Test: Aquador 32 C
Finsk og fin
Under en skinnende fasade skjuler Aquador 32 C håndverk av ypperste klasse. Her er intet juks som ikke tåler dagens lys. Planløsningen og motorisering
Finske Aquador er flaggskipet i Raimo Sonninens Bella-Flipper-konsern, som er et av Nordens aller største innenfor fritidsbåtproduksjon. Sjefen sjøl har en altoppslukende interesse for båtproduksjon, og han har utviklet det i utgangspunktet beskjedne finske Aquador, via å være et mindre påaktet irsk båtmerke, til å bli et av de betydeligste båtmerkene i Skandinavia.
Aquador 32 C er det foreløpige flaggskipet i flåten. Den planende 32-foteren har strak aksel, kjøl og ror. En godt sammenskrudd, lekker bobåt med bakvegg og akterdekk. Det er ikke mye produsenten behøver å justere før denne båten er der den skal være.
DATA AQUADOR 32 C
Lengde: | 9,70 meter |
Bredde: | 3,45 meter |
Dyptgående: | 0,90 meter |
Motor i standard båt: | Volvo Penta D6-310 |
Motor i testbåt: | Yanmar 6LYA-STP, 370 hk |
Vekt tørr båt: | 4.500 kg |
CE-kategori: | B |
Ferskvann: | 200 liter |
Drivstoff: | 700 liter |
Septik: | 90 liter |
Varmtvann: | 50 liter |
Pris standard båt (inkl. avgifter): | 1.760.000 kroner |
Pris testet båt (inkl. avgifter): | 1.822.000 kroner |
Opplysninger: | Aquador har ingen importør i Norge, kun forhandlere. Se internett www.aquador.fi for nærmeste forhandler. |
Uteplassen
Aquador 32 C har planløsning som en ganske tradisjonell bakveggbåt, med heldekkende glassvegg akter. Det som skiller den ut fra mengden, er sidedørene ved passasjer- og førerplass, som leder ut på de nedsenkede dollbordene. Dørene er ganske trange (64x90 cm) og fungerer best som et stort vindu - men det er også fullt mulig å ta seg ut på dollbordet via dørene, noe som kan være greit når du er alene og skal fortøye. Dollbordet er 28 cm bredt akter og smalner av forover. Fra midtskips og akterover er dollbordet nedsenket, og trinnene opplyst. Meget bra. Adkomsten langs dollbordene er god, og man har en solid griperekke på hyttetaket foruten rekka. Fordekket er stort og rent, og båtens seks veldimensjonerte kryssholt er tilstrekkelig for effektiv fortøying. Det er lett å ta seg i land via den brede, åpne pulpiten, og båtens baug er så vidt spiss at den fungerer som et nebb.
Akterdekket måler 284x140 cm. Det oppleves som litt for trangt til å kunne duge som en sosial uteplass med bord og stoler. En port i akterspeilet leder ut på badeplattformen. Her fins en romslig dreggkasse som er drenert og en badestige under et lokk i dekket. Antakelig vil en person som ligger i vannet ha problemer med å få ut stigen. Her bør produsenten finne en bedre løsning.
Førerposisjon
Førerposisjonen på styrbord side, vis-á-vis den doble passasjerbenken, byr jevnt over på gode løsninger. Vår testbåt hadde som ekstrautstyr en 10'' kartplotter (Simrad CX 44), som dessverre ikke hadde noen opplagt plass for flush-montering. I dette tilfellet hadde kunden valgt å plassere den rett foran seg, og det er antakelig den beste plasseringen. Det er ikke av avgjørende betydning at den skygger for motorinstrumentene siden alarmpanelet er felt inn lett synlig ved siden av rattet. For øvrig er brytere og øvrige funksjoner logisk og ergonomisk montert. Setet kan justeres i lengderetningen og dermed tilpasses førerens arm- og beinlengde. Førersetet har en oppvippbar front som gjør det enklere å bevege seg gjennom sidedøren. Et bra kompass har fått en ideell plassering i taket foran førerkonsollen. Konsollen har plass for ettermontering av både VHF og autopilot, og for dem som sverger til navigasjon på den gamle måten, har førerplassen et dugelig kartbord med en skikkelig kartlampe på svanehals.
Vi kunne ønske oss en litt annen plassering av tenningslåsen. Det er lett å skubbe borti nøkkelen med kneet. Dessuten kunne 12 volt-uttaket på undersiden av konsollen fått en plass hvor det er naturlig å legge fra seg utstyr som trenger lading eller strømtilførsel. På grunn av de store hvite flatene på konsollen blir det mye ubehagelige reflekser i rutene. Også her bør det gjøres endringer. På innsiden holdes rutene duggfrie av et stort antall defrosterdyser, og på utsiden sveiper det to store vindusviskere på parallellarm. Vi savnet imidlertid automatisk parkfunksjon på vindusviskerne, og en så velutstyrt båt bør også ha spylerfunksjon som standard.
Sjøegenskaper
Det planende skroget har strak aksel og ror, og oppfører seg eksemplarisk som en planende båt opp til rundt 25 knop. Doble ror gir fenomenale manøvreringsegenskaper, med seks tørn fra borde til borde. Skroget imponerer med en henimot umerkelig planingsterskel, og begynner å slippe vannet ved drøye ni knop. Ved 14 knop planer båten. Dette gir et meget fleksibelt hastighetsområde.
Vår testbåt var utstyrt med det største motoralternativet, en 370 hk Yanmar diesel som er en relativt ny modell fra den japanske produsenten. I Aquador 32 C er denne motoren for kraftig. I hastigheter opp mot 25 knop har båten meget stabile og gode gangegenskaper. Trimflapsene kan få hvile, og båten smyger seg elegant av gårde og lager lite hekksjø. Den finslepne planingsterskelen bidrar også til uforstyrret sikt i hele hastighetsområdet.
Når man passerer ca 25 knop, blir båten svært sensitiv for vektforskyvninger, og viser en klar tendens til å legge seg over mot styrbord. Trimflapsene må brukes aktivt for kompensere skjevheten. Disse egenskapene indikerer at båten har for lite bæring i forskipet, og at den dermed får for mye løft i akterskipet når man passerer det kritiske fartsområdet rundt 25 knop. Tendensen til å legge seg over indikerer at båten har en venstreroterende propell. Vi ville derfor nøye vurdert behovet for motorstørrelse og hva som er motorleverandørens anbefalte turtall ved marsjhastighet før vi valgte motor i denne båten.
Salong
Ståhøyden i salongen er gode 190 cm, og er romslig. L-sofaen er plassert på babord side, og den kan lett konverteres til en U-sofa ved at man slår det doble passasjersetet bakover. Det gir en ekstra plass ved bordet, som er et lekkert klaffebord som kan justeres i høyden. Når det er foldet sammen, har det dessuten en fornem og skikkelig koppholder, med plass til flaske i midten.
For øvrig er innredningen i salongen bygget opp etter ganske velkjent mønster, med bysse mot akterveggen på styrbord side, førerplassen forenom byssa og en dobbel passasjerbenk til babord. Det er noe stuveplass i salongbenken, men det er hovedsakelig byssa som har stuveplass av betydning i salongen. Store vindusflater og to takluker som kan åpnes sørger for god usikt og mye dagslys, og et rikelig antall spoter gir det samme når mørket faller på. Spotene i båten styres via en sentral bryter. I tillegg til alle luker og dører, er det en mekanisk lufteventil i salongtaket.
Dobbeltsetet på passasjerplassen kan vippes rundt med et håndgrep og bli en del av salongen. I fartsretningen er det et skikkelig kartbord foran passasjerplassen. Her er også en håndrekke og to koppholdere.
Dørken er belagt med kantsydde tepper festet med trykknapper.
Byssa
Bysse bak førerposisjonen på styrbord side inneholder i grove trekk det man kan ønske seg. Her er det stekeovn og to bluss Wallas kokeapparat. Seks skuffer og skap i ulike størrelser utgjør stuveplassen. Alt utført i materialer av god kvalitet. Vi ble meget gledelig overrasket over at skapet under vasken var utrustet med en søppelbøtte. Slik enkle, men akk så nødvendige detaljer, er sjelden vare. Vi ble også imponert over at den øverste skuffen i rekken har en separat med skuff for kniver og bestikk. Elegant.
Stålvasken er dyp og god, og armaturet er av skikkelig husholdningskvalitet. Innredningen har høy lakkfinish og ser meget tiltalende ut. I tillegg til byssebenken, er det ekstra avsettingsplass under førerstolen. Stolen holdes oppe av en gassdemper. Et eksempel flere kan ta lærdom av. Under førersetet er det et 65 liters kjøleskap. Arbeidshøyden ved byssebenken er 90 cm.
Toalettrom
Fra salongen går man ned en liten trapp, til en mellomgang. Under styrekonsollen styrbord side er det et romslig toalettrom med mye skapplass. Her fins ett skap mot akterskottet, og et grunt skap i selve benken. Speilet er stort og fungerer greit, og lyset fra to spoter er riktig vinklet. Det er 220 volt uttak ved benken. Toalettrommet i en båt blir kaldt og fuktig, og en dyse til Wallasvarmeren har derfor funnet rettmessig plass ved dørken. Doen er av høy kvalitet, og resten av rommet er krydret med tannkrusholdere, stålvask og Oras-armatur. Riktig bra. Dørken har ekte teaktrallverk med en flott drenert sump under. Det mest negative ved toalettrommet er at ståhøyden ikke er mer enn 172 cm.
Gjestelugar
I motsetning til mange konkurrerende modeller i denne klasse, har Aquador 32 C en separat lugar til gjester eller barn på babord side - vis-á-vis toalettet. Lugaren er riktig trivelig, med en ståhøyde på 172 cm i avdelingen som fungerer godt som omkledningsrom. Her er det en skapmodul med et åpent hengeskap og tre skuffer, samt en liten kommode med speil ved en sittebenk, som også inneholder stuveplass. Det kunne med fordel vært en slingrekant rundt toppen av kommoden. Det er også et stort skap i akterskottet i lugaren.
Lugaren har god belysning, bestående av fire spoter og en lampe. Disse kan betjenes separat eller fra en sentral bryter. I køya er det en defrosterdyse, varmerdyse pluss 220 volt uttak. Det ville vært lettere å lade mobilen dersom uttaket ble montert nærmere hodeenden av køya, der det er en liten hylle oppunder dekk.
Ventilasjonen i lugaren består av to koøyer som kan åpnes.
Hovedlugar
Også hovedlugaren forut byr på greie boforhold, med en køye i hele lugarens bredde som måler 183x210 cm. Lugaren er lys og trivelig, med et rikelig antall spoter og leselamper. Alle elektriske kabler er sirlig ordnet i kabelgater - inkludert lampettledningene.
Det er ikke så mye ren skapplass i lugaren, men derimot mye stuveplass siden rommet under køya er godt utnyttet. På babord side akter i lugaren er det også et hengeskap og et hylleskap. I forkant av køya er det også et stort skap med adkomst til baugpropellen. I vår testbåt var det montert et eget batteri med separat hovedstrømbryter til baugpropellen her.
Polstring og alt trearbeid er pent utført og gir en eksklusiv og innbydende atmosfære. Takluken åpnes i forkant. Vi ser i stedet helst at den er hengslet i forkant og åpnes i akterkant. Pluss får den derimot for et skikkelig myggnett og nattblending. Lugaren har to koøyer som kan åpnes samt mekanisk ventilasjon i dekk.
Motor/teknisk
Å finne gode motorromsløsninger i akselbåter er åpenbart en utfordring. Resultatet er ofte et puslespill av innredningsbiter, lemmer og lokk som må bæres ut på akterdekket for at man skal kunne peile oljen. Slike omfattende operasjoner blir man fort lei. Etter å ha kjørt båt med motoren plassert under akterdekket i noen år, er det ofte en pine å skulle demontere halve båten for å gjøre sjekkrunden som er forbundet med godt sjømannskap - kontroll av motorolje, girolje, vann, drivreim osv. En båt er et kompromiss, og i en fritidsbåt er det naturlig å vektlegge sosiale løsninger og bokomfort. Aquador 32 C er nok et sørgelig eksempel på at motoren er stuvet unna for å bli glemt. Det fortjener den ikke, for Yanmars 6LYA-STP er et kraftfullt og trivelig bekjentskap som bør få pleie og omtanke. Man blir ikke motivert av å måtte gjøre syv-åtte tunge operasjoner for å komme i kontakt med motoren.
Det skal også sies at et flottere motorrom enn i denne båten har vi sjelden sett. Støyisoleringen er gigantisk, med doble luker, eksosbend i syrefast rustfritt stål og dørkplater i aluminium med antisklimønster. Her er det montert en gigantisk vannutskiller og et skikkelig sjøvannsfilter. Men det er veldig besværlig å komme til herligheten.
Hovedstrømbrytere, hurtigsikringer m.v. er derimot lett tilgjengelig ved førerplass og bak på uteplassen.
Til Aquadorens fordel skal det bemerkes at de fleste vesentlige installasjonene, skroggjennomføringer, lensing av septiktank, batterier m.v. er montert lett tilgjengelig i et stort stuverom under akterdekket. Batteriene er to Exide heavy duty-batterier på 140 Ah hver. Ladespenningen ble målt til 13,9 volt, som kunne vært noe bedre. Ideell spenning er 14,4 volt. Vi kunne også ønske oss mer slingrekanter mot rorarrangement. Dieseltanken er plassert tverrskips med en stor og lett tilgjengelig tappepung. Meget bra. Nødstyring er også på plass.
Fart og støy
Målingene er foretatt med en mann om bord, halv vanntank og halv dieseltank. Støyen er målt ved førerplass, og farten målt med GPS. Støyverdiene er meget gode, særlig med tanke på at Aquador 32 C er en båt med strak aksel og motoren plassert under salongdørken.
Konklusjon
Aquador 32 C har mange gode egenskaper. Den er en innbydende bobåt, men vi synes adkomsten til motorrommet er for tungvinn. Man bør ikke falle for fristelsen å velge for stor motor i denne båten, med mindre man har behov for mye krefter som skal omsettes i annet enn toppfart.
FART OG STØY
Turtall (omdr./min) | Fart i knop | Støy (dBA) |
3.550 | 28,5 | 82,0 |
3.050 | 23,7 | 78,0 |
2.550 | 16,5 | 75,7 |
2.050 | 10,6 | 72,9 |
1.550 | 8,4 | 68,2 |
1.050 | 6,2 | 63,5 |
800 | 5,0 | 63,0 |
Målingene er foretatt med en mann om bord, halv vanntank og halv dieseltank. Støyen er målt ved førerplass, og farten målt med GPS. Støyverdiene er meget gode, særlig med tanke på at Aquador 32 C er en båt med strak aksel og motoren plassert under salongdørken.