utgave nr 2 1989

Fairline Carrera 24

Publisert Sist oppdatert
FAIRLINE CARRERA 24

ROMSLIG LILLESØSTER

Av Dag Pike
Norsk tilretteleggelse: Hans Due

Carrera er den nest minste båten fra Fairline-fabrikken. Man får Fairline-kvalitet og valuta for pengene, men man må godta en viss tilbakeholdenhet i design. Her forsøker man tydeligvis å tilfredsstille alle kundegrupper.

Carreras skrog er 24 fot og innenfor disse fotene befinner det seg mye båt. Lengden over det hele er 27 fot, inklusive badeplattform og pulpit som stikker ut foran. Hvorfor pulpiten stikker ut foran, vet jeg ikke riktig, for det er ingen forlengelse av dekket å stå på under den.
For å få plass til fire køyeplasser, en bra bysse og toalett, har konstruktørene måttet gjøre båten ganske bred, 2,88 m. samtidig som de har bygget skroget så høyt at det er full ståhøyde under dekk. Resultatet er blitt en mellomting mellom en cabincruiser og en sportscruiser. Båten virker litt sammentrykt i lengderetningen, men ellers OK.

VELKONSTRUERT

Carrera er som alle de andre Fairlinebåtene, konstruert av Bernard Olesinski. Skroget har en moderat V-form. Konstruksjonen er av høy standard, og finishen er upåklagelig, selv på områder som normalt ikke synes.
Det er enkelt å komme ombord i båten fra en vanlig flytebrygge. På innsiden er det støpt et stigtrinn. Hadde man også montert et håndtak på utsiden av targabøylen, ville ombord- og ilandstigningen blitt mye enklere. Targabøylen tjener som feste for antenner samt den todelte kalesjen. Helt akterut er en enkel sofabenk med et bord som også kan benyttes i salongen under dekk.

FØRERMILJØ

Førerplassen er bra formet for både stående og sittende kjøring. Stående vil vinden være sjenerende, men du har god oversikt ved manøvrering i havn. Sittende vil ikke vinden plage deg, men du vil lide under generende reflekser fra den hvite overflaten på dashbordet. To vindusviskere følger med som standard.
Både rattet og gear/gasskontrollen er bra plassert enten du står eller sitter. Powertrim'en er derimot kronglete å komme til bak rattet, og er omtrent umulig å bruke når du står og kjører. Her burde produsenten ha brukt gear/gasskontr­oll med innebygget powertrimknapp. Heller ikke trimflapskontrollene er tilfredsstil­lende plassert. Det er bra at disse funksjonene ikke er avgjørende for om du har kontroll over båten eller ikke.
Forøvrig er dashbordet utstyrt med standard instrumentering. Ekkolodd og kompass er standard, men jeg er overrasket over at ikke fartsmåler følger med. Førersetet utgis for å være en treseter, men hvorfor er det da bare ett håndtak å holde seg fast i? Kartbordet er stort og oversiktlig, men tåler neppe særlig sjøsprut eller regn før kartene er gjennomvåte.

STOR UNDER DEKK

Adkomsten til salongen er bokstavelig talt vrien på grunn av den vridde trappen, men er du først kommet ned, er det lett å glemme at du er i en 24-foter. Her er det romslig. En dobbeltkøye stikker inn under førerplassen, og hesteskosofaen i baugen kan lett omgjøres til køyeplass for ytterligere to personer.
Rett innenfor inngangen finner du byssa som er velutstyrt om enn noe trang. Men satser du på restaurantbesøk for de mest gastronomiske opplevelser, holder byssa lenge til enkle måltider. To-bluss kokeapparat med grill, vask med kaldt og varmt vann og et kjøleskap følger med. Toalettet er godt utstyrt med blant annet dusj, men etter en ukes opphold, regner vi med at de fleste gjerne kunne ønske seg noe bedre plass også her.
Det er godt med stuerom over hele båten. Også i skapene kan man konstatere god finish på trearbeidet, noe som virkelig vekker tillit.

MANGLENDE KVALITETSKONTROLL

Motorromsinstallasjonen er første­klasses, god adkomst for service og ryddig og ordentlig organisert. Man kommer til motorrommet ved å vippe opp hele sofaen akterut. Motorromslokket er utstyrt med gassdempere. Men det var skuffende å oppdage at batteriet ikke var skikkelig festet og at det oppsto både vann- og drivstofflekkasjer under testkjøringen. Kombinasjonen av disse feilene kunne fått katastrofale følger. Her må produsenten stramme opp sine kontrollrutiner!

KJØREEGENSKAPER

Fairline har flere valgmuligheter når det gjelder motorer, men alle er Volvos. Vår testbåt hadde en Volvo AQ271 med duopropdrev. Duoprop er merkelig nok ekstrautstyr. Med de fordeler Volvo selv hevder at duoprop har i forhold til singelprop, burde man standardisert systemet. Forøvrig gikk båten rimelig bra med denne motoren med en toppfart på ca. 30 knop.
Det er alltid behagelig å teste en båt i solskinn og smul sjø, men ikke særlig reelt. Vi gikk derfor forholdsvis langt ut for å få prøvd båten i litt sjø. Her viste det seg at Carreraen tok sjøene rimelig bra. Det er ingen båt for de helt store hastigheter når sjøene begynner å bli livlige, snarere en familiebåt for middelfartsområdet. På flatt vann hadde vi ingen betenkeligheter med i gi "flatt jern", men i sjø slo båten ganske hardt. Unnamanøvre var helt problemfrie og styringen var presis.

KONKLUSJON

Carrera er en båt som har litt av alt. Den kan trailes hvis du har en forholdsvis kraftig trekkvogn. Fairline regner den som en "begynnerbåt" i håp om at man senere vil velge en større båt av samme fabrikat, men vi anser båten god nok for å stå på egne ben, eller egen kjøl om man vil.

DATA:
Lengde skrog:7,34 m.
Lengde totalt:8,41 m.
Bredde:2,88 m.
Dypg.:0,76 m.
Vekt:2850 kg.
Pris m/ Volvo AQ271:Kr.471.600,-
Importør: Nordic Marine, PB. 156, 3061 Svelvik. Tlf. 03-77 31 20