Overraskende messestart for båtbransjen

Til tross for nedgang i antall besøkende på 19 prosent med 41.100 besøkende totalt, ble årets Sjøen for Alle likevel en sesongstart over all forventning for utstillerne. (23.03.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

- Vi forventet en nedgang i besøkstallet, flere andre messer har hatt nedgang i antall besøkende, så hvorfor skulle ikke vi ha det, sier Prytz, som på forhånd varslet at Norboat ville gå med underskudd, blant annet på grunn rabatterte priser for utstillerne.

Fornøyd arrangør

Prytz er likevel fornøyd over å ha nådd målet om et besøkstall mellom 40.000 og 50.000, i en tid med sterk motvind båtbransjen og færre utstillere. I forhold til i fjor med et besøkstall 50.850, tilsvarer årets besøkstall en nedgang på 19 prosent.
- En feil vi gjorde var å endre åpningstidene på fredagene, det kostes oss en del tusen gjester. Bortsett fra det er vi fornøyde, selv om det er klart at vi ønsket oss enda flere.

Salgssuksess

Salgstallene for Sjøen for Alle viser likevel at årets messe ble en suksess for utstillerne. 
- Det er flere av utstillerne som har solgt over budsjett, og mer enn de gjorde på fjorårets messe, opplyser Prytz. Han vil på ingen måte friskmelde båtbransjen, men mener at salgstallene fra messa helt klart viser at det fremdeles er stor båtinteresse i Norge. 
- Det er utstillernes salgstall som er temperaturmåleren, og dette er en start på årets båtsesong over all forventning.

Mange salg

Til sammen ble det stilt ut 450 båter på Lillestrøm, fordelt på 200 utstillere. Mange av båtene fikk nye eiere i løpet av messedagene. En av de som solgte mer enn i fjor var Yamaha Motor Norge.
- Vi har skrevet flere kontrakter i år enn i gjorde i fjor, og har mange saker på gang som skal følges opp etter messa, sier Henrik Thaulow, som foruten båtmotorer hadde båtmerker som Yanmarin, Grandezza, Finnmaster og Buster utstilt. Rekord ble det også for miljøsnekka Polar 20 Elektro, som solgte hele 11 båter under årets messe. Også Askeladden-båtene fikk vann under kjølen på Sjøen for Alle, i tillegg ble det blant annet solgt mange Skibsplast-båter.

Ny rekord

Båtmagasinet merket også den store interessen for båt, og kunne ønske rekordmange nye Båtmagasinet-lesere velkommen etter endt messe.