utgave nr 5 2009
Bunnbehandling av plastbåt
Den minste antydning til groing på skrogbunnen påvirker farten og øker drivstofforbruket. Selv et knapt synlig sjikt kan redusere farten med rundt 10 prosent. En test vi gjorde for noen år siden viste en fartsøkning fra 22 knop til 31 knop etter en grundig vask av bunnen på en 20 fots planende båt.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
En ren bunn er enormt viktig for å få en bedre drivstofføkonomi og mindre miljøskadelige utslipp. Men veien til den perfekte bunnen må gjøres på en profesjonell måte og under bra værforhold slik at primer og bunnstoff får maksimalt feste. Men behøver slett ikke være proff for å gjøre en skikkelig jobb selv, men en bør gjøre en skikkelig planlegging og helst ha med seg en medhjelper.
Rengjøring, avfetting og sliping tar den tiden det tar, og her kan man gjøre jobben i etapper, men når det første strøket med primer skal legges på, må man sette opp et tidsskjema som omfatter fire strøk med primer og to med bunnstoff. Tiden mellom strøkene avgjøres i stor grad av temperaturen. Vi har gjort jobben på en ny 21 fots Aquador som vi lot ligge i vannet i tre uker før vi behandlet bunnen. I løpet av disse tre ukene gjorde naturen selv en del av jobben for oss, og vi kunne sette av en perfekt vannlinje. Hele jobben brukte vi fire dager på, og båten ble sjøsatt igjen femte dagen. Vi har fulgt bunnstoffprodusentens anvisninger til punkt og prikke. Har man gjort grunnarbeidet skikkelig, skal man ikke behøve å gjøre dette på nytt de senere årene, kun etterstryke bunnstoffet – med mindre man i løpet av den tiden får en skade på skroget.
Et lite tips som er verdt å ta med seg: Få hjelp av den mest kyndige i butikken hvor du kjøper bunnstoffet og beregn hvor mye primer og bunnstoff som går med til båten din. Kjøp en ekstra boks av hver av dem og et par ekstra miniruller. Da er man på den sikre siden. Det er trasig å stå der med for lite primer eller bunnstoff siden tidsintervallene mellom påføringene er kritisk for et godt resultat. Så kan du i etterkant levere tilbake det som måtte være igjen av uåpnede bokser og ubrukte ruller. Gjør en avtale med butikken om det. Vi har brukt Hempels produkter, men det går selvsagt like greit med produkter fra en annen leverandør. Prinsippet for bunnbehandling er stort sett det samme.
Bilde 01
La båten ligge på vannet i et par uker for å få bort formvoks som kan sitte igjen på fabrikknye båter, eventuelt vask bunnen godt med glassfiberavfetter og sett ut på vannet. Marker vannlinjen med en tusjpenn når båten ligger i vannet. Har båten ligget en stund i stille vann, kan du som regel få god hjelp av en skittrand der vannlinjen er.
Bilde 04
Spyl av bunnen med en høytrykkspyler slik at all groing forsvinner.
Bilde 06
Vask hele bunnen med avfettingsmiddel for å fjerne all formvoks som måtte sitte igjen. Slip eller rubb opp bunnflaten med et fint sandpapir eller en pussekloss. Leddet verktøy på skaft gjør jobben enklere.
Bilde 07
Vask bunnen med aceton. Også den del av fribordet som skal stoffes.
Bilde 11
Marker vannlinjen med maskeringstape i PVC som er litt sterkere og som fester bedre til skroget. Det gir også en skarpere og jevnere kant på vannlinjen.
Bilde 13
Når tapen er på plass ser man om det er helligdager i slipingen. Akkurat i vannlinjeområdet er det ekstra viktig av både primer og bunnstoff får skikkelig feste.
Bilde 15
Nå skal epoxyprimeren blandes med herder. Fargen er som regel hvit eller grå, og det lureste er å kjøpe et par bokser av hver farge. Ettersom gelcoaten i bunnen som regel er hvit, begynner man med primer i grått. Da ser man bedre om primeren dekker skikkelig. Det første laget med primer tynnes ut med 30 prosent.
Bilde 20
Primeren rulles på med en filtrulle, helst montert på et forlengningsskaft slik at man får litt avstand til den sterke primeren. primeren skal legges på i 3-4 lag og man bør vente minst fire timer mellom hvert strøk (ved 20 grader Celsius). Det andre strøket tynnes ut med 10 prosent, det tredje med 5 prosent og det siste strøket skal ikke fortynnes. Bunnstoffet må legges på innen en - to timer etter siste strøk med primer. Primeren skal være klebefri når bunnstoffet legges på. Hvis det er varmt ute og sterkt solskinn, lønner det seg å begynne på skyggesiden. Først det fjerde strøket med primer og så bunnstoffet på den ene siden som ligger i skygge. Så tar man andre siden når den blir liggende i skyggen etter samme prosedyre. Hvis det siste strøket med primer skulle tørke for fort, må man rulle på et ekstra lag med primer.
Bilde 22
Trimplan i aluminium rubbes opp med et grovt sandpapir, vaskes med aceton og sprayes først med et lag Pro-Primer for å få best mulig vedheft. Deretter sprayes trimplanene et par ganger med Mille Drive eller lignende spesialstoff for aluminium.
Bilde 28
Bunnstoffet må strykes på senest en-to timer etter at man har lagt siste strøk med primer. Primeren skal være klebefri. Det betyr at siste sterk med primer må legges på samme dag som man skal ha på bunnstoffet. Skulle det gå skeis med dette, må man legge på et nytt strøk med primer før bunnstoffet. Bunnstoffet legges på i to strøk med minst fire timer mellom hvert strøk. Sjøsett båten tidligst dagen etter at siste strøk med bunnstoff er påført.
Bilde 32
Utstyr vi benyttet:
- Aceton
- Glassfiberavfetter
- Sandpapir eller pussekloss
- Maskeringstape i PVC – spesielt for vannlinje
- Rulleskaft
- Malingtrau med flere innlegg
- Miniruller i filt
- Hempels tynner 845
- Hempels Light Primer, hvit og grå
- Hempels Racing Light, bunnstoff
- Pro-Primer til trimplan
- Hempels Mille Drive til trimplan.