Nr 5 2012
Førsteinntrykk: Askeladden C62 Crossbow
Det er lettere å beskrive Askeladden C62 Crossbow fra hva den ikke er: Hverken bowrider eller daycruiser. Derimot er den et godt, praktisk anslag et sted i mellom.
TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN
Crossbow er tredje båt på samme skrog fra Askeladden. Skroget har vi tidligere beskrevet som meget bra, og det blir ikke dårligere i Askeladdens versjon av en bowrider. Her er båten ytterligere slanket for vekt i forskipet og er en sann glede å kjøre. Skroget ble introdusert med daycruiseren C62, hvor Askeladden gikk bort fra sine ambisiøse og dyre daycruiserprosjekter (Z-serien) og kom tilbake til opprinnelsen med enklere og rimeligere båter. Denne linjen har de fortsatt å rendyrke med Askeladden C62 Crossover og nå altså C62 Crossbow.
Praktisk forskip
Utviklingen av Cross-serien til Askeladden bygger på erkjennelsen av at svært mange ikke overnatter i lugaren i små daycruisere. Rommet brukes hovedsakelig til stuveplass. Dermed fikk Crossover-versjonen flere godt beskyttede og tørre sitteplasser bak vindskjermen og et kortere fordekk med noe lagringsplass innunder. Med Crossbow (bowrider-versjonen) er denne tanken ytterligere rendyrket. Her er også stuveplassen under fordekk ofret til fordel for god og trygg bevegelsesmulighet om bord og i land. Uteplassen forenom vindskjermen domineres av en bred trapp og en solid pulpit som gjør om bord- og ilandstigning enkel. Videre har Askeladden, som den eneste i sin klasse, integrert en baugstige som ytterligere forenkler båtbruken når man for eksempel ligger fortøyd mot fjell. På styrbord side foran vindskjermen er det en benk med plass til en person, men plassen her er vesentlig mindre enn på en tradisjonell bowrider.
Når man entrer uteplassen via den brede åpningen i vindskjermen, som tildekkes med to luker, får man desto mer komfort og sitteplass. Og her skiller Crossbowen seg fra den tradisjonelle daycruiseren. Dekkslayouten er identisk med C62 Crossover og har fremfor alt to sittebenker på hver side foran fører- og passasjerplass. Dette arrangementet kan lett konverteres til en solseng i le bak vindskjermen. Mens Crossover har kjøleboks inn under køya, finner vi den inn under benken på babord side på Crossbow, noe som er en like praktisk plassering. Også den store U-sofaen akter kan med noen håndgrep gjøres om til en romslig solseng. I likhet med Crossover, har Crossbow en vel gjennomtenkt førerplass hvor alle komfortdetaljer er på plass, samt mulighet til å integrere en stor kartplotter.
I dørken mellom fører- og passasjerstolen er det et stort stuverom. Også i akterbenken er det godt med stuveplass, og dessuten tilgang til batteri, manuell lensepumpe og grovfilter med vannutskiller.
Kalesjen stuves bort i en praktisk kalesjegarasje i ryggen rundt aktersofaen. Flere av konkurrentene har imidlertid klart å kombinere denne løsningen med trinn på sidene slik at forflyttning mellom motorbrønn og uteplass blir enklere. Det burde være en smal sak å fikse for Askeladden.
Vellykket skrog
Skroget til C62-serien begynner å bli velprøvd, og har vist seg som førsteklasses. Det har en ytterst beskjeden planingsterskel og sitter svært godt i svingene uten å hugge eller kavitere. Med noe mindre vekt i forskipet blir det mindre påtakelig at Suzuki leverer sin 115-hester med aluminiumspropell som standard, men en båt som denne fortjener uansett en stålpropell slik at egenskapene i dette gode skroget kommer til sin fulle rett. Suzuki BF115 er utmerket motorvalg på denne båten.
FAKTA: ASKELADDDEN C62 CROSSBOW
CE-kategori: | C |
Produksjonsland: | Polen |
Lengde i meter: | 6,10 |
Bredde i meter: | 2,33 |
Dyptgående i meter: | 0,80 |
V-bunn i grader: | 18 |
Vekt tørr båt i kg: | 1.139 |
Drivstoff i liter: | 140 liter |
Max antall personer: | 7 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 115-150 |
Motor testbåt: | Suzuki DF115 |
- Sylindervolum | 1.950 ccm |
- Antall sylindre | 4 |
- Effekt i hk (kw) | 115 (84) |
Toppfart i test i knop: | 34 |
Pris fra i kroner: | 380.700,- |
Pris testbåt i kroner: | 380.700,- |
Opplysninger: |