utgave nr 6 199

Askeladden 540 Big Game

Publisert Sist oppdatert
Askeladden 540 Big Game

RASK DAGSTURBÅT

Av Hans Due

Askeladden 540 Big Game er en rask dagsturbåt/stor landstedbåt. Den egner seg dårlig til hobbyfiske og helgeutfluk­ter. En Askeladd er dette egentlig ikke, men en finsk Yamarin Askeladden bygger på lisens i Norge. Båten har mye godt i seg, og passer fint inn i Askeladden-familien.

Denne båten har et bra salgspotensiale i Norge. Den kan konkurrere både på pris og kvalitet. Noen småjusteringer må gjøres før vi sier oss helt fornøyd.

KJØREEGENSKAPER

Den gamle racerbåtkjøreren Tarmo Vuojärvi er ansvarlig for undervannsskroget på denne båten. Her har han gjort en bra jobb, for vi har intet å utsette på sjøegenskapene.
Tre steglister på hver side av den forholdsvis dype V-bunnen avsluttes på forskjellige steder. Den ytterste steglisten går helt til akterspeilet, den midterste et stykke lenger inn, og den innerste i forlengelsen av linjen mellom de to andre. Dette gir båten en meget jevn gange selv i krappe svinger, og man skal provosere båten ekstremt før den begynner å hugge.
Båten har ingen klar planingsterskel, men begynner små smått å synke gjennom ved ca. 13 knop.
Båten er villig både i sidesjø, medsjø og motsjø. Den reagerer bra på trimming av motoren, og er tørr og finn i i krapp sjø. Manøvreringen akterover er også problemfri.

DEKK/OVERBYGG

Båten har et åpent overbygg, der targabøylen er støpt sammen med rammen for vinduene. Targabøylen fungerer samtidig som kalesjefeste og feste for topp-/ankerlanterne. Pulpiten starter ved targabøylen og går langs vindusrammen og et stykke fram på baugen. Pulpiten er litt lav å holde seg i når du går på dollbordet.
To støtter på pulpiten foran frontruten er en for lite. Holder du deg helt foran i pulpiten, bøyer den seg og virker ustabil. Skulle du skli på fordekket, er en brukket eller deformert pulpit (og kanskje også en rygg) resultatet. Den tredje pulpitstøtten bør stå helt forut på pulpiten.
Sjansene for å gli på fordekket er store. Det er nemlig speilblankt. Blir det vått, tør i hvert fall ikke vi å begi oss ut på det. Dollbordet er støpt i antisklimønster, men det er alt for smalt forover mot baugen. Her bør produsenten legge antisklimønster over hele fordekket.
Helt forut er den en liten, drenert dreggboks som såvidt rommer en kaffedregg og intet mer. En skikkelig dreggboks akterut hadde vært en fordel. To kryssholt foran og to akterut er av vanlig god kvalitet.

KALESJEN

Frontruten er i svakt sotet, buet glass, og gir god oversikt forover. Vinduene på siden er mer sotet, men gir allikevel et godt utsyn rund baut. Tar du vekk kalesjen mellom targaen og frontruten, får du mye sol inn på fører- og passasjerplass, samtidig som det gir deg en behagelig stående kjørestilling.
Kalesjen har forresten en egen luke for stående kjøring hvis været er dårlig. Kalesjekvaliteten var vi ikke særlig imponert over. Vanlig impregnert stoff som ikke klarte å holde ordentlig tett, og med det tradisjonelle knappesystemet. Her kommer imidlertid Askeladden med andre kalesjer, antagelig i det nye, lettstelte materialet. Kunne de også komme seg bort fra knappesystemet, ville i hvert fall vi blitt fornøyd.
Lanterner er riktig plassert slik at de ikke blender føreren.

INNREDNING

Som tidligere nevnt er dette en dagsturbåt. Det kan til nød overnatte to voksne og et barn, men noen annen komfort enn en køyebenk og en sofa akterut er det ikke. En del av køyearrangementet forut er en lem som kan slås ned i akterkant av køya. Denne gir i oppslått stilling bedre plass for passasjersetet, og skal ifølge produsenten være bra for å hindre at barn faller ut av køya når de sover. Et argument vi har forståelse for, men som vel neppe er særlig aktuelt i en dagsturbåt som denne.
Under køya er det et stuerom som er isolert med polyeretanskum, og som kan brukes som kjøleboks i tillegg til stuerom. Dette er forøvrig det eneste skikkelig stuerommet i båten, noe som er litt skuffende. Det er plass til å legge fra seg småsaker i to langsgående hyller ved fører- og passasjerplass, men under benken akterut er det kun plass til batteri og løse drivstofftanker. Vi hadde sett det som en fordel med faste drivstofftanker, men det er tilleggsutstyr.
Innredningen er støpt i ett stykke, en såkalt innerliner. Plastarbeidet og finishen er av høy klasse. Teppene på dørken finnes i bedre kvaliteter, noe Askeladden også har funnet ut. Andre tepper kommer.
Akterut er det en sofa med sitteplass til tre voksne. Foran sofaen er det plass til et lite, vaklete coctailbord som kun egner seg for å holde på glass under stilleligge.

FØRERPLASS

Du sitter behagelig på førerplassen, har god utsikt rund baut. Både førerstolen og passasjerstolen er regulerbar i alle retninger. Bra! Gass/gear-hendelen med trim/tilt-funksjonen sitter riktig.
Trimvinke¬lindikator og turteller sitter i en skråstilt konsoll foran kartbordet som dessverre er for lite for båtsportkart. Bryterpanelet er ved siden av rattet og har kontroll for den ene vindusviskeren som er standard samt for lanterner. Som vanlig er det to ting som mangler, men som burde vært standardutstyr på alle båter, nemlig en defrostervifte på frontruten og vindusspyler. Hvorfor det skal være så vanskelig for produsentene å få til dette, er det ennå ingen som har kunnet gi en skikkelig forklaring på.
Kablene er lagt opp ryddig og ordentlig, bortsett fra under styrekonsollen hvor de hang og slang som et spindel­vev. Under styrekonsollen sitter forøvrig brannslukkingsapparatet.
Vår testbåt var utstyrt med en 90 hk. Yamaha påhengsmotor, mens det fra fabrikken anbefales motorstørrelser fra 40-70 hk. Personlig synes vi en 90 hk. virket perfekt. Vi målte forøvrig en ladespenning på 15,4 volt, hvilket vi vil si er noe i overkant av hva det burde være. Luft­temperaturen var 5-6 grader Celsius.

FART/STØY

Farten ble målt med to man ombord og ca. 45 liter drivstoff. Motoren var en 90 hk. Yamaha. Støyen er målt i åpen båt med nedslått kalesje. Støynivået er i høyeste laget. Et støydeksel over motorbrønnen lik f.eks. det Skibsplast har, vil antagelig hjelpe en god del.
Omdr. Fart i knopStøy i dba
570035,993,6
540034,193,2
510031,489,3
480029,890,6
450028,386,1
420025,184,4
390023,083,7
360019,782,5
330018,382,2
300015,280,2
270011,076,4
2400 8,175,1
2100 6,772,9
1800 6,172,4
1500 5,572,2
1200 4,770,2
900 3,966,0
600 2,9

DATA:
Lengde:5,55 m.
Bredde:2,20 m
Vekt u/motor:480 kg.
Pris:Kr. 79.500,-
Produsent:Henrik J. Askviks Sønner A/S, 5200 Hagavik. Tlf: 05-30 81 60