Uttern gjør comeback
Hele Utterns modellprogram skal fornyes. Først ut er daycruiseren D62 og bowrideren T62.
Av Lars Kristian Larsen
Det har vært stille fra Uttern de siste årene. Men store reklamekampanjer viser at det satses nytt. Og nå er de første nyhetene klare for presentasjon. På båtmessen i Gøteborg neste helg vises nye T62 og D62 frem. Sistnevnte er en daycruiser på drøyt 20 fot med utenbordsmotor. Den er dermed direkte sammenlignbar med Askeladden C62 Cruiser og Skibsplast 605 som ble presentert i 2010.
I likhet med de to nevnte norske daycruiserne kan du også få Uttern D62 med sjøvannstoalett, noe som er ganske nytt og unikt for båter i denne størrelsen. Også her er det lagt vekt på mulighet for overnatting for to personer, rimelig bekvemt .
Båten er beregnet for motorer opp til 175 hk. Men sannsynligvis vil en 150-hester på hekken klare jobben utmerket.
D62 vier 1360 kilo. Til sammenligning er Skibsplast 605 430 kilo lettere, mens Askeladden C62 er 360 kilo lettere. Sannsynligvis vil Uttern derfor kreve litt mer motorisering enn 115-hesterne som er standard på Askeladden og Skibsplasts nyeste daycruisere.
SPECIAL EDITION: Uttern T62 kan kjøpes i denne spreke fargen, da som "special edition-versjon".
T62 er en bowriderversjon av D62, og bygger selvsagt på samme skroget. Men i T-versjonen har du sitteplasser forut der D62 har sin lille lugar. Båtene distribueres av Brunswick marine og blir derfor utstyrt med Mercury-motorer. Uttern produseres nå i Polen, i likhet med andre Brunswick-båter. Det meldes om planer for flere lanseringer de nærmeste årene. Hele modellprogrammet skal freshes opp.
Tekniske data – Uttern D62
Lengde i meter:
6,15
Bredde i meter:
2,40
Vekt i tonn:
1,36
Antall sitteplasser:
7
Tankvolum i liter:
160
Motor min-max:
115-175
CE-kategori:
C
Mer info:
(28.01.2011)