utgave nr 4 2009

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvorfor bare oss unge? 

Hvorfor vil statsråd Brustad at bare ungdommen som ferdes på sjøen skal ha båtførerbeviset?
Mange synes dette det fint at obligatorisk båtførerbevis kommer. Alle som er født før 1980 slipper dette styret, mens for oss ungdom blir veien lengre og dyrere! Nå er det ikke lenger kjære mamma. Regjeringen har gjort noe som jeg oppfatter som forskjellsbehandling. Hvorfor skal bare vi som er født etter 1980 ta båtførerprøven? Men hvem kan si i mot Brustad & Co. Hun og ”gjengen” tror sikkert de kan føre båt i havn og i vann fordi de er gamle, men vær ikke så sikker på det. Hvorfor tar henne bare oss unge? Er ikke vi like glupe som de eldre? Har ikke vi kunnskap? Her har Sylvia Brustad noe å tenke på. Tror du politiet benytter båtene sine mer på sjøen etter at dette er innført? Eller skal de fortsatt glimre med sitt fravær? Det hun nå foreslår er urettferdig. Jeg har ikke noe i mot at unge båtfører skal ha kunnskap, men det må gjelde alle eller ingen. Når det gjelder opplæring bør dette bli et valgfag i skolen. Det skal ikke være forskjellsbehandling i landet, verken på gammel eller ung.

Sondre Paulsen

Bildet:
Sondre Paulsen, 9.klassing ved Børresen ungdomsskole i Drammen, er redaktør i båtbladet ”Til sjøs”. Han har vært utplassert i Båtmagasinet i sin arbeidsuke. Nå vil Sondre ha obligatorisk båtopplæring i ungdomsskolen.

Kjempeservice fra Barracuda


I disse tider med problemer for den norske båtbransjen, finansuro og dårlige nyheter som hver dag peprer oss i media, da trenger vi solskinnshistorier. Det er ikke uten grunn at NRK-programmet ”Norge Rundt” alltid har sin store og faste seerskare. Kanskje Båtmagasinet skulle hatt en eget plass i bladet hvor det positive med båtlivet kommer fram, på nettet er det mye skittkasting. Så kan jo jeg fortelle vår solskinnshistorie om god service fra norsk båtbransje: Sist sommer var vi på sjøen i vår Barracuda Olympic 1050 2006 modell. I 4-5 uker i knallvær fra Selje i nord til Sandnes i sør i Rogaland. Om bord har vi en Volvo D6 med drev(som har vært problemfri) og tre hydrauliske styreposisjoner. På våren måtte vi til stadighet etterfylle hydraulikkvæske. Vi tok dette opp med båtprodusenten som anviste hvor en eventuell lekkasje kunne være. Men denne ble ikke funnet da, alle koplinger så ut til å være i orden, og årsaken kunne kanskje være etterfylling grunnet tre stasjoner og luft i systemet.

Men dessverre nei. En lørdag midt i fellesferien ble styringen virkelig dårlig på vei sørover til Haugesund. Søndag morgen så vi noen dråper hydraulikkolje på putene bak i hjørnet i salongen.
Hva gjør vi nå? Det er jo ikke så kjekt å ringe noen en søndag formiddag, men vi tok sjansen likevel. Ringte disponent Haga hos båtprodusenten Dancer Holding AS på ferie ved Svartehavet. Han var ganske klar på hvor lekkasjen kunne være og ba oss skru ned takplaten over førerposisjonen. Lekkasjen måtte være på rattpumpen på flybridgen. Han ba oss videre ringe fabrikkformann Sven som kanskje var på båtferie i nærheten av Haugesund. Ned med takplata og jo, Haga hadde rett. En av niplene inn til rattpumpen hadde en sprekk. Fabrikkformann Sven fikk vi tak i. Siden han ikke kunne skaffe fram en ny nippel, ba han oss ringe den lokale Volvoforhandleren Vest Marine AS. Det var tross alt søndag formiddag, så jeg hadde egentlig tenkt å ringe mandag morgen.

Men det ble nå til at jeg slo nummeret og en hyggelig stemme svarte. Jeg lurte på om jeg hadde slått feil nummer, men neida, det var Kjell Leiv Blikra hos Volvoforhandler Vest Marne AS. Jeg spurte om han hadde døgnvakt, nei det hadde han ikke, men det gjorde ingen ting.
Jeg fikk forklart problemet med nippelen, og hr. Blikra visste med en gang hvilken del jeg trengte.
”La meg få sjekke, jeg tror vi har delen på lager. Jeg ringer deg tilbake om 20 minutter! Hvor finner jeg båten?” 15 minutter senere dukket en munter Blikra opp, og feilen utbedret! En søndags formiddag!
Et eventyr av service? NEI, kun fakta. Og senere ringte disponent Haga tilbake på ettermiddagen for å sjekke hvordan det gikk med oss! Et par av putene hadde fått litt for mye hydraulikkolje, men det var heller intet problem. Nye puter fra båtprodusenten ble fort ordnet etter ferien! Vi så aldri en faktura!
Å treffe tre så positive mennesker og en kjempeservice midt i en fellesferie, og på en søndags formiddag, ja det synes vi er en solskinnshistorie som andre bør få ta del i.

Familien Ytre-Arne

Bildet:
Dancer Holding og Volvo Penta-verkstedet Vest Marine viste en eventyrlig service en søndag i fellesferien. Lekkasje i det hydrauliske systemet på en Barracuda Olympic 1050 ble løst på et øyeblikk.

Hatten av for Mekk Sotra
Ved juletider frøs det på her jeg bor og temperaturen var godt under minus 6. Jeg skulle ha i gang hjelpemotoren for å få strøm om bord i båten, men den ville ikke gå rundt. Batteriet var såpass redusert i kulden at det var ikke nok strøm. Temperaturmåleren i maskinrommet var nede på pluss én på grunn av de store lufteventilene. Båten lå langt utenfor allfarvei og uten tilgang til landstrøm. Den lange bratte bakken ned til kaien var glasert, slik at det å kjøre bilen ned var helt utenkelig, det samme med å bære det store batteriet opp. Jeg lånte meg en oppladbar "Starthjelp" som skulle kunne bidra med mer strøm. Men det hjalp ikke. Jeg ladet den flere ganger, men uansett hvordan jeg prøvde var det for lite strøm til å få start.

Jeg måtte bare innse at det måtte sterkere lut til. Dro derfor innom Mekk på Sotra og kjøpte meg et lite, bærbart aggregat. Her var det uttak til batterilading i tillegg til 220volt.
Jeg fulgte bruksanvisningen og dro tilslutt i startsnoren. To sekunder etter oppstart begynte det å renne bensin ut av den ene overløpsslangen. Jeg stoppet og kikket inni, leste instruksjonen igjen for å se om det var noe jeg hadde gjort feil. Eg prøvde så en gang til, men akkurat samme resultat. Da ringte jeg innehaveren av Mekk Sotra, Tommy Evensen, og forklarte problemet. Han tenkte litt, men mente at siden det var romjul var det ikke sikkert det lot seg gjøre å få servicefolk til å se på det. "Ta det med inn og få det byttet", sa han da han hørte hvorfor jeg måtte ha strøm kjapt.

Det nye aggregatet startet uten problemer. Jeg koblet på diverse batteriladere og tok fra 12voltsuttaket på aggregatet. To timer senere gjorde jeg et forsøk og nå livnet hjelpemotoren til. Seks timer senere var det god varme i hele båten, og jeg unngikk mulig frostsprenging. Det er bare å ta av seg hatten for den servicen som Mekk Sotra viste da jeg trenge hjelp som mest. Mekk kan anbefales på det sterkeste!

Torstein

”Årets båt”


Det er så mange utnevnelser av "Årets Båt", "Messens Båt" etc. Har dette egentlig noen verdi. Nå i Dusseldorf ser jeg at tre norske båter er kandidater: Windy 44 (dyr og deilig), Askeladden Commuter 11 (Produsenten konk og kun en båt bygget og ikke solgt) og Marex 370 (hittil bare en båt og rykter om at skroget ikke går som det skal). Hva er vitsen med Årets Båt om de ikke bygges og er tilgjengelig på markedet?  Hvilket juridisk ansvar har komitemedlemmene (journalistene) som kan forlede folk til å kjøpe en båt som ikke er bra nok? Bare spør - hva mener andre?

Båtvenn