utgave nr 13 2009
Styrbord og Babord: Askeladden Commuter 10 RIB - Opp av asken
Det ligger et mystikkens skjær over Askeladden Commuter 10 RIB. I september dukket den opp som fugl Føniks av asken etter Askeladdens konkurs i fjor. Hva i all verden var dette? Hvem hadde raket i glørne?
TEKST OG FOTO: STYRBORD OG BABORD
Foruten en samlet norsk båtbransje, var det to som stilte seg det samme spørsmålet. Styrbord og Babord. Båtbransjens svar på Watergates Woodward og Bernstein.
Styrbord øynet en liten bevegelse i gardinen på markedssjef Leif Bergås’ kontor idet de rundet hjørnet. Bevegelsen i en gardin som ikke kunne være fremkalt av andre enn et ventende menneske. Og som antydet at ledelsen tenkte sitt i toppetasjen hos Askeladden i Hagavik i timene før den svarte Berlingoen til Babord svingte inn på plassen og parkerte ved siden av hovedinngangen.
Styrbord hadde nokså inngående kjennskap til Askeladdens Commuter-linje, det vil si både 8 og 11. Han hadde sågar vært en tur bak jernteppet i 2008 og lusket i buskene rundt Josip Titos sommerpalass i Bled i Slovenia for riktig å komme under huden på Commuter 11. Commuter 10 RIB, derimot, kjente han kun fra en pressemelding. Og det var det som fikk det til å rykke i den normalt velinformerte Styrbords skepsis. I lys av at det hadde kostet masse tid og enda mer penger å utvikle flaggskipet Commuter 11, var Commuter 10 RIB nå et påtakelig faktum i Askeladdens modellprogram. Og det bare måneder etter oppstart og tilbakelagt konkurs. Hvordan kunne det ha seg? Var det Leif Bergås som hadde nippet til styrenen og smurt sammen noe hjemme i garasjen? Eller hadde de satt pongtonger på ”Johnny” – båtprodusentens første plastbåt som kom til rette igjen i fjor?
Blandingsrase
Svarene fikk Styrbord og Babord raskere enn de hadde våget å håpe. Sammen med kaffe og skillingsboller kom fakta på bordet – om enn som smuler. Mysteriet ble ikke løst i sin fulle bredde, men tilstrekkelig belyst til at Styrbord og Babord lot seg overtale til ytterligere en bolle. Bergås kunne frikjennes, og ”Johnny” sto best uten pongtonger i Askeladdens entré. Nei, Commuter 10 RIB var faktisk en båt som hadde eksistert, om ikke som én, men i alle fall som to, i lengre tid. Nå var dekket til Commuter 8 og et velprøvd RIB-skrog føyd sammen hos Askeladdens samarbeidspartner i Oustroda i Polen. Østblokken igjen, altså.
Den nye Commuteren bygget på et eksisterende RIB-skrog som blant annet har vunnet anerkjennelse for sine sjøegenskaper hos offentlige instanser rundt om i Europa (KGB?). Uansett var verdens første Askeladden RIB et fortøyd faktum ved brygga i Hagavik med to Volvo Penta D6-370 under motorromsluken. Etter oppstarten av Askeladden står produsenten fritt til å velge motorer i sine båter, og Styrbord registrerte at de hadde valgt Volvo Pentas største motorer på drev i RIBen, sammen med ”IPS-light”-versjonen for drev. En riktig mafiapakke.
Fra de sotede vinduene i Berlingoen, så Styrbord og Babord ned på RIB-en. Den så nesten litt liten ut til å være 10 meter, men like fullt potent og dramatisk i linjene – med grå pongtong og negative frontvinduer. De nikket, og steg ut av Berlingoen. Med hardt tiltvunget beherskelse gikk de om bord.
– Det er opplagt, sa Babord dempet.
– Opplagt, som det heter, for ethvert menneske med fem fulle sanser. Her er det STASI som står bak. Se bare på fargen.
Kraftig potensiale
De fikk fyr på maskineriet og kastet fortøyningene i land. Det første som slo dem, var at interiøret i styrhuset liknet mistenkelig på Commuter 8, noe som senere ble bekreftet av Askeladden.
– Vi må ikke glemme at dette er en protoype, sa Babord.
Styrbord satt i en av de to gassdempede Cobra-stolene og sa seg enig mens han lekte seg ut av bryggen med en hånd på joysticken.
– Vi får vurdere den ut i fra sjøegenskaper og eksteriørlayout, supplerte Styrbord, og føyde til:
– En båt i denne klassen krever definitivt mye omtanke med hensyn til interiøret. Førerplassen må tilpasses en større plotter, bedre sittekomfort for passasjerene akter i styrhuset – ja den må helt enkelt krydres med solide og praktiske komponenter slik at den lever opp til det ytre imaget som en rendyrket offshorebåt.
– Ifølge Askeladden skal det designes et helt nytt interiør. Det kan tilpasses den enkelte kundes ønsker, sa Babord. Han hadde lyttet nøye til markedssjef Bergås og notert litt mellom munnfullene med shillingsboller.
Vestover Korsfjorden mot Marstein fyr ga Styrbord gass. Babord så på Styrbord. Begge smilte. De to kraftige Volvo Penta-motorene løftet båten opp i plan nesten uten antydning til planingsterskel. 40 knop nådde de på et øyeblikk – og det føltes som en fornuftig marsjfart. Fartsblinde ble de begge umiddelbart.
– Båten går jo som en drøm. Vi stikker til Shetland! Utbrøt Babord.
Styrbord kastet båten ut og inn av svinger i halvannen meters dønninger som kom vestfra. Det var en fryd. Dette var en båt som falt i Styrbords smak – en båt som hadde lyst på havet!
Styrbords konklusjon
Flere sperret øynene opp da Askeladden varslet lanseringen av en ny RIB! Og fortsatt kan man undre seg litt over hvilken vei Askeladden har tenkt å gå med konseptet. Det finnes allerede sterke aktører i det smale segmentet for costume made RIB-båter. Om Askeladden har evne, viljen og store nok ressurser til å lykkes i dette markedet, vil bare tiden vise. Men Commuter 10 RIB har definitivt egenskaper i bøtter og spann til å kunne foredles til en commuter i ordets rette forstand.
Babords konklusjon
Dette kunne vært Supermann sin båt. Pilothuset ville vært et godt alternativ til telefonboksen som omkledningsrom. Under vår prøvetur fikk vi smake litt på storhavet ved Marsteinen fyr. Vi hadde ikke hatt det minste i mot å prøve denne på en lengre havtur. Sjøegenskapene er de aller beste, men det er fortsatt en vei gå med innredning, førermiljø og praktiske løsninger. Kanskje kan en modulbasert innredningsløsning være et alterantiv? Da kan farkosten tilpasses ulikt bruk. Commuter 10 RIB er et bevis på at en bruksbåt også kan se lekker ut. Sjøens svar på en Hummer, men med lav ”Harryfaktor”. Commuteren kler havet - og omvendt.
FAKTA:
ASKELADDEN COMMUTER 10 RIB
CE-kategori: B
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 9,70
Bredde i meter: 3,16
Dyptgående i meter: 0,80
Vekt tørr båt i kg: 5.000
Drivstoff i liter: 600
Ferskvann i liter: 60+40
Antall køyelasser: 2+2
Max antall personer: 8
Motor testbåt: 2xVolvo Penta D6-370
Toppfart i test i knop: 50
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: 3.000.000,-
Opplysninger: www.askeladden.no