveres med mange motoralternativer fra singel Volvo Penta KAD 44 på 243 hk. og oppover.
Opplysninger: Lunde Båt AS, tlf.: 66 78 66 78. På Internett: www.sailboat.no
Kompakt Bayliner 3788
Under Fort Lauderdale utstillingen primo november lanserte Bayliner sin nyeste motoryacht på 11,69 m og med en høyde på 4,30 m. En kompakt flybridgebåt med masse boplass, som konstruktøren stort sett har valgt å beholde i åpne løsninger. Leider til flybridgen går opp til styrbord på akterdekket ved døren inn til den store salongen, som er oppdelt i seksjoner som dinette, TV og ”leke”senter, åpen bysse og sittegrupper. Fargetonene går i dust beige som kan virke kjedelig, men gir store lyse flater. Helt forut finnes en de luxe sovelugar med tilstøtende toalettrom på babord side. Løsningen er innbydende, meget sosial og inkluderende. Det finnes også en dobbel sovelugar under salongen på styrbord side.
Flybridgen har romslig førerposisjon og sitte-og liggeplass for seks personer. Akterdekket er i skyggen av flybridgen og har plass til fiskere eller gode stoler for dem som foretrekker å sitte i skyggen. Motoralternativene er 2 x 7,4 liter Mercruiser, Magnum eller Cummins diesler.
Data:
Lengde o.a. | 11,69 m |
Bredde | 4,09 m |
Deplasement | 10 317 kg |
Dypgående | 0,71 m |
Drivstoff | 1135 liter |
Ferskvann | 473 liter |
Septiktank | 136 liter |
Norsk importør: | Vadskjæret Marina i Larvik. Tlf.: 33 13 51 50. |
Toppen av bjerkeved
Engelske Birchwoods flaggskip Commando 510 var en spennende nyhet under båtmessen i London. Den 51 fots kalesjebåten har et tidløst og vakkert design, høy finish og lekkert materialvalg. Under dekk er 510 inndelt i en stor salong når man kommer ned, bysse til styrbord og en koselig L-salong med et sinnrikt foldebord til babord. Forut finner man rederlugaren med eget bad samt to gjestelugarer med et separat bad. På akterdekket fins en U-sofa bak den doble styreposisjonen samt en rund og annerledes solseng helt akter som er plassert over den romslige rib/jolle-garasjen. Helt akter følger, ikke overraskende, badeplattformen. Commando 510 tilbys med flere motoralternativer fra 860 and 1350 hk fra Volvo Penta eller Isotta Fraschini. Innredning og farger kan i stor grad utformes etter kundens ønsker.
Birchwood har ikke importør her i landet. Opplysninger får man derfor hos: Birchwood Marine International ved Richard Oddye, Common Road, Huthwaite, Nottinghamshire. NG17 2JU. Telefon: 00 44 16 23 51 51 33, Internett: www.birchwood.co.uk
Skummende hval
Med sine skumfylte, synkefrie skrog er Boston Wahler en av pionérene i båtindustrien. Ved å fylle skum mellom innerliner og skrog på samtlige av sine båter er Boston Whaler uansett størrelse praktisk talt usenkbar. Deres nye 21’ Outrage er kanskje ikke noen revolusjonerende nyhet, men snarere en solid og funksjonell amerikaner – det siste er ikke alltid kjennetegnet ved båter produsert ”over there”.
21-foteren er en ganske konvensjonell skjærgårdsjeep med detaljer som henvender seg til havfiskere, med stangholdere og to fiskekummer som en del av standardutstyret. Også 21’ Outrage skal tåle ti personer når båten allerede er fylt med vann – altså 2358 kilo i tillegg.
Dekksutformingen er som på de fleste skjærgårdsjeeper og byr ikke på mange overraskelser. Den har et stort akterdekk og en kraftig styrekonsoll som faktisk rommer et Porta potti-toalett! En høy pulpit er strukket i halve båtens lengde og bærer bud om at sikkerhet blir vektlagt av Boston Whaler.
For ytterligere informasjon: Seahorse Marina, tlf. 33 30 35 00.Internett: www.seahorse.no
Som et hus!
Den amerikanske yachtprodusenten Carver lager luksuriøse og solide bobåter fra 32 og oppover. I Fort Lauderdale i november lanserte de sin nye 350 Mariner, et virkelig hus på sjøen. Linjene er meget ukonvensjonelle. Her er hovedpoenget å få mest mulig boplass. Det rare er at båten ikke fremstår som klumpete, men den er spesiell. En svært kompakt båt med en åpen innredningsløsning, fancy vindusflater, to sovelugarer og en gedigen bysse. To leidere, en ute og en i salongen fører deg opp til flybridgen hvor det er plass til elleve personer. Broen har en meget smart og sosial løsning. På fordekket kan de solhungrige krype ned i sin lille trygge hule komfortabelt utstyrt med puter og ermlener.
350 Mariner leveres med en rekke motoralternativer.
Holder ting på plass
Alt bør ha sin faste plass ombord og kunne holde seg der, også i sjøgang Dette er en god regel som ikke alltid er like lett å gjennomføre. Båteiere har brukt klips som vist på bildet i mange år for å holde styr på båtshaker, koster, lommelykter m.m.m. som ligger i tykkelsesorden 19 – 51 mm. Clipper-klips som produsenten Beckson Marine i USA kaller dem, lanseres nå i en enda mindre versjon på 13 mm som skal passe for verktøy, antenner og mye annet småutstyr. De kan skrus opp mange lure steder ombord. I trange lugarer, på innsiden av skapdører og ved førerplassen. Materialet er i solid ”rustfri” hardplast og skaper ingen magnetiske forstyrrelser.
Opplysninger: www.beckson.com
Allsidig autopilot
ComNav 1101 lanseres nå med to utganger. Autopiloten gir informasjon til de fleste radarer, plottere, Loran og GPS enheter. Med en utgang som er kompatibel med Furuno AD 10S språk kan autopiloten i tillegg kommunisere med Furuno navigasjonsinstrumenter. Istedenfor kompliserte menyer kan brukeren programmere autopiloten ved hjelp av et ratt og enkle trykkbrytere. Informasjonen i displayet blir vist i form av full tekst og enkle ikoner.
En automatisk kompensasjon for avvik i elektroniske kompass er innebygget i systemet. For å sikre at båten holder riktig kurs i skiftende vind og stor sjø, kalibreres hele tiden autopiloten slik at den holder riktig rorposisjon.
Autopiloten er vanntett og er konstruert for bruk både under og på dekk. Selve instrumentet er 180 mm x 93 mm x 27 mm, og har en vekt på bare 1,47 kg. Apparatet kan drives på 12 eller 24 volt, og har et forbruk på 180 mA. Autopiloten leveres komplett med alt monteringstilbehør. Veiledende pris er 18 476 kr (uten pumpe til hydraulisk styresystem).
ComNav 1201 er en videreutvikling av 1101 og lanseres i disse dager under utstillingen Sjøen for alle. Denne modellen har et ”work” program som skal gjøre det vesentlig enklere for arbeidsbåter å operere på sakte fart og være velegnet for taubåter, slepebåter, sjarker og fiskebåter som er avhengig av maksimal rorrespons. Programmet trenger pålitelig fartsinformasjon enten fra GPS, DGPS eller annen fartskilde. Betjeningen av ComNav 1201 skal være enkel og kontrollenheten har et stort og tydelig display, er vanntett og kompakt i utførelsen. Det kan tilkobles en rekke navigasjonsinstrumenter inklusive ECDIS kartsystemer.
Importør: Pro Nav AS, tlf. 51 49 43 00.
Stadig flatere paneler
Under den gigantisk båtutstillingen i Fort Lauderdale primo november lanserte Digitalt View sine nyeste skjermer og paneler. Siden firmaet starte for fem år siden har hovedideen nettopp vært å redusere målene på båtelektronikk, spesielt i dybden. Nå er de ute med sin første serie. Display MM, en 15 tommers monitor, er det alle første produktet i serien.
Fordelene skal i følge produsenten være lett betjenthet, lett lesbarhet i alle slag lys, kapasitet for videounderholdning(!), mulighet for innbygging med tilrettelagt bakside, en kabel. Produktet skal være vanntett og robust.
Digital View Inc. er en internasjonal bedrift som har kontakter i USA, Europa og Asia. Etter hvert vil de lansere en rekke flate displayer og paneler, også i pakkeløsninger.
Opplysninger: Digital View. Tlf..001 408 782 7773. Internett: www.seaviewdisplays.com
Klapp sammen drammen!
Gleden ved, ja vi hadde nær sagt nødvendigheten av, en ankerdram, er stor – vel fortøyd. Bevares. Bygg & Bo på Holmensenteret i Asker utenfor Oslo har utstyr av diverse slag, og i en av deres mange maritime hyller fant vi dette drammeglasset i rustfritt stål som er til å klappe sammen. Selvsagt en nødvendighet i trangbodde farkoster, og et ”must” for sosiale bryggeslengere som foretrekker å ta oppvasken selv.
Glasset koster 118 kroner og fås hos Bygg & Bo i Asker, telefon 66 85 55 00.
Elektrostyring for dieselmotorer
Marex forbinder vi med norskproduserte fritidsbåter, men Marex SB er faktisk også navnet på en elektronisk styringsenhet for motorer, eller gear/gass-spak om man vil. Det er det internasjonale elektronikk- og hydraulikkfirmaet Rexroth som har utviklet styringsenheten.
Marex SB er konstruert for dieselmotorer, og systemet kan betjene to motorer og tre-fire kontrollspakstasjoner. All informasjon fra spakene blir overført elektronisk til en styringsenhet som sitter i motorrommet. Overføringen skjer via såkalt CAN-Bus-teknologi, hvilket blant annet medfører hurtigkoblinger til hver kontrollspakstasjon. Fra disse stasjonene kan man også velge automatisk synkronisering av motorenes turtall, og kontrollene er tilpasset mekanisk og elektronisk justering av turtallene. Spakkontrollene er meget enkle å montere, og man har kun en datakabel å konsentrere seg om som overføring til motorrommet. Prisene varierer fra i underkant av 15.000 kroner for ett sett med en kontrollspakstasjon og til en motor med elektronisk gass og gearsjalter og opp til i underkant av 70.000 kroner for 4 spakstasjoner og mekaniske drivenheter til to motorer.
Norsk agent er Mannesmann Rexroth A/S, Marineavdelingen Tlf: 55 23 61 80. Internett: www.rexroth.no
Tøm brystlommene!
Her forleden datt det inn en historie om tenning i Båtmagasinets postkasse som satte de ”små grå” i sving. Terje Pedersen i Oslo skrur tydeligvis mye på motorer og serverte følgende unike eventyr fra virkeligheten:
”Jeg overhaler for tiden en Volvo Penta MD21A. Da jeg demonterte sylindertoppen i går, fant jeg en engangslighter under innsugsventilen til sylinder nr. 3. Den var ca 7 x 4 cm med lesbart ICA-symbol på siden. Plasten var ganske hel, men metalldelene hadde hatt en smertefull ferd mellom topp og stempel før de har rømt eksosveien ut.
Motoren har sittet i en Nimbus fra ca 1980. Nåværende eier har hatt den i 14 år uten å ha demontert noe på innsugsiden og kjørt ca 1500 timer uten å merke noe galt. Siden ICA-kjeden ikke har vært så lenge i Norge, kan det kanskje være en mekaniker ved Volvo-fabrikken som ble en lighter fattigere for ca 20 år siden. Samtidig som han saboterte litt for lufttilførselen til 3. sylinder, sørget han i hvert fall for litt ekstra tenning en stakket stund. Jeg har skrudd mye motor og aldri opplevd noe lignende. Konklusjon: Tøm brystlommene eller la være å bruke dem helt.
Plassrikt palass
Blant de største nyhetene (i fot) under London Boat Show i januar var Fairline Squadron 58. En praktfull båt hvor plassen er utnyttet til det maksimale, og som oser av kvalitet og luksus.
Squadron 58 kompletterer Squadron-serien som omfatter båter fra 52 til 65 fot. Det som skiller 58-foteren fra sine større og mindre søstre er særlig den sterkt utvidete flybridgen som er trukket lenger akterover. Den gir god plass til både solbading og sitteplasser til tolv personer rundt bordet i en C-formet sittegruppe. Her finner man elektrisk grill, varmt og kaldt vann og kjøleskap. En leider fører ned til salongen innomhus, samt en ned til akterdekket. Her er det selvsagt teakdekk, elektrisk-hydraulisk gangvei og utvendig styreposisjon. På dekket forut er det også en stor solseng, og langs dollbordene er det høye stålrekker.
På dekksnivå består fasilitetene av en romslig og svært delikat salong som man entrer via de store dørene fra akterdekket. Treverksarbeidene er gedigne, utført i sprøytelakkert kirsebærtre og, eller eik. Formene er kompromissløst ovale. Byssa er nedsenket til styrbord. Herfra er det også adkomst til et rom med valgfri anvendelse. Man kan benytte det som en ekstra lugar, eller som rom for vaskemaskin og fryser. Styreposisjonen er overdådig, med komfort og interiør som har mye til felles med en Jaguar. Under dekk forut finnes to gjestelugarer, en dobbel og en tvilling, samt rederlugaren helt forut. Og selvsagt har båten to bad.
58 Squadron kan utstyres med ulike motoralternativer fra 1230 til 1600 hk, som vil gi en toppfart fra 28 til 34 knop. Med en prislapp på rundt ti millioner kroner er den ingen båt for hvermansen, men en drøm for mange. Drømmebåten vil ikke bli å se på Sjølyst i mars, men derimot Targa 40 og Phantom 43.
Norsk importør: Nordic Marine AS, telefon 22 94 40 60, Internett: www.fairline.no
Stor nostalgisk salongbåt
I fjor sommer lanserte amerikanske Baltek Corporation sin første moderne salongbåt. En reinkarnasjon med linjer fra 20 årene da disse hurtiggående farkostene fraktet businesspappaer fra Long Island til Manhattans kontorer. Båtens navn er Fayerweather og den er 60 fot lang og bare 11,5 fot bred. Med to Yanmar diesler og Hamilton vannjet oppnår den en topphastighet på 37 knop og en bedagelig marsjfart på 28-30 knop, Konstruktøren Penn Edmonds har her skapt sin aller første motorbåt til en familie som tidligere alltid har seilt på ”skråss”, men som nå ønsket seg en mer stødig, lettstelt, hurtiggående og komfortabel båt.
For å oppnå båtens gode farts-og sjøegenskaper, har man vært selektiv i materialvalget. Overbygget er skapt i ekstremt lette materialer, bl.a. med karbonfiber i innerlineren etter en meget avansert og kostbar teknologi. Til tross for båtens lave vekt, skal salongbåten være solid og tåle optimale forhold i sjøen. Lydisoleringen om bord skal være et studium for seg.
The Fayerweather har et stort styrhus og to digre sovelugarer. Fasiliteter som dypfryser, air conditioning, komfyr og mikrobølgeovn får strøm fra et 110 volt aggregat. I tillegg er båten utstyrt med avansert navigasjonselektronikk. Båten har vært i bruk et halvt års tid, men har vakt oppsikt i en del grupperinger i USA – folk som har sans for nostalgi, fart og at en båt skal være lett å ”handle”.
Opplysninger: Baltec Corporation i New Jersey Tlf.:001 914 735 3030. Fax: 001 914 735 2270.
Båtmesse på Gjøvik
For første gang skal båtfolket på Mjøsa få sin egen utstilling i Gjøvik olympiske Fjellhall, hvis det går som messearrangøren Flexi Tech vil. Det skal være bortimot 8000 båter i stort og smått på Mjøsa og det er mange imponerende havneanlegg både i og utenfor mjøsbyene. Datoene er 24. – 28. august og båter som slipper inn i hallen begrenses til 30 fot på grunn av portenes størrelse.
Lekker italiener
Gobbi 27 Sport er 30 fot, faktisk 32 med plattform. Båten har norgespremiere og er en rendyrket sportscruiser med turbåtkvaliteter. Under dekk finner du en sittegruppe som kan gjøres om til køye. I tillegg er det en dobbeltkøye på tvers i en minilugar. Nedenunder finner du også toalett/dusj og bysseseksjon med kjøleskap. Uteplassen er utformet for å kunne nyte vakre soldager maksimalt. Lengden er 9,00 meter, bredden 3,00 meter, drivstoffkapasiteten er på 450 liter, ferskvannstanken rommer 100 liter og kapasiteten på varmtvannet er 40 liter. Prisen med to Volvo Penta 41 – dieselmotorer blir 1,15 mill. kroner.
Opplysninger: Normarin AS, tlf.: 32 89 59 69. På Internett: www.gobbi.no
Liten Goldfish med stor diesel
Goldfish i Drøbak har brukt høsten og vinteren på å oppgradere 21 Sport. Utseendet vil i praksis være som før, men med tanke på fiskere og oppdrettere på Vestlandet som vil bruke båten i jobben, motoriseres 21-foteren nå med et større dieselalternativ. Den første med Yanmar 207 hk 4LHA-STZE ble levert før jul, og produsenten var selvsagt spent på ytelsene under første prøvetur. De var svært fornøyd med motorvalg, en stabil topphastighet på 50 knop og en planingstid på åtte sekunder.
Opplysninger: Tlf.: 64 93 17 93 www.goldfishboat.com[https://www.goldfishboat.com]
Sprek norsk skjærgårdsjeep
Denne nye 29 – fots skjærgårdsjeepen med det italienskklingende navnet Gozzi 29 produseres på Nesodden utenfor Oslo og har premiere på stand DA 10 på Sjøen for alle. Båten er en ”kjøremaskin” og har ifølge produsenten optimale sjøegenskaper. Båten er beregnet til dagsturer, har plass til mange på den store utplassen og er beregnet for innenbordsmotorer med drev fra 200 hk. og oppover.
Opplysninger: Gozzi Marine ANS, tlf.: 66 91 51 15.
Gulfbåter til Sjølyst
Tromsøbedriften Gulf Yacht AS har siden i fjor sommer solgt fem båter produsert av Gulf Craft i Dubai i Saudi Arabia. Araberne tilbyr båter fra 20 til 118 fot for de fleste formål. Importøren her i landet har konsentrert seg om båter opp til 47 fot, omtalt i Båtmagasinet i november i fjor. På Sjølyst stiller de med en 24 foter med utenbordsmotor som vi skrev om i nummer 9/00, samt en helt ny lukket 32 foter og en 36 fots kalesjebåt – alle med typebetegnelsen Ambassador.
- 32 foteren vil ha verdenspremiere på Sjølyst dersom vi får den CE-godkjent i tide, forteller daglig leder i Gulf Yacht AS, Karl-Johan Brekmo.
- Det er en bakveggbåt uten flybridge med velkjent planløsning. Stor og lys salong på dekksnivå med sittegruppe på babord side og førerplass til styrbord, med bysse aktenfor. Ned to trinn kommer man til toalettet på styrbord side, og en romslig lugar forut og en dobbel stikklugar inn aktenfor nedgangen. Båten blir motorisert med en enkel Volvo KAD 44, forteller Brekmo, som lover prisgunstige båter.
Hardy ingen mindre?
Engelske Hardy lager båter med et tradisjonelt design fra 35 fot og nedover til 20. Deres absolutte minstemann heter Hardy Bosun og er en skjønn liten båt som står i nært slektskap til Hardy Family Pilot. I tillegg til å lage større båter, er det Hardy Marines filosofi å kunne tilby små, relativt prisgunstige familiebåter med utenbordsmotor i størrelse opp til 75 hk.
Produsenten legger stor vekt på sjøegenskaper og høy kvalitet. Bosun har et udiskutabelt engelskinspirert design, med et lite styrhus uten bakvegg og en ruff med salong eller alternativt to køyer som kan gjøres om til en dobbeltkøye. Til styrbord er det et toalett.
Motorbrønnen er selvlensende og har rekker i rustfritt stål. Styrhuset har to seter. Under setet på babord side finnes en liten bysse. Akterut er det to seter på hver side av motorbrønnen. I baugen er det en kraftig pulpit, som fortsettes akterover av wire-rekker. Vinduene er overalt satt inn i kraftige aluminiumsrammer. Båten gir inntrykk av å være en robust ”tass”, og får med den kraftige taufenderen et sjarmerende utseende. Hardy har ingen forhandler i Norge, men kan kontaktes i England: Hardy Marine, North Walsham, Norfolk, UK. Telefon 00 44 1692 408700, telefax 00 44 1692 406483. Internett: www.hardy-marine.co.uk
Sjøsykebriller
Vi trodde første det var en spøk, og det var da også mange som humret da de så brillene første gang. SwissTech Tempest har nemlig etter tre års utprøving lansert solbriller med kunstig horisont. Denne horisonten skal lure øyet til å tro at det ikke er noe som beveger seg når man sitter i en rullende skute, og dermed skal også eventuell sjøsyke forsvinne.
Brillene fåes med rød eller sort innfatning, og man holder nå på å lage en barneutgave og en ”clip-on” versjon til vanlige briller. Prisen ligger på drøyt 700 kroner for et par.
Hvit svane får skite fritt
Skibladner har fått dispensasjon til utslipp av kloakk og gråvann og går dermed en ny seilsesong Mjøsa i møte. Sjøfartsdirektoratet sa først nei til skiten, men krefter bak klenodiet klaget til miljøverndepartementet og fikk ja fordi skipet er et viktig levende kulturminne for hele landet. Men dispensasjonen gjelder bare fram til sesongen 2004. Da må båten bygges om for mer hygieniske forhold.
Sandblåse skroget selv?
IBIX sandblåser er i følge produsenten et lite og enkelt sandblåseapparat. Vi synes faktisk det var ganske stort, men det kan jo være et apparat flere i havna kan gå sammen om og ”bosse” på. Det kan brukes til små og store vedlikeholdsarbeider. Apparatet brukes i dag av rederier, skipsverft, offshore, mekanisk industri, møbelindustri, landbruk etc. Du kan velge blåsemiddel som glass, kalk, garnet, aluminiumsilikat etc. Apparatet er produsert av IBIX AS i Haugesund. Lautom AS på Rud i Bærum står for salget på det norske markedet.
Opplysninger om produktet og nærmeste forhandler: Tlf: 67 17 83 00, fax. 67 17 83 05
GPS og kompass enes
Nytt i våres på elektronikksiden er JLR-10 som er gps og kompass i samme enhet. JLR-10 GPS gyro er en ny type retningssensor som bruker signaler fra gps-satellittene for stabil kursinformasjon. Instrumentet er, i følge produsenten meget velegnet for fiskebåter, større fritidsbåter og hurtiggående fartøy som ikke har krav til konvensjonell gyro. JLR-10 kan dessuten erstatte autopilotens kompass for mer stabil kurs. JLR-10 skal være et vedlikeholdsfritt alternativ til gyrokompass og gi følgende fordeler:
Nøyaktig og stabil kursinformasjon, posisjon og fartsopplysninger, sensor som tar hensyn til rulle- og stampebevegeleser, utgang med fart over grunn, posisjon og kurs over grunn, direkte tilkobling til JCD-radar og NMESA 184 utgang. Systemet består av antenne, prosessor og betjening
Opplysninger: ProNav as i Egersund. Tlf.. 52 49 43 00. Internett: www.pronav.no
Kaldt ute, varmt inne
Varmerprodusenten Eberspächer har lansert to nye dieselvarmere, nemlig Airtronic D2 for seilbåter opp til 33 fot og motorbåter opp til 30 fot, og Airtronic D4 for båter opp til henholdsvis 40 og 36 fot. Begge varmerne er utstyrt med en digital tidsbryter som gjør det mulig å stille inn varmeren på forhånd, enten du ønsker at den skal tenne før du kommer om bord, eller en stund før frokost. D2 produserer 2,2 kW, mens D4 gir 4 kW. Den digitale enheten har også termostat.
Varmerne er designet med enkel montering for øyet, og dessuten slik at vedlikehold skal kunne utføres enkelt. Dieselforbruket er lavt, med 0,23 liter i timen på full effekt og 0,10 liter i timen på lav effekt for D2, og 0,38 liter i timen på full effekt og 0,14 liter i timen på lav for D4.
Norsk importør: Robert Bosch Norge A/S på Kolbotn 66 81 70 00, Internett: www.bosch.no
Nedsenkbare kryssholt
For båter med smale dollbord og liten dekksplass kan nedsenkbare kryssholt være en god og snublebefriende ide. Med en slik innretning slipper man vonde tær og blå negler etter ublide møter med kryssholtene. Denne varianten er bare å trekke opp når man skal fortøye båten, og skyve det ned igjen når man går fra land. Modellen er tilgjengelig i tre størrelser. Den minste er 11,4 cm lang og bare 3 cm bred. De to andre er henholdsvis 15,2 cm og 20,3 cm lange med bredder på respektive 3,8 cm og 5,1 cm.
Kryssholtet er laget av rustfritt stål for marint bruk, og leveres komplett med fester. Produktet produseres av Accon Marine Inc.
Importør: Telmo Control AS, tlf. 22 67 23 60.
Landau i nabolandet
I november 1999 skrev vi om Landau 20, av oss kalt ”miljøbåten”. På det tidspunkt hadde ikke den nyutviklede og meget omdiskuterte engelske motorbåten skandinavisk importør. Svenske bengs.marine.services fikk nylig importagenturet på den prisvinnende farkosten. Landau 20 ble nemlig skapt som resultat av en designkonkurranse der målet var å komme frem til en ny og miljøvennlig konstruksjon. Det var et hovedpoeng at båten skulle kunne brukes på kanaler og innsjøer. Minst mulig hekkbølger for å unngå korrosjon langs elvebredden var derfor et viktig kriterium. Seilbåtkonstruktøren David Thomas ved Hunter-verftet gikk av med seieren med sin Landau 20. Båten gjør 20 knop med en 50-hester takket være et trimaranlignende undervannsskrog.
Landau 20 fås både i en kabin-versjon og med walkaround-løsning, samt i en RIB-versjon med pongtonger. Den har ingen planingsterskel, kan utstyres med motorer fra 9 til 90 hester, er trailbar og gir overnattingsmuligheter for fire personer, samt ståhøyde i salongen! Båten ble vist på Gøteborg-messen i februar og kommer til Stockholmsmessen i mars.
Flere opplysninger får du hos bengs.marine.service, Torslanda, Sverige, telefon 00 46 31 92 48 62, Internett: www.bengsservies.com
Gult er inmari kuult!
Særlig når din nye 40 fots Whisper Jet 40 matcher perfekt fargen du har på din nye Porsche Boxter. Da får man tro at den stolte eier nesten blir religiøs i sin lykke, ikke sant? ”Zoom” heter denne praktfulle båten konstruert av Ted Hood i Florida ved Little Harbor, et verft som ser ut til å ha hendene fulle om dagen. Deres vakre båter kombinerer det klassiske og maritime. Samtidig er de gjennomgående videreutviklet og raffinert. Båtmagasinet har beskrevet Little Harbor 44 tidligere (nr 6/00) og her dristet vi oss til å stille spørsmålet om hun var verdens vakreste.
I dag tilbyr verftet fire modeller, alle med vannjet og jet-stick, fra den nyeste lillesøster på 34 fot, 40 foteren, 44 foteren og den store luksuriøse 55 foteren som er under bygging. Styresystemet er basert på en dataenhet styrt via en jet-stick, en liten genistrek som regulerer forover, akterover, retning og sidemanøvrering via baugpropellen bare ved å bevege den lille "pinnen". De sammenligner dette faktisk med et dataspill!
Den helt nye 34 foteren Little Harbor Whisper Jet 34 er myntet på havfiske, dagsturer og overnattingsturer – avhengig av innredningsløsning. Toppfart er beregnet til 33 knop, cruising på 29. Køyeplass for fire personer, toalettrom, stor bysse og styrhuset rommer mange i en L-sofa nær skipperen.
Ted Hoods livsfilosifi er ikke å produsere mange store båter, bare noen få som er helt perfekte.
Opplysninger: Little Harbor.Tlf.:001401 683 7005. Internett: www.littleharboryachts.co
Gassregulert stolsøyle
Gassregulering og gassdemping på førerstolen tillater alternative høydereguleringer og gir bedre sittekomfort for skipperen. Denne søyletoppen kan dreies 360 ° og leveres med integrert glideskinne som kontrolleres med det frontmonterte håndtaket. Søylen leveres i to versjoner, Mainstay HD 34/47 og HD 57/70, som kan reguleres henholdsvis 34-47 cm og 57-70 cm. Søylerøret er høyglanspolert, mens søyletoppen er i hvit pulverlakk. Veiledende pris er henholdsvis 2470 kr og 3180 kr.
Forhandler: Jens Sagen AS, tlf. 38 18 31 11.
Internett: www.jens-sagen.no[https://www.jens-sagen.no]
Sjøen for alle-logo
Ingen Daffy
Selv om navnet Marex 21 Ducky vekker assosiasjoner til tegneserieverdens lateste and, nemlig Daffy Duck, skal man ikke fnyse av fartspotensialet til denne spennende båtnyheten. Denne moderne varianten av skjermsnekka skal gjøre 22 knop med en 76 hk dieselmotor. Produsenten håper at den nye 21-foteren kan være med på å blåse liv i den delen av båtlivet som ikke nødvendigvis behøver å koste millioner.
Ducky er tradisjonell i linjene, men har moderne løsninger og materialer. Båten har to styreposisjoner og sitteplass til hele 10 personer. Flere låsbare skap, mye stueplass, ankerbokser, kalesjeboks, badeplattform og solseng for to personer gjør dette til en fleksibel båt.
Båten vil bli premierevist på ”Sjøen for Alle”.
Data
Lengde: | 6,5 m |
Bredde: | 2,43 m |
Konstruksjon/design: | Espen Aalrud og Espen Thorup |
Produsent: | Marex AS, tlf. 37047777. |
Internett: | www.marexboats.no |
Mer LED-lamper
Lamper med LED-teknologi kommer for fullt. Disse lampene fra Hella Marine er helt vanntette, og kan derfor benyttes både over og under dekk. Lysdioder har ekstrem lang levetid og bruker veldig lite strøm. Glem alt som heter å skifte pærer. Produsenten lover en levetid på cirka 20.000 timer, de er korrosjonsfrie, avgir lite varme og tåler risting og støt. Lamper med denne teknologien er derfor ypperlige i båt. De nye lampene har en rekke bruksområder, som for eksempel kartlys, nattlys, nødlys, orienteringslys, trappelys eller bare generell dempet belysning. De leveres med hvitt eller rødt lys. Lampene leveres komplett med pakninger og skruer. Dekkringen rundt lampene er tilgjengelige i svart-, hvit-, krom- eller messingfarge (gjelder de runde). Veiledende priser er fra 205 - 245 kr (avhengig av farge på dekkring) for de runde og 187 kr for de ovale.
Importør: Hellanor, tlf. 67 06 60 00
Internett: www.hellanor.no
”Nimbus – dödare?”
Nimbus har med sin Nova – serie tatt et solid grep om markedet for de store eksklusive skjærgårdsjeepene. Forbina – båtene har jobbet seg forsiktig inn på det norske markedet, og kommer nå med en 850 F som ifølge produsenten vil bli en konkurrent til nettopp Nova – serien fra Nimbus, ikke minst med gunstigere pris!
Forbina 850 F har store utearealer, men har også soveplass for fire under dekk. V – køya kan gjøres om til spiseplass. Under dekk finner du også bysseseksjon med to – bluss koker, trykkvann og kjøleskap samt avlukket toalett.
Båten er 8,50 m. lang, 2.85 m. bred, veier 2,7 tonn og leveres standard med en Volvo Penta KAD 32 DP diesel på 170 hk.
Opplysninger: Høvik Marine AS, tlf.: 67 10 59 99, på Internett: www.forbina.se
Trimplanserie med indikator
Insta Trim Plus-serien kombinerer pålitelig teknologi med ny digital teknikk. Den nye hydraulikksylinderen har større kapasitet enn den tidligere modellen. Med indikatorsensorer i sylinderne kan man ved hjelp av den elektroniske trimplanindikatoren se trimplanenes posisjon på et instrument ved førerplassen. Instrumentet styres av en sensor og tilpasser seg lyset slik at det alltid er lettlest. For å matche resten av instrumentpanelet kan man velge mellom åtte ulike fargekombinasjoner på instrumentbelysningen.
Selve instrumentet er lite og stilig med to søyler som viser trimplanenes posisjon.
Nærmere informasjon om Trim Plus-serien: GECEA Euro Trading AB, Sverige, tlf. 0046317792910.
Nye påhengere
På stand EB – 09 viser Kellox AS nye motorer både fra Tohatsu og Honda. Tohatsu viser sine nye 90 og 50 - hestere. Dette er to-taktere med lavtrykks direkteinnsprøytning. Det er delte meninger om hvorvidt to- takteren vil klare å følge med forurensningskravene i årene som kommer. Tohatsu hevder at disse to nye holder seg innenfor kravene som kommer i 2006 og vil være et bevis på at to- takteren har en framtid.
Hondas nye 10 og 8- hestere er som seg hør og bør fire- taktere. De nye modellene skal ifølge produsenten være ekstremt økonomiske i drift, samtidig som at de også preges av Honda’ varemerker: Stille og vibrasjonsfri gange.
Hos Marine Power på stand CB – 03, 0-4 og 05 vises den nye 115 – hesteren fra Mercury. Fire- takteren er basert på en motorblokk fra den kjente engelske bilmotorbyggeren Cosworth, og da bruker det å bli bra greier!
Nylonkompositt det beste i båt?
Riktig materialvalg for gjennomføringer og ventiler i rørsystemet om bord er meget viktig. I forrige utgave (nr. 1/01) skrev vi om kraner og gjennomføringer laget av en farlig blanding av metall og galvanisert stål, som kan resultere i at båter rett og slett går til bunns. Messing og kobber har vært de tradisjonelle valgene, men etter noen sesonger har de lett for å korrodere. Plast har vært prøvd med hell, men produktene har ofte ikke vært tilpasset det marine miljøet.
I motsetning til plastprodukter har glassforsterket nylon en rekke fordeler. Det tåler større belastning, større temperaturendringer, det er UV-stabilt og overflaten er mindre glatt enn på plast. På den måten sitter slanger som er klamret fast bedre. Akkurat som plast er det korrosjonsbestandig og har liten egenvekt.
Det er viktig å gå over alle ventiler med jevne mellomrom for å åpne og lukke dem slik at de går lett, samt foreta en visuell inspeksjon. Ventiler som blir stående i en posisjon har lett for å sette seg fast. Veiledende pris for treveisventil er 410 kr for 1” og 440 kr for 1,5”.
Importør: Ingvald Skaane, tlf. 33 04 15 91.
Gamle gode Nylonvask overlever
Som husmor fikk jeg et råd den gang jeg var ung husmor (prøvde i alle fall). - Nylonvask bruker vi på vinduene og speil og sånn, sa pensjonistfru Haugen forklarende. Det var omtrent på den tiden vi pusset tenner i Siko og vasket håret i hvit tjæresepe.
Tuben i den blå og hvite anonyme lille pakken er fortsatt et populært produkt i forbindelse med renhold. Det er altså ingen spray, men en krem og til pussingen brukte vi gjerne gamle aviser til å få vinduene stripefrie og blanke. Det ble svært bra den gangen og pakken har fortsatt sin plass i kjøkkenskapet.
Nylonvask er et universalmiddel med en rekke bruksområder. Finvask av enkelte sarte plagg, vindusvask og skumvask og de etter hvert nokså bedritne båtputer vi setter oss på om bord. Flekkfjerning og bil-og båtvask er bruksområder som interesserer oss mest. Mange blander den også i vidusspylervæsken og produktet har mange mannlige faste kunder. I vår galopperende produktutviklende hverdag kan det være beroligende at vi fortsatt har noen gode, gamle hjelpemidler.
Prøv på vindusflatene om bord innvendig og utvendig i første omgang og eksperimenter videre når junior har hele skjortefronten full av ketchup.
Produktet selges i dagligvarehandelen. For flere opplysninger: Jensen & Co på Skytta. Tlf.: 67 06 67 00. e-mail: tom.tarheim@jensenco.no
For de ivrigste dykkerne
Nye oksygensett for dykkere har vi fått tilsendt fra dykkerentusiastene i Marin Foto Norge as i Bergen. Oksygensettet kan brukes en gang og består av to stk 600 ml flasker ren oksygen. Det følger med munnstykke og slange. Settet leveres i en koffert som kan monteres på vegg. Klippsplate for montering følger med. Settet er beregnet for bruk i båt og skal være et effektivt hjelpemiddel ved ulykker. Prisen er kr 1995.
Opplysninger: Marin Foto Norge AS. Tlf.: 56 38 74 77. Fax: 56 38 73 13 Internett: www.uvfoto.com
Større med hardtop
Ombrine 900 er blitt 60 cm lengre, og heter nå Ombrine 960. Den fåes nå som hardtop-versjon med kalesjeløsning for akterdekket i tillegg til den åpne ”solversjonen” med vindskjerm. Det er kun snakk om en hardtop og ingen bakvegg. Hardtopen har to store skyveluker i taket, hvilket gjør båten luftig på varme sommerdager. Badeplattformen utgjør 35 cm av de nye 60 cm, mens skroget er ”bare” blitt 25 cm lenger. Utenom de eksteriørmessige endringene, er det ikke store forandringer fra Ombrine 900 (minitest i Båtmagasinet nr. 7/2000).
Importør: Aliboats AS, tlf. 37 09 30 00. www.aliboats.no
Kombisjark på engelsk
En værhard kyst med menimalt beskyttende skjærgård har drevet britene til å utvikle flere tøffe båttyper som med sine robuste egenskaper også bør ha et marked her i landet. Blant dem finner vi Orkney Boats Ltd. som produserer båter i størrelsen 20 til 24 fot. Orkney har tatt utgangspunkt i det tradisjonelle, erfaringsbaserte designet som har grodd frem på Orknøyene og latt anerkjente konstruktører perfeksjonere dette. Men til tross for navnet, produseres båtene nesten så langt syd i England man kan komme.
Den største båten i Orkney-serien er Day Angler 24 som i Norge mest dekkende kan kalles en kombisjark. Bak konstruksjonen står den kjente Nelson-designeren Arthur Mursell og TT Boat Designs Ltd., som har skapt båten med tanke på så vel kommersiell bruk som fritidsmarkedet. Day Angler 24 har et stort akterdekk og et romslig styrhus i forholdet 60/40. Et av kravene Mursell måtte innfri var at toppfarten skulle være 25 knop pluss, og at båten skulle tåle 12-14 knop også under vanskelige forhold. Den skulle dessuten ha en aksjonsradius på minimum 200 nautiske mil. Av denne grunn er båtene blitt populære blant havfiskere og havnemyndigheter. Halvplanerskroget har mange fellestrekk med Nelson-båtene som vi skriver om på side 84 i dette nummeret.
Day Angler 24 kan utstyres med flere motoralternativer, fra 2 x 105 til singleinstallert Volvo Penta AD41P på 200 hk. Orkney-båtene har ingen forhandler i Norge.
Flere opplysninger om Orkney-båtene fås hos: Orkney Boats Ltd., West Sussex, telefon 00 44 12 43 55 14 56.
Kommer til i krokene
Det så inderlig sant at det er bedre med litt møkk i krokene enn et rent helvete. Men når krokene blir utilgjengelige, er også det noe møkk, særlig når de er møkkete. Og utilgjengelige småplasser er et ganske alminnelige problem i firitidsbåter. Amerikanske Shurhold Industries har utvilket en fleksibel mopp-variant som har fått navnet Swivel Pad Combo. Produktet består av en brakett som holder på plass et mykt syntetisk lammeullstrekk. Utformingen er slik at denne ”pad’n” ikke setter merker. Koblet til et skaft har den en leddfunksjon som gjør det mulig å bevege den i alle retninger og dermed komme til på kronglete plasser. Det syntetiske trekket slutter helt om braketten slik at den ikke faller av, selv ved aktiv bruk. ”Moppen” kan brukes både i vann og til polering. Cirkapris for brakett med trekk er 340 kroner. I tillegg kommer skaft. Opplysninger får du hos Båt Buddy, Thomas Thomassen, Skrivegardsskogen 9, 1440 Drøbak, telefon 64 93 70 54. Internett: www.shurhold.com
Pinsett til grill og gryte
Både i byssa og hjemme har vel de fleste etter hvert skaffet seg panner og kasseroller med belagt overflate, enten i teflon eller titan. Disse materialene krever skånsom behandling og blir meget ”opprevet” når de stikkes i med kniver, gafler og metallskjeer. Stekespader, røresleiver og øser finnes i amidplast og skader ikke belegget. Noen sverger fortsatt til stekeredskaper i tre, men de er ikke så lette å renholde og veier litt mer.
Nytt redskap på steke-og grillfronten er en stekepinsett i amidplast som tåler varme opp til 230°. Den er 29 cm lang, har gripetenner og kan henges opp på en krok eller få en liten del av bysseskuffen.
Opplysninger: Hammarplast A/S på Skjedsmokorset. Tlf.: 63 87 27 80.
Kat for krevende
Katamaraner er ikke et vanlig syn i Norge, i alle fall ikke på motorbåtsiden. Vanligvis forbinder man båttypen med rutebåter, kanskje nettopp på grunn av deres spesielle sjøegenskaper: lettdrevne skrog som byr på en svært stødig arbeidsplattform. Det lille båtbyggeriet Powercat som ligger på Scilly-øyene i Syd-England stilte for første gang på London Boat Show med sin nye modell Samson 525, en katamaran utviklet i et værhardt område der havet er den vanligste ferdselsåre.
Båten har vært utprøvd av så vel fritidsbrukere som fiskere og dykkere. Blandingen av skjærgårdsjeep og stødig katamaran gjør båten egnet til en rekke aktiviteter. Katamaranen krever dobbel utenbordsinstallasjon fra 2 x 9,9 hk til 2 x 25 hk som gir svært gode manøvreringsegenskaper. Samson 525 er 5,25 meter lang, 2,25 bred og stikker bare 0,25 meter. Vekten er 490 kg.
Ytterligere opplysninger om Powercat fås hos Blue Boats Ltd Bryher Boatyard, Isles of Scilly, telefon 00 44 84 56 01 22 56, Internett: powercat.co.uk[https://www.powercat.co.uk]
Rødspritkomfyr
Electrolux Origo AB i Halmstad lanserer en innbygningsovn med sprittanken plassert innenfor den nedre luken på fronten og under bunnplaten. Installasjonen skal være enkel da man slipper slanger, drenering m.m. Det skal ikke være muligheter for lekkasje og brennstoffet absorberes i et ullmateriale. Varmen reguleres trinnløst og makstemperaturen skal kunne komme opp i 280 – 300 grader. Ovnsdøren er utstyrt med dobbelt glass. Materialet er rustfritt stål og ovnen leveres komplett med termometer, plater og rist. Innbygningsmålene er 49 cm på bredden, høyden er 53 cm og dybden 40. Tanken måler 1,2 liter.
Opplysninger: Electrolux Origo AB. Tlf.: 0046 35 21 88 60. Nyheten kan ses under Båter i sjøen.
Nye italienere rett til USA
Cantieri di Sarnico markerte seg sterkt under båtutstillingen i Fort Lauderdale primo november med tre helt nye båter. Sarnico 43, 45 og 55. Det italienske verftet har skapt seg en base i denne byen og satser sterkt på det floridianske markedet. Båtene var så nye og annerledes at det ble mange kommentarer fra publikum. Alle tre er typisk sportscruisere med enten dobbelmonterte MAN, Yanmar eller Caterpillar diesler. Toppfart ligger etter båtstørrelsen på 36, 38 og 43 knop for 55 foteren som er utstyrt med 2 x MAN på 1050 hk hver.
Uten flybridge, men med targabøyle fremstår modellene som lave og raske og svært ”uamerikanske”. Bygget for solskinn og godværdsdager. Uteplassen til å ligge å sole seg eller nyte måltider/cocktails er enorm. Alle modellene har tre sovelugarer som var utrolig elegant innredet med ultra ultra materialer og fargevalg.
Opplysninger: Sarnico USA i Fort Lauderdale. Tlf.: 001954 523-36000. E-mail: gosarnico@aol.com
Bytte ut sjekta?
Når Wellcraft lanserer en ny fiskebåt med navnet Scarab, er det ikke snakk om fiskebåt i vanlig, norsk forstand. Og som erstatning for sjekta til onkel Johan i Sildeviga vinner den neppe terreng. Vi taler nok heller om dypvannsfiske og vannsport etter amerikansk mønster, der båten blir brukt som arbeidsplattform og hurtig transportmiddel ut og inn fra kysten. Båten er tilrettelagt for dobbel eller trippel utenbordsinstallasjon og har en toppfart på 60 knop.
Den nye 35 Scarab Sport Open har en såkalt walkaround-løsning, fem fiskekummer med lensesystem, en tyve-liters kum med sjøvannssirkulering, en stor kjøleboks, sløyebenk med egnessted og fire kraftige stangholdere. Under dekk fins et ”forvokst” do med vakuumflush toalett, vask med drikkevann og håndholdt dusj.
Skroget har en integrert badeplattform med badestige. For øvrig har båten blant annet håndholdt dusj, 12 volt belysning, hydraulisk styring og trimflaps. Den er tilrettelagt for full instrumentering.
Formo Marin i Skien har overtatt agenturet for Wellcraft i Norge og stiller i år på Sjølyst med 22 Walkaround, 180 Fisherman, 180 Sportsman – ingen av dem vist i Norge tidligere. Ytterligere opplysninger fås på telefon 35 50 99 30, eller Internett: www.sealine.no.
Rask kombisjark
med strak aksel
Finnene har forstått dette med å lage skrog som oppnår god fart med dieselmotor og strak aksel. SeaStar 23 Fisher marsjer ifølge produsenten i pene 25 knop med 100 hk Yanmar - diesel. 120 - hesteren kan leveres som alternativ. De fleste langs norskekysten har et stykke hjemmefra og ut til ”feltet” og trenger så pass tempo.
Ellers har båten et selvdrenerende arbeidsdekk på hele fire kvadratmeter og en romslig integrert badeplattform. Under dekk har båten styreposisjon og soveplass til to, men er godkjent for bruk med åtte personer om bord. Båten er syv meter lang, 2,4 meter bred og veier ca. 1700 kg.
Opplysninger: Bjørn Nilsen Båtagenturer AS, tlf.: 66 84 93 02. På internett: www.seastar.fi
Digital minstemann
Under London Boat Show i januar lanserte Simrad verdens første håndholdte VHF med Digital Selective Calling (DSC). VHF’n har fått navnet HD52 og er oppfølgeren til Simrad RD68 med det tilhørende håndapparatet HT50. Den nye minstemannen til Simrad gjør det mulig også for småbåtbrukere å nyttiggjøre seg denne teknologien.
Ett av fortrinnene med DSC er muligheten til å sende digitale nødmeldinger med oppdatert informasjon om fartøyets posisjon. Disse dataene overføres fra GPS’n via en NMEA-overføring til VHF’n hver gang denne er plassert i laderen og apparatet er påslått. Opplysninger om når VHF’n sist ble oppdatert fremgår av displayet på apparatet og tjener som en advarsel om at posisjonen ikke nødvendigvis er nøyaktig. Nødmeldingen sendes automatisk når man trykker på en sikret knapp.
HD52 er godt beskyttet mot vannsprut og skal tåle én meters dybde uten å ta skade. Den har 54 internasjonale kanaler og 16 tilleggskanaler, samt dobbel og trippel lyttevakt. HD52 har også kanalscanner og minnescanner. Man kan stille utgangseffekten på henholdsvis 5 og 1 Watt for å spare strøm ved bruk i havn eller lignende. VHF’n leveres standard med et 1200 mAh batteri og en 12 Volts lader. Høykapasitetsbatteri og hurtiglader er tilgjengelig som ekstrautstyr. VHF’n veier 40 gram og måler 145 x 68 x 42 mm.
Opplysninger: Simrad A.S., tlf 51 46 20 00, Internett: www.simrad.com
Fra hardtop til skjærgårdsjeep
Skibsplast 555 Vector er siste skudd på Skibsplast-stammen. Vector er et matematisk begrep, som betegner fart, forflytning og kraft. Evje-bedriftens varemerke har i alle år vært hardtop-båter, men de har nå valgt å legge en skjærgårdsjeep til produktspekteret. Skroget er hentet fra 555 HT, men Vector vil få en noe lavere vekt og en forskyvning av tyngdepunktet noe akterut. Båten ventes dermed å gå noe lettere i sjøen enn 555 HT. Med bakgrunn i tidligere test av 555 HT skulle vi tro at dette blir en båt med gode sjøegenskaper.
Vector har et pilformet design med en rekke praktiske detaljer. Vendbare bøttestoler, som sammen med det avtakbare kartbordet gir en sittegruppe akterut, er noe som skiller båten fra den gemene hop skjærgårdsjeeper. Andre praktiske detaljer er i følge produsenten:
·Stor avrundet vindskjerm
·Integrerte stigtrinn som gir sikker adkomst både forut og akterut
·Store stuerom med plass til for eksempel vannski
·Avtakbart kartbord som kan benyttes som coctailbord akterut
·Uttakbar fiskekasse/oppbevaringsboks under akterbenk
·Selvlensing med stoppekran
·Forberedt for solseng forut
·Forberedt for kalesje av sprayhoodtypen
·Forberedt for vannskikrok på mast
·Teakdørk (ekstrautstyr)
Båten vil bli premierevist på ”Sjøen for Alle”.
Data
Motoralternativ: | 70 – 115 hk utenbordsmotor med lang stamme |
Skroglengde: | 5,55 m |
Skrogbredde: | 2,20 m |
Produsent: | Skibsplast AS, tlf. 37929600. |
Internett: | www.skibsplast.no |
Praktisk skipperstol
Springfield er det spretne navnet på denne førerstolen som leveres med nedfellbar rygg og avtagbare innleggsputer. Den leveres med manuelt regulerbar stolsøyle (33-43 cm) som er produsert i korrosjonsbestandig pulverlakkert finish. Stolen kan også monteres direkte på plant underlag. Veiledende pris for komplett stol med søyle og puter er 1480 kr.
Forhandler: Jens Sagen AS, tlf. 38 18 31 11.
Internett: www.jens-sagen.no
Messens lille store nyhet
Du som har skrapt mye på trebåt eller innredningsdetaljer på plastbåter, vet å sette pris på disse nye skrapene fra Bahco. Detaljen med de profilslipte bladene gjør at du kommer til på de umulige stedene.
Skrapene har svært god brukerkomfort, gir skånsom behandling av underlaget og bladene har lang levetid. Vi har brukt skrapene på store teak-jobber og bladene holder seg bemerkelsesverdig lenge. Den nye serien omfatter tre modeller – 625 for presisjonsarbeid, 650 for allround bruk og 665 for skraping av større flater.
En viktig fordel er at skrapene egner seg like godt til alle slags underlag for eksempel betong, stål, tre og plast. Samtlige modeller har et ergonomisk formet håndtak i riflet myk gummi for et sikkert grep. Håndtaket er slankere frem mot bladet for å lette adkomsten til trange områder og har en tommelstøtte for ekstra kontroll. Derfra blir håndtaket bredere mot enden for å fordele overflatetrykket riktig slik at brukeren unngår blemmer og sårhet selv etter timers kontinuerlig bruk.
Skrapene er meget skånsomme mot flaten som skrapes. Det er to årsaker til dette: Bladene på Bahco-skrapene er svakt konvekse slik at hjørnene ikke skraper opp underlaget unødig. Eggen på bladene er ekstra skarp og slipt til eksakt riktig spesifikasjon, fordi et blad som er for skarpt lettere ødelegges, mens ett som er for sløvt ikke er effektivt å arbeide med. Bladene er laget av en av verdens hardeste legeringer for skjæring - sementert karbid, som er 2,5 ganger hardere og 50 ganger mer slitesterkt enn herdet stål.
Den minste skrapen, 625 er svært brukervennlig og leveres med et praktisk hylster slik at man alltid har den for hånden. Den er å få med fire forskjellige bladprofiler: triangel, avrundet, pæreformet og dråpeformet - alle lett og raskt utskiftbare for forskjellige oppgaver som eksempelvis limfuger, profilerte lister og trange hjørner. Allround-skrapen 650 utmerker seg med sin allsidighet i bruk, mens tohånds-modellen 665 har en avtakbar rund knott på håndtaket for å gi ekstra kraft ved skraping av store flater. 650 og 665 kan begge brukes med 50 og 65 mm blader.
På Sjøen for alle finner du Bahco - skrapene på stand HC – 11 hos Skillebekk Jern og Farve AS, tlf.: 23 13 13 13.
Solid solcellepanel
Solcellepaneler sikrer ekstra strøm ombord, men har tidligere vært lite pene og maritime i sin form og utseende. De har også hatt en tendens til alltid å være ”i veien” når man beveger seg ombord. Tyske Solara har lansert seks nye solcellemoduler til å lime på, som er ekstremt flate og som tåler å bli tråkket på. Panelet er svakt bøyelig, slik at det kan tilpasses buede flater. Den værbestandige overflaten er selvrensende og sklisikker, og den flate konstruksjonen gjør at man slipper kanter man kan sparke borti. Alle paneler kan enten limes eller skrus fast direkte på underlaget. På den måten blir det også vanskeligere for ubudne gjester å rappe dem. Solcellepanelene er basert på romteknologi, og har en beregnet levetid på 20 år.
Modulene er tilgjengelige med følgende mål: 27 x 45 cm (40 Wh/d), 25 x 62 cm (60 Wh/d), 45 x 43 cm (80 Wh/d), 45 x 59 cm (120 Wh/d), 45 x 74 cm (160 Wh/d), 75 x 61 cm (Wh/d). Wh/d (Watt timer per døgn). Veiledende priser fra 3438 kr til 7480 kr.
Importør: Herman Gotthardt AS, tlf. 22 71 60 90. (Fåes kjøpt i Watski-butikkene.)
Malertape på sprayboks
Når man jobber med grisete maler-og pussearbeider om bord, er det alltid flater, interiør og instrumenter som bør beskyttes eller tildekkes ordentlig for maksimal beskyttelse. Engelske Spraylat International har lansert en vannbasert spray som skaper en sterk og tett film som er enkel og renslig å fjerne når jobben er gjort. Og det kan gjerne gå måneder før filmen fjernes. Dritt og oljesøl skal ikke ha sjanse til å trenge i gjennom den. Spesielt på antiskli-felter om bord, hvor mye snusk samler seg, er den meget effektiv. I tillegg til GRP-materialer kan den også benyttes på lakkerte flater, acryl og på vinduer/luker.
Opplysninger: Spraylat International Ltd. Tlf: 0044 1536 483712. Internett: spraylat.co.uk
Ny soldanser
En av vårnyhetene fra amerikanske Sea Ray er en 28 fots weekendcruiser med soveplass til seks personer. 280 Sundancer er lillesøsteren til 29-foteren med samme navn og gir et godt inntrykk. Båten har stor uteplass i en cockpit som er tilrettelagt for solslikking, med en solseng i stedet for passasjersete på babordsiden. I tillegg kan man konvertere sitteplassen helt akter til solseng. Totalt er det sitteplass for 8-10 personer ute. På styrbord side, rett bak styreposisjonen ved den store targabøylen, er det en liten anretning med vann og kjøleskap. En port i akterspeilet fører ut til den store badeplattformen som inneholder en uttrekkbar badestige.
Under dekk er det en liten salong til babord og en romslig og trivelig stikklugar aktenfor nedgangen. Til styrbord finner man først badet med toalett, vask og dusj. Deretter følger byssa med kjøleskap, mikroovn, vask og kokeapparat. Her er også et TV vendt mot salongen. Helt forut i båten fins en meget romslig V-køye.
Interiøret i 280 Sundancer er svært amerikansk, med en blanding av tekstiler, kirsebærtre, gull og glitter. Skjønt det er en ganske lun atmosfære ombord.
Som standard er båten utstyrt med en Mercruiser 7,4 liter MPI-motor som yter 310 hk og som er koblet til et Bravo III drev.
Ytterligere informasjon: Ørland Marina A/S, 7130 Brekstad, telefon 72 52 48 50, telefax 72 52 45 42.
Bedre batterier
Sunextender batteriet fra Concorde Battery Corportion i California, er et vedlikeholdsfritt forbruksbatteri til båt, et såkalt AGM blybatteri (ikke gelè) som er bygget spesielt for marin bruk. I følge importøren får man en batteripakke som lever lenge, som er vedlikeholdsfri, batteriet skal ikke sprekke eller lade seg ut i løpet av vinteren. Man får dermed en sikrere batteripakke som i realiteten ikke avgir knallgass. US-Navy som er en stor bruker av disse batteriene, testet dem under ekstreme forhold (ladet med 16,1 volt i 55ºC) og fant at gassingen selv under disse ekstremiteter var neglisjerbar.
Det er viktig å ikke bare ta hensyn til bensingass i båter, man må også huske på at batterier også gasser, den gode gamle knallgassen vi kjenner fra skolen. Med disse batteriene har man eliminert ytterligere et faremoment i båten. Det er viktig å huske at ingen batterier, ikke engang Concorde må plasseres i en lufttett boks.
Siden batteriene ikke kan lekke elektrolytt (syre), kan de plasseres hvor som helst i båten, gjerne liggende, hvis det er et poeng. Optimal batteripakke i dag er i følge produsenten Optima batterier til start og baugpropell og SunExtender til forbruk. Batteriene lagerføres i størrelsene 12 volt 35- 255 Amperetimer hos Gylling Teknikk AS
Opplysninger: Stand HA 22 på Sjøen for alle. www.gylling.no
Ny messe i Sarpsborg
Trebåten gjennom 100 år
Under messen Tre-Expo 2001, som skal gjennomføres 26. – 29. april i Sparta Amfi i Sarpsborg, skal trebåter og gamle håndverkstradisjoner stå i fokus. Det er blitt bygget mange trebåter i regi av kjente og mindre kjente båtbyggerier i Østfold og langs Bohuslänskysten de siste 100 årene, og initiativtakerne ønsker å få noen av disse frem i lyset igjen. Rundt 30 båter som viser trebåttradisjonene i denne delen av landet skal hentes inn. Det jobbes blant annet med å få i tak i en 100 år gammel båt, som sammen med flere av de andre båtene skal settes i en historisk ramme for publikum. Vikingskipet Visund fra Sarpsborg vil ligge sentralt plassert et steinkast unna i Glomma, og det vil også bli stilt ut båter utendørs. Båtbyggere, leverandører og eiere av båtene vil være tilstede på Tre-Expo 2001.
Østfolds vakreste trebåt skal kåres under messen, og messekomiteen oppfordrer trebåteiere i fylket til å sende inn bilde av båtene sine. Finalistene vil få mulighet til å stile ut båtene sine på messen. I dagene før messen vil det også bli arrangert båtturer i Hvalerskjærgården.
I tillegg til trebåter vil messen ta for seg rehabilitering av trehus og tredesign. Messen skal bli et årlig foretak de neste fem årene. Nærmere opplysninger om Tre-Expo 2001 fåes på telefon 95 15 97 19 eller 90 82 22 90.
Enkel utstyrsholder
Denne tau- og utstyrsholderen er utrolig enkel, men ikke mindre praktisk av den grunn. Den kan brukes til det meste ombord. Den består av to hurtiglåser som kan lage to løkker på en solid plastrem (300 kilos bruddstyrke). Remma er 56 cm lang og 2 cm bred, og fåes både i hvit og svart. En holder til å feste den på for eksempel et skott følger med.
Opplysninger: FSI, USA, tlf. 001 8189946398.
Internett: www.fasteningsolutions.com
Demper støyen
Sound Seal er et amerikanske firma som produserer støydempende materialer til skip, mindre båter og offshore industrien. De har standardløsninger og ”skreddersyr” dessuten støydempende løsninger om det ønskes. Produktene omfatter belegg og matter for dørkmontasje, lydabsorberende vegg-og takpaneler, lydkabinetter, isolasjon for rør og kanaler samt innpakning av bråkmakere.
Innfestningsmetodene skal være enkle å utføre, enten med klips, kroker, rammer, borelås eller lim.
Norsk importør: Vangbo A/S på Kløfta. Tlf.: 63 98 12 20
Varige With
Fruktene av Bror Withs konstruktørgjerning skal relanseres. Syv modeller fra 2,65 meter og oppover produseres nå av Viksund Asia i samarbeid med Niel Fernando Marin på Sri Lanka under oppsyn av Jostein Viksund.
With Boats A/S er et selskap eid av Viksund Båt og Service A/S på Askøy sammen med en gruppering i Oslo som kjøpte rettighetene til With’ene av Skibsplast i mai i fjor. De fleste modellene vil bli produsert med noen få justeringer, mens With 528 er re-designet og lanseres som With 580. Denne vil bli presentert på Sjølyst dersom den blir ferdig i tide. Båten er en daycruiser med såkalt walktrough-løsning i vindskjermen og åpent fordekk. Også Viksund 540 Sport vil gå inn i With-programmet. Etter hvert også With 2000 tidligere produsert med hardtop, men som vil bli bygget som skjærgårdsjeep.
Det legendariske multigeniet Bror Withs båter finnes fortsatt i et stort antall. Mannen bak både rottefella og stengun under annen verdenskrig var også en kreativ båtkonstruktør, og opplevde suksess særlig med sin 10-fots jolle, etter hvert med dromedille-prinsipp som fremste kjennetegn. Inntil for fem-seks år siden var det KMV i Kristiansand som produserte de mange modellene. Så overtok Skibsplast på Evje produksjonen inntil With-formene ble lagt brakk for to-tre år tilbake.
Flere opplysninger får du ved å kontakte Andreas Dalstø hos With Boats A/S, telefon 22 47 85 65 eller 90 17 62 57.
Stopper vannet
Ventilen med navnet Newport er 10,1 cm x 35,6 cm og 12,7 cm x 30,5 cm og konstruert slik at vann ikke kommer inn i båten når man åpner ventilen. Self Drain modellen er konstruert slik at den kan monteres på skrogsider som er innenfor 15° av vertikalt. Rain Drain passer til monteringer hvor ventilen blir stående inntil 45°, og har en konstruksjon som gjør den lett å åpne. Newport er laget i UV-stabil plast, er korrosjon- og kondensfrie og er utstyrt med solskjerm. Alle ventiler fra Beckson er CE godkjente og leveres i sort og hvitt.
Nærmere informasjon kan fåes ved henvendelse til Beckson Marine Europa på tlf. 0033 299219900.
Slipper groe på drev
Groe i særdeleshet, og på propeller og utenbordsdrev spesielt, hører til båtpussens mange diskusjoner på ”ljugekrakken”. Med lovforbudet mot bruk av giftstoffer som hemmer groe, har mer eller mindre effektive alternativer dukket opp. Ett av dem er Internationals Veridian bunnstoff, og i kjølvann av dette bunnstoffet har International nå lansert Veridian spesielt for drev og påhengere.
Det nye stoffet er giftfritt og fungerer som en silikonbasert malingsfilm. Når den blir våt, er den så glatt at den ikke tillater groe å feste seg. Veridian hindrer ikke groen, men ru og skjell slipper svært lett fra den superglatte overflaten.
En hurtiggående båt vil i prinsippet selv holde seg ren fordi farten og vannet vil ”vaske” vekk groen, mens groe på et mer saktegående fartøy må fjernes med fille fra tid til annen. Stoffet skal ifølge produsenten holde i minst tre år med pent stell. Produktet består av totalt 750 ml. grunning og top-coat, mens det fra neste år også vil komme små vedlikeholdsbokser som gjør det enklere å ivareta effekten. Veiledende pris er 1180 kroner for 750 ml. Veridian finnes i fargene hvitt, grått og klar.
Ytterligere opplysninger får du hos Herman Gotthardt AS Tlf: 22 71 60 90
Viknes viser 880
I desemberutgaven skrev vi om Viknes’ nye modeller 880 og 1030. 880 ble satt på vannet sent i fjor høst og vil bli vist på Sjølyst nå i mars. Etter brannen i fjor måtte Viknes kaste seg rundt og utvikle to nye modeller som kunne ta over for 770 og 900 som gikk tapt i brannen. Planløsningen vil i hovedsak være den samme som tidligere, og kombisjark-konseptet ligger til grunn også for de nye båtene. Den hurtiggående halvplaneren vil bli utstyr med en 186 hk Yanmar. Med trimflaps integrert i skroget er den innelukkede 880 en tøff og robust helårsbåt.
Fancy og fransk
Under båtutstillingen i Paris datt vi over denne spesielle skapningen som er prototypen til en spennende ”bastard” som kommer på det franske markedet til sommeren. Wakatanka er en runabout bygget i ultramoderne materialer som kevlar og karbon, elegant kombinert med utsøkt teakdekk- og detaljer. En spenstig dagstur- og vannskibåt for dem som ønsker seg en progressiv og annerledes farkost. Vi bruker begrepet bastard fordi skroget er temmelig spesielt. Forskipet har klassisk V-bunn, men akterskipet er katamaranformet med en tunnel som helt akter gir god plass til propellen. Utenbordsmotoren er innebygget i en kasse som gir Wakatanka en snodig profil og en optimal stabilitet.
Båten har vært testkjørt med en 150 hk og oppnådd topphastighet lå i følge produsenten godt over 50 knop. Anbefalt motor er imidlertid en fire-taktet 115 hk Yamaha. Meningen er å produsere båten i 12 ulike fargetoner.
Data:
Lengde | 5,97 m |
Bredde | 2,00 m |
Dypgående | 0,33 m |
Deplasement | 800 kg |
Drivstoff | 200 liter |
Ferskvann | 80 liter |
Kategori | C Opplysninger: Wakatanka. Tlf.: 0033 490 445410. Fax: 0033 490 445411. |
Utfordrer Pioner
Walker Bay 10 er en jolle med tradisjonell utforming. Den er rotasjonsstøpt i polypropylen. I forhold til Pioner er den lettere. Walker Bay’s 10- foter veier 50 kg mens Pioners tifoter veier 72 kg. Det skal sies at Pioner har innerskall, mens Walker Bay kun har flytemiddel under toftene. På stand DA 20 på Sjølystmessen vises båten for første gang i Norden.
Båter kan kjøres med en to-hk påhenger og komplett seilingssett med senkekjøl er ekstrautstyr. Jolla skal etter hva produsenten opplyser være både stabil og lettrodd – selv med maksimalt tillatte tre personer om bord.
Opplysninger: Arentz & Amundsen, tlf.: 22 79 75 50. På Internett: www.walkerbay.com
For en liten blund
Sea Ray lanserte to nye båter under London Boat Show, nemlig 28-foteren 280 Sundancer og weekendcruiseren 225 Weekender. Sistnevnte var en linjelekker sak, tilsynelatende mer robust enn flere av de andre modellene fra den store amerikanske produsenten.
225 Weekender har adkomst til utplassen via badeplattformen og en luke i akterspeilet. Den har en kombinert solseng og sofa helt akter. I kjøreretningen er det to stoler. En skyveluke fører ned til lugaren under dekk som inneholder en V-køye, en minibysse til babord og et toalett under køyebenken til styrbord.
Med en 5-liters Mercruiser bensinmotor på 220 hk og et Alpha I-drev burde den sporty 22-foteren ha appell hos de vannskifrelste.
Norsk importør: Ørland Marina A/S, 7130 BREKSTAD, telefon 72 52 48 50, telefax 72 52 45 42.
Fiskebåtene florerer
Amerikanske Wellcraft (en del av Genmar Industries, Inc.) satser stort med sine mange Scarabs på fritidsfiskere og de lanserer stadig nye modeller. Nå kommer tre nye i rimelig størrelse, med stort fartspotensiale og med en del bokomfort og praktiske detaljer. Flåten består nå av en 29 foter, en 32 foter og en 35 fots modell. Topp fart for 29 foteren skal ligge på 55 knop med 2 x 225 hk Optimax. I 32 foteren sitter to Twin Mercury 225 EFI og denne motorpakken skal gi like høy toppfart. 35 foteren går et hopp videre på hk- og fartsskalaen med 3 x Yamaha 250. Her skal det gå kjapt ut til de fineste fiskeplassene!
Disse spesialbygde fiskebåtene inneholder velisolerte fiskekasser med innebygget lys og egen tilgang av saltvann, og her finnes vaskekum og skjærefjel for filetering og pakking til det amatørfiskeren måtte ønske å forberede før han er hjemme på kjøkkenet med fangsten!
Disse tre nye Scarabs har alle midtkonsoll og et akterdekk man har prøvd å få maksimalt praktisk ut av. Instrumentpanelet skal være lettlest og med fornuftig navigasjonsbelysning. Konsollen inneholder et hanskerom og stuerom for elektronisk utstyr. Kjøreren er beskyttet bak konsollen som er i plexiglass og hvis han vil og mener han ikke forstyrrer fisken, har han tilgang til høyttalerne for radio/cd-spilleren om bord. Alle båtene har hydraulisk styring og meget god langsgående stueplass for fiskestenger.
Båtene har også integrerte badeplattformer og badetrapp. Fasiliteter eller er et toalett med septiltank, dusjmuligheter og trykkvann.
Båtene leveres i fire forskjellige fargenyanser.
Opplysninger: Tlf: 35 50 99 30. Internett: www.sealine.no