Ny finsk tøffing
Targa slo an tonen, så kom kopiene. Nå kommer enda en finsk SUV til Norge, Paragon 25. Også den bygger på det samme røffe konseptet som Targa, men er allikevel en helt annerledes båt, med lekre linjer og minimalisme i uttrykket. Litt Askeladden Commuter?
Paragon 25 er et resultat av en trend. Tøffe båter basert på et resque-konsept er i vinden som aldri før. Nyheten fra det finske verftet Paragon Yachts AB i Larsmo tegner seg elegant inn i dette bildet. Det er Sakari Mattila, som i sin tid utviklet Aquador, som senere ble solgt til Raimo Sonninen i Bella Boats, som har utviket den nye SUV-en. Og skrogkonstruksjonen er inspirert av redningsfartøy. En 27 graders V-bunn bidrar til stor manøvreringsdyktighet og gode fartsegenskaper og i følge produsenten uten at det har gått ut over komfort eller praktiske løsninger. I motsetning til de fleste andre SUB-er er det i denne båten også lagt stor vekt på interiørdesign.
Båten har fått et såkalt ”flushdekk”. Det betyr at store vannmasser kan havne på dekket uten at det får noen betydning for manøvreringsdyktigheten.
Vannet fosser akterover og raskt ut igjen. Båten har en pongtong a la Askeladden Commuter. Den stabiliserer båten under gange og tjener som en solid fenderlist når båten skal legge til under røffe forhold.
Styrhuset har tre skyvedører, en på hver side og en akter. Et stort og åpent dekk gjør båten lett tilgjengelig fra alle kanter.
Båten er innredet med afrikansk mahogni, med gulv i Jatoba, kombinert med skandinavisk bjørk.
Motorprogrammet i den nye 25-foteren omfatter Volvo Penta D4 med alternativt 225, 260 eller 300 hk. Med den største motoren gjør båten i følge produsenten 37 knop, mens den med den ”lille” motoren yter 32 knop på topp. Mens Paragon 25 allerede er på plass i Norge, vil verftet fremover også presentere større versjoner, både 29, 33 og 42 fot. Paragon 25 vil koste 887.817 kroner med 225 hester og 980.128 kroner for utgaven med den største motoren.
For mer informasjon, se Oslo Båtsenter
www.osloboat.no