utgave nr 3 201

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Sporty

Nordkapp har fornyet layouten på skjærgårdsjeepen Nordkapp 600 Enduro. I følge produsenten er det lagt vekt på å beholde sjøegenskapene og de praktiske løsningene, samtidig som man har modernisert dashbordet med mulighet for innfelling av kartplotter, større plass for passasjerer på akterbenk, mulighet for innfelling av kjøleskuff i styrekonsoll og mulighet for montering av radio/cd. I tillegg har putene fått nye farger, passasjen til badeplattformen og de innvendige trinnene er forbedret, styrekonsollen har fått stort oppbevaringsrom, mer aerodynamisk vindskjerm og en rekke andre detaljer. Båten skal egne seg både for fisketurer, vannsport og dagsturer i skjærgården, og kan ellers utstyres med blant annet kalesje og solseng. Motoralternativene spenner fra Evinrude E-Tec 90 hk til 150 hk. www.nordkappboats.no

Innelukket

Sting 700 Weekender er det nye flaggskipet i en serie bakveggbåter fra Nordkapps fabrikk i Polen.
I følge Fische Marine leveres Sting 700 Weekender med blant annet kokeapparat, kjøleskap, ferskvannsystem, kartplotter, stereoanlegg, porta potti toalett, fiskestangholdere, hydraulisk styring og takluke som standard. Båten har god overnattingsplass for to, men fire personer kan tilbringe natten om bord om man feller ned salongbordet. Et stort akterdekk gjør båten praktisk for hobbyfiskeren eller for en badeglad familie. I følge Fische Marine skal nyheten ha et lettplanende og stabilt skrog, med motoralternativer i flere størrelser.
- Sting 700 Weekender er en styrhusbåt som dekker mange behov, også utenfor det sentrale østlandsmarkedet. Vi ser på Sting 700 Weekender som et godt alternativ for båtfolk som ser litt lenger enn tre ukers sommerferie, sier Pål Bustad i Fische Marine.

Sting 700 Weekender
Lengde: 6,99 meter
Bredde: 2,55 meter
Vekt: 1.400 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke 115 hk-200 hk
Pris fra: 554.900 kroner (m/Evinrude E-Tec 115 hk)
Info: www.fischemarine.no

Allværsbåt


Askeladden P66 Pilothouse er en helt ny serie bakveggbåter fra Askeladden og føyer seg inn i en ny trend blant norske båtprodusenter. Dermed tar de opp konkurransen med franske produsenter som Jeanneau og Beneteau som har dominert dette markedet i lengre tid. Den nye Askeladden-modellen har, foruten lukket styrehus med en takhøyde på 1,98 cm, også stort selvdrenernde akterdekk og tre vanntette stuverom. Totalt er det fire sitteplasser i styrhuset, hvor to er plassert i fartsretningen og to på sidebenk. I tillegg er det tilrettelagt for enkel montering av utvendig styreposisjon, samt ankervinsj på styrbord side.
Sjøvannsttoalett med septiktank, skyvbare sidevinduer og takluke, defroster, frontrute i herdet glass, kjøleboks, ferskvanntank på 40 liter, kokeapparat og hydraulisk styring er noe av utstyret som blir levert som standard. P66 Pilothouse skal etter planen vises fram for første gang under Sjøen for alle.

Askeladden P66 Pilothouse
Lengde: 6,60 meter
Bredde: 2,60 meter
Vekt: 1.100 kg
CE-kategori: C
Motorstyrke Suzuki 90-140 hk
Maks antall personer tillatt: 5
Pris fra: 360.200 kroner
Info: www.askeladden.no

Midtkonsoll

Nordkapp Enduro 760 er bygget på samme skrog som Noblesse 760, men viser for øvrig helt nye takter fra båtprodusenten Nordkapp Boats: Den har walkarundløsning med overnattinsplass for to personer under dekk.
- I Enduro 760 kombineres muligheten for overnatting med skjærgårdsjeepens praktiske, åpne løsninger. Båten er spesielt tilpasset den aktive familie som ønsker å kombinere bading, soling, vannsport og fiske. Den store faste solsengen foran konsollen bidrar til at uteplassen utnyttes maksimalt, forteller salgssjef Kjell Olav Frogner. Smarte detaljer og utstyr gjør at Frogner tror båten vil være attraktiv for både familien og sportsfiskere. Ekstrautstyr som bysseløsning, kjøleskuff, ankervinsj, kartplotter, baugpropell, radio/cd vil også være tilgjengelig, i tillegg til Targabøyle, sprayhood eller fast tak. Båten settes i produksjon i løpet av mars.

Nordkapp Enduro 760
Lengde: 7,60 meter
Bredde: 2,55 meter
CE-kategori: C
Motorstyrke 200 hk-2 x 200 hk
Info: www.nordkappboats.no

Minstemann

Aquador 22 Cabin med utenbordsmotor overtar som minsting i finske Bella Boats Aquador-serie. Familiebåten skal passe til dagsturer eller lengre utflukter, og har overnattingsplass for fire personer – to i en dobbelkøye i forut og to akter. Hvis du ikke vil balansere langs sidedekket, får du enkel og rask tilgang til fordekket via en luke i vindusruten. Ellers skal båten ha kjente egenskaper i denne klassen; som separat rom med sjøvannstoalett, to takluker, ergonomisk styrekonsoll, spiseplass med plass til kjøleskap og bysseutstyr under førerkonsollen. På akterdekket er det to separate dører ut til badeplattformen, samt syrefaste rekker og beslag i rustfritt stål. Aquador 22 Cabin blir levert med utenbordsmotor fra 150 hk til 200 hk.

Aquador 22 Cabin
Lengde: 6,50 meter
Bredde: 2,68 meter
Vekt: 1,830 kg
CE-kategori: C
Motorstyrke 135-200 hk
Maks antall personer tillatt: 6
Info: www.aquadorboats.fi

Nordisk design


Silver Marine introduserer i år en ny RIB-serie utviklet av Holmen Marine i samarbeid med Helly Hansen Pro. RIB-ene skal være spesialutviklet for norske forhold og ”drittvær” 360 dager i året, og går under navnet Nordic Line. RIB-familien omfatter RIB-modellene Nemo, Angel, Captain og Phoenix i størrelsen 2,4 meter til 6,6 meter. Alle modellene bygger på samme skrog som tidligere modeller fra Silver Marine, og de største har seteputer, lys, targabøyle og vannskikrok som standard. Alle modeller leveres også med trekk, samt vanntette vesker til putene som kan låses til båten. Nordic Line produseres med PVC-pongtongene Valmex, levert av tyske Mehler Haku, mens gummi og øvrig utstyr er produsert i Italia. RIB-ene vil også bli solgt i Sør-Europa, men da med lysere fargekombinasjoner og muligens hypalon istedet for PVC. www.holmenmarine.no

Navnebytte

Skaperne av Uttern-båtene, den svenske Sandström-familien, presenterer nå tre tidligere Uttern-modeller i eget navn, samt en splitter ny daycruiser. Familiebedriften, som ble kjøpt opp av Brunswick, har nå fått tilbake tre av modellene som ble solgt under Uttern-navnet, ettersom Brunswick har flyttet all produksjon fra Sverige til Polen. Sandström Innovation har vært underleverandør til Uttern-båtene i tillegg til å ha utviklet sitt eget småbåtprogram. Nå satser de videre på egenhånd. Blant annet relanseres de tre tidligere Uttern-modellene A51, A56 og C56, som får navnene Sandström A51, A56 og C56. I løpet av våren kommer også en ny 570 daycruiser med overnattingsmuligheter. Sandström A51, A56 og C56 kan prerigges for Mercury-motorer, men den svenske produsenten opplyser at de ikke bundet opp til noen motorleverandør. www.sandstrominnovation.se

Turbotender


Jet RIB-en 505D er siste tilskudd i flåten til Williams Performance Tenders. Lettbåtprodusenten har de siste årene satset sterkt på yachtmarkedet, og har nå totalt fem jetriber i sortimentet sitt. 505D leveres med en Yanmar 110 hk og skal ha en topphastighet på 36-38 knop. Fra før har Williams RIB-ene 285, 325, 385 og 445 i sitt sortiment.

Williams 505D
Lengde: 5,05 meter
Bredde: 2,00 meter
Vekt: 685 kg
CE-kategori: C
Motorstyrke 110 hk
Maks antall personer tillatt: 6
Pris: 495.000 kroner
Info: www.gotteberg.no

Praktprinsesse

En av nyhetene Princess Yachts International viser fram i januar er den nye Princess 72 MY. I forhold til tidligere modeller skal denne ha fått nytt design og layout. Den 22,35 meter lange båten har køyeplass for åtte personer i romslige og luksuriøse lugarer, samt fasiliteter for et mannskap på to.

Princess 72 Motor Yacht
Lengde: 22,35 meter
Bredde: 5,49 meter
Vekt: 45.000 kg
CE-kategori: A
Motorstyrke: 2 x MTU 1.500 hk
Opplysninger: www.norskbatsenter.as

Utvider IPS-program


I fjor lanserte Volvo Penta to nye effektklasser basert på Volvos 11-litersmotor. I år utvider VP ytterligere med IPS 1050 og IPS 1200 koplet til 13-litersmotoren, noe som innebærer at IPS-systemet nå er tilgjengelig for båter også på størrelse rundt 100 fot, med tre eller fire motorinstallasjoner.
Større motorer med høyere effekt og høyere dreiemoment stiller størrre krav til IPS-enhetene. Til IPS 1050 og 1200 har Volvo Penta derfor utviklet en større og enda kraftigere IPS-enhet, samt en helt ny serie propeller. Fartspotensialet for 1.050 og 1.200 er fra cirka 28 knop til 40 knop, noe som dekkes opp med sju høyeffektive propellpakker som er tilgjengelig som standardprodukter.
D13 er også oppgradert med ny, totrinns turboteknikk. Dette gir blant annet høyt dreiemoment allerede ved lave turtall. www.volvopenta.no

Pekeplottere

Elektronikkprodusenten Garmin utvider med to nye touchscreen-kartplottere. GPSmap 720 og GPSmap 720s kommer med 7 tommers skjerm, og skal være kompatibel med alle Garmins GMR radarantenner. Kartplotterne har også innebygd høysensitiv GPS-mottaker, er NMEA 2000 kompatibel, og har grensesnitt som forenkler montering av GPS-mottakeren. Systemet skal enkelt kunne utvides med for eksempel autopiloten GHP 10, Garmins marine instrument GMI 10, de nye VHF-radioene VHF 200i og 300i og motordata. GPSmap 720s har i tillegg innebygd digitalt ekkoloddmodul på 1kW og en kapasitet på opptil 600 meter. GPSmap 720 er kompatibel med Bluechart G2 Vision, som blant annet gir 3D-visning både over og under vann, satellittfoto og ”Auto-Guidance” funksjonen som legger et ruteforslag fra A til B. Pris: ikke klar. www.belanor.no

Framtidsbrygga

Det patenterte bryggesystemet ”Futura” fra Ørsta Marina Systems AS har fem store kanaler i lengderetningen og tre kanaler ut til hver båtplass – under bryggedekket. Disse har du tilgang til via fire adgangsluker, slik at du kan trekke rør og ledninger under bryggedekket og holde brygga fri for ledninger og annet rot som en lett kan snuble i. Bryggemodellen har innlagt forsterkninger for ryddig og sikker etterinstallasjon av lysmaster, levegger, fortøyningspullerter og annet utstyr som krever innfesting og rørføringer. Kabler, rør og slanger kan dermed trekkes helt ut til den enkelte båtplass, eller føres fra kanalene igjennom dekket på anvist plass. www.orstamarina.com

Luftrenser

Har du behov for å rense luften kan denne bærbare luftrenseren fra Dometic Marine være løsningen. Breathe Easy(TM)Air Purifier skal passe til båter og yachter i alle størrelser, og sørger for enkel og kostnadseffektiv løsning på uønsket lukt i lugarene eller luftforurensning som muggsporer, bakterier og røyk. www.waeco.no

Ny 50-foter


Fairline utvider sin expresscruiser-linje mer Targa 50 Gran Turismo. Yachten har tre lugarer, samt en fjerde mannskapslugar som alternativ. Blant annet har 50-foteren fått plassert en lugar i full bredde like under fordekket. Ellers avslører Fairline at den nye GT-modellen viderefører mange av linjene og designdetaljene som er brukt i Targa 58 Gran Turismo som ble presentert tidligere i vår. Nøkkeltrekkene er blant annet store panoramavindu, stor rederlugar, salong og bysse på samme nivå slik at området kan åpnes opp til ett stort område, med elektrisk tak og vindu som kan skyves til side. Targa 50 Gran Turismo har også elektrisk soltak over uteplassen, samt at sitteplassene i salongen enkelt kan gjøres om til solseng - ved å trykke på en knapp. Den norske importøren tror dette vil bli en slager i det norske markedet og en sterk konkurrent til Princess V52.

Fairline Targa 50 Gran Turismo
Lengde: 15,44 meter
Bredde: 4,47 meter
Motorstyrke: 1150 hk-1420 hk
Info: www.stavangermarinesenter.no

Finsk hybrid


Nord Star 31 Patrol er utstyrt med en ny hydbridløsning kalt ”Hybrid Exclusive Technology”. I korte trekk går løsningen ut på at en i lave hastigheter opp til 7 knop benytter seg av en elektrisk motor med strak aksel og foldepropell. Denne kobler seg ut når hastigheten øker, og de to Volvo Penta D3-190-motorene på drev tar over og sørger for mer kraft og større hastigheter opp mot 35 knop. Båten er også utstyrt med en egen 24V generator og solcellepanel på taket. Solcellepanelet skal til sammen generere 0,5 KW. Velger du kun å bruke landstrøm skal det i følge Olli Lindkvist ved Linex Boats Oy la seg gjøre å lade batteriet i løpet av natta. www.nordstar.fi

VHF-serie


Etter flere år er Høcom Norge AS tilbake med en ny VHF-serie; Høcom Radio Ocean VHF, som består både av stasjonære og bærbare enheter. Alle VHF-ene leveres med 54 internasjonale kanaler samt de nasjonale kanalene for lystbåt eller fiskerikanlene. Pris fra: 890 kroner. www.hocom.no

Ny navigasjon

Høcoms nye navigasjonsserie består av 5 og 7 tommers kartplotter og O.Chart 5F og 7F kombiinstrumenter med både kartplottere og ekkolodd. Alle modellene har intern ny EGNOS GPS-antenne. O.Chart 7 og 7F har i tillegg videoinngang for kamera eller annet videosignal.
En ny 3D-betjening og brukergrensesnitt skal gjøre betjeningen så enkel som mulig. Høcom Radio Ocean plottere bruker C-map MAX kartsystemet og O.Chart F-modellene er utstyrt med ekkolodd på 600W med både 50 og 200 kHz for dybder ned til 600 meter. Serien leveres med hurtigbrakett for enkel av og påmontering uten skruer og plugger. Pris fra: 6.490 kroner. www.hocom.no

Sporty 38-foter med hardtop


Her er en Bavaria du aldri har sett. Med to Volvo Penta D4 vil den koste rett i overkant av to millioner.Alle modellene i den nye Deep Blue-rangen til Bavaria blir designet av BMW Group Designworks USA. I tillegg til den nye 38 foteren, som er godt egnet i ruskete vær og typisk for norske farvann, står også en coupé og en flybridge-variant av Bavaria 46 foran lansering denne våren. Sportslig preg, god takhøyde og store rom er stikkord for den nye HT-utgaven. I likehet med de øvrige Deep Blue-modellene har den et nokså høyt skrog, det gir en god romfølelse under dekk. Den store hardtopen gir god beskyttelse, men den har også et ”trekkspilltak” som slipper rikelig med sol inn i cockpit. Det er lagt opp til mye sosialt samvær i denne sonen, med romslig sofa, et enkelt utekjøkken og stor solseng.

God plass er det også under dekk, men en stor lugar med to køyer midtskips og kapteinens lugar med dobbelt køya forut. Under dekk er det plassert en praktisk salong på styrbord side, med vinkelbysse og stor toalettrom babord. Båten er utstyr med 2x Volvo Penta D¤ (260 hkx2). Bavariaimportør Lars Erik Solvang i Lunde Båt sier til Båtmagasinet at prisen på standard båt skal presses ned til så vidt i overkant av to millioner kroner.

Fakta om Bavaria Sport HT 38
CE-kategori: B
Største lengde: 11.80 m
Største bredde: 3.99 m
Høyde over vann: 3.40 m
Dyptgående: 0.70 m
Vekt: 8.9 tonn
Diesel: 720 liter
Vann: 250 liter
Lugarer: 2
Køyer: 4
Høyde i salong: 2.10 m
Motor: Volvo Penta D4 260 hkx2

Selvpolerende

Seajet 034 Emperor er navnet på dette selvpolerende bunnstoffet. Bunnstoffet har optimalisert den selvpolerende mekanismen, og skal forhindre dannelse av groe i lave sjøvannstemperaturer. Viskositeten er også økt for å sikre et tykkere og mer konsentrert lag som kan påføres med kost, rulle eller sprøyte. Bunnstoffet kan brukes på alle slags båter – også aluminium. Leveres i fire farger i 2,5 liter og 0,75 liter. Pris fra 319 kroner. www.seajet.no

Fin form


Finnmaster 55 SC er en mindre sidekonsollbåt med moderne former og som er bygget på konseptet ”Smart Design”. Båten er brukervennlig med trappesteg både i baugen, akter og på sidene, slik at det er enkelt å stige om bord og komme seg i land. Under toftene er det gjort rom for styveplass, i tillegg er det plassert en ankerboks både i front og akter. Sidekonsollen har to offshorestoler som kan roteres, i tillegg er det sittebenk akter og på babord side i front.

Finnmaster 55 SC
Lengde: 5,50 meter
Bredde: 2,25 meter
Vekt: 650 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 6
Motorstyrke: 60-100 hk
Info: www.yamaha-motor.no

Årgangsbåt


Produsenten er ikke beskjeden i sin presentasjon av Yamarin 600 Big Ride. Båten blir sammenlignet med verdens dyreste årgangsvin fra 1989 – Chateau Petrus fra Bordeaux. Om den finske båten blir like god med årene som den franske vinen gjenstår å se. Yamarin 600 Big Ride skal uansett være litt mer økonomisk enn vinen, med en overraskende akselerasjonsevne. Med en Yamaha F150 hk motor og to personer om bord skal farten ligge på over 53 knop, og tester har tatt båten helt opp i 60 knop. Selv ved 36-46 knop skal forbruket ligge på mellom 0,75-0,80 liter per sjømil, slik at du kan kjøre 130 sjømil før du må fylle tanken på nytt. Under dekk er det også overnatting for to. www.yamaha-motor.no

Lettbrukt


Yamarin 63 BR er en praktisk og robust bowrider som skal være lett å bruke under alle forhold. Lav vekt og effektivt skrog med dyp V-bunn som skjærer vannet, skal sørge for et forbruk på under 0,9 liter per nautiske mil, helt opp mot 33 knop. Topphastigheten med en Yamaha 150 hk motor ligger på 46 knop. Bowrideren har også fått en rekke praktiske detaljer, som for eksempel vindskjerm som gir bedre vern for passasjerene på akterbenken, takket være høy profil på siderutene, grå konsoller for minimal refleks i vindskjermen, sklisikker dørk og trinn både forut og akter, høyt innvendig fribord og ergonomisk førerplass, styverom, hanskerom, fast plass til kjøleboks, samt gassdempere på luker og styverom. Solseng kan også leveres.

Yamarin 63 BR
Lengde: 6,35 meter
Bredde: 2,30 meter
Vekt: 900 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 115-150 hk
Info: www.yamaha-motor.no

Urbant


Arimar , kjent for sine ungdomsbåter/landstedsjoller, kommer med en rekke nyheter i år. Blant annet utvides Sprint Jet-serien med en helt ny modell, slik at linja omfatter fire båter i størrelse fra 2,8 meter til 4,4 meter med pris fra 250.000 kroner.
- Under Sjøen for alle viser vi fram Arimar Sprint Jet 3.6M Sport. Denne er ikke vist fram eller levert i Norge før, så vi anser det som en nyhet på markedet, forteller Tom Richard Rasmussen som har overtatt Arimar-agenturer etter at RIB-senteret gikk konkurs i 2008. Som de andre modellene leveres Sprint Jet 3.6 med vannjetmotor som yter hele 143 hk, noe som gir en topphastighet på over 50 knop. Standard Sport-versjonene leveres med blå konsoll og blå detaljer, mens Classic-båtene er hvite med creme/beige farger. Senere i år lanseres også en liten RIB på 2,5 meter med en liten innenbords vannjetmotor og joystick styring. www.arimarribs.no

Liten proff


Hansvik 550 Proff er en 5,50 meter lang og 2,05 meter bred småbåt som skal være spesialtilpasset proffbruk og som er skreddersydd for utleie. Båten, som veier 510 kilo, skal ha selvlensende egenskaper og er utstyrt med en innvendig høyde på fribordet på 80 cm. Båten har 5-8 sitteplasser og skal i følge produsenten være stødig, lett og kreve minimalt med vedlikehold. Hk-området strekker seg mellom 40-50 hk, med 60 hk som maks motoralternativ. www.hansvik.no

Nødplugg

Som et alternativ til treplugger kan TruPlug være en smart sak å ha for hånden hvis det skulle oppstå mindre lekkasjer eller hull som må tettes om bord i båten. I motsetning til harde treplugger er TruPlug i mykt materiale med kjegleform. I følge produsenten skal materialet forme seg etter hullet eller sprekken den settes inni og dermed tette disse. Pris fra: 122 kroner. www.forespar.com

Finsk åpning


Finske Kewatec Easy 7.1 er første båt ut i en ny serie med skjærgårdsjeeper i aluminium. Det spesielle er at aluminiumsbåtene er utstyrt med baugport som kan felles ut. Åpningen i front skal være praktisk ikke bare for frakt av for eksempel arbeidsmateriale, men også gjøre båtlivet lettere tilgjengelig og enklere for bevegelseshemmede, for brann- og redningstjeneste eller dykkere. Til tross for baugporten skal Kewatec Easy 7.1 skjære bølgene og ha samme kjøregenskaper som tradisjonelle båter. Serien vil etter hvert også omfatte større og mindre aluminiumsbåter med midtkonsoll, dobbelkonsoll og eller styrehus akter.

Kewatec Easy 7.1
Lengde: 7,45 m
Bredde: 2,50 m
Vekt: 1.200 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke 150-250 hk
Info: www.kewatec.fi

Minisprinter


390 Sprint er en liten, åpen ungdoms- eller mindre familiebåt som kommer med rorkult styring eller med styrekonsoll og ratt. Båten har høyt innvendig fribord, stor dørkplass og får midttofte med en liten fiskekum i den åpne versjonen. Styrekonsollen blir sidestilt med sentrert styrekonsoll. Båten er selvlensende og skal tåle opp til 30 hk. Under Sjøen for alle blir komplett båt med elektrisk startmotor, batteri, vindskjerm, rekkverk og rattstyring og en Suzuki 9,9 hk motor satt til en pakkepris på 59.000 kroner.

390 Sprint
Lengde: 3,90 m
Bredde: 1,70 m
Vekt: 170 kg
CE-kategori: D/C
Maks antall personer: 4
Motorstyrke Maks 30 hk
Pris fra: 27.900 kroner
Info: www.hobbyboat.no

Naturgummi


Våren er i anmarsj og da kan det være greit å være riktig skodd. Viking har en rekke nye modeller av sine tradisjonsrike gummistøvler, i klassiske farger. Alle støvlene er i slitesterk naturgummi og med hurtigtørkende fòr. Pris fra: 349 kroner. www.vikingfotwear.com

Mer detaljert


Statens kartverk Sjø har utvidet kartporteføljen sin med et helt nytt havnekart for Grimstad, slik at det skal bli lettere å ferdes med båt i skjærgården rundt Grimstad. Kartet er i målestokk 1:20 000, og inneholder utsnitt av Grimstad havn i målestokk 1:10 000. Havnekartet, eller kart nummer 451 vil være tilgjengelig som elektroniske kartceller (ENC). Det nye kartet er påført gradnett tilpasset WGS-84 horisontalt nett. Det gjør at posisjonering ved hjelp av nøyaktige navigasjonssystemer, for eksempel GPS, kan plottes direkte i kartet uten omregning. I løpet av året vil det også komme forbedret og utvidet havnekart over Arendal, Tidligere ble området dekket av et kart i målestokk 1:50 000. www.sjokart.no

Adagio = rolig og bedagelig

En av båtene som overrasket oss på båtmessen i Düsseldorf i januar var kinesiskbygde Adagio fra franskledete Adagio Yachts. Det er en trawlertype med ”Viknes-vinduer”. Fartspotensialet er opp til 14 knop, men båten er ganske sikkert mest behagelig å ferdes i med noen knop mindre på fartsmåleren.
Førsteinntrykket er at det er skikkelig og ordentlig håndverk med stort innslag av treinnredning. Båten som sto utstilt var på 15,70 meter eller 51,5 fot, og den hadde da også modellbetegnelsen 51,5 og man trenger således fritidsbåtskippersertifikat for å føre den. Men Adagio lager også andre størrelser, fra 40 fot til 62 fot.

Felles for Adagiobåtene er at de kan innredes mye etter kundens ønske. Utstillingsbåten hadde tre lugarer med dobbeltkøye i to av dem og en med to enkeltkøyer over hverandre. I tillegg er det to dusjrom hvorav det ene også har toalett. Det er en stor salong/bysseløsning inn fra akterdekket, et stort styrhus med plass til gjester og en enorm flybridge. Motorvalget spenner fra 2 X 260 hk Volvo Penta til 2 x 480 hk Cummins, men båten kan levere med flere andre motorvalg – også fra Yanmar. Pris i Norge vil ligge et sted rundt 5 millioner kroner. Norsk importør er Svela Marine www.svela.no.

Ny design


Jeanneaus helt nye 35-foter NC11 (NC = New Concept) representerer et nytt design fra den franske produsenten. Denne gang har man brukt den italienske designeren Vittorio Garroni. Han har laget en cabincruiser med to dobbeltlugarer og stort dusj/toalettrom samt en stor styrhussalong med bysse. Det er først og fremst de tekniske løsningene som gjør denne båten annerledes. En meget stor elektrisk drevet takluke, en skyvedør ved førerplass som for øvrig er plassert på babord side og en firedelt skyvedør fra styrhussalongen ut til akterdekk. Styrhussalongen kan ommøbleres på et blunk. Den forreste delen av U-en vippes rundt, og man har to sitteplasser i fartsretningen.

På den aktre delen av U-sofaen kan ryggen vippes forover slik at man har en toseter ut mot akterdekk. Bordet kan skyves sideveis for enten å gi plass til flere sitteplasser, eller til bedre dørkplass foran byssa. Mot badeplattformen er det en toseters sofa med en dør på hver side. Toseteren kan skyves i lengderetningen akterover for å gi mer dørkplass, eller tilbake igjen for å gi større plass på badeplattformen. Motorvalget består av 2 X 200 hk Volvo Penta D3 og vekten er 5.610 kg. Bredden er 3,73 meter. www.heitmannmarin.no, www.svela.no

Norskinspirert


Polske Galeon har levert mye bra opp gjennom årene, men det er selvsagt rom for forbedringer. Deres siste modell som hadde verdenspremiere på messen i Düsseldorf er sterkt inspirert av innspill under planleggings- og byggefasen fra den norske importøren, Fische Marine.
Galeon 340 Fly er totalt 10,12 meter lang, og således litt over 33 fot. Det er en 3,46 meter bred flybridgebåt med to sovelugarer og separat dusjrom og toalettrom. Innredningen er kanskje litt futuristisk, men med stort innslag av treverk. Det tekniske om bord fremstår som veldig ryddig og ordentlig, og førerplass og innredning for øvrig synes vi er løst etter alle kunstens regler. Motoralternativene ligger på fra en 300-hesters motor opp til 2 x 300 hk. Prisen er i skrivende stund ikke klar ennå i Norge, men den billigste varianten ble tilbudt fra ca. 1,8 millioner kroner i Tyskland. www.fishemarine.no