utgave nr 1 1998
Masse smånyheter
Gjennomsiktig så klart!
Seeshell Dinghy er helt klar. Skapt i ett stykke uten skjøter eller sømmer. Skrog og innerliner er i acryl og rekka i aluminium. Her er festene for årepinner og tofter plassert, og begge deler glir på skinner og kan skyves akterut, slik at man kan ligge utstrakt på magen og kikke ned i dypet. Braketten akterut er til en 2 hk påhenger.
Båtens lengde er 2,36 m, bredden er 1,25 m og maks belastning 500 kg. Vi så den kuriøse jolla i Fort Lauderdale og den produseres i Florida av firmaet Acrylicraft Incorporated som sender jollene over kloden på bestilling.
Opplysninger: Acrylicraft Inc. P.O.BOX 825601 South Florida, Fl. 33082-5601. Fax: 782 6154
Lekkert fra Australia
Dette er ingen restaurert fartsbåt i tre, men en ny mahogniimitert teakbedekket glassfiberbåt, produsert i Australia. Cabriolet Royale heter 34 foteren, som er bygd for den fartsglade og pengesterke som liker luksus og komfort i stilrene og eksklusive omgivelser. Vi så båten i Fort Lauderdale under den store utstillingen der i november, og representanten for det australske verftet kunne fortelle at han hadde forhandlinger med fire seriøse norske kunder!
Små og store detaljer og løsninger ombord forteller at båten er skapt med tanke på slaraffenliv. Småbord til kopper og glass er strategisk plassert ute og inne, ermlener, stepp og små stuerom her og der er innpasset, slik at når man har satt seg ned, kan man sitte en stund. Myke lærseter og tepper ute beskyttes i fuktig vær av et unikt kalesjesystem, som baseres på elektriske sidevinduer. Med vinduene nede og kalesjen kamuflert under akterdekket, er dette en solskinns "Cabriolet". Med vinduene rullet opp og kalesjen på plass, er man helt tildekket på sekunder.
Under dekk er det soveplass til to forut, en romslig salong, bysse og toalettrom. Tykke håndklær med monogrammer og krystallglass med gullkanter sier litt om standarden. 2 x 235 hk Volvo V8 EFI 5.0 liter bensinmotorer skal gi båten en maksfart på 44 knop.
DATA:
Produsent: Minera Pty. Ltd: ACN 002 068 046, 17 Tabalum Road, Balgowlah NSW 2093 Australia. Tlf.: 612 9948 1026. Fax: 612 9949 7464.
Lengde : | 10,32 m |
Bredde: | 2,89 m |
Dypgående: | 0,61 m |
Deplasement | 3400 kg |
Drivstoff: | 673 liter |
Ferskvann: | 183 liter |
Norske baugpropeller
De norske produsentene, Sleipner Motor A.S. og Engbo AS, er begge eksempler på at det nytter å utvikle og produsere norsk utstyr og til alt overmål ta ledende posisjoner på eksportmarkedene.
Sleipner har valgt å gjøre jobben selv og er nå inne med sine baugpropeller hos flere av de ledende produsentene i Europa, bl.a. de store engelske. Det er hovedgrunnen til at årets nyheter på den nederlandske utstyrsmessen METS var to kraftige thrustere på henholdsvis 15-hester (pris ca kr 39.000 inkl m.v.a.), og 20 hester (pris ca. 46.000 inkl. m.v.a.), begge med kontraroterende propeller. Begge er testet og gir en skyvekraft på henholdsvis 200 og 250 kg. Her snakker vi om kapasitet for store båter. Eksempelvis kan vi nevne at 20-hesteren tørnet en Hallberg Rassey 62 foter 180 grader på 15 - 20 sekunder.
Engbo AS har valgt delvis å markedsføre sine produkter gjennom Volvo Penta’s QL utstyrslinje, men betjener også noen markeder selv. Årets nyheter fra Engbo/Volvo Penta er to vinsjer for mindre båter. En for båter fra 16 til 26 fot med enkel propell og skyvekraft på ca 30 kg (pris ca.kr 9950 inkl m.v.a.) og en med kontraroterende propell for båter fra 26 til 31 fot med en skyvekraft på rundt 40 kg (pris ca 12.000 inkl m.v.a.). Helt nytt er at disse to modellene er utstyrt med undervannshus i syrefast stål, og trenger dermed ikke offeranoder i og med at propellene heller ikke er utsatt for korrosjon i det de er i plast.
Opplysninger: Sleipner Motor A.S., tlf.: 69317740 og Engbo A/S, tlf.: 33317243.
Man skal se mye…..
Briller med kunstig horisont for å motvirke sjøsyke! Produsenten påstår selvsagt at ideen virker, og oppfinneren forklarer prinsippet slik: Mens båten krenger, vil væsken i det indre øret forholde seg horisontalt uansett hvilken vinkel man har på hodet. Forskjellen mellom den visuelle og “hodeinterne” informasjonen skaper den ubalansen som igjen forårsaker sjøsyke. Derfor altså den kunstige horisonten som skal rydde opp i forholdet, slik at duunngår å bli sjøsyk. Virkningen dokumenteres med 30 vellykkede tester. Nå skal imidlertid brillene til test i den belgiske marinen, så får vi se!
Opplysninger: Tempest optical research dpt., Belgia, tlf 02/216 48 79, fax 02/216 03 33.
En båt i biter
Amerikanskproduserte Wragger er aluminiumsjoller i tre forskjellige størrelser, som består av biter som skjøtes for sjøsetting. I "bits and pieces" kan du ha jollen på biltaket, i bagasjerommet eller i garasjen. Jollene settes sammen av tre deler på en meget enkel og verktøyfri måte, og skjøtene er plassert ved toftene. Det er flytemidler for og akter og jollene kan ros eller kjøres for påhenger.
Wragger finnes i tre størrelser 8, 11 og 14 fot. De er flatbunnede og kantete. Vi snakker om en "flatbånning" etter amerikansk oppskrift. En morsom og grei farkost til innsjøer og fiskevann. Den største bærer tre voksne personer og koster ca. kr. 15.000.
Opplysninger: Wragger portable boats, 1027 Leucadia Blvd. Leucadia, California 92024.
Egotrip på 52 fot
Engelske Fairline lanserte nylig sin kanskje mest eksklusive båt, Squadron 52. Det var under London Boat Show på nyåret at denne eksklusive egotripen av en flybridgebåt ble vist for aller første gang. Fairlines filosofi bak denne båten går ut på at det er et voksende marked for båter i størrelsesordenen 50 - 55 fot uten tre doble sovelugarer, gjestebad og beregnet for 6 - 8 personer. De mener at en rekke båteiere vil ha en slik båt for seg selv med mulighet for noen få utvalgte gjester, og den nye 52 foteren er dermed skamløst konstruert for et par med all den ekstra plass og komfort det medfører.
Rederlugaren er plassert midtskips med stor garderobe og eget baderom. Salongen er spektakulær, det er egen spisestue og byssa er meget praktisk og velutstyrt. Forut er det en gjestelugar med toalett og dusj. Førerplassen er sentralt plassert og med dasjbordet rundt deg som en hestesko. Flybridgen er sosial og har dobbeltsete i kjøreretningen, stor solseng foran førerplassen og bar og sittegruppe akterut.
I og med at dette ideelt sett skal være en båt for to, er alt teknisk utstyr lagt opp deretter.
DATA:
Lengde o. a. | 16,00 m |
Bredde | 4,67 m |
Dypgående | 1,12 m |
Drivstoff | 2182 liter |
Ferskvann | 572 liter |
Motoralternativer | 2 x 610 - 669 hk |
Importør: | Nordic Marine i Svelvik tlf.: 33 77 31 20 |
Analog fornuft
Vi har tidligere berømmet instrumentene fra den amerikanske produsenten Faria. Her er noen eksempler på produsentens kompasser. De er elektromagnetiske (Flux-Gate) og kompenserer automatisk misvisning. Kompassene leveres med to eller fire tommers diameter på instrumentet og i 17 fargekombinasjoner på skjerm/ring. De fåes både i 12-, og 24 volts utgaver.
Opplysninger: Telmo Control A.S., tlf.: 22 67 23 60.
"MAHOGANY"
Verdens villeste og vakreste?
I 20 og 30-årene produserte amerikaneren Garfield Arthur Wood salongbåter for de multirike. Gar Wood-båtene stilte i overklassen med Hacker Crafts og Chris Crafts m.fl., såkalte "gentlemen's runabouts" som valset bekrymringsløst på elver og innsjøer. Mange av båtene fra denne Gatsby-perioden er restaurert og stelles av eierne som spebarn både i USA og Europa, og de siste ti årene har interessen for båttypen blomstret opp. Både Hacker Craft og GarWood er tilbake for fullt med klassiske runabouts bygd etter moderne prinsipper.
Da en kjent advokat fra Florida ønsket seg en ny runabout i mahogni, fant han ingen båt som passet. De gamle typene var for små, for rundbunnete og for saktegående. Han ville ha en krysning mellom en Cigarette og en museumsgjenstand som han kunne kjøre fra Miami til Havana med når Cuba åpnet sine havneporter! Med ungene sine ombord og for fullt big-band beat på stereoen.
Resultatet ble en 40 fots epoksylimt- og-belagt mahogni runabout med tre cockpiter. Den største av sitt slag i verden. Utstyrt med to racingtrimmede 400 hk MerCruiser V-åttere er toppfarteen 42 knop. Fordi båteieren elsker vakkert treverk, heter både bikkja og båten hans "Mahogany".
Under Fort Lauderdale utstillingen i november lå "Mahogany" som en sterk kontrast blant de store og høye typisk amerikanske båtene. En one-off på alle måter, bygget av Tom og Larry Turcotte i New York som for en del år siden begynte å bygge de klassiske GarWoods, men aldri hadde skapt noe større enn en 33 foter. Takket være epoksy både i liming av lagene i skroget og som utvendig beskyttelse, oppnådde de nødvendig styrke og enkelt vedlikehold. "Mahogany" får likevel eksepsjonelt godt stell. Båten pusses forsiktig og lakkes med to strøk hvert halvår og oppbevares tildekket og ute av vannet når familien ikke er på tur.
Neste "innegreie"?
Nå kommer de så hatten passer det som antakelig blir den neste “innegreia” på sjøen: Satelittelefonene, og vi får vel se de første allerede til sommeren. Prisene både på telefonene og samtalene har rast de siste årene, og kommer antakelig til å rase ytterligere. “Men de vil aldri bli så billige som dagens mobiltelefoner”, sa en av leverandørene på årets store utstyrsmesse i Amsterdam. Tja, den har vi vel hørt før. Prisene på telefonene starter på rundt 30.000. Prisene på samtalene varierer i forhold til forskjellige typer abonnementer som eksisterer, men rundt 20 kroner minuttet må man regne med. Her har du tre telefoner fra produsenten O’Gara: Fra venstre en biltelefon (6150 US dollar), en bærbar variant (4275 US dollar) og til slutt en båttelefon (74545 US dollar). Opplysninger O’Gara Satelite Networks i England, tlf.:44 1932761889, fax.: 44 1722 410777.
Lettvekts -RIB i aluminium
New Zealands eneste produsent av oppblåsbare båter, Force Four, har et komplett program med alt fra sammenrullbare båter med oppblåsbare dørker til store RIB’s. En ny og spennende nyhet er RIB’s med aluminiumsskrog. Vekten på disse ligger rundt 30 prosent lavere enn ordinære RIB’s, og det er svært enkelt å splitte skroget og pongtongene. Dermed blir båtene meget enkle å transportere og lagre. Båtene lages i størrelser fra 2,37m til 3,80 m. Den minste veier 25 kg og tåler fra tre til seks og en halv hesters påhenger. Opplysninger: Force Four, New Zealand, tlf.:64 9 3034502, fax.: 64 9 358 4345.
Med utsikt mot bunnen
Denne italienske oppblåsbare kan leveres med et gjennomsiktig felt i bunnen slik at man kan nyte det spennende livet under båten. Det kan også leveres en versjon der hele bunnen er gjennomsiktig. Ikke noe særlig å dra på land over bergnabber og ruskjell vil vi tro. Opplysninger: Arimar S.R.L., Italia. Tlf.: 39 544 965466 eller faks: 39 544 965571.
Greie fartsfinner
Det finske verftet TGBoat (TG står for Tage Gustafson, gammel racerbåtkjører) har laget to nye båter, TG-6300 og TG-6400. Begge er innelukkede båter med midtmontert styrhus. Den minste er laget for påhengsmotorer fra 60 – 90 hk, mens 6400 er med diesel innenbordsmotor og hekkaggregat, fortrinnsvis Volvo Penta TAMD 22/SX på 98 hk.
Begge båtene har sitteplass for seks personer, spiseplass for fire og soveplass til to personer. Det er plass for bysse og toalett og stor skyveluke i taket. Det er dører til både for- og akterdekk så det er greit å gå tvers gjennom båtene. Begge dekk er selvlensende.
Data
TG-6300
TG-6400
Importør: Kalnes Båtagentur, Hannestadfjellet 20, 1715 Yven. Tlf: 69 14 37 96.
Automatisk parabol for 12 volt
Simrad utvider stadig sitt assortement og har nå overtatt en tysk fabrikk som lager parabolen på bildet. Den og tunerenheten jobber både på 12 volts likestrøm og 220 volts vekselstrøm. Når den skrus på, skal den etter sigende finne den aktuelle satellitten på 10 sekunder. Deretter skal den kunne holde satellitten automatisk hvis du ligger på svai eller går under rolige vind- og sjøforhold. Med sine 40 centimeters diameter på antennen, er antakelig bruken i nordlige farvann begrenset. Blant annet vil Astra satellittene bli vanskelig å nå fra norskekysten. Prisen er foreløpig satt til kr 25.000.
Opplysninger: Simrad A/S, tlf.: 67567480
Satelitt-telefon
Med MOBIQ (British Telecom og Telenor Satellite Services AS) og KVH Tracphone 50 får du full “mobiltelefon” dekning uansett hvor du befinner deg i verden. For deg som bruker vil du oppleve Tracphone 50 som en moderne GSM mobiltelefon, som du kan benytte til telefon, fax, elektronisk post eller data. I tillegg kan du bestille tilleggs-tjenester slik som mobil Telefonsvarer, spesifisert regning, viderekobling osv.
For deg som er opptatt av sikkerhet, er det betryggende å vite at kommunikasjonen mellom jordstasjonen, satellitten og KVH Tracphone 50 er digital, noe som gjør det svært vanskelig å avlytte kommunikasjonen for utenforstående.
Systemet er gjort mulig ved hjelp av digitale satellitter hele 36000 Km over ekvator. Dermed har man behov for større antenne jo lengre nord man befinner seg. KVH Tracphone 50 har en større
(50 cm) antenne enn de fleste av dens konkurrenter, noe som sikrer en bedre fremkommelighet og signalkvalitet i våre nordlige farvann, og noe som er nødvendig for å kunne følge satellitten når fartøyet beveger seg i grov sjø.
For tiden er prisen på abonnementet ca. 175 kroner pr. måned pluss 21 kroner pr. minutt.
Prisen er den samme uansett hvor du ringer til / fra i verden. Minimum 12 måneders kontraktstid.
Prisen for KVH Tracphone med 50 cm antenne er satt til Kr. 69.800,- eks.mva. Senere kommer en rimeligere versjon med 25cm antenne beregnet for fartøy i mer "rolige og sørlige" farvann. Den vil bli ca. 20% rimelige. Ytterligere opplysninger: ProNav. Tlf: 51 49 43 00
Tre nye på et skrog
I september presenterte vi Scands nye spenstige 360 SE (special edition). Nå er den åpne båten kommet i ytterligere to versjoner, 360 CC (closed cabin) og 360 HT (hardtop). Den siste har styrehustak mens CC-modellen er den første fra Scand med lukket dekkssalong. HT-versjonen har den samme planløsningen ute som SE-modellen, mens CC-modellen altså har lukket salong og selvdrenerende akterdekk. Forut er det en stor separat sovelugar med dobbeltkøye, toalettrom, dinette med nedfellbart bord samt sovelugar med dobbeltkøye under førerplassen.
Byssa er i salongen. Her finner du også en u-formet sittegruppe som kan gjøres om til ekstra dobbeltkøye. Sidevinduet ved sittegruppen og byssa kan åpnes. Luft og lys kan du også ordne via den store skyveluken i taket og skyvedøren ut til uteplassen. Modellen leveres standard med varme og defroster. Prisen på HT modellen starter på 1.054 mill, mens CC modellen starter på 1,153 mill. Opplysninger: Scand Boats A/S, tlf.: 37 04 87 66. Fax: 37 04 87 37.
Sealines største
Sealine lanserte to nye båter under London Boat Show nylig. Det nye flaggskipet T51 og en ny spenstig 34 foter S34 Sports Cruiser. Med den store flybridgebåten har Sealine klatret opp i klassen over 50 fot og båten preges av mer tradisjonell styling og har et roligere og mindre fancy preg enn sine mindre søstre. Likevel er Sealines typiske runde former beholdt hele veien. Flybridgen er imponerende både i størrelse og utrustning. Det er tre doble sovelugarer ombord, salong og bysse er på to plan og innredningen er holdt i elegante stoffer og kirsebærtre.
S34 Sports Cruiser er i serien med S37 og S28 og ser ut til å gi mye boplass. Stor sovelugar med skråstilt dobbeltseng forut, dobbeltlugar akterut og mulighet for to å sove i salongen. Bysse og spisebord inne og spiseplass for sju personer ute. Sealine ser ut til å ha lykkes igjen med å utnytte plassen maksimalt og lanserer en elegant og sporty 34 foter som med 2 x 188 hk Volvo Penta AD 41/DP skal gi maksfart på ca. 35 knop.
Opplysninger: Formo Marin AS i Skien. Tlf.: 35 59 61 55. Fax: 35 59 84 65.
Flatskjerm fra Seiwa
Nå lanserer ProNav den første ti-tommers fargeplotter med "flatskjerm" fra Seiwa. Skjermen er av TFT typen som gir et sylskarpt bilde med høy oppløsning. Plotteren er særlig velegnet til sjarkflåten og større fritidsbåter som ønsker en rimelig fargekartplotter som tar liten plass.
I tillegg til den nye 10" fargeplotteren leverer ProNav fire andre modeller av kartplottere fra Seiwa, LCD-7 - 7" LCD kartplotter, LCD-8 - 8" LCD kartplotter, LCD-10 - 10" LCD kartplotter, LCD-10C - 10 " Farge LCD/TFT kartplotter, PLORAD-730 - Kartplotter for vanlig fargemonitor / skjerm 14" Monitor, VGA Monitor, med bøyle, for PLORAD-730.
Alle Seiwa produktene har plass for to stk C-Map kart av den nye CF-95 kartstandarden som gir mye informasjon med høy nøyaktighet. Produktene som leveres i Norge, med unntak av den minste (7") plotteren, leveres med norske menytekster på apparatet og norsk betjeningsanvisning. Ytterligere opplysninger: ProNav, tlf: 51 49 43 00
Telefoner i kø
Satellittelefonene kan bli den neste “innegreia” på sjøen. Vi får vel se de første allerede til sommeren. Prisene både på telefonene og samtalene har rast de siste årene, og kommer antakelig til å rase ytterligere.
-De vil aldri bli så billige som dagens mobiltelefoner, sa en av leverandørene på årets store utstyrsmesse i Amsterdam. Tja, den har vi vel hørt før. Prisene på telefonene starter rundt kr. 30.000. Her er tre telefoner fra produsenten O’Gara: Fra venstre en biltelefon (6150 US dollar), en bærbar variant (4275 US dollar) og til slutt en båttelefon (74545 US dollar).
Opplysninger O’Gara Satelite Networks i England, tlf.:44 1932761889, fax.: 44 1722 410777.
Med utsikt
mot bunnen
Denne italienske oppblåsbare kan leveres med et gjennomsiktig felt i bunnen slik at man kan nyte det spennende livet under båten. Det kan også leveres en versjon der hele bunnen er gjennomsiktig. Ikke noe særlig å dra på land over bergnabber og ruskjell vil vi tro. Opplysninger: Arimar S.R.L., Italia. Tlf.: 39 544 965466 eller faks: 39 544 965571.
Norske tankmålere markerer seg
Når man går og rusler på båtutstillinger i USA, er det få norske produktnavn å se på de mange stands ute og inne. Det er Helly Hansen, Simrad og noen til. Stor var forundringen da vi i toppetasjen på det såkalte "Convention Center" under Fort Lauderdale-utstillingen registrerte en livlig bergensdialekt skjære gjennom summingen av amerikansktalende stemmmer. Jan Gismervik fra Laksevåg var på plass med sine tankmålere og andre instrumenter i serien som Wema- System står for.
-Hovedproduktet vårt er tankmålere og vi selger til tankprodusenter og båtprodusenter. Vi er størst i utlandet og eksporterer til en rekke europeiske land fra fabrikken i Bergen. Siden vi startet opp i 1985, har vi også etablert fabrikker i Florida, Taiwan, England og vi planlegger nå produksjon i Shanghai.
Nytt produkt i Fort Lauderdale var en septiktankmåler med et alarmsystem som forteller båteieren hvor full tanken er til en hver tid og sier fra når den bør tømmes. -Det er få båteiere som utsetter seg for at septiken blir for full mer enn en gang i sitt liv, men det er kjekt å slippe en slik opplevelse og vi har målere for selv de dypeste tankene, sier Jan Gismervik.
Lengde: | 6,19 m. |
Bredde: | 2,36 m. |
Vekt m/motor: | ca. 860 kg. |
Pris: | Kr. 255.000,- inkl. 75 hk. Mariner ELPTO |
Lengde: | 6,29 m. |
Bredde: | 2,36 m. |
Vekt m/motor: | ca. 1.100 kg. |
Pris: | Kr. 335.000,- inkl. 98 hk. VP TAMD22/SX |