utgave nr 6 2
Test: 3 nordiske skjærgårdsjeeper
Test: 3 nordiske skjærgårdsjeeper
Populære storselgere!
Askeladden favoritt
Skjærgårdsjeeper i 17-fots klassen har vært storselgerne de siste årene, en båt som klarer seg med moderat motorstyrke og rommer en familie. Det er mange fabrikanter i denne klassen, og vi har valgt norske Askeladden, svenske Uttern og finske Yamarin som er blant favorittene.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
Forklaringen til at 17-fots skjærgårdsjeeper har vært storselgerne de siste årene er enkel. En båtlengde på rundt 5 meter rommer en familie på opp til 5 personer. Den greier seg med moderat motorstyrke fra ca. 60 hk. og noe mer. Den er stor nok for en kalesje akterut og fast bensintank. Den er lett å trekke på henger etter en bil.
Nesten samtlige produsenter av småbåter har en slik båt i sitt program, og det store utvalget har vært meget positivt for kundene blant annet fordi den harde konkurransen har gjort at produsentene har måttet raffinere båtene maksimalt for å kunne hevde seg i kampen om kundene. Går vi 10 år tilbake i tid, var selve styrekonsollen en lav og skjelven historie med ratt og styring i lavprisklassen. I verste fall ble konsollen montert med et par karosseriskruer i dørk og styrbord skrogside.
Elegante konsoller
I dag har de aller fleste skjærgårdsjeeper en elegant og komfortabel styrekonsoll med avstivede vindskjermer, effektive griperekker, bra plass for instrumenter og mye bedre styringer. De mest elegante variantene har en styrekonsoll som ligger integrert i dekksformen og får på den måten en meget stabil forankring.
Noen produsenter satser på en sidemontert styrekonsoll, andre på en midtmontert konsoll der man har fri passasje på begge sider av konsollen. Hos et par av produsentene som for eksempel Ryds og Yamarin finnes begge varianter. Fordelen med sidemontert konsoll er at man får en meget solid og stabil forankring i skrogsiden og en hyggelig passasjeåpning på den andre siden. Med denne løsningen er det også enklere å montere gass/gearboks samt å trekke kabler og wirer. Fordelen med midtmontert konsoll er at man får en bedre vektfordeling. Er man alene i båten, har en båt med sidemontert konsoll en tendens til å helle mot den ene siden hele tiden når man kjører. Med midtmontert konsoll går båten rettere i vannet.
Tre nordiske
Vi valgte ut tre båter til test i denne klassen. Norske Askeladden 505 Freestyle, svenske Uttern 5202 Exklusiv og finske Yamarin 5200 Big Fish. Tre båter som koster ca. 170.000 sjøklare med en 2-takter på 75 hk. og ca. 190.000 med en firetakter i samme motorstørrelse.
Standardutstyrslisten variere noe. Samtlige har en fast tank på 70-80 liter, noen har puter og noen har teakdørk eller teaklaminat på dørken. Samtlige kan dessuten utstyres med kalesje og bøyler over førerplassen til en kostnad av ca. 8.000 kroner. Askeladden har tillegg for fast tank på ca. 6.000 kroner.
Dessverre hadde vi ikke mulighet for å få nøyaktig samme motorstyrke og merke på de tre testbåtene. Ha dette i tankene når du leser testresultatene. Uttern 5202 har for eksempel en eldre 2-takter, derav det betydlig høyere forbruket. Askeladden 505 har en 90-hester, derav de høye hastighetene.
Den optimale motoren for denne båtstørrelsen er etter vår oppfatning en 4-takter på 70-80 hk. Det blir en noe høyere pakkepris, men mye lavere forbruk og fremfor alt en mye bedre kjørekomfort med lavere støynivå, mindre røyk og vibrasjoner.
Beste båt
Den beste båten i vår test er Askeladden 505 Freestyle, tett fulgt av Yamarin 5200 og som en god nr. 3 kommer Uttern 5202. Askeladden vinner på alle sine fine detaljer, praktiske stuerom og meget stødig gange i sjøen. Yamarin 5200 kommer på 2.plass for sitt meget lettdrevne skrog og for sin høye finish i plastarbeidet.
Uttern 5202 har også mange fine detaljer (foruten innfestningen av styrekonsollen) og høy finish på plastarbeidet, men den er ikke like stødig i sjøen som de to andre.
Askeladden 505 Freestyle
Dette er våre favoritt i testen, først og fremst på grunn av alle de fine detaljene i innredningen. Båten finnes i to forskjellige versjoner, en standardmodell og en Freestyle-modell. Sistnevnte koster mellom 15.000 mer og har blant annet skikkelig teakdørk samt elegante instrumenter, puter og fast tank (ca. 6.000 i tillegg). Det var denne modellen som var med i vår test.
Til tross for omtrent samme strategiske mål i alle våre testbåter, virket Askeladden som en noe større båt - både i forhold til innredning og sjøegenskaper. Den er godkjent for hele 7 personer og veier ca. 100 kg. mer enn Uttern 5202. Askeladden 505 skiller seg også fra de øvrige med sin sidemonterte styrekonsoll og at man benytter aktersofaen som førersete.
Hvis vi starter forut, så finnes det en dyp ankerboks under fordekket og et stort stuerom under benken forut. Sistnevnte har en smart, flyttbar pute som gjør det enkelt å komme opp på fordekket. Styrekonsollen er meget elegant utformet og meget solid forankret i styrbord skrogside. Foran konsollen er det en liten benk for to personer med et stort stuerom under. Rattet er montert på babord side av konsollen, slik at føreren alltid vil sitte midtskips. Her sitter man perfekt med bra fotstøtte og god sikt. Eneste minus er et noe lavt montert ratt samt manglende kartbord. Vi gir pluss for elegante Faria-instrumenter, hanskerom og en solid, stiv griperekke rundt vindskjermen. Aktersofaen er både fører- og passasjersete på denne båten, og under denne ligger den faste tanken, kraner til selvdrenering samt et lavt stuerom.
Båten har en lav motorbrønn som skjermer for støy på en effektiv måte, og på hver side av brønnen er smarte trinn. Akterdekket har en bra ankerboks med en fordypning i slik at ankeret skal ligge støtt.
Askeladden 505 ble testet med Mercurys nye firetakter på 90 hk. som ga båten en toppfart på hele 38 knop og bra marsjfart på ca. 30 knop når man trekker av ca. 1000 omdreininger. Til tross for motorstyrken, har båten en meget god drivstofføkonomi, bare 0,7 liter pr. nautisk mil ved 27 knops fart. Mercury har også en 75-hesters firetakter med samme sylindervolum som 90-hesteren (i praksis samme motor), og dette er også et bra alternativ til denne båten. Toppfarten med 75-hesteren bør havne på rundt 35 knop og med en lavere pakkepris. Askeladden og Marine Power har "inngått ekteskap", slik at denne pakkeløsningen blir billigere enn å kjøpe båt og annet motormerke hver for seg.
Pluss og minus
+Godkjent for 7 personer
+Mange elegante stuerom
+Dobbeltsete foran konsollen
+Dyp motorbrønn som skjermer støy
+Solid forankring av konsollen i skrogsiden
+Kraftig fenderlist og griperekke rundt hele båten
-Intet kartbord
Uttern 5202 Exklusiv
Utterns mest populære båt i 5-metersklassen har betegnelsen 5202, og i likhet med Askeladden finnes den i to versjoner. "Standard" med hvitt skrog og "Exklusiv" med blått skrog og dørk i teaklaminat. Prisforskjellen ligger på ca. 7.000 kroner. Sistnevnte modell har vi med i denne testen. Den har fast tank som standard, men puter er ekstrautstyr.
Uttern 5202 har nesten samme innredningsløsning som Yamarin Big Fish, med en midtmontert styrekonsoll og passasje på begge sider. Denne løsningen krever en meget stiv konsoll med solid innfestning i dørken, og dette er dessverre en av de store missene på denne båten. Konsollen er alt for "myk" og gir etter. En annen miss er størrelsen på vindskjermen. Den er for liten. For øvrig sitter man komfortabelt og kjører i denne båten. Førerplassen er en benk med vendbart ryggstøe. Pluss også for bra plassering av ratt, instrumenter, gass/gearboks samt en meget praktisk fotstøtte.
Under benken er det et stort stuerom, beregnet som lagring av for eksempel redningsvester, klær eller båtsportkart, men dessverre noe skjemmet av et malplassert batteri. Forut kommer man lett om bord via et lite nebb og et par stødige rekker. I den fremre delen av båten finner man også et par langsgående stuerom med meget bra lengde som blant annet kan romme puter. Disse stuerommene gir dessuten mye sitteplass, men det er noe begrenset dørkflate i denne delen av båten. En meget fin dørkplass kan man likevel få dersom aktersofaen fjernes. Med et par enkle håndgrep kan man løsne både sofa og sidestykke. En smart detalj som sikkert vil tiltale sportsfiskere. Når sofaen er borte, kommer man dessuten enkelt til den faste tanken, kraner for selvdrenering osv.
Uttern 5202 ble testet med en eldre 2-takter på 75 hk. Dessverre hadde man ikke mulighet til å få tak i en ny 4-takts 75-hester til vår test. Fordelen med den gamle 2-takteren er likevel en hyggelig pakkepris, bra hastigheter og akselerasjoner. Ulempen er mer røyk i eksosen og et høyt forbruk på høye turtall. Den optimale motoren på denne båten er antagelig en 4-takts 75-hester (Mercury F75). Toppfarten hadde kanskje gått ned 1-2 knop, men maksforbruket av bensin hadde med all sannsynlighet sunket med ca. 12 liter pr. time.
Pluss og minus
+Enkel ombordstigning via nebb
+Avtagbar akterbenk gir stor dørkflate
+Gode sittebenker forover
+Vendbart ryggstøe på førersetet
-Dårlig forankret styrekonsoll
-Puter er ikke standard
-Intet kartbord
-Batteri "ødelegger" stuerom under benk
Yamarin 5200 Big Fish
Finske Yamarin har sammen med norske Askeladden satt en standard på denne type skjærgårdsjeeper. Begge produsenter har modeller i flere størrelser, og begge satset tidlig på mye komfort og mange fine detaljer i sine åpne båter. For eksempel er det rikelig med håndrekker rundt hele båten og en meget gjennomtenkt styrekonsoll. Etter hvert har de fleste andre produsenter tatt etter, men alle er ikke kommet like langt. Yamarins 5,2-meters skrog finnes i to forskjellige utgaver. Modellen 5200 Big Fish med en mindtmontert styrekonsoll (med i denne testen) og modell 5150 Big Ride som er en såkalt bowrider med to konsoller.
Styrekonsollen på Yamarin 5200 Big Fish er adskillig bedre festet til dørken enn på Uttern 5202. Også vindskjermen er større og gir bedre ly. På forsiden av styrekonsollen er det en stor luke som leder inn til et praktisk stuerom. Fører og passasjer sitter på et par enkle, vribare plastseter. De er smarte når det regner, men ikke like komfortable å sitte i som i Askeladden 505. Førerplassen er for øvrig fullt ut godkjent med meget bra sikt, bra plassering av rattet, fin støtte for føttene og generøs plass for instrumenter. Dessverre er det heller ikke her plass til kartbord som rommer båtsportkart, men med en liten kant eller en rekke under handskerommet er det muligheter.
Aktenfor setene er det en akterbenk med et stort stuerom under. Yamarin 5200 Big Fish har ikke like mange sitteplasser om bord som Askeladden og Uttern, men til gjengjeld har man større dørkflater.
Yamarin 5200 Big Fish ble først testet med en eldre 2-takter på 90 hk, og fikk da en toppfart på 38 knop, men også et høyt bensinforbruk på ca. 35 liter pr. time. Etterpå ble denne motoren byttet ut med en ny 4-takter på 80 hk (Yamaha F80). Toppfarten sank med ca. 4 knop og forbruket med hele 10 liter pr. time. Ved ca. 25 knops fart fikk vi et forbruk i liter pr. nautisk mil på bare 0,6 liter, en meget god drivstofføkonomi med en 80-hester. En forklaring på den gode drivstofføkonomien ligger også i det meget lettdrevne skroget. Det har alltid vært Yamarins store styrke.
Pluss og minus
+Lettdrevet skrog
+Fin kjørestilling
+God drivstofføkonomi
+Fine stuerom
+Stor dørkflate
-Plassering av brannslukningsapparat
-Få sitteplasser
Data
Pakkeprisene er hentet fra importørene/produsent i midten av april måned og er veiledende. Det kan finnes tilbudsperioder. Askeladden og Uttern har Mercury-motorer og Yamarin Yamahamotor i sine pakkepriser. Velger man andre motorer, blir prisene høyere.
Fabrikat | Askeladden | Uttern | Yamarin |
Modell | 505 Freestyle | 5202 Exklusiv | 5200 Big Fish |
Lengde | 5,14 m | 5,20 m | 5,19 m |
Bredde | 2,13 m | 2,20 m | 2,20 m |
Vekt u/motor | 580 kg | 480 kg | 550 kg |
Anbefalt motor | 50 - 90 hk | 50 - 75 hk | 50 - 90 hk |
Maks belastning | 7 personer | 5 personer | 6 personer |
Tankvolum | 80 liter | 70 liter | 80 liter |
Drivstofftank | Ekstra (5.990,-) | Standard | Standard |
Puter | Standard | Ekstra (5.579) | Standard |
Teakdørk | Standard | Standard(laminat) | Ekstra |
Kalesje | Ekstra (7.900,-) | Ekstra (18.210,-) | Ekstra |
Pris 2-takt 75 hk | kr. 168.000,- | kr. 152.700,- | kr. 169.472,- |
Pris 4-takt 75/80 hk | kr. 177.000,- | kr. 161.400,- | kr. 188.033,- |
Testresultat
OBS: Båtene er blitt testet med forskjellige motorstyrker, derav den store forskjellen i fart og forbruk. Samtlige båter ble belastet med 2 fullvoksne personer og testet på fire forskjellige turtall. Først på toppturtall, deretter har vi gått ned 500 omdreininger, 1000 osv. Farten er målt med radarpistol, drivstofforbruket med gjennomstrømmingsmåler. Vanntemperatur: + 7°C, lufttemperatur: + 8°C.
Båtmodell | Askeladden 505 | Uttern 5202 | Yamarin 5200 |
Motor i test | Mercury F90 | Mercury 75 | Yamaha F80 |
Motorstyrke | 90 hk | 75 hk | 80 hk |
Motortype | 4-takt | 2-takt | 4-takt |
Toppturtall | 5700 | 5200 | 5900 |
Fart i knop | |||
-ved toppturtall | 38,0 | 36,5 | 34 |
- 500 omdr. | 34,6 | 31,0 | 31,3 |
- 1000 omdr. | 30,8 | 27,0 | 27,0 |
- 1500 omdr. | 27,0 | 23,5 | 23,7 |
Drivstoff l/time | |||
- ved toppturtall | 31,0 | 37,6 | 25,6 |
- 500 omdr. | 26,8 | 27,8 | 19,8 |
- 1000 omdr. | 22,6 | 23,2 | 16,8 |
- 1500 omdr. | 19,0 | 19,0 | 13,6 |
Drivstoff l/nautisk mil | |||
- ved toppturtall | 0,81 | 1,03 | 0,75 |
- 500 omdr. | 0,77 | 0,90 | 0,63 |
- 1000 omdr. | 0,73 | 0,86 | 0,62 |
- 1500 omdr. | 0,70 | 0,81 | 0,57 |