utgave nr 16 2008
Nyheter desember 2008
Nyheter desember 2008
Norske italienere
Skjærgårdsjeepen med soveplass under et opphøyd fordekk har aldri slått helt an her hjemme. Flere har forsøkt, men modellene har forsvunnet fra katalogene nokså fort. Italienerne har tydeligvis gjort andre erfaringer, og har fått nordmannen Christian Grande til å designe to nye modeller. Sessa lanserte nylig to noe walkaroundbåter med lugar under fordekket og en stor solseng foran førerkonsollen. Key Largo 24 er minstingen blant de to, og føyer seg inn i rekken av Key Largo-modeller mellom 22- og 26-foteren, mens den mektigere Key Largo 30 blir et alternativ mellom 28-foteren og flaggskipet på 36 fot i serien. 30-foteren har naturlig nok betydelig mer komfort å tilby enn 24-foteren – både på uteplassen og under dekk. Begge er riktig forseggjorte og designsmekre båter laget med tanke på rask ”cruising” fra bukt til bukt. 24-foteren er en enkel båt med enkel soveplass under dekk. Denne båten kan trailes. Den mektige 30-foteren, derimot, er langt mer påkostet avansert med en vel gjennomtenkt og innholdsrik uteplass med kraftige, dempede stoler. Her kan man sole seg på fordekk, lage måltider på uteplassen bak førerkonsollen, eller sove komfortabelt under dekk.
FAKTA: KEY LARGO 24
Lengde:6,90 meter
Bredde:2,50 meter
Vekt:2.680 kg
Motorstyrke:250 hk
Drivstoff:270 liter
CE-katergori:B
Opplysninger:www.sessa.no
FAKTA: KEY LARGO 30
Lengde:9,01 meter
Bredde:2,99 meter
Vekt:5.400 kg
Motorstyrke:250 hk
Drivstoff:700 liter
CE-katergori:B
Opplysninger:www.sessa.no
Frekt valg
En av årets største nyheter fra Sessa er C43. En riktig så elegant og tøff hardtop-båt. Båten inngår som den minste i Sessas Yachtline-serie, hvor den også har selskap av en 46-foter og en 52-foter. C43 har en dekkslayout som vi kjenner godt igjen fra tilsvarende båter i ”middelhavssegmentet”, med bysse både nede under dekk og på uteplassen. Mye plass for solbading står høyt på prioriteringslisten, med store solmadrasser på fordekk, og en gigantisk solseng mot badeplattformen aktenfor en U-sofa som strekker seg inn under hardtoppen.
Det er den norske designeren Christian Grande som står bak C43 også, som særlig utmerker seg med et ganske dristig farge- og materialvalg i interiøret. Tøffe kontraster og kombinasjoner av mørke og lyse tresorter, matt og blanklakkert og dessuten blanke metaller gjør Sessa C43 til noe utenom det vanlige. Båten er motorisert av to Volvo Penta D6-370 på drev.
FAKTA: SESSA C43
Lengde:13,20 meter
Bredde:3,99 meter
Vekt:12.000 kg
Motorstyrke:2x370 hk
Drivstoff:2x450 liter
CE-katergori:B
Pris fra:4.780.000 kroner
Opplysninger:www.sessa.no
Flere cabrioleter
I rekken av cabriolet-cruisere, der norske Marex hevder å ha vært først ute, har det de senere årene vært en jevn tilvekst. Engelske Sealine var også tidlig ute med sin SC 29. En ny cabrioletmodell fra franske Jeanneau så også dagens lys i høst. Kombinasjonen hardtopp med gigantisk takluke som med et håndgrep henimot forvandler båten til en daycruiser, passer godt inn i den norske skjærgården. Jeanneauen har også løsninger som man gjerne forventer å finne på langt større båter, nemlig garasje for jolla under den store aktre sittegruppen, som kan konverteres til en stor solseng. På uteplassen er det også ytterligere en salonggruppe vis-á-vis førerplassen. Under dekk er det mye plass og bokomfort i form av en bysse og salong, mens to store, separate lugarer – en tverrskips i forkant av motorrommet og en hovedlugar forut – gir fast soveplass for fire personer, mens man kan re opp til ytterligere to i salongen. Båten tilbys med doble Cummins QSB5.9-320 på Bravo-drev som eneste alternativ.
For modellåret 2009 har Jeanneau også utviklet en helt ny 50-fots flybridgebåt i Prestige-serien.
FAKTA: PRESTIGE 38 S
Lengde:11,92 meter
Bredde:3,90 meter
Vekt:7.500 kg
Motorstyrke:640 hk
Drivstoff:920 liter
CE-katergori:B
Pris fra:2.295.000 kroner
Opplysninger:www.heitmann.no
Flerbruksbåt
De små og meget prisgunstige styrhusbåtene fra blant andre Jeanneau er populære i Norge. Et helt nydesignet tilskudd i den serien er Merry Fisher 815 – som ifølge produsenten skal være like velegnet til fiske- som turbåt. Ikke minst med tanke på at den faktisk har en solseng på styrhustaket. Foruten det praktiske og store akterdekket, har båten en hyggelig styrhussalong og en lugar under dekk som totalt gir overnattingsmulighet for fire personer. Båtene vil bli levert standard med en 200 hk Nanni D200 dieselmotor.
I denne serien har Jeanneau også lansert lille 585, som er basert på samme walkaround-konsept med styrhus som er åpen i akterkant og utstyrt med utenbordsmotor.
Etter at Heitmann Marine overtok agenturet også Jeanneaus Prestige-serie fra Svela Marine, står for tiden blant annet Merry Fisher-serien uten importør i Norge. I påvente av ny importør kan interesserte ta kontakt med Heitmann Marine i Drøbak.
FAKTA: MERRY FISHER 815
Lengde:8,36 meter
Bredde:2,98 meter
Vekt:2.850 kg
Motorstyrke:200 hk
Drivstoff:300 liter
CE-katergori:C
Pris fra:Ca 600.000 kroner
Opplysninger:www.heitmann.no
Ambisiøs kypriot
Avstanden er stor fra de første modellene av Karnic-båtene bygd på Kypros til det nylig lanserte flaggskipet 2965. Denne bakveggbåten med doble drev er blitt en potent og tøff bruks- og turbåt – tilsynelatende skreddersydd også for våre nordiske farvann der bruksegenskaper ofte veier tyngre enn fancy design. Den nye Karnicen har et stort, rent akterdekk og en stor integrert badeplattform. God adkomst ut på nedsenkede dollbord vitner om at walkaround-tankegangen sitter dypt hos Karnic. Av det vi kunne se av løsninger i båten, var det innbakt mye fornuft og sjømannskap i denne snaut 30 fot store langturbåten. Samtidig har den sine begrensninger i form av en meget begrenset bysse. Under dekk er det en romslig hovedlugar forut og en stikklugar. Badet er romslig og komplett med både dusj og, toalett og vask. Kvaliteten på interiør og finish er meget bra. Båten tilbys kun med to motoralternativer, hvorav bare 2xVolvo Penta D3-190 på DP-S-drev vil være aktuelt for Norge.
FAKTA: KARNIC 2965
Lengde:10,30 meter
Bredde:3,0 meter
Vekt:3.900 kg
Motorstyrke:380 hk
Drivstoff:600 liter
CE-katergori:B
Pris fra:1.399.000 kroner
Opplysninger:www.brebat.no
Sporty fra Nord West
Bygget på samme skrog som 370 Flybridge og Coupé, lanserer Nord West nå sportsutgaven i to ulike versjoner. Den åpne modellen har fått navnet Nord West 370 Sport. For de som ønsker en lenger båtsesong med mer ly for vær og vind, fås sportsversjonen også som hardtopp. Nord West Sports Top har likevel elektrisk takluke som kan åpnes for solskinnsdagene. Ellers skal hardtoppversjonen være identisk med den åpne modellen.
I følge produsenten skal sportsmodellen være rikt utstyrt som standard, med blant annet baugpropell, varme, defroster og septiktanksystem. Maskinrommet skal også være ekstra lydisolert, og kan leveres med drev eller alternativt IPS.
Inni skal modellen være romslig med lugar i forpiggen med skikkelig dobbeltkøye. Midtlugaren har også dobbeltkøye, mens salongen kan gjøres om til køye ved behov. Ellers er båten utstyrt med toalett og dusjkabinett. Byssa har fått ny plassering og produsenten opplyser om at den er utstyrt med gass eller elektrisk topp, varmluftsovn, mikro og grill, samt et kjøleskap med kapasitet på 130 liter.
Arbeidsflatene skal være utført i Corian, som blant annet er lett å holde rent og vedlikeholde. Det skal også være funnet plass til smarte skapløsninger for oppbevaring av for eksempel glass og porselen. Badeplattform, utebar med plass til elektrisk grill, kjøleskap og ismaskin, elektrisk justerbart bord med som senkes ned til en solseng er andre trekk sportsversjonen leveres med.
www.nordwest.se
Lettvint helårsbåt
Den nye helårsbåten Minor Offshore 25 fra finske Sarins Boats Ltd skal være midt i blinken for deg som ikke liker ordet ”båtsesong”.
I følge Thomas Sarin blir den 25-fot store walkaround-båten en introduksjonsbåt med stor vekt på sjøsikkerhet, komfort og problemfri bruk båtbruk hele året rundt.
- At den dessuten har markedets største takluke og det bredeste dollbordet på samme nivå rundt hele båten, samt de beste sjøegenskapene i sin klasse, kommer til å gjøre denne til en sikker markedsleder, skryter Sarin videre.
Minor Offshore 25 er utstyrt med stort akterdekk med adkomst via en stor port. Her skal du i følge finnene ha plass til både lettbåt, 4-hjuling eller en vannscooter om du måtte ønske det. Badeplattformen har også inspeksjonsluke for drev. Inne i styrehuset er det plass til seks personer rundt den U-formede sittegruppen. Under førersetet er det blant annet plass til et kjøleskap, og utvendig er vinduet utstyrt med rustfrie vindusviskere med intervallfunksjon. Lugaren i frontpiggen har dobbeltkøye med separat toalett. Ellers er 25-foteren utstyrt med en liten bysse med trykkvann.
Som det ligger i navnet er modellen CE-kategorisert i klasse B (offshore), og skal ha en toppfart på over 40 knop. Minor Offshore 25 utvider dagens eksisterende linje av båter mellom 27 og 37 fot, og er altså produsentenes minste modell i denne serien. www.norskbatsenter.no
Når uhellet er ute
Ha alltid førstehjelpsutstyr for hånden i båten. Watski First Aid Kit Racing skal passe for fritidsbåtfolk. Vesken inneholder blant annet bandasjer, sportsteip, førstehjelpsbrosjyrer, kirurghansker, druesukkertabletter, pinsett, dynamolampe LED, refleksvest, øyerens, plaster, burngel med mer. Vesken er spesielt utviklet for livet på sjøen, og skal derfor være både vanntette samt flyte og ha påsydd refleks. www.watski.no
Gåtefull RIB
Blant RIB-ene utstilt på båtmessen i Genova i høst, skrek denne svarte innretningen etter oppmerksomhet. Silver B het den, var svart i skroget og hadde hvite puter. Og vannjet. Den kan sikkert gi en designjunkie et skikkelig kick, og passer nok best som coooool lettbåt på et betydelig større moderfartøy. Vi kan nemlig bare gjette. Båten var et kuriøst blikkfang, og det var den pene damen på standen også. Men hun forsto ikke et ord engelsk og brosjyre hadde hun ikke – ei heller en webadresse. Så båten forblir en hemmelighetsfull kuriositet – og en påminnelse om at markedsføring kan være så mangt.
Mindre POD
Et nytt og mindre Zeus-system kommer på markedet i 2009. Navnet er Zeus 2800, og systemet er en oppfølger til allerede eksisterende Zeus 3500 og 3800. POD-drev, som denne nye familien av fremdriftssystemer kalles, er i utgangspunktet et alternativ til akselinstallasjoner, men synes i stadig større grad å leve i sitt eget segment. Nå som drevene også krymper i størrelse og vekt, og dermed pris, blir de dessuten også aktuelle for mindre båter enn tidligere.
Zeus 3500 og 3800 har allerede vært på markedet et års tid, og norske Askeladden var en av de aller første til å implementere systemet i en båt, nemlig Commuter 11. Nå er også engelske Sealine ute med sin første serieproduserte båt med Zeus, Sealine SC 47. I motsetning til Volvo Pentas IPS-system, har Zeus bakoverrettede propeller, noe også den mindre Zeus-versjonen har. Den har også doble, kontraroterende propellere, men har ikke trimplan integrert i drevet, slik som de to største Zeus-versjonene. De samme funksjonene vil være integrert i Zeus 2800 som i 3500 og 3800, nemlig joystick, skyhook (elektronisk anker), autopilot og mulighet til å koble ut en av de to spakene og synkronisere begge motorene mot en spak når man kjører over lengre distanser.
Også 2800-serien er utviklet av Mercury Marine og gearprodusenten ZF Marine i samarbeid. Zeus 2800 er spesielt tilpasset CMD-motorene QSB5.9 på 5,9 liters sylindervolum, med effekt fra 330 til 440 hk. De største Zeus-versjonene tilbys nå med motorer opp til QSC8.3-600, som yter 600 hk ved 3.000 omdreininger i minuttet.
For mer informasjon: www.brunswick.no
Øker effekten
Cummins Mercruiser Diesel øker effekten på sin to-liters common rail motor QSD2.0. Motoren finnes allerede i versjonene 115, 130 og 150 hester, og med siste tilskudd går effekten opp til 170 hk ved 4.000 omdreininger i minuttet. Det økte effektuttaket skyldes blant annet en ny turbo som motoren utrustes med. Maksimalt dreiemoment på 311 Nm har den ved 3.000 omdreininger. 170-hesteren tilbys kun i drevversjon, med et Alpha-drev med utveksling 1.62:1. Motoren er kompatibel med det digitale motorovervåkningssystemet smartcraft.
For mer informasjon: www.brunswick.no
Tørr og trendy
Pole Down GTX Parka er en Gore Tex dunjakke som skal egne seg utmerket på sjøen en kald vinterdag, samtidig som du er trendy på land. Jakka har blant annet dobbel stormklaff over glidelås med fold for å transportere bort vannet, lommer utstyrt med vanntette glidelåser, og mansjetter ved vristen på ermet for maks komfort, samt mange funksjonelle innerlommer. Hetta er fullt justerbar og kan rulles opp til en høy krage. Kommer i fargene karbon svart og brun. Veiledende pris 5999,-. www.sailracing.com
Vintervarme
Har du problemer med kondens, soppdannelse eller fuktighet om bord kan varmerør være med på å forhindre frostsprenging i vinterkulda. Den nye utgaven av varmerørene fra Hylite har følge produsenten lavere energiforbruk og overflatetemperatur enn tidligere, og skal også tilfredsstille kravene til IP55 i vannbestandighet. Hylite kommer også med to nye vannbestandige rør på 60 cm og 120 cm med wattstyrke på henholdsvis 80 og 180 watt. www.dessalator.no
Studioleilighet
Sentori 58R er studiekameratene Christian Gumpold og Christopher Glonings diplomoppgave i industridesign ved University of Applied Science i Graz i Østerrike. Resultatet ble en designbombe inspirert av moderne arkitektur og røffe linjer inspirert av bilindustrien.
Oppdragsgiverne, en rekke investorer fra Wien, ønsket å skape et helt nytt båtmerke, og vil sette Sentori 58R i produksjon. Stikkordene er at båten skal se vid og åpen ut, med store vindusflater i salongen og under dekk som skal garantere flott utsikt uansett hvor en befinner seg om bord. Ergonomiske uttrykk og komfort skal også stå i fokus på nyskapningen, med multifunksjonelt innredning inspirert av dagens interiørtrender.
Prototype skal allerede være under konstruksjon, og skal stå ferdig våren 2009. De to studiekameratene skal på sin side nå starte designfirma med hovedvekt på utradisjonell, maritim design.
Hardtop fra Forbina
Seks år etter at Forbina 40 Fly ble introdusert, er svenskene på markedet med en ny hardtop-versjon, Forbina 40 CC, med elektrisk takluke. Flybridgeversjonen ble kåret til årets messebåt da den ble lansert under Stockholmsmessen i fjor. I år ble oppfølgeren Forbina 40 CC vist fram samme sted.
www.norskbatsenter.no
Vaagen med ny hardtopp
Vaagen båtbyggeri på Aukra er i disse dager i gang med en ny hardtoppversjon av Vaagen 40 med flybridge. Den første versjonen ble lansert i 2001.
Designet på den nye båten skal i følge produsent være klassisk og tidløst. Andre faktorer skal være komfort, sikkerhet og sjøegenskaper.
Det blir to store skyveluker i taket og en ny mast. Innredningen blir den samme, men med noe mer høyde inne, slik at byssa får overskap.
I tillegg til TV og kjøkkenvifte skjult i taket, er det plassert et skap i undertaket, med plass til redningsvester og annet utstyr.
Produsenten mener også at en vektbesparelse på ett tonn, vil gi båten enda bedre driftsøkonomi enn flybridgebåten. flybridgemodellen til hardtoppversjonen, slik at en skal kunne unngå hekksjø rundt 11 knop.
www.vaagenbaat.no
Satser større
Finske Paragon Yachts lanserer en oppfølger til 25-foteren som vi testet i Båtmagasinet 12/2008. Den nye båten blir 31 fot og er basert på samme MOB-lignende skrogkonsept som Paragon 25. Det innebærer lavt fribord som i realiteten er en skumfylt pongtong. Selve skroget har meget skarp V-bunn. Det siste skuddet på Paragon-stammen er en del av et ambisiøst modellprogram som er under utvikling. Den foreløpig snakk om båter fra 25 til 43-fot, bygget over samme lest.
Den nye 31-foteren sikter seg rett inn i den såkalte ”Targa-klassen”, hvor Minor, Nordstar og Targa har gjort suksess med store walkaround-båter med styrhus. Paragon forsøker å være et moderne og minimalistisk alternativ i klassen, med litt andre linje og moderne skandinavisk form i interiørløsninger og materialvalg. 31-foteren får blant annet limte ruter i overbygget.
I lugaren under dekk forut blir det en stor dobbelkøye og bysse. Båten får også et komplett toalettrom ståhøyde, og en akterlugar med to køyer, i følge en pressemelding fra Nimbus-konsernet, som eier Paragon. Båten forventes å gjøre mellom 36 og 39 knop med henholdsvis en Volvo Penta D6-330 eller D6-370.
FAKTA: PARAGON 31
Lengde:9,85 meter
Bredde:3,30 meter
Vekt:3.800 kg
Motorstyrke:328-370 hk
Drivstoff:450 liter
CE-katergori:B
Pris fra:Ikke klart
Opplysninger:www.osloboat.com
Luftsmurt
Svenske Delta Powerboats har lansert en rykende fersk 34-foter i ”allværsklassen”. Delta 34 Sidewalk bygger på samme konsept som sine søstre, som strekker seg fra 25 fot og opp til 40. Ifølge produsenten sysler de med planer om en 54-foter til neste år. Delta 34 SW er den femte båten den ekspansive svenske båtprodusenten lanserer på kort tid.
På alle sine modeller bruker Delta stepede (luftsmurte) skrog, som blant annet skal gi en redusert planingsterskel og lavere drivstofforbruk. Den nye båten har en toppfart på rundt 38 knop med en Volvo Penta D6-370.
Deltaen er en såkalt sidewalk-løsning. Det vil si at dollbordet – eller i praksis sidedekket – er nedsenket på styrbord side slik at man enkelt kan bevege seg frem på fordekk. Det er adkomst inn i styrhuset både via en skyvedør ved førerplassen, men også en stor dør i akterveggen. For øvrig er innredningslayouten ganske tradisjonell, med U-salong i styrhuset, stor akterlugar med adkomst fra styrhuset, og en dobbellugar forut. Forut er det også et romslig toalettrom med full ståhøyde. Over hele styrhustaket er det en mektig elektrisk takluke som i realiteten frilegger hele salongen på solværsdager.
FAKTA: DELTA 34
Lengde:11,00 meter
Bredde:3,30 meter
Vekt:4.500 kg
Motorstyrke:328-370 hk
Drivstoff:- liter
CE-katergori:B
Pris fra:???
Opplysninger:www.powerboats.no