utgave nr 4 2011
Vårpuss - Produktene som virker
Vårpussen står for dør. Grunnlaget for en enkel vårpuss legges på høsten. Men har du slurvet finnes det likevel håp. Her er produktene som virker.
Misfarget vannlinje
Vannlinjerens fra SeaJet er suveren å vaske misfarget vannlinje med. Sprayen er saltsyrebasert, og tar det aller meste uten skuring av noe slag. Her er det bare å spraye på, vente et par minutter og vaske av. Vi testet også ONE100 marine cleaner på vannlinja. Resultatet ble nesten like bra som med produktet fre SeaJet. Vannlinjerens er likevel et hakk hvassere, og tar misfargingen i større grad enn One100 marine cleaner. Vi anbefaler SeaJet til denne rengjøringen. Produktet koster kr 98 for en kanne på 500 ml.
Skjell og groe
Rur kjenner de fleste som har båten i saltvann til. De små krepsdyrene er forholdsvis enkle å få av om du høytrykkspyler båten like etter at den er tatt opp om høsten. Men blir kalkskallene sittende, kan de være svært vriene å få av. Dessuten blir det som regel rester igjen etter skjellene som er spylt av. Et nytt produkt som gjør jobben greit er One100 gelcoat cleaner fra Watski. Gelcoat cleaner kommer i en noe upraktisk 1,5 liters pappkartong. Dersom båten ikke ligger opp-ned, må stoffet helles på ei sprayflaske før det påføres. Det flytende middelet ser ut som skum etter påføring, ettersom det reagerer kjemisk med skjellene. La middelet virke i et par minutter og vask av med svamp og vann. Gjenta behandlingen om nødvendig. Vi forsøkte middelet og det virket greit, men det måtte flere behandlinger til før mesteparten av rurene var borte. For sammenligningens skyld forsøkte vi også å behandle en flate med 30 prosent saltsyre som man får kjøpt på byggevareforretninger. Det var en god del mer effektivt, og det holdt med en behandling. Vi var nøye med å bruke verneutstyr som gummihansker og vernebriller ved bruk av begge midlene, og vi spylte av med store mengder vann etter behandlingen. En liter saltsyre koster 129 kroner. Halvannen liter One100 gelcoatcleaner koster 159 kroner på www.watski.se
Solbleket gelcoat
Gelcoat som blir eksponert for sollys gjennom en lang sesong blir fort stygg. Fargen og glansen er ikke nødvendigvis enkel å få tilbake. I enkelte tilfeller er våtsliping eneste alternativ.
-Vi bruker denne rubbingen fra Reichhold, sier Pawel Rybka hos Båtens Beste. En kjapp test på solbleket blå gelcoat viser tydelig at den proffe rubbingen gjør en langt bedre jobb enn flytende rubbing fra Seajet. Sistnevnte ga ingen synlig effekt på den falmede skrogsida. Men Norpol Rubbing R10 gir et svært bra resultat. Bruk gjerne/helst pussemaskin. En kilosboks med denne koster 298 kroner hos Maritim båtutstyr. www.maritim.no
-På spesielt solblekede overflater, som her er det ikke nok med selv den beste rubbingen, sier Pavel Rybka og peker på skrogsida på en velbrukt Askeladden Commuter 8. Da må gelcoaten våtslipes. En jobb som er noe mer omfattende.
–Bruk 2000-korning på samdpapiret, anbefaler den nevenyttige polakken. Etter sliping må overflaten rubbes, og eventuelt poleres med et fint poleringsmiddel til ønsket resultat oppnås.
Skadet gelcoat
Store sår i gelcoaten bør du få profesjonelle til å se på. Men små skader kan du reparere selv. Her er oppskriften som plastspesialistene hos Båtens beste bruker.
1) Slip skaden godt med fres eller en liten båndsliper (alt etter hvor stor skaden er).
2) Blås av støvet og vask lett over med aceton. Teip deretter rundt skaden slik at det blir cirka en millimeter eller to med frisk gelcoat synlig.
Puss så lett med 400-korning på den friske gelcoaten slik at vedheftet blir godt mellom den gamle og den nye gelcoaten. Blås bort støvet.
NB: For å få et godt resultat må det være minst 18 grader celsius i lufta og på området som skal repareres.
3) Legg nødvendig mengde med gelcoat på en blandeplate og bland i 2 % herder. Rør godt slik at luft fjernes og herder blir jevnet godt ut i gelcoaten.
4) På glatte flater brukes det en sparkelskje for å legge i skaden. Vær nøye slik at all luft blir presset ut og overflten blit jevn. Gelcoat krymper i herdeprosessen, så legg på med litt overmål.
5) Når gelcoaten er ordentlig herdet (avhenger av temperatur) vasker du over med aceton. Dette for å hindre at det legger seg vokshinne i pussepapiret. Start med 180-koring pussepapir på en klosse og puss ned skadeområdet slik at det blir jevnt med resten av skroget.
6) Puss deretter bort 180-stripene med 400-korning og gå over til 800-koring og 1200-koring med våtslipepapir. Deretter rubbes og poleres overflaten til glansen kommer.
OBS: Bruk verneutstyr under hele operasjonen. Når det jobbes med stoff som avgir gasser skal gassmaske brukes. Ved sliping skal støvmaske brukes. Hansker skal brukes ved kontakt med kjemikalier.
Oil Off!
Supert nanomiddel
Nano-teknologien kommer for fullt. Vi ble imponert av det oljeløsende middelet Oil Off!
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Produktet markedsføres som et ”nanoprodukt for oljesanering”, og kan blant annet brukes for å fjerne oljeavsetninger på gelcoat, fendere, motorvask, vannlinjerens osv. Vi gikk løs på våre velbrukte og tilgrisede kulefendere. Løsningen sprayes på og skal etter noen minutter kunne skylles av. Det kan være tilfelle dersom oljeavsettingene ligger mer på overflaten, men på våre fendere måtte det litt lett gnukking til med en fille for å få overflaten ren. Oil Off! er det klart mest hurtigvirkende rensemiddelet vi har prøvd. Det krever dessuten minimal fysisk innsats for få bort olje og skitt fra fenderne. Selv om Oil Off! ifølge importøren er et naturprodukt, maner importøren til litt forsiktighet når Oil Off! brukes til rens av petroleumsbaserte/oljeholdige produkter, blant annet fendere. Oil Off! omdanner olje til biomasse, og man må derfor være ekstra påpasselig med skylling med vann etter behandling.
Oil Off! føres av www.tcnano-norge.no, og produktet koster 199 kroner for en halv liter.
Forsiktig med teaken!
Tiden er nesten forbi da båtbyggere la dekk i massive teakstaver. I dag legger man ut fasongskårne plater med pålimt finer på noen få millimeter. Da må du passe ekstra godt på, for det er lett å ødelegge.
TEKST OG FOTO: JON WINGE
Selv de best lagte dekk går til grunne. Teakdekket, uansett hvor godt og håndverkmessig det er gjort, er det svakeste på en båt. GUP-laminatet holder i hundrevis av år med lett vedlikehold, mens teakdekket kanskje holder i 30. Natene blir harde og slipper. Selve teaken forvitrer.
Billig og svakt
Kun de beste og mest eksklusive båter leveres i dag med ekte teakdekk – 9-12 mm natete staver, skrudd, og proppet på gamlemåten. Resten holder prisene nede med finer på ferdige plater.
Det var sjokkerende å lese Båtmagasinets reportasje i nummer 9.2009. Etter noen få år med ”omsorgsfull” behandling, var den tynne fineren i full oppløsning. Hvorfor? Jo fordi man hadde stolt på reklamen og behandlet teaken med sterke pleiemidler (les: etsende).
Døden i boksen
I dag er det viktigere enn noen sinne å velge vedlikeholdsprosess med omhu. Anerkjente midler med sterkt alkalium (base) og nøytraliserende syre av typen Snappy Teak og Respect Deck Clean er ille nok for ”ordentlig” teak. For ”moderne teak” er de døden! Advarslene i bruksanvisningen sier egentlig nok. Det er verst med natene.
Ekstra skånsom behandling må til i dag, og da kommer nanoteknologien til hjelp. De to merkene Holmenhol og Teak Seal er snille og miljøvennlige midler som gir nytt liv til teaken og en uovertruffen beskyttelse. Prosessen går i to trinn: rensing og beskyttelse. Du trenger ikke noen form for verneutstyr selv.
Holmenkol
Holmenkol har sin Wood Cleaner (kr 176 for en pakke) som dyprenser uten skadelige stoffer, og sin Wood Protector (kr 990 for en liter) Hårreisende dyrt? Ja, men hva koster det å legge nytt dekk? Importøren jobber imidlertid for å få prisene ned. Midlene er dårlig distribuert, men start med å søke på www.equimar.no. Du får dem i alle fall hos Gran Seil på Fornebu.
Teak Seal
Teak Seals Cleaner virker på omtrent samme måte og koster kr 199. Vil man beholde teakens naturlige farge, velger man så Colour Protector som beskyttelse, men vil man ha den vakre gråfargen som teaken får etter hvert, velger man Silver Protector i stedet. Begge koster kr 349, og alle tre kommer på literflasker. De er enda dårligere distribuert, men du kan handle dem på nett hos post@baatdekk.no (Sandøy Båtdekk).
UTGANGSPUNKTET: Det verste skjellaget bør fjernes før man går i gang med behandlingen.
GODE HJELPERE: Både One100 Gelcoat cleaner og saltsyre klarer skjellfjerningen bra. Saltsyra er hakket mer effektiv.
RESULTAT 1: Slik ble motorbraketten etter to behandlinger med One100 Gelcoat cleaner.
RESULTAT 2: Og så bra ble resultatet ved bruk av saltsyre.
UTGANGSPUNKTET: Sola tærer kraftig på farget gelcoat.
STOR FORSKJELL: Til venstre er det brukt flytende rubbing fra Seajet, til høyre Norpol Rubbing R10.
VANNLINJE: Både One100 Body and engine og Vannlinjerens gjør skittent skrog rent uten skuring.
EFFEKTIV: Vannlinjerens fra Seajet er svært effektiv for rens av skittent skrog.