utgave nr 1 2008

Vi følger Askeladden Commuter 11

Publisert Sist oppdatert

Vi følger Askeladden Commuter 11


Fra skisse til 40 knop!


Veien fra idé til ferdig båt er ganske annerledes i dag enn for bare 10 år siden. Vi har fulgt Askeladdens nye flaggskip Commuter 11 fra skisse til testtur – fra Seaway i Slovenia til båten har fått smake vestnorsk storhav.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I den lille byen Bled, 500 m.o.h. i et land som har 36 kilometer kystlinje, ligger et unikt båtbyggermiljø. Rett bak lokalene til Seaway reiser de aller østligste delene av Europas alpemassiv seg. Stedet gir få assosiasjoner til Seaways unike rolle i europeisk båtindustri. Ut fra firmaets lokaler, som ble startet av brødrene Jernej og Japec Jakopin i 1983, har det gått en strøm av one-off-design og prototyper som totalt har resultert i 34.000 bygde båter. Blant produsentene her hjemme er Askeladden den som har samarbeidet tettest med Seaway. Allerede i 2003 var de i gang med Askeladden 805 Commuter, som ble fulgt opp av Askeladden Z8 i 2005, og nå er det altså prototypen til det nye og avanserte flaggskipet som gjøres klar til lansering under Sjøen for alle på Lillestrøm i februar.
Mildere indre enn ytre
Frem til den første lukkede båten ble lansert i 2003, hadde Askeladden i konsentrert seg om produksjon av mindre styrkonsollbåter og daycruisere. Sammen med 705 Voyager var det et krevende sprang, ifølge teknisk direktør Georg Askvik, som nå pendler mellom Norge og Slovenia for å lede byggingen av den nye Commuteren på 10,2 meter.
- Etter hvert har vi lært oss å bygge større båter også, men det er alltid en bratt lærekurve når man går inn på nye konsepter. Spranget opp til 805 Commuter ga oss en rekke erfaringer. Skulle vi utviklet båten i dag er det en del vi ville gjort annerledes, medgir Askvik, og sikter til problemer med avstiving og lekkasjer i en del Commuter 805-båter.
- Alle disse erfaringene implementerer vi i denne båten. Commuter 11 blir fra bunnen av bygget for å tåle det den gir uttrykk. Interessen for lillesøster Commuter 8, som 805 nå heter, har vært veldig stor og vi har bygget nærmere 200 båter siden 2003, forteller Askvik. Nå tar de enda et steg, over i et segment med særdeles sterke konkurrenter.
Hvordan har dere tenkt å hevde dere blant konkurrenter som Nordstar, Targa og Minor?
- Vi lager i større grad enn konkurrentene en bobåt, sier Askvik.
- Innvendig layout kommer til å skille seg mye fra for eksempel Targa. Vi legger veldig vekt på praktiske elementer, dette skal være en båt det er lett å bruke. Byssa blir like komplett som i en tilsvarende bobåt på 36 fot, den vil få to store lugarer og stort bad med dusj forut og eget toalett med vask i akterlugaren. Den har kort og godt et litt mildere indre enn ytre, ser Askvik.
Tenker nytt
Askeladden Commuter 11 blir til i et spennende skjæringspunkt geografisk midt i Europa, med korte avstander – ikke minst til impulser. I Commuterprosjektet får også tradisjonell tankegang bryne seg med helt nye teknikker på alle trinn i utviklingsprosessen, fra de første 3D-strekene, via datafresing av pluggen til vakuumbagging av skroget. Her er Seaway de fremste i Europa. Men foruten Seaway og utviklingsteamet fra Askeladden, har også andre ikke like åpenbare eksperter vært involvert i utviklingen av Commuter 11. En av dem er kaptein Bjørn Møllerhaug i HSD (Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap) som med 35 års erfaring som fører av hurtigbåter har vært med å designe førermiljøet om bord. Han har tidligere designet styrepulter (førermiljøer) for blant andre HSD, Br. Aa i Hyen og Redningsselskapet.
- Sammen med Askvik-gutta og industridesignerne i Inventas i Kristiansand har Møllerhaug designet et førermiljø som ingen har sett maken til i en norskprodusert fritidsbåt. Funksjoner og komponenter blir integrert i en ergonomisk helhet fra starten av som skal ivareta sikkerheten og gi føreren maksimal komfort. Allerede tidlig i prosessen innledet vi et samarbeid med Simrad som skal levere en komplett instrumentpakke med blant annet 19 tommer skjerm. Designerne hos Inventas har også vært involvert i utviklingen et dobbelt, gassdempet passasjersete som kan integreres i sofaen på flere forskjellige måter, foruten å være et skikkelig passasjersete i fartsretningen, forklarer Askvik.
- Inventas har designet flere helt nye produkter til båten, blant annet luketerser, en aktergrind som kan felles sammen og legges ned i badeplattformen, og en hånddusj med slangen på trommel etter samme prinsipp som Q-rope-kryssholtene.
Da vi besøkte verftet i Slovenia i desember, var deler av innredningen allerede kommet på plass, og den røper en annen særegenhet ved båten: I Commuter 11 skal det ikke være så mye som en regnskogflis. All innredning er i lys or, mens teakdekket er byttet ut med steamet ask.
- Vi har jobbet med å finne alternativer til teak i mange år, og nå som det snart vil være helt umulig å skaffe teak i Europa, var tiden inn for å prøve noe nytt. Teakstyle-dørkene som vi bruker i våre mindre modeller vil ikke bli anerkjent som fint nok i en så vidt eksklusiv og dyr båt som denne. I samarbeid med Risør Trebåtbyggeri har vi derfor utviklet det vi kaller en Steamwood-dørk. I oljet versjon blir den grå som teak, og testene vi har utført viser at den fungerer veldig bra, forteller Georg Askvik.
Første med Zeus
Commuter 11 er et prestisjeprosjekt for Askeladden, og nivået på ustyr og installasjoner ligger høyt over det man finner i produsentens øvrige modeller. Det er ikke bare Simrad som jobber tett med å installere helt nyutviklet utstyr i flaggskipet. Også på fremdriftssiden ligger Commuteren i fremste rekke. Den blir nemlig den første båten bygd i Europa som utrustes med pod-drevene Zeus (Cummins-Mercruisers svar på Volvo Penta IPS), med CMD QSB 5.9-motorer på 380 hk hver. - Et konservativt estimat tilsier en toppfart oppunder 40 knop, sier Georg Askvik.
Også det elektriske systemet om bord skiller seg fra de fleste mindre fritidsbåter. Commuteren har et ”intelligent” anlegg basert på CANBUS-teknologi som gir helt andre funksjonsmuligheter, og fremfor alt lavere vekt, enn et tradisjonelt anlegg. Systemet har vært prøvd av flere produsenter med vekslende hell, blant annet Targa og Nord West. I Commuteren er det bygget opp med seks såkalte noder som fungerer som hjerner rundt om i båten. Hver node har en elektrisk tilførselskabel, og fra den går det kabler ut til hver forbruker. Foruten å kunne diagnostisere feil som dukker opp, for eksempel et lys som ikke virker, kan man programmere forskjellige bryterfunksjoner, dimme lys, koble til en GSM-modul med røykalarm, tyverialarm, lensealarm osv.
Hvorfor Seaway?
Commuter 11 er den tredje båten Seaway designer for Askeladden, og det er den andre som teamet fra Norge bygger fra bunnen av på verftet i Slovenia. Miljøet i den lille fjellbygda Bled er unikt i europeisk sammenheng. Konsentrert på noen få kvadratmeter jobber noen av de beste båtdesignerne og håndverkerne i Europa. Og folkene hos Seaway gjør alt – fra å kartlegge behovene i markedet til å designe produktet, frese plugg, bygge former og prototyper. En av Seaways største kunder gjennom mange år, tyske Bavaria, har utviklet de fleste av sine modeller her.
Hvorfor valgte så Askeladden å gjennomføre tre prestisjeprosjekter hos Seaway?
- Da vi traff brødrene Jakopin første gang, var 3D-design helt nytt for oss. Vi hadde jobbet på gammelmåten med 2D-design og manuell pluggbygging, og skjønte i begynnelsen ikke helt mulighetene som lå i 3D-design. 3D-design gir en helt annen kontroll med produktutviklingen, lenge før man har noe fysisk å forholde seg til. En 3D-tegning er det nærmeste man kommer å kunne ta og føle på noe, uten fysisk å kunne gjøre det. Her hos Seaway er avstanden mellom designteamet, freseavdelingen og formbyggerne veldig kort. Ved å bygge prototypen her nede, kan vi hele tiden snu oss fort rundt dersom noe ikke passer. Vi får monteringstegninger på et øyeblikk, og må vi justere en form, så står fresemaskinen i samme hall som vi bygger båten. Det blir noe helt annet enn å måtte sende formene fra Polen eller Hagavik for å få gjort en justering, avslutter, Georg Askvik.

FAKTA: ASKELADDEN COMMUTER 11

Lengde over alt:11,2 m
Bredde:3,90 m
Dyptgående:0,9 m
V-bunn i grader:19 gr.
Tørrvekt:7,8 tonn
Diesel:2 x 450 liter
Ferskvann:200 liter
Varmvannstank:50 liter
Septik:50 liter + 80 liter
Motor og fremdrift:2 x QSB 5,9-380 HO
Toppfart:39 knop
Opplysninger:www.askeladden.no