utgave nr 7 2011

Den (båt)glade baker

”Det rista noe alvorlig i knea”, sier Baker´n på Gressvik da laksebeistet på 20 kilo hang seg på kroken. Trolling i en gammel Askeladden og cruising i en lekkert oppusset Viksund, det er livet for den (båt)glade baker.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

4-5 timers søvn er nok for baker´n på Gressvik. Bjørn Nilsen (50) jobber om natta hos Go´mann, og dupper av noen timer på morgenkvisten. Så er det tidlig opp for å nyte dagen i fulle drag. Det har blitt livsrytmen for skiftarbeideren, men så har han da også vært baker siden han var 16.
Etter en kjapp frokost barker det av sted ned til Korsnes, til den koselige og velstelte hjemmehavna hvor litt av lidenskapen ligger fortøyd. Den gamle Viksunden, en 900 Futura fra 1986, er så velstelt og fjong at den neppe har passert livets middagshøyde. Litt mer av lidenskapen er også knyttet til sjøen, til hav- og sjøfiske. Han er god på trolling og er tålmodigheten selv i jakten på havets røde beist, både laks og ørret. Sporten utøves fra en velutstyrt og skikkelig rigget gammel Askeladden, blant venner mest omtalt som “slaskeladden has Baker´n”.


Alltid fisk

- Har fått opp noen ruskær med den, sier baker´n. Sjøørreten står i fjorden. Han er sjelden utpå uten å få med seg noen gode kilo hjem til a mor, kona Eva, hun som er litt mer av lidenskapen hans. Eva er selv også en smule båtgal og fiskeglad.
- Går´nte an å tenke seg et liv uten båt, sier Baker´n. Det startet i guttedagene med en tjuvlånt GH 11. Det ble mye kjeft etterpå, men det var det verdt. Båtbasillen satte seg fast og har senere forblitt der.
Den siste bobåten ble innkjøpt godt brukt fra Kråkerøy for noen år siden. Riktignok var den både velholdt og pen da den kom, men det var likevel ikke nok for Baker´n. En matt, falmet og slitt hardtop, som engang var fregattblå, måtte til pers.
- Jeg kunne ha lakk´an hvit, men valgte den tyngste veien; full nedsliping, sparkling og på med ny gelcoat, lag på lag, åtte, for å være nøyaktig. Høres kanskje enkelt ut, men det var jammen ei stri tørn. Naboen i havna spurte en gang om jeg hadde omadressert avisa. Jeg var jo i båten til alle døgnets tider. Tror det gikk med over 100 timer bare til pussing. Jeg brukte vinkelsliper´n til rubbing. Vær klar over at halve sesongen forsvinner om du går på en sånn jobb på vårparten. Jeg fikk ikke båten på sjøen før 20. mai det året, lovlig seint! Men du må ha god arbeidstemperatur når du jobber med gelcoat, minst 15 plussgrader om det skal bli noe greie på det.


- Forsiktig med vinkelsliper

- Vær for all den forsiktig med vinkelsliper´n, fortsetter han.
- Den kan gjøre stor skade om du ikke passer på. Kjør med minste turtall og bruk masser av vann. Ho må´kke gå tørr, for da brenner ´a seg, sier han som et godt råd til andre som vil prøve. Samme jobben tok han på badeplattformen. Det var noe enklere, for den kunne han skru av og ta med hjem. Finishen er imponerende. Og den mørkeblå Viksundstripa under fenderlisten er fornyet etter alle kunstens regler, med ny farge, riktignok ikke fra Viksund, men Yamarin. Der er blitt en fresh og lekker stripe. Gelcoatfargen har han hentet fra Reichold og slipt gang på gang med papir fra 100 og oppover.
- Det er som med trollingen, vær tålmodig, så kommer resultatet til slutt. En ørræt den ene dagen, en skinnende hvit hardtop den neste, ikke neste dag, men neste måned. Skikkelig arbeid tar tid.


Ny motor

I 2008 ble det foretatt hjertetransplantasjon på Viksunden. Den gamle Volvo Penta 40-motoren hadde problemer med rytmen. Inn kom en splitter ny 200 hesters Lombardini fra Bekkevold Maskin. Normal hjerterytme er gjenopprettet, og det beste av alt; forbruket er halvert. Da motoren var ute ble det tid til en skikkelig vask og opprensning i motorrommet. Det ble til og med polert der nede.
- Ho gjør nesten 24 knop, jeg marsjær på 18, men Baker´n er sjelden over 7 knop. Sjøen skal nytes, sier han.
- Ikke bare sjøen, det du fisker opp av sjøen skal også nytes?
- Oj, jeg elskær å fiske, men ikke så glad i å spise fisk, da, røper han litt skamfull.
Hjemme ved huset på Onsøy står den gamle Askeladden, med rigg og alt som skal til for å mestre de virkelig store ruskene.


Trolling er lidenskap

- Jeg brukær dypvannsriggen på de største. Mye fin fisk i Oslofjorden, mye ørret, men enda større fisk i Vänern og enda større enn det igjen i Østersjøen. Trolling er en lidenskap. Han henger Askeladden bak på bilkroken og kjører dit det skjer. Egenlig må han ikke så langt av gårde, det står godt med ørret rett utenfor stuedøra hans i Østfolds skjærgård, likevel blir det en tur eller to til Vänern hvert år.
- Med alt, reiser utenlands og fiske hjemme, tar jeg 6-700 ørret hvert år. Har fiska siden jeg har 18, så det blir noen tusen til sammen, sier han. Han vet nøyaktig hvor fisken har gått på tidligere. Hver gang det blir fangst, trykker han inn MOB-knappen på Lowrancen sin, og stedet er markert. Baker´n er en tålmodig mann. På trolling kan 16 timer i døgnet gå med i båten, og det kan gjerne gå tre døgn uten napp.
- Du skal ha godt utstyr for lykkes. Jeg har ti stenger og hundrevis av sluker, sier han. Men det viktigste av alt er at du har med deg en god dose tålmodighet.
De beste slukene har han laget selv, med 0,6 mm syrefast plate som utgangspunkt, banket til med kulehammer og formet som en fisk, og påført tape som lokkemiddel. Den største laksen tok han i Vänern for noen år siden, en rusk på nesten 20 kilo.
- Da rista det noe alvorlig i knea, gitt, sier Baker´n.


FAKTA OM TROLLING:

Ordet trolling er det engelske ordet for dorging. Dorging er ganske enkelt fiske med snøre etter båt i fart. Ved tradisjonell dorging vil type agn sammen med båtens hastighet avgjøre hvor dypt agnet beveger seg.
Trolling er den mer avanserte og mer moderne varianten av dorging, med flere stenger, dypvannsrigger, planerboards (funksjon som paravan) ekkolodd og GPS for å lete etter fisken både i dypet og i bredden. Trolling er først og fremst knyttet til innsjøer og ferskvann, men har i de senere årene også blitt utbredt i saltvann. Mindre, hurtiggående båter, for eksempel speedsjark, er velegnet til trolling.
Mer informasjon: www.trollingfiske.org


Ny gelcoat på hardtop

Bjørn Nilsen valgte å legge ny hvit gelcoat fremfor å lakke den matte hardtopen på sin Viksund 900 Futura. Han slipte vekk det meste av den gamle blåfargen. Alle småskader og sår kom til syne. Alt ble vasket med aceton før sparkling. Slipingen begynte med 100-papir og ned til finhetsgrad på 400. Han var raus med acetonvask under hele prosessen, ikke minst mellom hvert lag med gelcoat som ble lagt (8 lag). Slipeprosessen tok 100 timer. Han begynte med 180-papir og gikk gradene helt til 1800 før avsluttende runde ble gjort med rubbingkrem. Siste del av prosessen ble utført med svampskive på vinkelsliperen, lavt turtall og hele tiden påføring av vann for å unngå brenning. Hos Viksund fikk han fargekoden på skroget, men likevel blir det en viss fargeforskjell på ny og gammel gelcoat. Plastspesialisten ga ham gode råd under veis. Renhet er et stikkord i hele prosessen.