utgave nr 5 1997

Smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Snerten


Askeladd


Vindskjermbåten eller "passbåten" som den tidligere ble kalt, ser ut til å bane seg vei inn på markedet igjen. Den populære skjærgårdsjeepen har mange gode sider, men gir dårlig ly mot sjøsprøyt, vind og regn - bortsett fra heldiggrisen som sitter og styrer bak båtens eneste vindskjerm. Denne 4,45 meters lange (14,5 fot) Askeladden 445 Chaser, er en "allbruksbåt" som kan brukes som daycruiser, liten fiskebåt, landstedbåt o.s.v. Båten virker gjennomtenkt med selvdrenerende uteplass, vendbare førerstoler, åpningsbar luke i vindskjermen som gjør ilandstigning enkel. Båten leveres både med lyse og mørke stoler/putetrekk. Det siste er å anbefale hvis båten skal benyttes som bruksbåt. De siste årene skal alle puter på død og liv være nesten kritt hvite, noe som fører til et nærmest kontinuerlig renhold.
Båten har høyt innvendig fribord, dobbelt skrog med flyteskum, baugrekke med integrert pulpit og full lanterneføring. Innstøpt vannlinje er også en smart detalj, som gjør stoffejobben enklere. Slitebeslaget under kjølen i aluminium går som kjent svært dårlig sammen med moderne bunnstoffer, og bør inspiseres før og etter hver sesong. Pris med 40-hesters Mariner/Mercury med powertrim er kr. 90.500,-. Antatt toppfart med to personer: 27 knop, med fire personer, 25 knop.
Opplysninger: Henrik J. Askviks sønner A.S., tlf.: 56 30 87 00.

"Blåboka" er blitt


rød og alt for stor


Av Ingvar Johnsen

"Blåboka", Den norske los bind 1, er kommet i ny og rød utgave. Velredigert og flott mellom permene, men i håpløst A4 -format. Altså dobbelt så stor som den gamle og aldeles for stor for båtbruk. Man har visstnok planer om at den fornyede serien av Den norske los skal opp i dette formatet. Kjære Statens kartverk og Sjøkartverket: Det er ikke flaut å snu. Lag Den norske los i et format som passer ombord i båtene våre!
Når det er sagt. Den nye "rødboken" er innholdsmessig meget bra og bedre enn den forrige. Illustrasjonene er glimrende og flere. Boken er i første rekke innrettet mot nyttetrafikken, men svært mye av stoffet har også gyldighet for oss fritidsbåtfolk. Vi nevner informasjon om elektroniske og analoge sjøkart, fyr- og sjømerker, fiske og fiskerisoner, radionavigasjonssystemer, meteorologi, godesi (opplysninger knyttet til bestemmelse av jordens geometriske og fysiske egenskaper), oseanografi, sjøveisregler og distanse og omregningstabeller.
Et nytt kapittel om "Kystseilas og sjømannskap for småbåteiere" som stort sett består av klipp fra "Norges Sjøatlas" og boken "På rett kurs", er en grei blanding av nyttig og nødvendig kunnskap for båtfolk, blant annet en maritim ordliste, informasjon om det å gå i trange farvann med strøm, mann overbord og annet sikkerhetsstoff. Prisen er kr 360,-. Boken anbefales absolutt, men vi håper neste opplag blir i båtvennlig størrelse.

Nå kommer


Brucekopiene


Et av verdens mest anerkjente anker/dreggfabrikater, Bruce, har vært patentbeskyttet frem til i år. Et patent de har tatt godt vare på og har levd høyt på. Nå er patentet gått ut, så nå kommer billigkopiene strømmende, og prisene ligger på halvparten av originalen og under det. Nær alle utstyrsleverandører leverer i dag sine egne kopier. Noen har en utførelse som ligger under enhver kritikk og er tett oppunder ubrukbar, mens andre er bedre. Her er Engbos versjon av en 7,5 kg til 1150 kroner. Industri Lambertseter tar 925 kroner for sin kopi, mens originalen koster kr 2.210,-.

MiniTest


Verdens minste vaskemaskin


Tekst og foto: Anne Marit Klokk
Den er 10 cm i diameter og inneholder et oppladbart batteri og en microchip som styrer vaskeprogrammet. På kulen er det to følere som gjør at maskinen slås på når den kommer i vann og stopper automatisk etter 30 minutter når det programmet du velger er ferdig kjørt. Det er altså ikke snakk om å stappe tøyet inn i kulen, men å legge kulen i en vannbøtte eller vask sammen med skittentøyet. Vi prøvde maskinen på småvask etter å ha ladet den opp over natten. Etter en halv time var sokkene rene, vannet møkkete og det var bare å skylle og henge opp.
Snåle greier. Kulen ligger nesten stille og summer lavmælt sammen med tøyet. Det er lydbølgene og vibrasjonene som "rister" skitten ut av fibrene. Samme teknikken brukes i industrien til å rengjøre redskap og til å "modne" whisky og andre typer "årgangsfluidum".
D+P Wash Machine produseres i Tyskland og konkurrerer ikke med de vanlige vaskemaskinene, men lanseres som et strøm, vann-og plassbesparende alternativ for hybelboeren , båtfamilien, hyttefolk og turfolk generelt. Pris kr. 498 pluss porto og oppkrav. Bruksanvisning på engelsk, ikke norsk, men tegninger og tekst er lett å fostå for alle som kan litt engelsk.
Opplysninger: Fossheim AS. Tlf.: 32 83 08 03. Fax: 32 83 28 30

Spenstig miniDraco


Denne 5,15 meters (16,11 fot) Draco Oceancraft er den minste båten i det nye Draco-programmet. Båten er tegnet av Geir Arnestad (ex-Oceancraft). Båten trenger påhengere fra 30-60 hester. Etter vår vurdering er det tvilsomt om båten kommer til sin rett før motorene blir på over 50-hester. I brosjyren nevner man en maks hastighet på 45 knop. Hvis dette er med maks anbefalt motor på 60-hester, er det mildt sagt utrolig bra. Ellers er båten riktig lekker og vi gir pluss for fine arealer med tråfelt akterut og høy finish og soliditet. Båten koster ca kr 85.000,- ribbet uten motor. Utstyrspakke med badeplattform, putesett, konsolltrekk, mahogny-ratt og teakdørker koster kr 30.500,- inkl m.v.a.
Opplysninger: Windy Boats A.S., tlf.: 37 09 56 00.

Snedig drevlås


Båtinvest Marina i Stockholm har utviklet et nytt drevlåssystem for Volvo Penta drev. Duolock består av to låser. Den øverste erstatter en av drevets to festebolter og er en sylinderlås som passer til alle Volvo Penta 100 til 290-drev. Den andre låsen består av to bøyler som klemmes sammen som vist på bildet. Bøylene låses med en sylinderlås og gør det umulig å komme til festeboltene. Denne låsen passer for alle Volvo Penta 280 og 290 drev.
Duolock brukes når båten ligger på land. Risikoen for tyveri av drev er alltid størst når båter klargjøres for sjøsetting, service eller opplag. Prisen for begge låsene i rustfritt er sv kr. 2.370.
Opplysninger: Båtinvest Marina, tlf. og fax: 00468 656 0220.

Smart dusj


Denne dusjløsningen fant vi akterut på Inters flaggskip på Sjøen for alle. Dusj og blandebatteri er diskret og praktisk skjult inne i hver sin "kopp". Blandebatteriet er enhånds og funksjonerer slik at vannet kommer på når kranrattet trekkes ut. Vanntemperaturen reguleres ved å skru på rattet. Et vanntett gummilokk gjør at begge deler kamufleres og beskyttes, samtidig som det hele skjules nærmest i plan med innbygningsflaten.
Opplysninger: Telmo Control A.S., tlf.: 22672360.

Faste fenderfester


En ny oppfinnelse ble presentert under Stockholmsutstillingen i mars, et fenderfeste som passer til alle brygger og småbåter og kan brukes på alle typer fendre produsert for fritidsbåter. Filosofien til oppfinneren går ut på at man skal fendre hjemmehavnen, slik at det bare er å legge til. På den måten vil fenderfeste og fender erstatte det mange bruker i dag, så som gamle, svarte bildekk, isolasjonsmateriale og annet bestkyttende skrap som ofte er skjemmende i havna.
Tanken er at mor skal slippe å henge ut fendre og gå fram for å ta imot møtet med brygga, og når det blåser opp, ligger fendrene der de skal uten å gli opp eller over på andre siden av en eventuell y-bom. Et annet bruksområdet for oppfinnelsen er pål joller. Setter man fenderfester og fendere på utsiden av jollene, velter de ikke. Fenderfestet produseres i Sverige og koster ca. kr. 49 pr. stk.
Opplysninger: R G Svärds Handel & Import i Bromma. Tlf.: 0046 10 270 2288 Fax: 0046 8250269.

Smart fjær


Denne fortøyningsfjæren, Good mooring, er en smart løsning. Man trenger ikke verktøy for montering, ingen spleiser, kauser, sjakler eller sikkerhetskjettinger. Linen føres i hel lengde gjennom fjæren med en slakk inni, man skrur på endestykkene og vips, man har elastiske fortøyninger. Fjæren finnes for to trossetykkelser: 12 -16 mm og 14 - 20 mm. Du kan få den i galvanisert og rustfri utførelse. Galvanisert koster kr 92,- og kr 175,- i de to størrelsene, mens rustfri utgave koster henholdsvis kr 175,- og kr 420,-. Fjærene er til salgs i Watski-butikkene.
Opplysninger: Tlf.: 22 11 21 00.

"Romskipet"


romsligere


Av Ingvar Johnsen

Da Båtmagasinet testet Master 820 da den var ny i begynnelsen av 80-årene, brukte vi betegnelsen "romskip" om båten. Den enorme uteplassen der akterlugaren opptok minimal plass, samt dobbeltkøye på tvers under styreplassen, i tillegg til en stor hovedlugar forut, gjorde båten til en fryd å feriere med for vår familie som den gang talte to voksne og to gutter på 10 og 16 år. Nå er båten ytterligere forbedret. Med styrehustaket dekker du også byssa, slik at denne er i le under gastronomiske aktiviteter. Den gamle modellen hadde "krypehull" inn til sovelugaren. I den nye Inter 9300, som båten heter nå, er det bygget inngang til dobbeltkøya med ståhøyde og dør. Dermed har man oppnådd en ordentlig sovelugar. Disse forandringene i tillegg til diverse detaljforbedringer, gjør båten til en spennende familiebåt i mange år fremover. Vi kommer tilbake til med en test av den nye versjonen i løpet av neste halvår.
Båten er også meget velegnet for halvfabrikat i og med at båten har tre innerlinere som er hele fundamentet for innredningen. Opplegget for dørkarmer er med andre ord ferdig, likeledes benkene i salongen og delvis benkene ute. Opplegget for køyebunner, dørker og WC-fundamenter er også støpt i plast. Pris ferdig båt med bra utstyrspakke, bl. a. baugpropell er fra kr 662.000 til 700.000 med Yanmar-motorer fra 105 - 165 hk. Halvfabrikat koster fra 130.000 med alle avstivninger, innerliner i hovedlugar innstøpt samt vinduer og vindskjerm montert.
Opplysninger: Inter Trading A/S, tlf.: 37096645.

Jålejolle


Denne eksklusive jolla fra Zodiac er laget for de større cruiserne. Lekker og spesialbygget for å heises ombord på "the upper deck" av en kran eller henge i en solid davit. Zodiac Yachtline 2 DL 380 koster sine kr 61.360,- uten motor. Likevel solgte importøren Aqua Teknikk A.S. fire stykker under Sjøen for alle, blant annet en til forleggeren Sten Ture Jensen. Han skal ha den som lettbåt til sin 20-meters Princess. Båten er en RIB med glassfiberskrog og oppblåsbar "pølse" rundt. Jolla finnes i tre versjoner: 340, 380 og 420. DL 380 tåler en motor på opp til 40 hestekrefter.
Opplysninger: Aqua Teknikk A.S., tlf.: 66 80 91 81.

Hendig


gasskoker


Denne hendige ett-bluss gass-kokeren er et bra alternativ til de litt mindre båtene, for ikke å si som reserveapparat ombord i de større båtene. Har du vært ute for at kokeapparatet har gått i filler, eller du er gått tom for gass eller hva annet du måtte koke på, oppdager du fort hvor avhengig du er av kokeapparatet. "Glowmaster" er laget av svartlakkert aluminium og har brenner i messing. Det kan brukes inne, ute og ombord i båt fordi apparatet har flammesikring som gjør at gassen automatisk slås av hvis flammen slukker.
Den løse gassbeholderen med butan har en brenntid på 1,5 time og koster kr 52 pr stk. Apparatet er CE-godkjent, veier 2,2 kg og står meget stødig på gummilabber. Prisen er kr 810,-, som ikke virker avskrekkende i forhold til kvaliteten.
Opplysninger: Telmo Control A.S., tlf.:22 67 23 60.

NB blir "Norse"


740 er blitt 750


NB båtene heter fra nå av Norse. NB 740 har vokst og er blitt til Norse Sea 750 (badeplattform i plast), men det er ikke bare navnet som er forandret. Båten er egentlig ny fra innerst til ytterst. Skroget er blitt bredere. Det er dessuten lagt to nye steglister i baugen for å forhindre sprut, noe som kunne være en plage med den gamle versjonen. Kjøler er forandret. Den gamle hadde en knekk ned til flyndra for å få plass nok til propellen. Nå er kjølen tatt av i en ubrutt skrålinje tilbake til flyndra. Overbygget er flyttet forover, akterskottet med inngangsdøren er rettet opp - den var temmelig skrå før, rekka er trukket ut til sidene slik at dekket er blitt større.
Innredningsløsningen har vi omtalt før, og nok en gang finner du her en båt laget av folk som har bodd mye i båt. Smarte, men enkle løsninger er hovedinntrykket. Innredningen i amerikansk eik gir en lys, men likevel lun atmosfære. Båten leveres med motorer fra 60 til 120 hk dieselmotorer. Prisen med Yanmar 85-hester er kr 456.000,- inklusive avgifter. Utstyr som septiktank, varmtvann, kjøleskap, takluke m.m. er ekstrautstyr. Båten leveres i halvfabrikat, og koster i "tett båt versjon" kr 184.000,- inkl. mva.
Opplysninger: NB Marine A.S., tlf.: 56146830.

Vasker vekk polyester


Den som har jobbet med polyester, vet hvor vanskelig det er å rengjøre verktøy og hender etterpå. Har polyesteren herdet, er løpet kjørt, men før den tid kan du vaske polyesteren bort med dette "polyestertvättmiddelet" du finner i hyllene hos Watski-forhandlerne. Prisen er kr 46,-.

Tøff 21 fots familiebåt


21 fot med soveplass for fem er ikke hverdagskost. Med lukket salong/styrehus skiller Rana 640 seg klart ut fra den gemene hop av 21-fotere. I disse tider som mange lider av sterkt fremskutt trefotssyke, er det betimelig å minne om at det er fullt mulig å finne rimeligere bobåter. Vel er ikke drøyt 300.000 kroner småpenger, men med dagens båtpriser, er det likevel innenfor rimelighetens grenser for en familiebåt.
Rana 640 har en fornuftig kompromissløsning, og det er imponerende hvor mye man har klart å få inn på 21 fot. Fem personer kan faktisk sove ombord hvis spisebordet slås ned. I den køya er det plass til en voksen og et barn eller to barn. I sovedelen forut, er det plass til tre. Noen fullgod toalettløsning er det ikke. De mest prekære behovene må løses bak et forheng.
Båten på bildet ble vist på Sjøen for alle, og er den planende versjonen med den spennende motorløsningen TMD22/SX fra Volvo Penta. Den lille snertne fireren på 98 hester er produsert av Perkins, og skal gi båten en toppfart på over 25 knop. Med lukket styrehus er dette med andre ord en liten tøffing som kan legge atskillige nautiske mil bak seg i ruskevær uten at skipper og mannskap trenger å bli våte i håret. I godvær brukes styreplassen og sitteplassene ute. Det Eivind Amble-tegnede skroget lages også i halvplanerutgave som blant annet brukes på sjarkutgaven. Planen er også å lage en slik versjon av denne båten. Toppfart vil ligge på rundt 18 knop, og versjonen med strak aksel og kjøl vil være på vannet i løpet av sommeren.
Båten på bildet med 98-hesteren koster kr 322.628,- med alle avgifter, mens prisen med 71-hesters versjonen kommer på 10.000 kroner mindre. Påhengerversjonen uten motor koster kr. 229.000,-Med 90-hesters påhenger gjør båten en toppfart på 30 knop.
Opplysninger: Rana Plast A.S.Tlf.: 75 19 33 00.

12 fots kutterjolle


Skutvik Trebåter presenterte sin nyeste modell under Sjøen for alle, en 12 fots kutterjolle lik kutterjollene til båtbyggeriet Anker og Jensen i Asker. Jollen ble bygget første gang i 1925. Skutvikbåtene bygges på et norskeid båtbyggeri i Arkhangelsk og klinkes i malmfuru på almeribber. 12 foteren har festekroker i bunnen for daviter og veier i tørr og oljet tilstand ca. 70 kg. Pris kr. 16.900.
Opplysninger: Skutvik Trebåter i Tønsberg. Tlf.: 33 32 53 59. Fax: 33 32 54 99.

Ikke mere


rulling?


Metoden med å bruke utriggere og stabilisatorplater ned i vannet på hver side av båten, er godt kjent og brukt i mage år på den andre siden av Atlanteren. Nå er en moderne versjon utviklet for lystfartøyer, og skiller seg fra den tradisjonelle "flopper-stopper" ved at du kun trenger en og at den bare henger ute på den ene siden. Dessuten folder den seg sammen på tur ned og bretter seg ut på vei opp. På denne måten skal den effektivt stoppe rulling både når du ligger og fisker, driver eller for anker. "Rock'n'Roll" stabilisatoren leveres i to størrelser og koster fra ca 3- til ca 4000 kroner komplett.
Opplysninger: Messehallen Elektriske, tlf.: 22 43 71 00.

Båtblad for kvinner


AV ANNE MARIT KLOKK
"Boating for women" er bare en del av et prosjekt som pågår i USA. Målet er klart: Amerikanske kvinner ønsker å bli akseptert både som båtkjøpere og båtførere på linje med menn. Resultatet er en egen organisasjon for båtkvinner, en rekke kurs for båtkvinner og kvinnenes eget båtmagasin. Under båtutstillingene både i Chicago, New York, St. Lewis og Miami tilbys kurs for kvinner med temaer som navigasjon, sikkerhet, manøvrering og reparasjoner, og båtbransjen har begynt å føle trykket sterkt.
Forhandlere og produsenter opplyser at de selger båter gjennom annonser i dette spesialbladet, selvfølgelig fordi båtene er avbildet med kvinner til rors. Og når man ser på bladet og sammenligner med andre båtblader, er de fleste mannlige skippere erstattet med freske jenter og bevisste kvinner, ikke pin-uper i bikini. At dette skjer i USA, er logisk også av andre årsaker. Der ligger nemlig 80 prosent av den totale kjøpekraften hos den kvinnelige delen av befolkningen.
Leser man siste utgave av "Boating for women", er de fleste båtbildene dominert av kvinner og barn. Stoffet er dessuten skapt med tanke på opplæring, og du finner temaer som hvordan legge til en brygge, ta vare på huden, hvordan bruke sikkerhetsutstyret, barnesider, proviantering, maritime kvinneprofiler, fluefiske, navigasjon og dykkeropplæring. I tillegg finnes båttester gjort av kvinner for kvinner, nyhetsstoff og de vanlige stoffområdene du finner i båtblader flest.
Tenker man på hva som normalt skjer (eller ikke skjer) når en kvinne kommer inn i et norsk
båtbyggeri eller til en båtforhandler, får man kanskje en aha-opplevelse og skjønner hvor de vil!
Opplysninger: Boating for Women Magazine, 249 West 17. th Street, New York, NY 10011. Tlf.: 001212 462 3600. Fax: 001212 367 8331.