utgave nr 5 2006
Test: Daycruiser mot hardtop på samme skrog (Aquador 26)
Daycruiser eller hardtop
Utebåt mot innebåt
En åpen daycruiser gir frihetsfølelse i godvær. Hardtop-båten gir lengre sesong, og passer bedre som feriebåt. Vi har sammenlignet like – men likevel ulike – 26-fotere fra Aquador: En DC og en HT.
TEKST: LARS H. LINDÈN
Daycruiseren slo igjennom med dunder og brak på begynnelsen av 70-tallet. En planende båt med åpen sittebrønn akterover og låsbar ruff forut. Som så mye annet kom de fleste båtnyheter fra USA på den tiden. Her hjemme fikk båttypen flere etterfølgere fra nordiske produsenter som Fjord, Windy, Coronet og Ockelbo, for å nevne noen.
Men i deler av USA har man som kjent et varmere klima og atskillig flere soltimer enn den nordiske sommeren. DC-båtene fikk et kortvarig oppsving i våre farvann. Heldekkende kalesjer ble konstruert. De fleste nordiske båtprodusentene satset i stedet på ulike typer overbygg, men beholdt de nye og effektive skrogene. Senere modeller fikk enten en lugar / kabin med låsbare dører eller et hardtop-overbygg åpent i akterkant. Den amerikanske ”dagsturbåten” ble gjort om til en nordisk feriebåt.
Men alt svinger, og de senere år har det kommet inn nye DC-modeller fra USA. Flere nordiske produsenter har hengt seg på igjen, og mange har både DC- og HT-versjoner på samme skrog. En av disse er finske Aquador, som har to versjoner på både 23- og 26-fotsskroget. Vi tok med oss to 26-fotere et par dager, til en sammenligningstest. Båtene hadde eksakt samme skrog og moderne, kompressormatede turbodieselmotor.
Samme pris
Prisene – med samme motor – er identisk på de to modellene. Man skulle tro at HT-versjonen med sitt store overbygg var dyrere, men DC-båten har en kraftig vindskjermseksjon i rustfritt stål som fordyrer. Den har også et betydelig større kapell, som dekker hele båten.
Vekten er også rimelig lik, rundt 3.800 kg med Volvo Penta D6 350 med drev.
Pris- og vektmessig er det altså ingen større forskjell på daycruiser og hardtop. Ser man prisen i et lengre perspektiv, det vil si annenhåndsverdien, faller HT-båten heldigst ut i følge forhandlere vi har vært i kontakt med. Det har å gjøre med at en båt som er mer tilpasset tur- og feriebruk i mange tilfeller har mer ”komfortutstyr”, for eksempel varme, kjøleskap, kokeapparat/komfyr, varmtvann og lignende.
Også motorvalget påvirker annenhåndsverdien. Om man planlegger å ha sin båt i høyst fem år og siden bytte opp, kan en bensinmotor være et alternativ. Den langsiktige kjøperen bør derimot velge en dieseldrevet båt. Selv om den er bortimot ti år får man oftest igjen pengene om båten er velholdt.
Prestasjonsmessig fikk daycruiseren med samme motorstyrke og – type noe høyere fart og noe lavere støyverdier ved førerplassen. Overbygget gir en viss luftmotstand på HT-båten, og motorstøyen blir alltid noe høyere inne i en kabin når man stenger igjen.
DC – perfekt sikt
Den største forskjellen mellom disse to modellene kommer fram i selve bruken, det vil si når man kjører, fortøyer, sover og lager mat. Daycruiseren er den perfekte sommerbåten. Å ikke ha tak over hodet gir en herlig frihetsfølelse. En helt åpen båt kjennes også mer romslig, og det er lettere å bevege seg inne i båten. Ikke minst når man forlater lugaren og skal gå i land, uten overbygg man må huke seg ned for.
Den åpne båten kjennes også sikrere å kjøre, spesielt i dårlig sikt. Man har godt overblikk rundt båten, også i kraftige svinger. Det er lett å reise fra førersetet og kjøre stående, for eksempel når regn eller sjøsprøyt treffer vindskjermen. Det betyr også at det er lettere å legge til med en åpen daycruiser. Velger man å legge til med førersiden, er det lettere å reise seg for å få kontroll med avstand mellom brygge og skrogside.
Litt regn bør heller ikke være noe problem med DC-båten. Med en hyggelig vinkel på frontruta flyr vannet over båten i planende fart. Sitter man i fører- og passasjerstolene forut bør det rekke å ta på seg regntøy. Den aktre sittebrønnen og salongen er derimot helt ubeskyttet ved regn, og her må putene tas inn.
I regn eller som beskyttelse mot nattens kondens er kalesje nødvendig. Men til en åpen daycruiser er det en stor flate som skal dekkes, oftest med flere bøyler for å få en godkjent ståhøyde. Dette er den store ulempen med daycruiseren, og det er ingen morsom jobb når man kommer til hjemmehavnen og skal kneppe på hele kalesjen. Etter det vi vet, er det bare Askeladden som har løst dette på en smart måte. Daycruiseren Z7 som kom i fjor og den større Z8 som er ny i år er utstyrt med Z-top, utviklet av Ertec AS i Tvedestrand. Med ett eneste håndgrep drar man kalesjen ut av dens ”garasje”, over sittebrønnen og låser den mot vindskjermen fra innsiden. Uansett kalesjens utformning på daycruiseren, den bør ikke være oppe under kjøring. Det reduserer sikten for føreren, og er en sikkerhetsrisiko. Spesielt i mørke og fuktig vær.
HT – feriebåten
Hardtop-båten er den optimale allværsbåten for vårt nordiske klima, og den kan gi en betydelig lengre sesong enn daycruiseren. Her kan hele familien sitte, beskyttet mot regn og vind av det store overbygget. Mindre båter har ofte bysseseksjonen oppe i sittebrønnen / salongen, og med et overbygg har man alltid en praktisk regnbeskyttelse ved matlaging. Utstyrer man båten med et effektivt varmeapparat, er det også lettere å holdet det varmt og tørt i salongen.
Også på riktig varme dager med intens sol kan det være godt for enkelte om bord å få beskyttelse under en hardtop. Vil man få vind og sol inn under overbygget er det viktig at taket kan åpnes enkelt, helst med en eller to skyveluker som kan stilles i ulike ventilasjonsstillinger. Disse åpningene bør dessuten være store nok til at minst føreren (gjerne også en navigatør) kan stå, og dermed få fri sikt under kjøring.
Sikten er nemlig HT-båtens store svakhet. Tross store front- og sidevinduer blir sikten begrenset i regn og mørke, sammenlignet med den åpne daycruiseren. Også alle sideseksjoner som bærer overbygget gir dødvinkler, spesielt akterover. Det gjør også at det kan bli vanskeligere å legge til med båten, om man ikke stikker hodet opp gjennom en takluke.
I større HT-båter, fra rundt 23 fot, er ståhøyden under overbygget ca 185 cm. Det holder for de fleste, men i mindre båter kan man bli tvunget til hele tiden å bøye seg eller huke seg ned. Det kan være besværlig. Mål ståhøyden i aktuelle båter før et eventuelt kjøp.
Også HT-båten kan utstyres med en kalesje for beskyttelse av sittebrønnen / salongen akterut. Denne type kalesjer er ofte enkle å slå opp og pakke ned, og de behøver ikke alltid slås opp før man forlater båten. Det kan være tilstrekkelig å legge aktersofaens puter inn under overbygget. Eventuelt regn på dørken renner ut gjennom selvdreneringshullene.
Sist, men ikke minst, kan det være lettere å gå fra for til akter over dollbordene på en HT-båt. De fleste har nemlig håndrekker på taket eller sidene av overbygget.
Data: Aquador 26 DC og HT
Lengde: 8,25 meter
Bredde: 3,05 meter
Dyptgående: 0,90 meter
Vekt med motor: 3.800 kg
Drivstoff: 300 liter
Ferskvann:60 liter
CE-kategori:C
Anbefalt dieselmotor: 230-310 hk
Anbefalt bensinmotor: 235-340 hk
Pris med VP 5,7 GXi 320 hk bensin: 1.150.000 kroner
Pris med VP D6-350 337 hk diesel: 1.475.000 kroner
Mer informasjon:
Aquadorboats OY, Finland. www.aquador.fi.
Flere norske importører. Blant andre:
Bjordal & Madsen, Bergen. Telefon 55 90 10 30. www.bjordal-madsen.no
Husvikholmen Marina, Drøbak. Telefon 64 93 42 05. www.husvikholmen.no
Testresultat
BåtmodellAquador 26 HTAquador 26 DC
Merknad: Begge motorene var innkjørte. Båtene var uten bunnstoff, belastet med tre personer og kvart tank. Støyverdiene er målt ved førerplass. Fra toppturtall har vi redusert turtallet med 300 o/min pr måling.
Motor | Volvo Penta D6-350 | Volvo Penta D6-350 |
Propellakseleffekt (HK) | 337 | 337 |
Drev | DPH | DPH |
Drivstoff | Diesel | Diesel |
Propell | G6 | G6 |
Toppturtall i test | 3.600 | 3.600 |
Fart i knop: | ||
- toppturtall | 39,0 | 40,5 |
- 300 o/min | 34,2 | 35,5 |
- 600 o/min | 31,5 | 32,2 |
- 900 o/min | 27,5 | 27,8 |
- 1.200 o/min | 22,5 | 22,6 |
Forbruk, liter/nm: | ||
- toppturtall | 1,90 | 1,79 |
- 300 o/min | 1,66 | 1,49 |
- 600 o/min | 1,49 | 1,40 |
- 900 o/min | 1,47 | 1,38 |
- 1.200 o/min | 1,47 | 1,42 |
Støy, dB (A): | ||
- toppturtall | 82 | 80 |
- 300 o/min | 80 | 78 |
- 600 o/min | 77 | 76 |
- 900 o/min | 76 | 74 |
- 1.200 o/min | 77 | 76 |