utgave nr 12 2002
Med diesel i hekken
Nytt liv i Wester 560
Med diesel i hekken
Kan daycruiseren Wester 560 få et nytt liv, vitalisert med Mercruisers lille 1,7 liters dieselmotor? Westermoen AS i Grimstad gjenopptar nå produksjonen av båten basert på skroget til Wester 18, også kjent fra Scand 550/Sunrise 550.
TEKST: ATLE KNUTSEN
Hos Westermoen AS har man bygd båter i snart fire tiår. Steget inn i plastbåtalderen ble tatt i 1963. I dag driver produsenten i det små og har jollene Wester 360 og 480 på programmet, foruten den nå gjenoppståtte klassikeren 560.
Med henblikk på å kunne tilby en prisgunstig, liten daycruiser har Westermoen bygget en forsiktig modernisert utgave med Mercruisers D1,7L DTI i hekken. Markedet har svelget unna den lille, lette og spreke dieselen i rask takt etter at den ble lansert i 2001. Den lave vekten på 296 kg inklusiv drev gjør pakken som skreddersydd for båter i området rundt 20 fot. Godt passer den også i Wester 560, og gir 18-foteren en fart på 37 GPS-målte knop. Spørsmålet er om 116-hesteren har nok krefter til å skyve båten inn på markedet igjen.
Umoderne?
Eivind Ambles skrog fra 1978 er ikke lenger blant de mest moderne, med brede sprutlister og relativt flat bunn. Ikke veldig sporty, men på den annen side er båten meget stødig når man trår rundt på dollbordet.
Wester 18 ble første gang lansert med innenbordsmotor i 1987, en Volvo Penta bensinmotor på 146 hk. Skroget er tidsmessig lange i baner, lød det den gang. Mye har imidlertid skjedd i mellomtiden, og i våre V-bunnsdager er det ingen tvil om at 560 ikke byr på en like myk kjøreopplevelse som mer moderne båter. Innredningen er enkel og tradisjonell. Båten har fått nye stoler med oppvippbar frontpute, og over motorromsluken er det en solseng som kan utvides til dobbel størrelse med et enkelt håndgrep. En mer tidsmessig farge på frontpanelet enn sort vil virke ytterligere harmonisk. Under frontpanelet er det en luke i hele båtens bredde. Bak den skjuler det seg et stort stuerom under fordekket.
Når vi gir jernet utenfor Grimstad en særs hustrig høstdag blir vi på ingen måte storlig skuffet over båtens ytelser. Den viser seg rask som en skåldet bever, og behøver kun forsiktig trimming for å nå toppfarten på 37 knop. Trimmer man drevet ytterligere, begynner båten å galoppere ubehagelig. Drar man litt av på gassen, blir inntrykket annerledes ned mot 25 knop og man er innenfor et rimelig komforkrav. For voksne mennesker som ønsker seg en funksjonell og ujålete daycruiser kan Wester 560 være et alternativ.
Pris
I klassen daycruisere under 20 fot finnes det ikke mange valgmuligheter på det norske markedet. To aktuelle er Nidelv 610 Sport og Askeladden 645 Beetle, begge med Mercruisers lille diesel. For Askeladden må du ut med 420.000 kroner, mens Nidelven koster 399.000. Både Nidelv og Askeladden er noe større enn Wester, og har overnattingsmulighet. Med en pris på 320.000 kroner ligger Wester 560 mellom 80.000 og 100.000 kroner lavere i pris enn sine nærmeste konkurrenter - men den er også vesentlig enklere utrustet.