utgave nr 10 201

Nyheter: Corvette 340, Jeep med fender, NorStar 350, Anytec 860 SPDI, Nordan 820 W mm

Liten gigant - Trawleren Corvette 340 er antakelig en av markedets romsligste båter i sin størrelse. Den tar opp arven etter Corvette 320, som ble bygget i England fra 1974 frem til 2008.

Publisert Sist oppdatert

Liten gigant

Trawleren Corvette 340 er antakelig en av markedets romsligste båter i sin størrelse. Den tar opp arven etter Corvette 320, som ble bygget i England fra 1974 frem til 2008. Da kjøpte eierne av taiwanske Flemming Yachts formene og rettighetene til Corvette 320 og utviklet den nye og fascinerende storesøsteren 340. Den velbygde lille trawleren er ekstremt voluminøs – med svært romslige lugarer både forut og akter. Dekksalongen, med byssa til styrbord, har rikelig med tumleplass og god sikt gjennom store vinduer. Takket være brede sidedekk og høye og solide rekker er det både trygt og enkelt å bevege seg rundt på båten. Dekket på toppen av akterlugaren innbyr dessuten til sosialisering med flere. Båten er bygget for å fungere som bobåt i lengre perioder, gjerne for personer som ønsker å legge ut på lengre utflukter. Dertil har den også dobbel motorinstallasjon som standard. Den tilbys alternativt med to ganger Yanmar på til sammen 630 hk eller to ganger Cummins på til sammen 660 hk. Marsjfarten vil ligge mellom 18 og 22 knop, mens toppfarten oppgis til 24 knop.

Corvette 340

Lengde:

10,61 meter

Bredde:

3,96 meter

Vekt:

7.500 kg

CE-kategori:

B

Maks antall personer:

8

Motorstyrke:

630 til 660 hk

Pris fra:

2.850.000 kroner

Opplysninger:

www.marstrandyachts.com

 

Jens 28

Retrohybrid

Hybridbåtene dukker opp i ny utførelse på omtrent alle båtmesser vi besøker. Under Öppna varv på Orust i august fant vi Jens 28 som gjør hele 18 knop med en Volvo Penta D2-75 og seilbåtdrev. Den tilbys med tre motoralternativer, blant annet en D2-75 i kombinasjon med el-motor fra OZecoDrive. Skroget er designet av Peter Norlin, mest kjent for sine seilbåter, noe Jens 28 også bærer et tydelig preg av. Båten er konstruert for å kunne gå like godt i 10 som 18 knop, og har ingen planingsterskel. I sin streben etter å kombinere lavt forbruk med relativt høy fart, havner man igjen ved designet som var fremherskende på 1920 og -30-tallet med smale skrog.

Hytta på midten har store glassflater som kan frilegges slik at man får en åpen og luftig båt, men hytta kan også lukkes helt, slik at båten kan brukes hele året. Den har sitteplass for 6-8 personer og overnattingsplass for to.

Jens 28

Lengde:

9,30 meter

Bredde:

2,60 meter

Vekt:

2.200 kg

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

7

Motorstyrke:

75 hk

Pris fra:

Ca 1.200.000 kroner

Opplysninger:

www.jens28.se

 

Light Marine

Jeep med fender

Light Marine i Ängelholm i Sverige har utviklet den spesielle RIB’en LM 75. De er ikke alene om å heve pongtongene høyt over vannet. Også White Sharks RIB’er (som nå er overtatt av Zodiac) har lansert tilsvarende båter den senere tid. Mens RIB-konseptet i utgangspunktet skal ha et lavt tyngdepunkt og kunne bære mye vekt i forhold til størrelsen, er denne nye RIB-trenden basert på andre tanker. At den oppgis å være godkjent for 24 mann sier at også lastekapasiteten er i behold! LM 75 har et planende skrog med høyt fribord, og en kraftig luftfylt pongtong i stedet for fenderlist. Den vakuumstøpte RIB’en er dessuten svært lett med sine 555 kg uten motor.

LM 75

Lengde:

7,50 meter

Bredde:

2,60 meter

Vekt:

555 kg

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

24

Motorstyrke:

150-200 hk

Pris fra:

Ca 1.200.000 kroner

Opplysninger:

www.lightmarin.se

 

NP 28

Nusselig

NP 28 er en kinesisk bygd trawler fra det kanadiske selskapet North Pacific Yachts. Båtene importeres til Sverige av Torreby Marin nord for Göteborg. Lille NP 28 er minstingen i serien på tre båter. Den største er 43 fot. Den tøffe, lille trawleren har en marsjfart på rundt 8 knop og toppfart på 13 med en 160-hesters Cummins QSD-motor. Båten har dekksalong med mulighet til å re opp en ekstra køye mellom fører og passasjerplass, samt en dobbelugar under dekk forut, hvor det også er et toalettrom. I dekksalongen er det en langsgående bysse. Trearbeidene og den tekniske kvaliteten så meget bra ut, og selv om farkosten er litt trangbodd, falt vi for sjarmen!

Lengde:

8,25 meter

Bredde:

2,60 meter

Vekt:

3.175 kg

CE-kategori:

B

Maks antall personer:

6

Motorstyrke:

160 hk

Pris fra:

Ca 1.600.000 kroner

Opplysninger:

www.npyeurope.com

 

Litt av hvert

Svenske Westline Boats, som produserer sine båter i Trollhättan, lanserte nylig Westline 34 Sport Coupé. Den er en videreutvikling av deres 34 Targa. Ved første øyekast kan båten gi visse assosiasjoner til de mindre modellene fra flaggskipet i svensk motorbåtindustri – nemlig Nord West – men også til Fairline, og deres Targa-modeller. Den nye modellen fra Westline har fått tak over uteplassen, med elektrisk takluke. Under dekk forut er det en lugar med dobbelkøye samt en senterlugar. Byssa befinner seg på uteplassen. Båten fremsto som en pent bygget, men nokså trangbodd 34-foter. Westline 34 Sport Coupé tilbys med Volvo Penta D6-motorer fra 330 hk og opp til 2x200 hk Volvo Penta D3.

Westline 34 Targa

Lengde:

10,15 meter

Bredde:

3,40 meter

Vekt:

Ca 6.000 kg

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

4

Motorstyrke:

330-400 hk

Pris fra:

Ca 2.100.000 kroner

Opplysninger:

www.westlineboats.se

 

Nor Star 350

Med mykt tak

Nor Star Boats AS i Arendal viste sin 350-modell med soft-top under Båter i sjøen i september. For et par år siden videreutviklet de daycruiseren og satte på en hardtop med store takluker, og nytt av året er altså en hardtop med takluke av kalesjeduk som løper i skinner. Dermed kan taket åpnes eller lukkes i løpet av sekunder. Fra modellåret 2011 vil Nor Star 350 kun være tilgjengelig med hardtop eller stoftop, som er blitt navnet på det nye taket.

Ytterligere opplysninger: www.norstarboat.no

 

Anytec 860 SPDI

Tøffing

Svenske Anytec har utviklet en ny dobbelkonsollbåt basert på Anytec 795. Den nye, åpne modellen har fått betegnelsen SPDI og er i første omgang motorisert med innenbords Volvo Penta-motorer fra 270 til 370 hk på drev. Fra 2011 vil den også være tilgjengelig med utenbordsmotorer, blant annet Yamahas V8 350-motorer i singel og dobbel installasjon. Båten har et stort akterdekk og rikelig med stuveplass. Passasjerene sitter dessuten godt beskyttet bak en hel vindskjerm med dør i midten. Anytec 860 SPDI får en meget solid fenderlist i svart gummi som ytterligere gjør dette til en riktig solid bruksbåt. Båten kan også utstyres med bysse og kjøleskap.

Anytec 860 SPDI

Lengde:

8,60 meter

Bredde:

2,61 meter

Vekt:

2.700 kg

CE-kategori:

C

Maks antall personer:

8

Motorstyrke:

270-370 hk

Pris fra:

Ca 1.000.000 kroner

Opplysninger:

www.govi.no

Sprekt fra NorDan

 

NorDan flyter igjen etter konkursen. Ny giv, nye eiere og helt ny båt. NorDan 820 W skal sloss i det øvre sjiktet i et tøft daycruisermarked.


TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

NorDan vet hvordan. I hvert fall håper de nye eierne etter konkursen at de gjør det. Alle gamle former og modeller er ute av bildet. Nytt er en daycruiser i det øverste segment, en 8. 30 meter lang modell som for første gang ble satt på vannet under båtutstillingen ”Båter i sjøen” i helgen.

  

Hovedarkitekten for den romslige daycruiseren er Jahn Vestli i Arendal. Kanskje har han tatt med seg noe av inspirasjonen fra sitt tette samarbeid med Ibiza, båtene er slett ikke ulike. Innredningen er utført av Tommy Wilberg på Moelv.

 

Eiere fra Mjøsa

 

Gjengen som ikke ville la det tradisjonsrike båtmerket NorDan forsvinne, er mange innlandsgutter fra Mjøsdistriktet. Styreleder er kjørelærer Dag Cappelen, en NorDan-entusiast på sin hals. Det nye selskapet har fått navnet NorDan-Boats Norge AS. Båtene skal støpes hos NorDan Båtbyggeri på Evje og monteres i Arendal.
I utgangspunktet har den nye store dagsturbåten fra NorDan tradisjonelle løsninger, men den har fått mange spennende detaljer. Styreposisjonen er lekkert utført med lett tilgjengelige instrumenter og to gode kjørestoler fra Helly Hansen. Et smart pantry har fått plass på babord side, ved side av en liten langsgående sitteplass. Gode stepp fører opp til dekk via luken i vindskjermen. Under dekk er det toalettrom på babord side, en god dobbeltkøye i baugen og en stikkhøye på styrbord side midtskips. Her er hver centimeter utnyttet. Dette er en daycruiser med god sengeplass til fire personer.
Hovedsalongen er i u-formasjon akter og kan enkelt slås ned til overnattingsplass eller en stor solseng. Båten har et høyt og trygt fribord.

Rå motorkraft

Bak på hekken er det montert en Yamaha 350. Med denne motoren skal båten lett klare 50 knop. Den vil standard bli levert med 250 hk. Prisen vil ligge på ca 800.000 kroner.
Prototypen er ca 400 kilo tyngre enn båtene som nå settes i serieproduksjon, ikke minst fordi alt interiør her er utført i tre. Det vil bli støpt innerliner i kommende eksemplarene. Trolig vil motorvekten også gå en del ned, ikke minst om valget faller på Yamahas nye 300 hester. 

NorDan 820 W

:

Tekniske data:

Lengde: 8.30 m (27 fot)
Bredde: 2.68 m
Skrog: V-bunn 22.4 grader
Vekt: ca 1 800 kg uten motor
Motor: Anbefalt 250 til 350 hk
Hastighet: maks ca 50 knop (m/ 350 hk)
Drivstofftank: ca 275 liter
Septiktank: 63 liter
Vanntank: 56 liter

Linge-båtene tilbake
Småbåter fra den legendariske båtkonstruktør Jan Herman Linge er i produksjon igjen. Enken etter Linge, Tuva Løland Linge, var selv til stede på båtmessen ”Båter i sjøen” for å ta del i relanseringen av Musling 430 og Vesling 490 Open.

  

Det er Stormer Marine som satser på de eviglevende retormodellene, alle med den patenterte vanntunnellen i bunnen som Linge ble kjent for. Begge båtene har kraftig v-bunn og konstruert for fart og myk gange.

  

Neste år utvides Linge.modellene med Muslig 370, Vesling 490 med hardtop og en ”jeep”-modell. Båtene støpes hos Risør Plast.

Praktisk
De er jo ikke akkurat noen designperler, men veldig praktisk og fremfor alt ganske billig, sier Terje Flak i importørfirmaet Govi AS om de nye kinesiske båtene Smartliner. To av modellene, en 19-foter og en 21-foter ble stilt ut på Båter i sjøen. Båtene er minimalistiske i innredningen, med stor dekksflate og egner seg godt til hobbyfiskere og skjærgårdshåndverkere.

    

Båtene leveres med en hardtop, og med litt modifisering vil de egne seg godt for norsk kystklima, sier Terje Flak.

    

19-foteren ble frembudt for salg til en pris av 188.000 kroner og 21-foteren til 225.000 kroner med en Yamaha 60 hk firetaktsmotor. 21-foteren er målt til 22 knop med denne motoren og to mann om bord.

    

Smartliner har foreløpig tre modeller, 17, 19 og 21 fot, men kommer med 23, 25 og 28 fot senere, da med innelukket styrhus. Det er franske interesser som står bak byggingen i Kina. www.govi.no eller www.smartlinerboat.com