utgave nr 4 2002

Nyheter fra Stockholm

Publisert Sist oppdatert

Nyheter fra Stockholm

Rett fra Raimo

Den ekspansive finnen Raimo Sonninen kjøpte for få år tilbake irske Aquador som har gått fra et heller belastet rykte til å bli kronen i juvelen for Bella-Veenet Oy, som eier Aquador. Den ferskeste båten fra Aquador er 23 DC som hadde verdenspremiere under Allt för sjön i Stockholm. Hardtop-utgaven 23 HT ble presentert på novembermessen, og i tillegg kommer den også som W.A.
Den nye daycruiseren byr ikke på de store overraskelsene. Glossy treverk og pene plastarbeider preger båten, som har norskprodusert vindskjerm med "Windy-look". Uteplassen har tre dørknivåer. Her er en minibysse med kjøleskap under passasjerposisjonen på babord side og stor U-salong akter. I lugaren under fordekket er det enkle løsninger utført i hederlig håndverk. På babord side i lugaren er det et lite toalett. Båtens kanskje mest pikante løsning er en stor luke i fordekket med en leider ned i lugaren som er hengslet i dørken.
Lengde er 7,15 meter og bredden 2,60. Ytterligere opplysninger får du hos: Fische Marine AS, postboks 524, 1411 Kolbotn, telefon 66 80 91 87, Internett: www.bellaboats.fi

Jubileums-Scania

Svenske Scania kan i 2002 feire 100 år som produsent av marinemotorer. Fabrikken sprang ut av Vabis (Vagnsfabriksaktiebolaget) i Södertelge som ble etablert i 1891. Produksjon av jernbaneutstyr var blant de tidligste produktene, men fabrikken var også raskt ute med utvikling av forbrenningsmotorer. Den første marinemotoren så dagens lys i 1902. Inntil fire sylindre og 6 til 24 hester var størrelsen den gang. I 1936 lanserte fabrikken sin første dieselmotor, og i 1960 kunne Scania-Vabis presentere sin første turbomotor. I jubileumsåret lanserer produsenten en ny marinemotor – en 16 liters V8-åtter som kan utvikle opptil 800 hk i yrkesbåter.

Daycruiserbølgen

En rekke båtprodusenter har presentert nye daycruisermodeller denne sesongen. Svenske Uttern er intet unntak, og i Stockholm hadde Uttern D68 verdenspremiere. Båten bygger på det samme skroget som en annen nylansering, nemlig bakveggbåten C68. Den nye daycruiseren har 17 graders V-skrog med et robust og funksjonelt design. Under dekk finnes bekvemmeligheter som en dobbeltkøye og Porta Potti. En leider fører ut på fordekket gjennom en stor luke. Uteplassen er romslig og har en liten bysse med kjøleskap, kokeapparat og en liten vask. Båten er ganske velutrustet i standardversjonen, blant annet med trimplan og søkelys. Uttern D68 er 6,82 meter lang og 2,52 meter bred. Med dieselmotor, Mercruisers 1,7 liter på 116 hester Alpha One-drev, veier båten 1600 kg.
Ytterligere opplysninger får du hos Marine Power i Oslo, telefon 815 228 14, Internett: www.uttern.se eller www.marinepower.com

Retro-trend

Arrangørene av Hanseboot-messen varslet allerede tidlig i fjor høst en tilbakeskuende trend for høstens og vårens utstillinger. Også under Stockholmsmessen i Älvsjö kunne publikum oppleve båtliv og båter fra mange epoker. En egen avdeling var viet Sveriges rike organisasjonsliv innenfor klassiske båter, og både plast og tre var representert, blant annet en gammel restuarert Linge-konstruksjon. Godbiten i denne avdelingen var imidlertid Anders Værneus’ fantastiske motorbåt ”Solavæ” som er allment akseptert å være Sveriges best bevarte motorbåt. Værneus-familien har eid båten siden 1921, da Albert Værneus kjøpte båten fra Andros-verftet i Åbo, Finland.
”Solavæ” er en 23 fots såkalt ”expressmotorbåt” med den originale, firesylindrete Andros L41 bensinmotoren intakt. I likhet med alle båtens komponenter, er også motoren bygget ved verftet. Med sine 16 hester og 1.000 omdreininger skyver den båten frem i 18 knop. I dag er det fjerde generasjon Værneus som eier den lille motorbåten, som er resultat av et eksepsjonelt godt vedlikehold og sterk entusiasme fra eierne. ”Solavæ” har nemlig aldri vært restaurert og inngår nå i samlingen til det private museet Museihuset Motorbåtmuseum ved Linköping.

Jubileums-Scania

Svenske Scania kan i 2002 feire 100 år som produsent av marinemotorer. Fabrikken sprang ut av Vabis (Vagnsfabriksaktiebolaget) i Södertelge som ble etablert i 1891. Produksjon av jernbaneutstyr var blant de tidligste produktene, men fabrikken var også tidlig i gang med utvikling av forbrenningsmotorer. Den første marinemotoren så dagens lys i 1902. Inntil fire sylindere og 6 til 24 hester var størrelsen den gang. I 1936 lanserte fabrikken sin første dieselmotor, og i 1960 kunne Scania-Vabis presentere sin første turbomotor. I jubileumsåret lanserer produsenten en ny marinemotor – en 16 liters V8-åtter som kan utvikle opptil 800 hk i yrkesbåter.

Daycruiserbølgen

En rekke båtprodusenter har presentert nye daycruisermodeller denne sesongen. Svenske Uttern er intet unntak, og i Stockholm hadde Uttern D68 verdenspremiere. Båten bygger på det samme skroget som en annen nylansering, nemlig bakveggbåten C68. Den nye daycruiseren har 17 graders V-skrog med et robust og funksjonelt design. Under dekk finnes bekvemmeligheter som en dobbeltkøye og Porta Potti. En leider fører ut på fordekket gjennom en stor luke. Uteplassen er romslig og har en liten bysse med kjøleskap, kokeapparat og en liten vask. Båten er ganske velutrustet i standardversjonen, blant annet med trimplan og søkelys. Uttern D68 er 6,82 meter lang og 2,52 meter bred. Med dieselmotor, Mercruisers 1,7 liter på 116 hester Alpha One-drev, veier båten 1600 kg.
Ytterligere opplysninger får du hos Marine Power, Strømsveien 323, 1081 Oslo, telefon 815 228 14, Internett: www.uttern.se eller www.marinepower.com

Retro-trend

Arrangørene av Hanseboot-messen varslet allerede tidlig i fjor høst en tilbakeskuende trend for høstens og vårens utstillinger. Også under Stockholmsmessen i Älvsjö kunne publikum oppleve båtliv og båter fra mange epoker. En egen avdeling var viet Sveriges rike organisasjonsliv innenfor klassiske båter, og både plast og tre var representert, blant annet en gammel restuarert Linge-konstruksjon. Godbiten i denne avdelingen var imidlertid Anders Værneus’ fantastiske motorbåt ”Solavæ” som er allment akseptert å være Sveriges best bevarte motorbåt. Værneus-familien har eid båten siden 1921, da Albert Værneus kjøpte båten fra Andros-verftet i Åbo, Finland. ”Solavæ” er en 23 fots såkalt ”expressmotorbåt” med den originale, firesylindrete Andros L41 bensinmotoren intakt. I likhet med alle båtens komponenter, er også motoren bygget ved verftet. Med sine 16 hester og 1.000 omdreininger skyver den båten frem i 18 knop. I dag er det fjerde generasjon Værneus som eier den lille motorbåten, som er resultat av et eksepsjonelt godt vedlikehold og sterk entusiasme fra eierne. ”Solavæ” har nemlig aldri vært restaurert og inngår nå i samlingen til det private museet Museihuset Motorbåtmuseum ved Linköping.