utgave nr 12 2005
Nyheter - desember 2005
Satser i begge ender
Finske Botnia Marin fornyer seg i begge ender av modellsortimentet. Mens flaggskipet Targa 42 ble premierevist under Scandinavian Sail and Motorboat Show i Stockholm i november, ble den nye minstingen Targa 25.1 lanserte tidligere i høst under båtmessen i Southampton. 25-foteren er selve ur-Targaen som som etter den forrige totale oppgraderingen har vært stort sett uforandret gjennom 10 år. Med 25.1 følger Botnia Marin opp i samme tradisjon som Targa 27.1, med hel, buet frontrute og et romsligere toalett i et eget rom foran styrhuset. Innredningsløsningene er også raffinert i forhold til Targa 25, blant annet med enklere nedgang til akterlugaren i forkant av motorrommet, hvor det er to køyer. En forlengelse av båten har også gitt bedre plass i motorrommet.
Båtens lengde har økt fra 7,97 til 8,25 meter, den er 2,88 meter bred og veier ca 3.100 kg. Targa 25.1 tilbys med motorer fra 200 til 320 hk (Volvo Penta med drev) og skal ha en toppfart på 37 knop med det største motoralternativet. Tankkapasiteten er 420 liter diesel.
Mer informasjon: R. Nilsen AS, Stathelle, telefon 35 96 87 50. www.trn.no, www.targa.fi
En bayer til
Det er ikke bare med sine seilbåter tyske Bavaria har hatt en eventyrlig suksess i Norge. Også motorbåtserien fra Bavaria har fått et godt fotfeste. Takket være strømlinjeformet produksjon på høyt nivå klarer produsenten å holde prisene nede.
Nye modeller har kommet på løpende bånd, og Bavaria 27 Sport er foreløpig siste skudd på stammen. Båten er en ganske tradisjonell 27 fots daycruiser utvendig, men er overraskende romslig under dekk. Særlig byr sittegruppen i salongen på god plass. I tillegg til at sittegruppen kan konverteres til en dobbelkøye, har båten en fast, dobbel stikkøye under uteplassen. Bavaria 27 Sport har bysse under dekk, og en liten wetbar på utplassen.
Båten har en relativt omfattende liste med standardutstyr, som blant annet omfatter ankervinsj, baugpropell, trimplan, landstrøm og radio/CD. Flere forskjellige motoralternativer er tilgjengelig. Med en Volvo Penta D4-260 koster den i underkant av 900.000 kroner. Lengden er 8,95 meter og vekten er 3.800 kg.
Ytterligere opplysninger: Lunde Båt Motor AS, Vettre, telefon 66 76 59 29, internett: www.motorboat.no
Annerledes amerikaner
Den amerikanske storprodusenten Sea Ray lanserte nylig en helt ny 245 Sundancer – en innholdsrik liten daycruiser. Uteplassen byr på en annerledes layout, med et veldig sosialt setearrangement. Innredningen under dekk har dessuten mye innslag av treverk, som gir en lunere atmosfære.
Båten leveres standard med en Mercruiser 5.0L MPI V8 bensinmotor med Bravo III-drev og nye elektroniske Smartcraft-instrumenter. Båten er meget velutstyrt i standardversjon, blant annet med mikrobølgeovn i byssa under dekk. Den har en fast stikklugar under uteplassen i tillegg til sovemuligheter i salongen.
Data: Sea Ray 245 Sundancer
Lengde: 7,92 meter
Bredde: 2,59 meter
Vekt: 2.500 kg (tørr)
Bensintank: 284 liter.
Mer informasjon: Husvikholmen Marina, Drøbak, telefon 64 93 42 05. www.husvikholmen.no
Øyegod tyrker
Det tyrkiske Kral-verftet har lansert enda en variant av sin syv meters runabout, nemlig Kral Open Bow. Retrotrenden på båtfronten begynte virkelig å ta av for tre år siden. Flere nordiske klassikere er blitt eksportert til Tyrkia og har gjenoppstått i nye utgaver. Da Kral Classic 700 ble vist første gang i Skandinavia i fjor høst, vakte den mye oppsikt. Båtmagasinet skrev om den i novemberutgaven.
Kral Open Bow er ingen eksportert klassiker, men snarere et nybygg fra bunnen av. I likhet med mange andre rimelige runabouts som bygges i Tyrkia, er den et biprodukt på et av de store yacht-verftene. Open Bow-versjonen er en 23-fots bowrider bygget i plast, rikt utsmykket med både mahogni og syrefaste ståldetaljer. Båten har en stor, sosial avdeling med U-sofa i forskipet med et gigantisk mahognibord. Dette arealet kan konverteres til en solseng.
Båten kan leveres med bensin- eller dieselmotor. Med en 260 hk Mercruiser bensinmotor vil prisen ifølge importøren ligge på snaue 680.000. Båten skal vises under Sjøen for alle 2006.
Ytterligere informasjon: Coastline Marine AS, telefon 52 66 61 95. www.coastlinemarine.no
17 meter jentemagnet
På båtmessen i Genova i høst fant vi en RIB av de heller voldsomme. Italienske Novamarine bygger både kommersielle fartøyer og båter blott til lyst. HD Seventeen TUG som båten heter, er en råheftig guttebåt med plass til 14 jenter i tillegg.
Pongtongene er fylt med polyurethane-skum i kombinasjon med produsentens patenterte duk. Denne pongtongkonstruksjonen har de kalt TUG (Tecnologic Ultra Generation). Med sitt sølvfargede, minimalistiske design vil den nok vekke oppsikt selv i Middelhavet, der den etter sigende skal være tender på en stor yacht. Med 2x620 hk Caterpillar-motorer og overflatedrev skal den ifølge produsenten kunne by på "outstanding marine performance". Av en eller annen grunn faller det ikke vanskelig å tro det.
Har du lyst på en slik, kan du ta kontakt med Novamarine, Via dei Lidi, Italia. www.novamarinegroup.com
42 fot lillesøster
Nordwest lanserer en 42 fots lillesøster til flaggskipet 560. Nordwest 420 blir verftets første båt bygget for Volvo Pentas nye drevløsning IPS.
Den har en owner's cabin med eget bad, og ytterligere to doble lugarer med tilgang til dusj og toalett. På flybridge kan passasjeren ha det trivelig i en stor U-sofa med bord, eventuelt hygge seg med mat og drikke fra grillen og kjøleskapet der oppe (ekstrautstyr).
Verftet anbefaler en motorinstallasjon på 2 Volvo Penta D6, fra 310 til 370 hk hver. Kunden kan velge mellom IPS eller vanlige drev for å få kreftene ut i vannet.
Av andre ting vi har sett fra det holdet, er det all grunn til å vente seg en båt bygget med håndverk av ypperste kvalitet.
Data: Nordwest 420
Lengde LOA: 13,2 meter
Bredde: 3,9 meter
Lugarer / køyer: 3 / 6
Drivstoff: 1.200 liter
Vann: 600 liter
Konstruktør: Benny Martinsson
Mer informasjon: Nord West Yachts AB, Henån, telefon 0046 304 349 60. www.nordwest.se
Ny Antares
Antares 8.8 er en av Beneteaus nyheter på motorbåtfronten. Den skal - i følge verftets pressemelding - by på gode sjøegenskaper og eksemplarisk stabilitet i alle hastigheter.
Det har vært viktig å lage en båt med både god innvendig plass og plass til å bevege seg rundt båten ute på dekk. Båten vil bli bygget med tre overbygg: Flybridge med styreplass (bildet), flybridge som ren solseng og en bakveggversjon uten flybridge. Ståhøyden inne er 190 cm i salongen og 175 cm i lugaren. To faste køyeplasser forut, og en dinettesalong som kan slås ut til ytterligere to køyer. Dusj og toalett i eget rom. Båten kommer i første omgang med to Volvo Penta D3 160 hk, men det snakkes om en singelinstallasjon. Prisen er ikke spikret i skrivende stund, men den blir på under en million med to motorer og lavere med singel motor.
Data: Beneteau Antares 8.8
Lengde:8,60 meter
Bredde:2,95 meter
Motor:2 x VP D3 160
Vann:95 liter
Drivstoff:375 liter
CE-kategori:B
Mer informasjon: Bemonor AS, Moss, 69 25 13 11. www.bemonor.no, www.beneteau.com
Stor Finnmaster
Finn-Marin, verftet bak en lang frekke småbåter under Finnmaster-navnet, gjør nå en storsatsing på varemerket Grandezza. Finnmaster Grandezza 31 DC hadde premiere på Scandinavian Boat Show i Stockholm i november.
Nyheten Finnmaster Grandezza 31 DC er en åpen sportscruiser. Den er - som søsknene i Grandezza-serien - en påkostet båt der design og komfort er viktige elementer. Uteplassen inneholder blant annet en stor U-sofa, bysse og kjøleskap, og en V-salong forut kan omgjøres til to køyeplasser. Båten har èn lugar, med en romslig dobbelkøye. Utstyrsnivået er høyt, med blant annet Wallas dieselvarmer som standardutstyr. En Volvo Penta D6 310 eller 350 bor under en motorromsluke med hydraulisk løft, og sørger for en toppfart på inntil 36 knop.
I neste utgave av Båtmagasinet kan du lese vår test av søsterskipet, Finnmaster Grandezza 31 OC.
Nye modellnavn
Yamarin endrer modellbetegnelsene på hele sin rekke av mindre båter. Tidligere har verftet operert med firesifrede tallbetegnelser. Fra 2006-sesongen blir det et tosifret tall som indikerer størrelsen, fulgt av en typebetegnelse.
To eksempler: Yamarin 4610 får i det nye systemet betegnelsen Yamarin 46 Side Console (SC). Yamarin 6210 blir omdøpt til Yamarin 62 Center Console (CC).
Yamarin 53 BR (bowrider) ble lansert tidligere i høst.
Teleskoplanterne
En teleskoplanterne er ikke akkurat noen ny oppfinnelse, men vi falt for denne fra Innovative Lighting Inc. Den er utstyrt med LED-lys som bare trekker 2 watt eller 165 milliampere, og har en levetid på 50.000 timer. Den er ment som topplanterne, ankerlanterne eller som eneste (rundtlysende) lanterne på båt kortere enn sju meter, som ikke kan oppnå mer enn sju knops fart.
Teleskoplanternen er i syrefast, og den manuelle varianten trykkes ned i et dekksbeslag som er tilkoblet 12-voltsnettet om bord. Man kan også få den i elektrisk versjon, etter samme prinsipp som antenner på bil som kommer opp drevet av en elektromotor når lanternebryteren slås på og som felles ned i rekka når bryteren slås av. Ytterligere opplysninger: www.innovativelight.com.
Livreddende lys
Tenk deg: Du faller over bord under litt ruskete forhold. Du har redningsvest på, fast eller oppblåsbar, og den gjør jobben sin. Men det er bekmørkt omkring deg. Du kan håpe at det er noen igjen i båten som kan rette en lyskaster mot deg mens båten snur. Eller du kan ha et lys på vesten som slår seg automatisk på når det kommer i sjøen.
Aquaspec AQ 98 er på størrelse med en hoven tommeltott. Inkludert batteri. Prisen? Rundt 260 kroner stykket, avhengig av hvor du kjøper den. Mer informasjon: John Dahle AS, telefon 51 64 69 97. www.john-dahle.no
Liten solskjerm
Plages du av solen, eller skulle du ønske du hadde en paraply å stå under når du er ute og fisker i den åpne båten? Mantis er en en kombinert paraply/parasoll med teleskopisk skaft som kan festes bak på stolen. Den er enkel å slå opp og folde sammen og kan også monteres andre steder på båten. For eksempel på rekka, fiskestangholderen eller i dørken. Det finnes monteringsbraketter for en rekke monteringssteder om bord. Mantis kan tiltes og roteres etter ønske. www.pro-techt.com.
Større solskjerm
Biminitop er en solskjerm som ved å vris, vendes og tiltes kan dekke det meste av utearealet på en ganske stor båt. Dermed kan den skjerme mot sola der det trengs, uten å ta opp plass på andre steder. Duken er i et råtefast stoff. Vindtester viser at den står godt i minst 130 km/t. Den er i utgangspunktet konstruert for montering på styrepidestallen i seilbåter, men leveres med festebeslag som gjør det mulig å montere den i andre slags båter. Den leveres i tre størrelser, fra 150x120 cm til 180x150 cm. Pris ca 12.000 kroner (eurokurs 8, inkludert norsk mva). www.biminitop.com
Sikkerhetsbelte til båthenger
Har du plundret med å hive festestropper over båten for å sikre den på hengeren? Kanskje må du ned i bagasjerommet under alt pikkpakket for å finne stroppene. Boatbuckle er en smart festestropp for båter etter samme prinsipp som sikkerhetsbelter i bil. Stroppen snurres inn i en liten kassett som er festet på hengeren når den ikke er i bruk, og når man har vinsjet opp båten, kan man bare trekke festestroppen ut og hekte den enten på rekke eller i en slepekrok/festebøyle på båten. Så strammer man stroppen med en hendel på kassetten etter samme prinsipp som på vanlige lastestropper, og låser stroppen ved å klemme håndtaket inn i kassetten. Stroppene finnes i flere krok-utgaver og styrker til forskjellige båtstørrelser. www.immioutdoors.com/boatbuckle/
Luftig sete
Båtstoler blir ofte våte og ubehagelige i regnet og klamme i varmt sommervær. VisionAir fra Attwood Marine er en ny type båtstol med nettingsete og -rygg i stedet for tett skai. Det gjør at man ikke blir klissvåt når man setter seg etter en regnskur, og dessuten at stolen puster i varmen. Vi har prøvesittet stolen som virkelig kjennes behagelig, og den former seg etter brukerens sete og rygg. Fronten på setet kan vippes opp. www.attwoodmarine.com/products. Norsk agent: www.telmo.no.
Leider med plattform
Er du av dem som plundrer med å klatre opp en bade-/redningsleider, enten du nå er dårlig til beins eller er iført en masse dykkerutstyr? Eller kanskje du plundrer med å få bikkja om bord igjen etter en svømmetur? Da kan kanskje en utbrettbar trapp/leider med plattform være en løsning.
Dive-N-Dog har laget en slik som vi synes ser veldig smart ut. Plattformen er under vannflaten når den er utslått slik, at man ikke behøver å klatre opp på den. Den kan fåes i varianter med en eller to kvadratiske plattformer, og foldes sammen til en liten plate på badeplattformen, under plattformen eller rett på akterspeilet. Man kan sågar få et overgangssett slik at man kan bruke eksisterende leider. Ytterligere opplysninger: www.divendog.com/
Designkontroll
Ikke alle gass- og girspaker er like sexy. Denne fra Ultraflex, laget spesielt for Chris Craft, falt vi for. Den har trehåndtak øverst med integrert trimknapp og sikring mot uønsket girsjalting. Funksjoner de fleste andre kontroller har også, men den så unektelig noe tøff ut, syntes vi.
Passer best i såkalte retrobåter. Mer informasjon: www.ultraflexgroup.it/eng/ultraflexl eller www.maritim.no
Flytende fjernkontroll
Dette er snadder for duppeditt-entusiaster: En flytende nøkkelring som også inneholder fjernkontroll til det meste om bord.
Key Captain, produsert av Sarasota, er en nøkkelring som i fjernkontrollen har integrert knapper for låser om bord, trimposisjon på påhengeren, lys inne eller ute og sikkerhetsviften i motorrommet. Man kan også la fjernkontrollen styre andre funksjoner, og man kan selv programmere fjernkontrollen. Den er utstyrt med en spesiell kodeteknikk som gjør at den ikke skal bli påvirket av andre signaler.
www.sarasotaqp.com.
Ventil i kopp
Det er mange varianter av tilbakeslagsventiler for selvdrenerende båter. Gummiklaffventilen er èn, kuleventil inni akterspeilgjennomføringen er en annen, lukkekran en tredje.
Sea Scupper er en ny variant av ventiler. Den består av en plastkopp med en plastkule inn. Koppen skrus rett på hullet i akterspeilet med fire skruer. Koppen henger på utsiden og har en avlang åpning i bunnen. Når vannet skal renne ut av båten, skyves plastkulen akterover i koppen og åpner dermed for fri utrenning. Når vannet presses den andre veien mot hullet i akterspeilet, trykkes også kulen mot hullet og tetter dette slik at ikke vann renner inn i båten igjen.
Koppen fåes i to størrelser, med 1" eller 3" dreneringshull, og begge leveres i fargene hvit, sort og gjennomsiktig utførelse. www.rabud.com
Brytere med stil
Enkle og oversiktlige bryterpaneler med markeringslys finnes i mange varianter, blant annet en variant fra BEP Marine. De leveres i flere fargeutførelser etter smak, for enten å stå i stil med fargevalget for øvrig i båten eller om man ønsker å organisere forskjellige brytergrupper etter farge for lettere å finne fram på panelet. Bryterpanelene er sprutsikre. Mer informasjon: Flak AS, Kristiansand, telefon 38 05 66 00.
Julegave til værentusiaster
Hva gir man til den som har alt? Få andre som snakker så mye om været som oss nordmenn. Boka Været i Norge kan være et godt julegavetips i år.
Boka tar for seg været vi har hatt i tiåret 1995-2005, med statistikk og faktaopplysninger. Boka er delt inn i tolv kapitler, og gir god oversikt over værhendelsene fra måned til måned.
Været i Norge inneholder historier fra hele landet, om folks møte med værkreftene. Noen er artige, andre dramatiske. Boka har utspring i Harald Reitans årlige TV-kavalkader med samme tittel.