utgave nr 3 201
Test: Påhenger mot dieselmotor
De nyeste dieselmotorene er blitt lettere og har blitt en konkurrent til påhengsmotoren hva prestasjoner angår. Påhengeren er rask, mens dieselmotoren er drivstoffgjerrig. Men prisforskjellen gir kun en konklusjon: Glem dieselmotoren.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
Stadig flere båtprodusenter tilbyr nå båter med flere motoralternativer, både med innenbordsmotorer og påhengsmotorer. Blant annet Ryds, Ibiza og Skibsplast, men også aluminumsbåtprodusenter som Anytec, Arronet og Tärnskär. Valgmuligheten er et stort pluss. Innenbordsmotoren, og da først og fremst dieselmotoren, kan passe til den som har mange kjøretimer i sesongen og som ikke prioriterer fart høyest. Påhengsmotoren, og da spesielt firetakterne, kan passe til de som ønsker å gasse på litt ekstra når været tillater det, men også få en motor som går stille og vibrasjonsfritt på lave turtall. En stor fordel når man putrer rundt i skjærgården en varm sommerdag, eller hvis man er ute på dorgefiske. Nå har også Aquador en modell der man kan velge mellom innenbordsmotor og påhengsmotor. 21-foteren har vært på markedet en del år som påhengsmotorbåt, men leveres nå også med innenbordsmotor – både diesel og bensin.
Lett diesel
I en av de første båtene installerte den finske produsenten en Volvo Penta D3-190. Den yter 181 hk på propellakselen med et DPS-drev. Det er en femsylindret Common Rail dieselmotor med både motorblokk og topplokk i aluminium, hvilket gjør den forholdsvis lett sammenlignet med eldre dieselmotorer i samme effektklasse. Også CumminsMercruiser, Volkswagen og Yanmar har tilsvarende dieselmotorer med drev som passer til mindre motorbåter.
Fordelen med innenbordsmotor er flere, først og fremst lavere driftskostnader med et lavere drivstofforbruk og ofte også lavere forsikringspremie. Noen båter får også en mykere gange i sjøen på grunn av det lavere tyngdepunktet. Støy og vibrasjoner har vært det største minuset ved dieselmotoren, men på de nye generasjons dieselmotorer er spesielt støynivået betydelig lavere. Man kan også merke noe lavere vibrasjoner på de nye motorene, men først og fremst på høye og middels turtall.
Nesten 40 knop
To identiske båter ble utstyrt med henholdsvis en 150 hesters Yamaha firetakts påhenger og en Volvo Penta D3-190 dieselmotor på 181 hestekrefter på propellakselen. Vekten på båten med påhengeren er ca 1.600 kg og med dieselmotoren ca 2.000 kg. Aquador 21 WAs heter båten i innenbordsmotorversjon, mens modellbetegnelsen er WAe i påhengerversjonen. Båten er 6,34 meter lang og 2,49 meter bred.
Påhengsmotorversjonen er den raskeste med en toppfart på nesten 40 knop, og båten er også noen knop raskere ved alle andre turtall i det øvre området. Hastigheter er imidlertid vanskelig å sammenligne fordi turtallsområdene er så forskjellige på en høyturtalls påhengsmotor og en lavturtalls diesel innenbordsmotor, men drivstofforbruk og støy er enklere å håndtere fordi man da kan sammenligne på de samme fartsområdene.
Vi har gjort en slik sammenligning ved 30, 25, 20 og 7 knop (se tabell). Ved 30 knops fart har dieselmotoren et forbruk på under en liter pr. nautisk mil og den laveste verdien i planingsfart målte vi til 0,88 liter pr nautisk mil. Ved syv knop drikker den 0,74 liter pr. nautisk mil. Påhengsmotoren slurper i seg en god del på toppfart og her må vi gå ned 1.000 omdreininger fra toppfart før vi kommer ned i et hyggelig forbruk. Ved 25 knop lander vi på like over literen i forbruk pr. nautisk mil.
Fine støyverdier
Høyt turtall pleier også å gi høyt støynivå. Også her ligger påhengeren på topp og det skyldes som regel støyen fra luftinnsugingskanalene. Så snart vi trekker av 500 omdreininger, synker støynivået betraktelig. Ved en marsjfart på 25 knop, målte vi lave 77 decibel fra påhengeren og hyggelige 80 decibel fra innenbordsmotoren. Går man ned i deplasementsfart på 7 knop, høres nesten ikke påhengeren. Her er den uslåelig! Akselerasjonen opp til planingsfart er omtrent lik på de to motorene. Tidligere har påhengsmotorene vært suverene sammenlignet med diesel innenbordsmotorer, men det nye Common Rail innsprøytingssystemet har gjort dieselmotorene adskillig mer potente enn motorene med den gamle teknikken. Dessuten profiterer dieselmotorene på at hekkaggregatet har dobbeltpropeller(duo-prop). Det gir et betydelig bedre grep i vannet ved akselerasjon.
Skal man ta økonomiske hensyn, er det ikke tvil om at påhengsmotorversjonen er den man velger. Standard båt med Volvo Pentas D3-190 koster veiledende kr. 649.549,- mens med en 150-hesters Yamaha påhenger kommer ekvipasjen på kr. 465.353,-, altså en forskjell på hele 184.000 kroner. Det er formidabelt, og man kan faktisk kjøpe en ekstra påhenger og attpåtil ha over 16.000 kroner til overs til bensin før man tar igjen prisforskjellen.
(Aquador 16-21)
Volvo Pentas femsylindrede D3 dieselmotor har et sylindervolum på 2,4 liter og finnes i flere versjoner mellom 140 og 220 hk (med drev). Samtlige motorer er med fireventils teknikk og doble, overliggende kamaksler. Både motorblokk og topplokk er i aluminium. Drivstoffinnsprøytingen – Common Rail – holder hele tiden fullt trykk i drivstoffsystemet og dette gir en konstant effekt, uansett type diesel og temperatur på drivstoffet. Drivstoffkjøler behøves ikke. Alle de nye D3-dieslene har EVC-systemet (Electric Vessel Control) som blant annet gjør det mulig å bruke elektronisk styrte gass/gir-reguleringer, avanserte motorinstrumenter og mulighet for å få alle motordata opp på en kartplotter (via NMEA 2000).
(Yamaha 42-69)
Yamaha F150 er en firesylindret rekkemotor med doble, overliggende kamaksler, 16 ventiler og faste ventiltider. Sylindervolumet er på hele 2670 ccm. Motoren har doble balanseaksler i forkant for å redusere vibrasjoner. Dene elektroniske bensininnsprøytingen har en injektor for hver sylinder. Motoren er utstyrt med bensinkjøler som senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningskammeret. Dette øker motoreffekten. Motoren er forberedt for å kunne lade to batterier, for eksempel et startbatteri og et forbruksbatteri. Systemet føler på batterispenningen hvilket som trenger lading.
(Aquador 22+23)
Den nye generasjonen marinemotorer behøver strengt tatt ikke motorinstrumenter. All informasjon kan vises på en moderne kartplotter via datastandarden NMEA 2000.
MOTORFAKTA
Fabrikat
| Yamaha
| Volvo Penta
|
Modell
| F150A
| D3-190
|
Motortype
| Påhenger
| Innenbords
|
Effekt i hk
| 150
| 181
|
Drivstoff
| Bensin
| Diesel
|
Antall sylindre
| 4
| 5
|
Sylindervolum i ccm
| 2670
| 2400
|
Innsprøytingssystem
| EFI
| Common Rail
|
Maks turtall i rpm
| 6000
| 4000
|
Rigglengde/drev
| Lang
| DPS
|
Utveksling
| 2,00:1
| 1,95:1
|
Generator i Ampere
| 35
| 140
|
Tørrvekt i kg
| 216
| 325
|
Ca-pris
| 168.199 kr
| *263.800 kr
|
Importør
| www.yamaha-motor.no
| www.volvopenta.no
|
Anmerkninger:
Evinrude, Honda, Mercury, Selva og Suzuki har tilsvarende motorer som Yamaha F150. Cummins/Mercruiser, Volkswagen og Yanmar har tilsvarende motorer som Volvo Pentas D3. *Prisen er komplett pakke med duopropdrev. Volvo Penta D3-190 utgår nå i 2010 og erstattes av D3-200. Prisen på den med drev er kr. 284.200,- Prisene er veiledende utsalgspris inkl. moms.
TESTRESULTAT VED SAMME HASTIGHET
Fabrikat
| Yamaha
| Volvo Penta
|
Modell
| F150 A
| D3-190
|
Propellakseleffekt
| 150 hk
| 181hk
|
Propelltype
| 13 ¾ x 19 tommer
| F7 (Duoprop)
|
Toppturtall i test
| 5500 rpm
| 4000 rpm
|
Testbåtens vekt med motor
| Ca 1600 kg
| Ca 2000 kg
|
|
|
|
Toppfart i test
| 39,0 knop
| 35,3 knop
|
|
|
|
Drivstoff i liter/nautisk mil ved:
|
|
|
Toppfart
| 1,39
| 1,18
|
30 knop
| 1,13
| 0,97
|
25 knop
| 1,06
| 0,88
|
20 knop
| 0,98
| 0,92
|
7 knop
| 0,91
| 0,74
|
Støy i dB(A) ved:
|
|
|
Toppfart
| 84
| 82
|
30 knop
| 80
| 81
|
25 knop
| 77
| 80
|
20 knop
| 75
| 79
|
7 knop
| 68
| 71
|
Anmerkninger: Samtlige tester er gjennomført den 16 juni 2009. Vanntemperatur: + 14°C, lufttemperatur: + 15°C. Belastning i testbåter: 3 personer og full drivstofftank. Målingene er utført på flere forskjellige turtall. Med påhengeren har vi utgått fra toppturtallet og deretter dratt av 500 omdr/minutt ned til båten mister sin planingsfart. Med dieselen (som har ett lavere toppturtall) har vi dratt av 300 omdr/minutt o s v. Motorstøy er målt ved førerens øre. Testbåt: Aquador 21 WA som har målene 6,40 x 2,49 meter. Vekt uten motor ca 1370 kg. Maks. motorstyrke 250 hk.
TESTRESULTAT YAHAMA F150
Omdr/minutt
| Fart i knop
| Drivstoff, liter/time
| Drivstoff liter/nautisk mil
| Støy i dB(A)
|
5500
| 39,0
| 54,4
| 1,39
| 84
|
5000
| 34,5
| 42,6
| 1,23
| 81
|
4500
| 29,2
| 32,4
| 1,11
| 80
|
4000
| 25,0
| 26,4
| 1,06
| 77
|
3500
| 20,2
| 19,8
| 0,98
| 75
|
3000
| 11,1
| 16,0
| 1,44
| 74
|
2200
| 7,0
| 6,4
| 0,91
| 68
|
TESTRESULTAT VOLVO PENTA D3-190
Omdr/minutt
| Fart i knop
| Drivstoff, liter/time
| Drivstoff liter/nautisk mil
| Støy i dB(A)
|
4000
| 35,3
| 41,5
| 1,18
| 82
|
3700
| 31,1
| 31,0
| 1,00
| 81
|
3400
| 28,3
| 26,0
| 0,92
| 81
|
3100
| 24,6
| 21,5
| 0,87
| 80
|
2800
| 21,3
| 19,0
| 0,89
| 80
|
2500
| 16,8
| 17,0
| 1,01
| 78
|
1500
| 7,0
| 5,2
| 0,74
| 71
|