utgave nr 11 2003

Nyheter - november 2003

Publisert Sist oppdatert

Sikrere vifter

Motorromsvifter har egentlig bare en oppgave, å øke sikkerheten i forbindelse med start av bensinmotorer. De syv nye viftene fra Volvo Penta skal, i følge en pressemelding, være enda sikrere og oppfylle de seneste krav. Har du behov for at viften må gå hele tiden, finnes det en Heavy-Duty variant.

Vannjet og større flybridge

HiFly Custom er navnet på Targa sin nye flybridge i 35 og 37 foterne. Flybridgen skal foruten å gi en bedre oversikt også være mer praktisk enn den forrige. Ikke minst fordi det er flere sitteplasser på toppen nå enn hva som var tilfellet tidligere.
Mer interessant er likevel fremdriftssystemet på den nye Targa 37. De tradisjonelle drevene har blitt byttet ut med avanserte vannjeter signert Rolls-Royce Kamewa. Til å drive de står to Yanmar dieseler med 440 hestekrefter hver til disposisjon. Noen fartseksempler på den 12,2 meter lange og 8.100 kilo tunge båten foreligger ikke i skrivende stund.
Mer informasjon: www.targa.fi

Askeladden bygger "SUB"

Askeladden begir seg ut på upløyd mark når de nå tar fatt på en helt ny båtmodell. En 26-foter som skal ta opp konkurransen med de finske Targa og Nor Star. Finnenes løsning med walkaroundere med innelukket styrhus er blitt meget populært her hjemme på berget også, og en del av dette markedet ønsker Askøyverftet seg. Nyskapningen til Askeladden er formskapt i Bled i Slovenia, og skal bygges i Polen med Askeladden-folk til å overvåke hele prosessen ned til minste detalj.
Arbeidstittelen "SUB" står for "Sport Utility Boat", hentet fra bilverdenens "SUV" eller "Sport Utility Vehicle". Designet er meget spennende og moderne. Dette er et nytt prosjekt i norsk båtbyggerindustri, og vi i Båtmagasinet har bestemt oss for å følge opp denne båten spesielt fordi konseptet er tett opp til det vi har definert som behovet for vår neste reportasjebåt.
Båten skal leveres med flere motoralternativer, enten singel Mercruiser eller dobbelinstallasjon i form av to 1,7 liters Mercruisere på 116 hk hver seg.

Data

Lengde7,95 m inkl.plattform
Bredde2,70 m eks. fender
Vektca.2.700 kg
Sitteplasser i styrhus6
Sengeplasser2 + 2
Drivstofftank300 liter
Antall personer:9
Design kategori:B
Mer informasjon: Askeladden

TV i fleng

Noen kobler av fra alt når de er i båten, inkludert fjernsynet. Men ikke alle. Hortenbedriften Simrad har nemlig lansert fire nye mottakere for satellitt TV til bruk i båt. Dermed er det bare å ta med fjernkontrollen, sette seg til rette og nyte "sjøutsikten" slik Simrad mener den skal være.
Mer informasjon: www.simrad.com

Små, smarte bokser

Ny autopilot, ny kartplotter, ny 15-toms multimedia skjerm og nytt ekkolodd. Det er hva Britiske Raymarine hadde å vise under båtutstillingen i Southampton. De to siste har vi omtalt tidligere her i Båtmagasinet.

Autopilot

En helt ny produktlinje med autopiloter ble vist under messen. SmartPilot heter de og skal primært passe båter fra 25 og opp til 45 fot. I følge Raymarine skal den nye produktlinjen skille seg fra de andre ved en ny teknologi som Raymarine har valgt å kalle AST (Advanced Steering Technology). Fordelene skal i følge produsenten være at systemet holder kursen bedre, og at det korrigerer dersom for eksempel en motor på båten skulle stoppe.
Tre ulike versjoner finnes, alle tilpasset forskjellige båtstørreler. I tillegg kommer et nytt kontrollpanel, ST8001. Mer informasjon: www.belamarin.no

Mest for fiskeren

Quicksilver 580 Pilothouse henvender seg nok i første rekke til den mer aktive båtbruker. Ikke minst fordi den har et lukket førerhus. Båten er 5,9 meter lang og 2,5 meter bred. Selve dekksløsningen virker ved første øyekast praktisk, med sin walkaround-løsning rundt førerhytta. Interiørt sørger puter for at man kan lage en seng i kabinen, som ellers består av førerplass. Båten er klassifisert i CE-klasse C og med fem mann om bord.
Quicksilver 580 Pilothouse er godkjent for utenbordsmotorer opp til 90 hestekrefter. Her til lands leveres den enten med Mercury eller Mariner motorer. Pris med en 75 hesters fire-takter er 226.000 kroner.
Mer informasjon: www.askeladden.no

Propell i kompositt

Volvo Penta lanserer neste år en firebladet propell som er laget i komposittmaterialer. I følge Volvo gir det en rekke fordeler. Blant annet fordi propellen er 40 prosent lettere enn en stålpropell, men også fordi man har mulighet til å bytte ut blader, og forandre stigningen. Dermed er det mulig å tilpasse propellen etter om båten skal brukes til vannsport eller om man skal ha mange folk om bord. Fordi det er enkelt å bytte ut ødelagte blader er det også mulig å ha med reserveblader i båten. Det øker sikkerheten dersom man skulle være uheldig å treffe noe med propellen. Andre fordeler er at den ikke kan skades av korrosjon eller av kavitasjon. Propellen er tilpasset motorer med en ytelse fra 20 til 300 hestekrefter, og passer på drev fra OMC, MerCruiser og Yamaha i tillegg til Volvo sine egne drev

OziExplorerCE for PDA

Dette kjente og gode kartprogrammet finnes også for PDA. Det koster kun US$ 25, eller omtrent 200 kroner. OziExplorer kan nå også brukes sammen med norske topografiske turkart.

Tekst og foto: Terje Bølstad

Ønsker du å bruke en PDA (Personlig Digital Assistent) for navigasjonsformål, kan du nå også bruke kartprogrammet OziExplorer på en slik lomme-PC. Det er en spesiell versjon av dette fine kartprogrammet, som heter OziExplorerCE, og som du laster ned fra www.oziexplorer.com. For at du skal få noen særlig nytte av det, må du registrere det – det vil si kjøpe det. Alle kart som skal benyttes på en PDA, må først konverteres til et eget OZF2-format. Et konverteringsprogram som omformer andre kartdata-filer til dette nye formatet, kan lastes ned fra samme sted.
OziExplorer kan nå også brukes sammen med norske topografiske kart. Statens kartverk tilbyr elektroniske turkart, som (merkelig nok) bare fungerer sammen med OziExplorer – på PC eller PDA. De kommer i det nye OZF2 kart-formatet, slik at ingen konvertering er nødvendig. Kartene kan lastes ned fra www.statkart.no, og koster kr. 200 per stykk. Det er dobbelt så dyrt som de tilsvarende papirkartene. Men kartene er førsteklasses! Et oversiktskart over Norge kan lastes ned gratis. Målestokken er 1:50.000..

Nytt middel mot osmose

Gelshield Plus heter et nytt middel som skal beskytte mot osmose. Sammenliknet med Gelshield har Gelshield Plus en konsistens som gjør den lettere å jobbe med i tillegg til at den dekker bedre. Dermed kan man greie seg med et strøk mindre om man bruker Plus sammenliknet med ordinær Gelshield. International Gelshield Plus leveres i fargene hvit, grønn og blå.
Mer informasjon: Sola Shipping, Stavanger.

Et Plus fra Orust

Det er ikke bare seilbåter de kan bygge på Orust. Plus 23 er en syv meters walkaround av det praktiske slaget. Den er tung og bred, og skal egne seg for tøff bruk i skjærgården. Karlsson Boat på Henån har kun denne ene båten i sitt program, og bygger i underkant av ti båter i året. Med høyt innvendig fribord og en robust styrekonsoll som gir fører og passasjer god beskyttelse mot vær og vind, fremstår Plus 23 som en dugelig bruksbåt for transport og fiske i skjærgården. Båten er ikke en riktig WA siden konsollen er trukket mot babord side, med gjennomgang til fordekket på styrbord side. Med en liten lugar under fordekket og sitteplasser på motorkassen akter, skikkelige rekker og praktiske stuerom, leder båten tankene mot en av Nimbus’ Nova-båter. Den svenske produsenten er i ferd med å finne en norsk forhandler.
Pluss 23 er 7 meter lang, 2,40 meter bred og har 160 liter drivstofftank. Ytterligere opplysninger fås hos: Karlsson Boat, Henån, telefon 0704-86 66 31, Internet: www.plus23.nu

Sikker uten tråd

De fleste har opplevd hvor lett det er ”glemme” å bruke dødmannssnoren når man kjører båt. Den er upraktisk og begrenser bevegelsesfriheten. Resultatet blir ofte at man ikke bruker den. Under Öppna Varv på Orust i august hadde det svenske foretaket Aqualiv AB mini-premiere for den nye oppfinnelsen Aqualiv Pro som er en trådløs "dødmannssnor". Systemet er basert på en sender som båtføreren har i lommen eller på flytvesten, og en båtenhet som er koblet til båtens el-system. I tillegg kan systemet kobles til en GPS-mottaker som automatisk fastslår tid og posisjon for ulykken.
Fordelen med det trådløse systemet er at føreren kan bevege seg uhindret rundt om i båten og samtidig være sikret at båten stopper dersom han eller hun skulle falle over bord. Aqualiv Pro er nå patentsøkt, og vil bli lansert under Allt for sjön i Stockholm 5. – 9. november.
Ytterligere opplysninger: Aqualiv AB, Göteborg, telefon 031-91 91 28, Internet: www.aqualiv.se

Ny italiener

Italienske Lombardini har lansert en ny dieselmotor, med navnet LDW2204M. Motoren er basert på LDW2004M, men har et større slagvolum og høyere maksimalturtall. Det gjør at ytelsen øker fra snaue 50 hestekrefter til 60 Hk ved 3.600 omdreininger i minuttet. Motoren har et slagvolum på 2.199 ccm og veier 232 kilo. Prisen er foreløpig ikke klar. Mer informasjon: Marine Trading AS, Moss.

Lengre levetid, bedre lys

LED, eller Light Emitting Diode, er på full fart inn i båtbransjen. Fordelene med LED er i første rekke levetiden, som er opp til 50 ganger lengre enn hva som er tilfellet for tradisjonelle lyspærer, men også at LED lyser bedre. I tillegg bruker de langt mindre strøm enn hva tradisjonelle glødelamper gjør. I følge produsenten skal tre lanterner kunne brenne en helt natt med et forbruk på bare en ampere.
Å montere de nye LED-lanternene er enkelt, og man kan bruke de eksisterende lanterneholderne. Alt du trenger å gjøre er å skru ut den gamle glødelampen og erstatte den med LEDen.

Ring båten varm

Calltronic, fra Eberspächer, lar deg fjernstyre varmeapparatet i båten din ved hjelp av en mobiltelefon. Systemet består av en sort boks med GSM mottak. Har du et eldre system fra Eberspächer kan Calltronic også kobles opp mot dem.
Mer informasjon: www.eberspacher.com

Mini Magnum

Busters nye XL-versjon følger i kjølvannet til fjerde generasjon Buster Magnum som ble lansert for tre år siden. Rundere former og rotasjonsstøpte komponenter gir båten et mykere og mer moderne design. Absolutt en innertier fra Fiskars.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Med sin nye Buster XL 2004 har finnene tatt et nytt steg i retning av å oppdatere sin flåte av aluminiumsbåter. Den første store endringen i modellprogrammet ble foretatt i 2001, da man tok i bruk ny teknologi som gjorde det mulig å gi aluminiumen rundere former, og lanserte Buster Magnum som har blitt en flere ganger prisbelønnet suksessbåt. I oktober kunne Buster premierevise sin XL 2004-modell. Den har mange fellestrekk med den større Magnumen, og vil antakelig være et like aktuelt alternativ for dem som trenger et hendig, sjøsterkt og solid transportmiddel i skjærgården.
Vi prøvekjørte den nye modellen i uberegnelig strømsjø utenfor kysten av Spania, og ble like begeistret som da vi første gang prøvde storebroren. Buster XL 2004 er sporty samtidig som den føles fullkomment trygg. Vi provoserte skroget kraftig uten å oppdage noen svakheter, men ble snarere forført av racingfølelsen som oppstår når du gir gass og båten sklir ut av vannet uten noen markant planingsterskel. Med en tørrvekt på 557 kg er XL 2004 en forholdsvis lett båt, men en skarp V-bunn gir en myk gange. Takket være de skumfylte "pongtongene" virker båten svært kompakt og stille, og man oppnår dessuten litt av RIB-ens egenskaper ved svingmanøvre og viltre landinger. Skrogsidene er noe høyere enn på den forrige modellen. Flyteskummet binder aluminumsplatene i skroget sammen, og skrogbunnen er ekstra forsterket med to par bunnstokker og syv stringers.
Interiørmessig har det også skjedd store forandringer med Buster XL. Den doble styrekonsollen som tidligere var laget av aluminium er nå i rotasjonsstøpt plast. Konsollene har utsparinger for flasker og skikkelig kartbord. Under begge konsollene er det god plass til beina, og plassen er så romslig at den også kan tjene som stuerom. Rikelig med tørr stueplass er også et positivt trekk ved båten. Overflod av skikkelige håndrekker, beslag og praktiske detaljer, som blant annet eget stuerom for akterkalesjen, forteller at Buster XL 2004 er et gjennomtestet produkt i forkant av lanseringen. Materialene som er brukt om bord, inklusiv dørken i vannfast kryssfinér, er tilnærmet vedlikeholdsfrie.

Data - Buster XL 2004

Lengde:5,45 m
Bredde:2,15 m
Vekt:557 kg
Anbefalt motorstyrke:60-100 hk
Drivstoff:115 liter
CE-kategoriC
Importør:Bjørn Fjellhaug AS, Postboks 2, Måseskjæret, 5035 Bergen, telefon 55 25 40 10, Internet: www.busterboats.no
Veiledende pris:Kr 126.800,-

Socket Bluetooth GPS:

Trådløs GPS

Dette er GPSen for deg som vil ha siste skrik – samme hva det koster!

Tekst og foto: Terje Bølstad

’Bluetooth’ er en relativt ny teknologi som gjør at forskjellige enheter kan utveksle informasjon via radiobølger over korte avstander. Vi har blant annet sett den brukt i mobiltelefonutstyr. Nå kan du også få en GPS med denne teknologien – som kan plasseres opp til 10 meter fra en PC eller PDA, uten å bruke kabel. Socket Bluetooth GPS er en 12 kanalers mottager som er produsert i Taiwan, og som fungerer meget godt. Den har en følsomhet som er like god (eller bedre?) enn de beste ’vanlige’ GPSer vi har testet. Den PC eller PDA som skal benytte GPS-signalene, må naturligvis også være utstyrt med en tilsvarende Bluetooth-enhet.
På toppen har denne GPSen tre lamper. Den til venstre lyser blått når det er kontakt med en annen Bluetooth enhet. Den midterste lyser fast når GPSen leter etter satellitter, og blinker når den har en posisjon. Den tredje lyser under lading – som slås automatisk av når batteriet er fulladet. Bryteren til venstre brukes for å slå GPSen av og på.
I reklamen sies det ”Glem plugger og kabler!”. Det er ikke helt sant, for hver 6. time må GPSen lades opp. Prisen er nærmere 3.000 kroner. Mer informasjon: IdeData as, Asker. Telefon 66 90 80 80

Bulgarsk yankee

Bayliner 552 er noe så sjeldent som en yankee bygget i Bulgaria. Båten er beregnet for utenbordsmotorer. Foreløpig er det imidlertid ikke bestemt maksimal motorstyrke. På de bildene vi har av båten er den utstyrt med en 90 hester, noe som også burde være tilstrekkelig med tanke på at båten ikke måler mer enn 5,49 meter i lengderetningen, og formodentlig også er relativt lett. Båten har sitteplasser for fem personer og under dekk er det soveplasser for to voksne. En luke på dekk fungerer som lufteluke og rømningsvei hvis bensinen i den 87 liter store, fastmonterte, bensintanken skulle begynne å brenne. Prisen for båt uten motor er 149.000 kroner.
Ny er også Bayliner 225, men til forskjell fra 552 er den bygget i USA. Båten bærer da også et større preg av å være en amerikaner med sin bow-rider løsning og relativt store innenbordsmotor. Tre motoralternativer er tilgjengelige, med ytelser fra 220 og opp til 300 hestekrefter. Alle motorene er bensin, og fra MerCruiser. Løsningene er, etter hva vi kan bedømme ut fra bildene, relativt tradisjonelle. Bordfester i dørken er det både foran og akter ved L-sofaen. En integrert kjøleboks er imidlertid et praktisk addendum. Nytt er ikke løsningen hvor du har muligeten til å legge ned setet på babord side, men det er praktisk og gjør det lett å bygge setet om til solseng. Prisen med V8er og 220 hk er 329.000 kroner.
Mer informasjon: www.baymax.no

I de rikes lekegrind

Sunseeker lanserer fem nye båter for 2004 sesongen, Princess to og Fairline en ny modell. Mest spennende av dem er nok Sunseeker 37 Sportsfisher. Rett og slett fordi den markerer et slags skille for den britiske produsenten. Sportsfisher er nemlig noe så uvanlig som en fiskebåt. Nå betyr det selvsagt ikke at den skal forveksles med hva vi finner av fiskebåter på Vestlandet og i Nord-Norge, for båten er tro mot tradisjonene. Det betyr lakkert, og deretter polert treverk og en stor plass under dekk som ikke står noe tilbake for luksusen man finner i andre Sunseekere. Båten leveres med og uten bimini-top, og du kan velge om du vil ha tre Yamaha 250 hesters utenbordsmotorer eller mer tradisjonell dobbeltinstallasjon med drev. Da har du i så fall to Volvo-Penta alternativer i KAD 300 eller D6 å velge i.
Nytt fra Sunseeker er også Manhattan 50, Predator 55, Portofino 53 og 75 Yacht. Trass i at de alle representerer nyheter er det relativt få nyvinninger i båtene. Alle representerer de, og tar også vare på, tradisjonelle Sunseeker verdier som luksus, komfort og prestisje.
Det gjør også de to nye båtene fra Princess. Både 42 og 57 har en design vi har vent oss til fra det britiske verftet, og på samme måte som hos ærkerivalen Sunseeker, bygger også Princess på verdier som design, komfort og luksus. Motormessig har Princess 42 dobbeltinstallasjon, og du kan velge mellom Volvo Penta TAMD63P eller TAMD74L. Ytelsen fra motorene spenner fra 740 til 860 hester. Mye motor er det også i Princess 57 som har to Volvo Penta D12 til å sørge for fremdriften.
Å hevde at Fairline ikke gjør som sine konkurrenter vil være det samme som å bringe råtne grønnsaker til torgs. Med sine 62 fot er den nye Targa fra Fairline slett ingen liten båt og heller ikke her mangler det luksus og komfort. Motoralternativene er mange, og dobbeltinstallasjon en selvfølge. Minste alternativ er Volvo Penta D12, og størst er MAN D2840. Ytelsesområdet går fra 1.500 og opp til 2.100 hestekrefter totalt. Det gir en toppfart på mellom 30 og 36 knop.
Felles for alle båtene, foruten store motorer og luksus, er at de koster en hel del penger. Rimeligste Sunseeker 37 Sportsfisher koster fra 2,5 millioner kroner, mens Princess 42 får en prislapp på ca. 3.3 millioner kroner. Vil du ha en Fairline Targa 62 duppende ved brygga bør du grave enda dypere i lomma. I standardversjon begynner den på drøye 10 millioner kroner, men da er den - som Fairline Norge selv sier - ganske ribbet.