utgave nr 1 2011
Nyheter januar 2011
Helt ny Nordkapp, Mercury på Nor- Dan-hekken, Ekkolodd til drøyt tusenlappen mm
Helt ny Nordkapp
Nordkapp Noblesse 625 er navnet på en helt ny båt i modellserien fra båtprodusenten i Østfold.
Den nye båten har med seg flere elementer og linjer fra Enduro i en noe enklere form. Også denne modellen vil få glass i skrogsidene. Båten skal konkurrere med mellomstore daycruisere. Produksjonen starter ved nyttår, og båten vil første gang bli vist på ”Sjøen for alle” i mars.
Nytt neste vår er også en generasjon Noblesse 650. I forhold til den eksisterende modellen, som ble lansert i 2007, vil Noblesse 655 få et nytt førermiljø, nye seter, ny bysseløsning og en forbedret solseng og aktersofa. Denne utgaven er allerede satt i produksjon.
Bildet:
ENDUROLINJER: Nordkapp Noblesse 625 er nyhet fra båtprodusenten i Sarpsborg. Også den får glass i skrogsidene.
NY NOBLESS: Nordkapp erstatter sin Noblesse 650 med en Noblesse 655. Båten får blant annet helt nytt førermiljø.
Mercury på Nor- Dan-hekken
Nye Nor-Dan 820 W får Mercury på hekken. Det ble klart etter at en samarbeidsavtale med Brunswick Marine i Norge ble undertegnet.
Etter konkursen og gjenoppstandelsen har nye Nor-Dan lagt store ressurser i utviklingen av en robust og velutstyrt daycruiser i det øverste segmentet. Nor-Dan 820 W ble umiddelbart godt mottatt av båtpressen i høst, ikke minst av Båtmagasinet som var tidlig ute med prøvekjøring av den heilnorsk produserte båten. Båten er nå satt i produksjon hos Jahn Vestli i Arendal, basert på skrog støpt hos Nor Dan båtbyggeri på Evje og innredning fra Tommy Wilberg i Brumunddal.
Det så lenge ut til at et samarbeid med Yamaha var under utvikling, men dette ble aldri konkretisert. Samarbeidsavtalen med Brunswick, som ble undertegnet fredag ettermiddag, innebærer at båtene blir utstyrt med Mercury Varado-motorer og markedsført gjennom deres forhandlernett.
Mercury Verado
Standard båt vil bli levert med Mercury Verado 250 hk, og prislappen for en velutstyrt båt vil da ligge tett oppunder en million kroner, og en del over for kraftpluggen med 350 hk Verado på hekken.
Båten er en typisk dagsturbåt med gode overnattingsmuligheter i en smart innredet lugar under dekk, med stor dobbeltkøye i tillegg til en solid køye under båten midtskips. Her er det også et separat toalettrom.
Båtene vil bli solgt gjennom Brunswicks forhandlernett i Norge, sammen med andre kjente merkevarer som Skibsplast, Aquador, Flipper, Bella og Drive, i tillegg til flere av USAs sterkeste båtfabrikanter.
Snart klar med ny Vaagen-modell
Vaagen boats vil snart kunne vise frem sin stolthet 420. Dårlige tider i bransjen har gjort at de kvalitetsbevisste gutta har hatt rikelig med tid til å finjustere alle detaljer.
Vaagen Boats i Aukra ble startet i 1983. I 2008 gikk verftet konkurs, men er nå oppe og står igjen under navnet Vaagen Boats AS.
Nå satses det friskt på at Vaagen 420, som er en oppgradert versjon av Vaagen 40, vil bringe gode tider til nord-vestlandet.
- 420 har fått ny hekk og oppbevaringsrom og sittegruppe på akterdekket. Deler av innredningen er også oppgradert, sier Frank Harale Vestad i Vaagen boats til Båtmagasinet.
Staben i Vaagen boats teller i øyeblikket fem mann. Disse jobber med å gjøre endringer basert på kunders tilbakemeldinger.
40-foteren fra Vaagen ble testet i Båtmagasinet i 2008. Der fikk den gode skussmål. Men de minuser som fulgte vår test har mannskapet i Vaagen tatt på alvor og utbedret i sin nye model 420.
En annen nyhet som vil komme med den oppgraderte versjonen av Vaagen 40 er muligheten for levering med ZFs nye singel-pod-system.Standard motor er en NEF Iveco N 67 på 450 hk og V-gir som gir en marsjfart på 22 knop. Dette er den mest økonomiske hastigheten med 2,2 liter på nautisk mil. Toppfart vil ligge på rundt 25 knop. Største standardmotor med V-gir er en NEF 67 på 560 hk. Toppfart vil her bli rundt 30 knop.
Etter planen skal nye Vaagen 420 sjøsettes i første halvdel av 2011.
Minilykt
Norske Navisafe introduserer i år en liten navigasjonslykt som er svært hendig å ha med seg i lomma eller rundt halsen.
”Navi light mini” er vanntett ned til hundre meter, kommer i fem forskjellige farger og veier bare 46 gram inkludert batterier. Lykta har hvitt lys i tre styrkenivåer, samt rødt nattlys og blink. Med det røde LED-lyset tent har du strøm i 16 timer med to AAA-batterier. Prisen er ikke klar.
www.navisafe.no
Ekkolodd til drøyt tusenlappen
Lowrance nye rimelige ekkoloddserie består av tre lodd i sort-hvitt.
I likhet med Garmin satser også Lowrance på rimelige ekkolodd uten farger for de mindre båtene med sin nye X-serie.
Lowrance som er en del av Navico-konsernet lanserte i høst sin nye serie med rimelige ekkolodd. X-4, minstemann i X-serien, som består av tre lodd, kommer med 200 kHz svinger som klarer dybder på opp til 200 meter. Fisk og bunnforhold kan ses i en bredde på 60 grader under båten. Går du får den noe dyrere modellen, X-4 Pro, får en tofrekvent svinger som ser i 120 grader. Denne klarer å vise bunnforholdene 100 meter dypere enn modellen uten betegnelsen "Pro".
Lowrance har også laget en portable-variant av X-4. Denne blir levert med et "telt" av nylon rundt seg. (bildet til høyre) I bunnen av tekstilene er det bygget inn en batteriplattform i hardplast og svinger med sugekoppmontering.
Alle modellene kommer med vanntemperaturmåler og skal i følge Lowrance klare å vise bunnforholdene i helt opp til 70 knop. Prisen begynner på rundt tusenlappen for billigste lodd.
Navico eier også de amerikaske merkene Eagle og Northstar. Disse fases ut i takt med at Navico satser sterkere på merkevarenavnet Lowrance.
Navico er innehavner av merkene Lowrance, Simrad yachting, Brooks and Gatehouse(B&G), Navman og Northstar.
Weekend fra Askeladden
Askeladden P66 Pilothouse ble introdusert i 2010. I år kommer en weekend-utgave av styrhusbåten.
Askeladden P66 Pilothouse ble presentert på Sjøen for alle i år. På båtmessen i Paris som åpner i dag skal den nye Askeladden P66 Weekend vises fram, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden Boats AS til Båtmagasinet.
Den store forskjellen på Pilothouse og Weekend er først og fremst at Weekend har fått et høyere fordekk som gir rom for en skikkelig lugar under fordekket samt separat toalettrom. Dessuten er styrhuset forlenget 60 cm akterover, noe som da gir tilsvarende reduksjon i lengden på akterdekket. Weekend blir således en mer turvennlig båt enn Pilotutgaven.
Polske Parker har allerede presentert sin modell som er identisk med Askeladdens. Parker har også Pilothouse i sitt program, men da heter den Parker 660 Pilothouse. Henrik J. Askvik sier til Båtmagasinet at Askeladden har designet båten, men ModelArt, som står bak Parker, og Askeladden har delt utviklingskostnadene. Askeladden har eksklusive markedsføringsrettigheter i Norden, mens den kan markedsføres som både Askeladden og Parker utenfor Norden. Bildet viser Parker-modellen, da pressebilder fra Askeladden ikke foreligger ennå.
FAKTA: ASKELADDEN P66 Weekend
CE-kategori: C
Lengde i meter: 6,60 meter
Bredde i meter: 2,50 meter
Vekt i tonn (uten motor): 1,35
Maks motor: 150 hk
Drivstoff i liter: 140
Ferskvann i liter: 40
Beneteau med påhenger
Franske Beneteau kommer nå med sin første cabincruiser for påhengsmotorinstallasjon.
Beneteau 8.80 er en 26-foter i skroget og med total lengde på 29 fot. Den er bygget med tanke på enten en 250 hk eller 2 x 150 hk påhengerinstallasjon. Båten er innelukket med et åpent akterdekk. Under dekk er det to lugarer med dobbeltkøyer i hver, ett toalett/dusjrom og i styrhuset er det foruten førerposisjon med en førerstol også en U-sofa med bord vis a vis og en bysse aktenfor førerposisjonen. På fordekket kan man rigge til en solseng, og på akterdekket er det muligheter for en sosial avdeling rundt et bord. Der er det nemlig også en L-sofa. Fartspotensialet skal ligge på opp mot 30 knop og med en marsjfart på 23 - 25 knop.
Båten vil produseres fra mars 2011 og koste fra kr. 780.000,- inkl Suzuki DF250TXX og mva.
FAKTA: BENETEAU 880
CE-kategori: C
Lengde i meter: 8,80 meter
Skroglengde: 7,98 meter
Bredde i meter: 2,98 meter
Høyde i meter, 2,55 meter
Maks motor: 300 hk
Drivstoff i liter: 400
Ferskvann i liter: 100
Lillesøster fra Slovenia
Det slovenske verftet Elan er nok mest kjent i Norge for å bygge seilbåter. Men på Elans motorbåtfabrikk i Kroatia produseres det stadig nye modeller. Elan 30 er fortsatt på tegnebrettet, og skal etter planen lanseres denne våren. E30 blir minste båt i cabincruiser-serien. Elans minste er en 30 fots cabincruiser med to lugarer, hver med doble køyer. Den får bysse både i styrhussalong og under dekk.
Båten kan fås med både singel-(1x370hk VP D6) og dobbeltinstallasjon (2x170hk VP D3 eller 2x225 hk VP D4)
Elan planlegger også å lansere en 53-foter dette året.
FAKTA: ELAN 30
CE-kategori: B
Lengde i meter: 9.90
Bredde i meter: 3.50
Drivstoff i liter: 500
Ferkvann i luter: 220
Antall køyer: 4
Antall passasjerer: 8
Motoralternativer: 2 x Volvo penta D3-170
2 x Volvo penta D4-225
Opplysninger: www.elan-marine.com
”Verdens råeste skjærgårdsjeep”
Hydrolift har lansert sin nye modell S-28. ”Verdens råeste skjærgårdsjeep”, kaller Fredrikstad-verftet nyskapningen som har en prislapp på 1,9 millioner kroner.
S-28 kommer med en oppsiktsvekkende fullelektrisk sprayhoodløsning for beskyttelse mot regn og sterk sol. Alt ligger pent skjult i eget rom i konsollen når den ikke er i bruk. S-28 leveres også med D-fenders, det nye integrerte fendersystemet som først ble presentert på Hydrolift SX 22.
Putene til solsengen er laget slik at de kan lagres i tilpassede åpninger i sittebenkene. Inne i lugaren er det plass til et toalett, vask og to køyer. Badeplattformen er tilpasset stor aktivitet mot vannet og kan med sin størrelse skape en sosial setting helt akter også. Båten skal stilles ut i Düsseldorf hvor også utdelingen av "Europen Powerboat of the Year" deles ut - og der er S-28 nominert.
FAKTA HYDROLIFT S-28
Tekniske spesifikasjoner
Lengde i meter: 9,1
Bredde i meter: 2,55
Vekt: Fra 2 000 kg inkl motor
Drivstofftank: 415 l
Bensinmotorer: Fra 330-725 hk
Dieselmotorer: 363-530 hk
Fart: 40-65+ knop
Ant pers: 5-8
Køyeplasser: 2
Kilde: www.hydrolift.com
To nye fra Sessa
Italienske Sessa lanserer nye modeller på løpende bånd. Nå er de klare med to nye båter.
C32 lanserer verftet som en yachtcruiser på 32 fot. Denne har softtop i stedet for hardtop. Taket består av en kalesjeløsning som med et håndgrep gjør båten helt åpen i taket. Derfor har Sessa valgt å kalle det for en softtop. Kalesjedelen skyves inn i en slags targabøyle i akterkant.
Den noe spesielle designen gjør at båten har store vindusflater og få stolper som hindrer sikten rundt uteplassen. Båten kan karakteriseres som en weekendcruiser med en stor tverrstilt lugar med dobbeltkøye midtskips og en stor rund salong under dekk forut. Den kan bygges om til køyeplass. I tillegg har båten bysse og toalett/dusjrom under dekk.
Båten leveres med to motoralternativer, enten dobbeltinstallasjon av Volvo Pentas D3, hver på 200 hk og med joystickstyring eller Volvo Pentas bensinutgave CXi 5.7 på 320 hk.
C48 er som modellnavnet sier en mini-yacht på 48 fot. Den er bygget på suksessmodellen C46 som ble nominert til årets båt i 2008. Skroget er altså det samme, mens modellbetegnelsen er ny. De to ekstra føttene kommer av en kraftig forlenget hydraulisk badeplattform. Denne kan løfte 600 kilo, og gjør det langt enklere å sjøsette lettbåten, eller andre leketøy du måtte ha i jollegarasjen.
Designmessig er det også gjort enkelte forandringer. Selve styrhuset har blitt større, og det er brukt mer glass enn på forgjengeren. I tillegg har eierlugaren fått et stort panoramavindu. Ellers har båten fått større salong, nytt design på jollegarasjen, nytt førerplassmiljø, elektriske vinduer og nytt dørkdesign. I lugarene er designet oppgradert til det siste av italiensk mote.
FAKTA SESSA C32
Lengde i meter: 9,75
Bredde i meter: 3,0
Vekt i tonn: 8 tonn
Drivstoff i liter: 515
Ferskvann i liter: 110
Septik i liter: 46
Motor: Maks 540 hk (VP diesel eller bensin)
Antall personer: 8
Designkategori: B
Toppfart: 30+
FAKTA SESSA C48
Lengde i meter: 15,72 m
Bredde i meter: 4,28 m
Vekt i tonn: 13
Drivstoff i liter: 2 x 636 l
Ferskvann i liter: 530 l
Septik i liter: 190 l
Motor: 870 hk ( 2 x IPS600)
Maks ant. personer: 12
Designkategori: B
Toppfart: 34,3 knop
Smart ”mann over bord”-sender
EasyRescue er navnet på denne nyutviklede personlige AIS-senderen (automatic identification system) fra tyske Weather Dock. Dersom du faller i vannet fjerner du et plastdeksel som gjør at antennen aktiveres. Når du så trykker på sendeknappen blir ditt AIS-signal sendt ut som en nødmelding til alle fartøyer som mottar AIS.
Til forskjell fra tradisjonelle nødpeilesendere vil EasyRescue gi umiddelbar varsling til samtlige fartøyer med AIS-mottaker innenfor en rekkevidde på 2-3 nautiske mil. Og posisjonen vil ha bedre nøyaktighet (10 meter) enn en tradisjonell personlig nødpeilesender som har en nøyaktighet på ca 120 meter.
-Senderen er spesielt smart dersom du er alene i båten, sier Rolf Fossumstuen hos den norske importøren Belamarin.
I 2011 vil det komme en ny versjon som aktiveres ved kontakt med vann i mer enn to sekunder.
Pris 4450 kroner inkl moms.
www.belamarin.no
Hold presenningen på plass
Strong-grip er en svensk patent som gjør at du kan feste tau hvor som helst i presenningen. Ideen bygger på et enkelt prinsipp. En metalldel holder fast en liten gummipølse. Med preseningen mellom metallet og gummien vil den garantert holde vinteren gjennom.
- Preseningen rakner før festet gir etter, sier oppfinneren Stefan Arnowitch i Aronowitsch & Lyth AB til Båtmagasinet.
Pris 78 kr/2 stk www.arolyth.se