utgave nr 9 2
Masse smånyheter
BEDRE MOBILFORBINDELSE
Å koble mobiltelefonen til en ekstern utendørsantenne, vil kunne bety bedre dekning og lydkvalitet. Den amerikanske produsenten Shakespeare tilbyr en serie adaptere som gjør det mulig å koble de fleste vanlige mobiltelefoner til eksterne, marine antenner. Alle adapterne består av en fleksibel 1,5 meter lang kabel med modellavhengig kontakt i den ene enden og en hunkontakt i den andre som passer de fleste kurante antennetyper.
Opplysninger: Shakespeare Marine, Seedbed Industrial Estate, Davidson Way, Romford Essex RM7 0AZ, England. Telefon: 00 44 708 620055.
Albatross med stort vingespenn
De finske Albatross-båtene er ikke godt kjent her hjemme, men i Finland og Tyskland selger de bra. En helt ny modell som heter Queen Albatross 1120 ble lansert i fjor sommer. Alle Albatross-modellene er halvplanere, og de har sin spesielle design.
Queen Albatross er som navnet tilsier 11,20 m. lang (ca. 37 fot) og har en toppfart på 21 knop med en 314 hk. Yanmar dieselmotor, mens marsjfarten ligger på 18 knop. Båten kan alternativt leveres med vannjet i steden for strak aksel og propell. Det er to faste lugarer med dobbeltkøyer samt muligheter for å rigge til ytterligere to dobbeltkøyer ved å benytte salongene. For båten har to salonger, en i styrhuset og en under dekk. Uteplassen akterut er ikke så stor, men det er en sittebenk som vender akterover, og som har plass til ca. 6 personer. I tillegg er det en liten flybridge i akterkant av styrhuset med sittplass til to personer.
Ytterligere opplysninger: Veneveistämö Syrjäsuo Oy, tlf. 0035824795895
Data
Lengde | 11,20 m. |
Bredde | 3,50 m. |
Dyptgående | 1,00 m. (0,55 m. med vannjet) |
Vekt | 6.000 kg |
Drivstoff | 560 lt. |
Ferskvann | 210 lt. |
Septik | 120 lt. |
CE-klasse | B |
Katte for skjærgårdsfiskere
I juniutgaven beskrev Båtmagasinet den amerikanske produsenten Aquasports første skjærgårdsjeep med katamaranskrog, en 16 foter for de fiskefrelste. Produsenten lanserer nå storesøster, Aquasport 230 Tournament Cat med 2 x OMC Ficht 135 hk på hekken. Toppfarten skal ligge på vel 50 knop. Dette er en konstruksjon med mange elementer. En katamaran, en rask og selvlensende jeep og en rendyrket fiskebåt med soltak over styrekonsollen. Den ser da også temmelig spesiell ut. Men Aquasport er en av de ledende på sportsfiskebåter i USA og gir fem års garanti, også på katamaranskrogene, og man skulle tro de vet hva de gjør og i hvilken retning trendene for sportsfiskebåter går.
Data:
Lengde o.a.7,01 m
Bredde2,59 m
Vekt1857 kg
Drivstoff651 liter
Ferskvann30 liter
Max motorer300 hk
Opplysninger: Internett: www.aquasport.com
Gi lys fra deg!
Har du tenkt over hvor vanskelig det er å bli funnet dersom du faller overbord i mørke og ruskevær? Hvor lett er det ikke å gå på sjøen om du må frem på fordekket for å berge noe? Ikke videre morsomt å se akterlanternen forsvinne i det sorte intet, skulle vi tro.
Strobe-light, en liten vanntett lykt med et sterkt, blinkende lys, er et produkt som nok har vært mindre kjent blant motorbåtfolket enn seilbåtfolket, men som absolutt forsvarer sin plass også ombord i en motorbåt. Importøren av Leatherman multiverktøy og Mag Lite lommelykter, Cirdan AS, tilbyr nå en såkalt Aqua Strobe fra Princeton Tec. Den amerikansproduserte lykten kan festes på armen og har en funksjonstid på åtte timer med et vanlig 1,5 volts batteri. Lykten er vanntett til 2000 fot og koster ca 420 kroner.
Ytterligere opplysninger: Cirdan AS, telefon 22 02 50 00, Internett: www.cirdan.no
DIESELVARMER
Ingenting er som en lun og tørr båt, enten det er kjølige sommerkvelder eller nå utover høsten. Sesongen kan forlenges i ”begge ender”. I samarbeid med Eberspächer har den svenske varmeprodusenten Ardic utviklet en ny 5,5 kW dieselvarmer. Modellen heter Ardic 552-DL og er en 12 volt diesel luftvarmer. Effekten kan reguleres i fire trinn. Varmerpakken inneholder drivstoffpumpe, elektronikk og forbrenningslyddemper.
Utsalgspris inkl. mva. er 13.432 kroner. Monteringssett må kjøpes i tillegg og inneholder eksosslange med lyddemper, rustrfritt eksosutløp, stigerør, rustfri monteringsbrakett, el-kabler, styringspanel med ventilasjonsfunksjon og klammer. Prisen inkl. mva. er 6.519 kroner.
Norsk importør: Termomarin as, Sandefjord, telefon: 33 42 00 90, faks: 33 42 00 91. Internett: www.termomarin.no
NORLINE-LINJER I ATLANTIC
Det nyetablerte Atlantic Holding på Refsnes i Sør-Trøndelag har overtatt formene til Norline 9000 og produserer 30-foteren under navnet Atlantic 900. Det er Albert Løvvik som sammen med Asle Haugvik og Geir Otto Krogstad står bak båtbyggeriet.
- Vi satser på Atlantic 900, samt noen mindre joller, forteller daglig leder Albert Løvvik.
- Så langt har vi levert én 900 som halvfabrikat til Ålesund. Vi har også én i bestilling, i tillegg til demonstrasjonsbåten som vi nå legger siste hånd på. Båtene får innredning i kirsebærtre. På motorsiden har vi valgt Volvo Penta, i størrelse 32 til 43. I tillegg til å produsere egne båter, driver vi også med leiestøping av plastferdige skrog til Dominator 34 for Vestfold-firmaet Mits, avslutter Løvvik.
Ytterligere informasjon fås hos: Atlantic Holding, 7177 REFSNES, telefon 99 24 70 57.
Båter i Sjøen:
Mye nytt
Av Ingvar JohnsenDet utvikles nye båter over en lav sko. Høstens og vinterens utstillinger bærer bud om at stadig flere produsenter i flere land ønsker å være med i kampen om en økende interesse for båtlivet.
Både Italienerne og Tyskerne har nå startet en offensiv for å konkurrere med engelskmennene, svenskene, amerikanerne og nordmennene for å kjempe om motorbåtmarkedet. En trendforsker sa for noen år siden at utviklingen kom til å gå i retning av bruksvennlige hurtiggående båter som kunne "frakte" folk fort og greit ut til en deilig dag på sjøen og raskt hjem igjen på kvelden, eller hvis været skulle bli dårlig. Mange av årets båtnyheter bekrefter akkurat dette. Derfor er det bra å registrere at norske båtbyggere, representert ved Huseklepp Modellverksted, Viksund, NB og Viknes fortsatt utvikler båter for oss som gjerne vil ha "tak over hodet". Marex viser også flere nye modeller på Båter i Sjøen, blant annet en 21 fots snekke. Her et lite utvalg av nyhetene. Et annet sted i bladet finner du en minitest av BMB 270, som har premierevisning på messen. Det er den tyske seilbåtprodusenten Bavaria som nå ønsker seg en bit av motorbåtmarkedet, og har premierer både på 27 foteren og en 33 – foter. Messeopplysningene finner du på Internett på adressen www.norwayboat.no
Råe italienere
Italienerne er dyktige båtbyggere. Av nyhetene på Båter i Sjøen i år, stiller det en Offshore Super Classic 40 som vil bli lagt merke til av de fartsglade. Den 40 fots kjøremaskinen skal ifølge papirene være god for nær 100 knop med 1500 hk. – motorer. Produsenten kaller den sjøens Ferrari, og en 40 – fots offshore – modell vil nok appellere til den kundegruppen båten er ment for. Gobbi er blitt en spennende båtbygger, som viser flere nye modeller på messen. Blant annet 345 modellen på bildet. Den 11,25 meter lange båten har fire pluss to køyer, og har alt hva man kan vente seg av en moderne sportscruiser.
Rålekker 39-foter
Skilsø 39 er navnet på den nye, rålekre flybridgebåten som har premierevisning på Båter i sjøen. Det er Huseklepp Modellverksteds A.S ved Trond Huseklepp som har konstruert båten. Med to Volvo Penta KAD 44-diesler gjør 39 – foteren ifølge Huseklepp, 34 knop på topp. Den er 11,85 m lang, 3,65 m. bred og veier 7,1 tonn "tørr". Den har 800 liters dieseltank, 300 liters vanntank og 200 liters septiktank. Prisen med de ovennevte motorer vil i følge produsenten Skilsø Baatbyggeri AS ligge på rundt 2,4 millioner kroner, men da er den meget velutstyrt med elektrisk vinsj forut, varmeapparat, teakdekk akterut m.m. Opplysninger: Skilsø Baatbyggeri AS Tlf.: 37 05 80 70. (Foto: Hans Due)
Bra amerikansk
Cruisers Yachts er blant de amerikanske merkene med en gjennomgående bra kvalitet. På messen viser importøren denne nye familiecruiseren 2870. Prisen på den nye modellen er fra kr 869.000 med Mercruiser diesel på 225 hk. Båten er 8,69 m lang, 3,05 m. bred, har 416 liters drivstofftank, 113 liter vann og 74 liters septik. Mer om båtene kan du finner på Internett: www.cruisersyacht.com, eller ring til importøren: Høvik Marine AS, tlf 67 10 59 99.
Hviskende generatorer
Utstyrsdelen på Båter i sjøen har vokst hvert år. I år kan du blant annet finne aggregatene fra Mastervolt. De har vært gjennom et stort utviklingsprosjekt når det gjelder lyddemping, og er ifølge importøren noen av verdens med stillegående. Alle drives med dieselmotor, og de leveres i størrelser fra 3 – til 12 kw. og leveres i den lyddempende kassen. Opplysninger: Staubo Elektro – Maskin A/S, tlf 23 25 89 00, eller på Internett: www.staubo.com
Floating dock
Disse båtene, som en del amerikanere kaller "Floating Docks" har dukket opp på messer i Norge før. Nå kommer det en 20 – foter og en 18 foter til Båter i sjøen. I og med konstruksjonen, har båtene enorm plass i forhold til lengde. De er også som regel svært bra bygget, så skal du ha en solskinnsbåt, er det en idè å ta en titt på båtene fra den amerikanske produsenten Weeres. De er meget godt utstyrt, og som priseksempel kan vi nevne at 20 fots sportsfisherman modellen på bildet koster kr 167.300 uten motor. Opplysninger på Internett: www.pontoon-boats.net eller du kan ringe importøren på telefon 33 39 20 56.
Stilrent fransk
Den franske storprodusenten Jeanneau bygger stilrene motorbåter og kommer til Båter i Sjøen med sin 11,3 meter lange Prestige. Båten er 3,84 m bred og stikker 0,93 m dypt. Det leveres flere motoralternativer fra to ganger 260 hk til to ganger 370 hk. Båten har lekre innredningsløsninger og et velfundert interiør. Du kan få vite mer om båten på Internettadressen: www.jeanneau.com, eller ved å ta kontakt med Svela Marine, tlf.: 69 31 11 80.
Båtgarasje i solid PVC
Presenning- og teltprodusenten O. B. Wiik AS har utviklet et båthus spesielt for båtfolket, særlig med tanke på vinterlagring, selvbyggere og folk som driver med større oppussingsprosjekter.
Konstruksjonen er i aluminium og flammehemmende PVC-duk. Skjelettet er lett med ståls styrke og kan enkelt flyttes/demonteres ved behov.
Båthus-konstruksjonen er i følge produsenten meget stabil med elokserte aluminiumsprofiler som bærende konstruksjon i vegger og takbjelker, med koblinger og bolter i stål. Tak og veggduker leveres i ett stykke duk som monteres enkelt i spor i aluminiumsprofilene. Produsenten tilbyr huset i mange farger, som hvit, grå, blå og rød. Det kan monteres inn innerduk i teltet som sikrer 100 prosent mot kondens.
Standardbredde for båthuset er 5 meter, vegghøyde er standard 3 meter. Lengdelementene kan skjøtes sammen til ubegrenset lengde.
For nærmere informasjon, kontakt: O. B. Wiik AS, telefon 64 83 55 00, adresse: postboks 203, 20212 Skedsmokorset. Internett: www.obwiik.no
Allsidig patron
Produktet ”Marin & Teknikk” fra Casco er som poteten. Den kan brukes til så mangt. Denne ”alt-i-ett” patronen er et universalprodukt som i følge produsenten kan brukes som lim, til tetting, fuging og nating. Det skal være elastisk, hurtigherdende, fester til de fleste underlag og kan brukes på steder som står under vann. Herdet masse slipes etter 3-7 dager. Det brukes til nating av dekk og ulike typer gjennomføringer og sammenføyninger.
I år får man produktet i trefarge i tillegg til de vanlige fargenyansene hvit, grå, sort og brun.
Opplysninger: Dekorativ A/S. Tlf.: 66 81 94 00.
FISKEBÅT FRA WELLCRAFT
Wellcraft 270 er en by 27-fots kombinert fiskebåt og weekendcrusier med utenbordsmotor. Båten er konstruert med tanke på sportsfiskeres behov, med et stort åpent akterdekk. Den har diverse holdere for fiskestenger og sløyebord som standardutstyr. Med integrert badeplattform er Wellcraft 270 også velegnet til dykking.
Båten har køyeplass for fire personer i lugaren, hvor det finnes en separat køye og en V-sofa som kan gjøres om til en dobbelkøye. I lugaren er det også bysse med kjøleskap.
Motoralternativene er mange til denne båten. Standardinstallasjonen er 2 x 225 hk Evinrude.
Ytterligere opplysninger: Wellcraft Marine, 1651 Whitfield Avenue, Sarasota, Florida 34243, telefon 941 753-7811. Internett: https://www.wellcraft.com
Flipper 850 CC
Trang å bo i
Flipper 850 CC er en av de aller nyeste modellene til det finske verftet i Kuopio. Den knappe 28 fot store båten er ganske konvensjonelt bygget opp med skråstilt dobbeltkøye forut, stort dusj/toalettrom og langsgående, men trang dobbelt stikkøye under salongen på babord side. Byssa har fått plass i styrhussalongen aktenfor det enkle førersetet, mens det på babord side er to motvendte sofaer med bord mellom. Det er trangt for fire personer rundt bordet. Vi savnet også flere skuffer og skap til provant og skaffetøy. Over førerplassen er en stor takluke.
Teoretisk er det køyeplass til seks personer, men i realiteten er det fire faste køyeplasser i to lugarer som kun er skilt fra resten av inneplassen med fortrekksgardin.
Akterdekket er romslig for en 28-foter å være, og en stor, midtstilt port går ut til en fin badeplattform. Båten har en toppfart på ca. 35 knop med en Volvo Penta KAD 44, men i dette fartsområdet virker båten noe nervøs og lite sidestabil. Det er mulig at tyngdepunktet ligger noe høyere enn det ideelle.
Ytterligere opplysninger; www.bellaboats.fi
Data
GPS for fremtiden
Den nye kompakte, vanntette GPS fra amerikanske Raytheon er sikret for fremtiden, i og med at den vil kunne motta signaler fra det nye europeiske GPS-systemet (EGNOS), som vil være fullt utbygget i løpet av noen år. Det nye GPS-systemet er utviklet for luftfarten og gir en nøyaktighet ned til 2,5 meter.
Raynav 300 har en meget skarp LCD-skerm på 100 x 66 mm med 240 x 160 piksels. Den har fire nivåer for bakgrunnsbelysningen, åtte kontrastnivåer og fire gråtoner, alt for å sikre et optimalt skjermbilde.
GPS-en har en 12-kanals mottaker, kan lagre 1000 veipunkter og har 20 ruter med hver 50 veipunkter. Den er fullt NMEA- og SeaTalk-kompatibel og kan arbeide som soloinstrument eller kobles til andre Raytheon-instrumenter. GPS-en fås også som kartplotter, da med navnet Raynav 320 som bruker C-map NT kartkassetter.
Prisen for Raynav 300 er kr 7 319 mens Raynav 320 koster 11 648.
Norsk importør: Belamarin as. Tlf.: 69 26 46 00.
Lettlest instrumentserie
Raytheon lanserer ST40, etterfølgeren til Autohelm ST30 serien. Instrumentene er vanntette, har kun tre knapper og er enkle i bruk. Dessuten har instrumentene løs frontplate slik at man kan velge farge eller et fancy karbonfiberaktig utseende. Displayet er 126 x 70 mm og har 40% større tall enn tidligere. Teknologien skal i følge importøren være forbedret og en effektiv bakgrunnsbelysning skal vise tallene meget skarpt, også fra en skrå vinkel.
ST40 serien opereres separat eller kobles via Raytheons SeaTalk-bus. Serien inneholder logg (kr. 2 897), kompass (kr. 3 014), dybdemåler (kr. 2 884), vindmåler (kr. 4 121) og kombiinstrumentet (logg og dybdemåler) til kr. 4 127.
Norsk importør: Belamarin as.Tlf.: 69 26 46 00.
Arabere til Tromsø
Tromsø-firmaet Gulf Yacht AS er i ferd med å etablere seg som importør av arbisk-produserte Gulf Craft. Båtene har hittil vært nesten ukjent på det norske markedet.
Karl Johan Brekmo er hovedaksjonær i det nystartede selskapet som har fått enerett i Skandinavia på import av båter fra produsenten i de Arabiske Emirater.
-Gulf Craft er Midtøstens største eksportbedrift og produserer rundt 600 båter i året. I USA er dette et velkjent merke. Selv ble jeg oppmerksom på denne produsenten da jeg tilfeldigvis så en Gulf Craft på Vestlandet for noen år siden og snakket med eieren som var veldig godt fornøyd med båten. Etter å ha kommet i dialog med selskapet i Dubai, ble jeg invitert ned og fikk avtale om import til Norge. Vi tilbyr hele spekteret av båter, som er svært variert og omfatter alt fra 18 fots skjærgårdsjeeper, yrkes- og patruljebåter til store og lukseriøse motoryachter på 118 fot. I første omgang har vi tatt inn fire 24 fots weekendcruisere og en 47 fots langturbåt. Vi mener at både kvalitet og pris er meget konkurransedyktig, sier Brekmo, som nå driver med båtimport på heltid.
Opplysninger på tlf.: 77 61 92 11 eller 91 51 99 90.
Island Gypsy 39'
Den norskættede familien Halvorsen som produserer båter i Hong Kong, har lansert en ny trawler i sin Island Gypsy-serie. Båten har tilleggsbetegnelsen Eurosedan og er den hittil siste fra Harvey Halvorsens tegnebord. 39' Eurosedan er uten de tradisjonelle, skrå "vingene" mellom flybridgedekket og hoveddekket. Dette letter ifølge produsenten adkomsten rundt overbygget, som også er mindre utsatt for skader når man ligger ved høye kaier.
Standardinnredningen inkluderer en stor salong på dekksnivå med en L-formet bysse og sittegruppe vendt akterover med tilsvarende form. Under dekk forut er det en stor lugar med dobbeltseng helt forut, og toalett/bad til styrbord. Alternativt kan man få en V-formet køye med separat gjestelugar. Videre akterover følger et stort stuerom før man kommer inn i maskinrommet. Motoralternativene er to ganger Cummins 220B som standard eller 370B. Sistnevnte gir en toppfart på 18 knop.
Mer informasjon kan fås hos: International Yacht Distributors Ltd., P.O.box 79259, Mongkok Post Office, Kowloon, Hong Kong. Telefon (852) 2497 6298. E-mail: igyacht@netvigator.com. Internett: https://www.islandgypsy-solo.com
Orden på kablene
Det er ikke alltid du finner smarte nyheter i båtutstyrsforretningene. Denne "kabelgaten" er opprinnelig laget for å holde orden på kaoset i kabelspagettien m.m. som du finner bak de fleste moderne skrivebord, musikkanlegg o.l. Den tekniske løsningen er imidlertid så smart at listen etter vår oppfatning må være ideell for bruk i båt - både for båtbyggere og for deg som ønsker å ordne opp i eksisterende kabler ombord.
Det geniale ved løsningen er at kablene kan settes inn fra fronten. Enten ved å presse dem mellom de myke PVC – frontlistene, eller rett og slett ved å ta disse av. Dette eliminerer problemet med å dytte kabler gjennom "ukjent område" der de ofte butter i ett eller annet. De T -formede frontlistene som skjuler og holder kablene på plass, kan fjernes når som helst og hvor som helst langs listen uten at du behøver å skjære i den. Hvis en kabel skal ut av listen og koples til en strømbruker, er det bare å skjære, eller eventuelt bore et hull i hovedlisten.
Listen er fleksibel og utstyrt med selvklebende tape for montering på kontormøbler o.l., men ombord i båten må de nok i tillegg limes fast med Sikaflex eller liknende. Vil du feste listen ekstra grundig, kan du skru den fast i tillegg. Blir hjørnene der listen skal legges for krappe, kan det kuttes spor i listen for å få den til å legge seg i og rundt hjørner. Prisen i England ligger på ca 100 kroner meteren.
Opplysninger: (en gross): Koppernæs AS, tlf.: 70 17 77 00. På Internett, www.nenplas.co.uk
Praktiske lekkerier
Importøren av blant annet Mag-Lite og Leatherman Tool, Viking International Products as i Oslo, tilbyr nå et nytt reisevekkeur fra klokkeprodusenten Dalvey, med navnet Voayger Clock. Den skotskproduserte klokken er inspirert av gamle skipsur og utført i rustfritt, høyglanspolert stål. Uret er quartsdrevet og utstyrt med alarm. Prisen er ca. kr 998,- inkl. mva.
Leatherman Flair er et nytt produkt fra den sveitsiske multiverktøyprodusenten. I tillegg til de vanlige funksjonene avbiter, tang, kniv, saks og skrutrekkere, leveres Flair med vinopptrekker, cocktailgaffel og smørekniv. Et verktøy for avanserte måltider, med andre ord. Prisen er ca. kr. 748,- inkl. mva.
Flere opplysninger får du hos Viking International Products as, tlf. 22 51 38 00, e-mail: viking@vip.as, internett: www.vip.as
For de fartskåte
Mercury Racing, som står bak Mercurys høyytelsesprodukter, har lansert et nytt rettskåret smidd drev (med rette tannhjul) for de mest ekstreme fartsbåtene. Bravo One XR, som det heter, er tilpasset motorytelse opp til 575 hk. Drevet er en modifisert utgave av racingdrevet Bravo One og har fått en rekke nye, kraftige komponenter. Det er sterkt til tusen, men bråker tilsvarende.
Bravo One XR er tilgjengelig både med sidemontert eller lavt vanninntak og 1.50:1 utveksling i begge rotasjonsretninger. Drevet inngår som standard utenbordsdrev til Mercurys nye HP575SCi 8,2 liter V8-motor. Det utvikles for tiden dessuten en del nye varianter av Bravo 1, 2 og 3.
Ytterligere opplysninger: Marine Power Int. Ltd. i Oslo. Tlf.: 22 81 26 20.
Spenstig fra Minor
De finske Minor-båtene fra Sarins Båtar har i mange år vært en slags kopivariant av Targa-båtene, den typiske finske båten med kassestyrhus akterut og åpent fordekk. Men i motsetning til de planende Targa-båtene, har Minor også hatt halvplanerskrog.
Nå har Minor gått et skritt videre i utviklingen og presenterer sin nye design. Modellen Minor 34WR har premiere i høst, og designen kan faktisk minne litt om Scands politibåt, Scand Patrol, eller Scand Fisher som den het i en annen utgave og som kom for en 10 års tid. Men Minor har strukket styrhuset vesentlig, og dessuten rigget båten som en walk-around-løsning.
34-foteren er utviklet for det høyere fartsområde, 50 knop eller mer og med en eller to motorer opp til 600 hk, strak aksel eller vannjet. Innredningen er i stor grad i lakkert mahogny. I styrhuset er det en stor U-sofa med sitteplass til seks personer.
Ytterligere opplysninger: www.minor.fi
Data
Lettvint turmat
Drytech AS er et firma som i samarbeid med Hærens forsyningskommando har utviklet lunsj- og middagsrasjoner som erstatter velkjente "Død mann på boks". Nå tilbys noen av rettene på tur- og fritidsmarkedet under navnet Real Turmat.
Turmaten leveres i stålposer med lynlås som tjener både som kokekar og tallerken. Man tilsetter 4 dl kokende vann i posen, rører rundt og forsegler den i fem minutter - middagen er klar!
Vi prøvde lapskaus-varianten i sommer, og resultatet ble overraskende velsmakende, bare man er nøye med å blande de frysetørrede råvarene med vannet. Ferdig tilberedt gir posen ca 500 gram middag, nok til en sulten person på tur. Real Turmat finnes også i variantene torskegryte med rømme, storfegryte, kylling i karri og pasta bolognese. Posene har tre års holdbarhet og koster rundt 50 kroner.
For mer informasjon: Drytech AS, tlf. 77 60 03 00.
Nytt båtkontor i direktoratet
Stadig flere kjøper fritidsbåt, men langt fra alle tar seg bryet med å lære hvordan man skal opptre på sjøen. Manglende kunnskap setter liv i fare og ødelegger andres trivsel på sjøen, mener Sjøfartsdirektoratet. Nå har direktoratet omsider fått til opprettelsen av en ny underavdeling med navnet Sjøvett, fiske- og fritidsbåter ledet av John R. Aicher. Underavdelingen skal samle direktoratets arbeid rettet mot fritidsbåtflåten i én enhet, og motivasjonsarbeidet overfor fiskebåter og fritidsbåter samordnes.
For fritidsbåtfolk innebærer dette at det blir lettere å fremskaffe nyttig informasjon. Underavdelingen skal blant annet kunne gi tips om hva du må huske på ved kjøp av båt, flyteutstyr og andre viktige regler.I form av brosjyrer og foldere kan båtfolket få gratis informasjon og nyttige tips om sikker ferdsel i båt.
Det er båtbrukerne selv som har ansvaret for å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap til å føre en båt sikkert og hensynsfullt. Båtførerprøven er et godt sted å begynne. Årlig tar rundt 2000 mennesker båtførerprøven, og ca 200 avlegger eksamen til Fritidsbåtskippersertifikat (for å føre fritidsbåt med skroglengde over 15 meter).
Antallet dødsulykker med fritidsbåt har gått nedover på 90-tallet. I 1992 omkom 54 mennesker - i 1999 29. I løpet av de 6 første månedene i år har 10 mennesker omkommet i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Men samtidig som antallet dødsulykker går ned, er det klart at en del båtførere ikke viser hensyn på sjøen. Båtenes motorkraft øker, og med uvettig kjøring medfører det ofte store hekkbølger og støy. Sjøfartsdirektoratet tror ikke slik kjøring skyldes ondskap, men manglende kunnskap. Derfor må det holdningsskapende arbeidet intensiveres.
De fleste båtførere er kunnskapsrike og hensynsfulle. Erfaringsmessig gjelder det spesielt de som har vokst opp med båt eller som er tilknyttet sjølivet på en organisert måte. Hovedutfordringen ligger i å nå frem til de nybakte båteierne.
Liten, effektiv brannslukker
Vanlige brannslukningsapparater på 6 kg tar plass ombord og kan være tunge å håndtere. Sør Norsk Brannsikring i Arendal har nylig lansert Spray Slukkeren, en sprayboks som inneholder 5 dl flytende filmdannende skum, som foresegler brennende væske og kveler flammer. Tidligere har det man i gamle dager kalte ”lettvann” vært brukt til brannslukning i offshoreindustrien. Nå er det tilgjengelig for folk flest.
Det er bedriften Brann Tech Supply på Fevik som har utviklet produktet og brannmenn-og instruktører har testet det med positive anbefalinger. Boksen er enkel å bruke, både for barn og voksne og eldre personer som ikke orker å løfte så mye. Tømmetiden er 90 sekunder og flasken kan brukes flere ganger til den er tom. Pris for 5 dl sprayboks er kr. 298. Meningen er å lansere en større flaske på 9 dl ganske snart.
Opplysninger:Sør Norsk Brannsikring. Tlf.: 37 02 02 09 eller 92 29 64 44. Internett: www.brannsikring.com
Nok en "baklader"
Tage Gustavsson har spesialisert seg på planende småbåter med aktermontert styrhus, populært kalt "bakladere". Den tidligere racerkjøreren lager bra skrog og fornuftig innredning i båtene. TG-5900 SportFisher er en videreutvikling av modellen 5800. Båten har sitteplass til fem personer i styrhuset, og to kan til nød overnatte. Det er mulig å montere en porta-potti do under en av benkene.
Uteplassen forut er fin til fisking eller til solbading. Det er ankerboks både forut og akterut samt et lite akterdekk med håndrekker rundt. For øvrig er det bra med håndrekker både forut og på styrhustaket som har en liten targabøyle og takluke. Båten kan utstyres med maks 70 hk. påhenger, og gjør da ca. 32 knop.
Ytterligere opplysninger: Kalnes Båtagentur, Tlf: 69 14 37 96 eller https://www.kalnes.no
Data
TOP-HAT TIL BÅTEN
Under siste Miami International Boat Show lanserte amerikanske Taylor Made Products et nytt cover, eller rettere båtovertrekk, i 100 prosent polyester. Trekket skal være lett å ta på og av, og er et universalprodukt som skal passe en rekke trailbare båtmodeller, fra 12 til 23 fot. Produktserien heter Boat Guard.
Ytterligere opplysninger fås hos Taylor Made Enviromental, Inc., Gloversville, New York, telefon 00 151 877 39 400.
Stooor Tristan
De finske Tristanbåtene har kommet og gått på det norske markedet. Etter en del produksjonsproblemer på midten av 80-tallet, har fabrikken stabilisert seg og lager nå bra båter. Den for sesongen nye Tristan 345 er den største i familien. 35,5-foteren har et koselig interiør med mye treverk (teak), en stor styrhusssalong, langsgående dobbeltkøye forut, en praktisk og innholdsrik bysse, stort toalettrom og et hyggelig akterdekk med integrert trapp opp til flybridgen og enkel adkomst til den store badeplattformen. Flybridgen er meget romslig og gir gode muligheter for solbading.
Med en Mercruiser 7,3 liters D-tronic motor på 270 hk. og Bravo 3-drev, gjør båten i underkant av 29 knop på full fart. Båten virker myk og behagelig i sjøen og er enkel å manøvrere til tross for sitt store volum over vannlinjen.
Ytterligere opplysninger: Tore Rønningen, tlf. 22 29 06 03/909 49445.
Data
Fotograferer fiskene
Dette nye undervannskameraet fra USA heter Auto 35 og kommer fra firmaet Ikelite, som har spesialisert seg på undervanns utstyr og kameraer. Auto 35 har innebygget motor og blitz, fokuslinse og som standard leveres det med et 28 mm objektiv. Ekstrautstyr er nærfoto og tilleggsblitz. Man bruker vanlig 135 mm film og kameraet er vanntett ned til 38 meter. Hovedpoenget for produsenten var å lage et undervannskamera som er lett å bruke. Det er bare å sette i film og blitzen trår til når det er nødvendig. Frontplaten kan skiftes om man vil ha en annen farge (gul, grønn eller blå).
Norsk importør: Marin Foto Norge AS. Tlf.. 56 38 74 77.
FRANSK VIRUS
Virus Yole er ifølge den svenske importøren en helsebringende farkost, på tross av navnet. Den franske robåten er sikker og lettdrevet, beregnet for roing i skjærgården og ut i havgapet. To personer ror den lett i 6-7 knops fart. I motsetning til kajakker og kanoer, er Yole selvlensende og ser ut som en krysning mellom et seilbrett og en jolle. Båten tilbys i tre varianter - "Club", "Class" og "Custom Ltd". Lengden er fra 4,50 til 4,70 meter. Alle modellene kan konverteres fra to-manns til en-mannsversjoner med et håndgrep.
Yole er velegnet for personer som ønsker "live-versjonen" av helsestudioenes romaskiner, men båten innbyr også til nærkontakt med elementene i skjærgården - på korte eller lengre turer.
Mer informasjon: VIRUS Sverige, telefon: 00 46 703-80 33 28, e-mail: christineguillou@compuserve.com, Internett: www.virusboats.com
Sparkesykler en farsott
I januarutgaven skrev Båtmagasinet om Come Bike, en ”sammenleggbar rulleskøytesykkel” vi snublet over under båtutstillingen i Paris før jul i fjor. Siden den gang har sparkesyklene rullet inn på det norske markedet og vi har sett dem langs kaier og på brygger i sommer, sannsynligvis brukt av båtfolk som har hatt syklene med seg ombord.
Nå har Nova Cruz Products, LLC lansert Xootr i Norge, en moderne tolkning av den klassiske sparkesykkelen. ”Xootr er for sparkesykler det rollerblade var for rulleskøyter”, sier sjefen i Nova Cruz, Karl Ulrich i New Hampshire. Mens sparkesykler for barn har vært tilgjengelige i årtier, er Xootr den første high-tech sammenleggbare sparkesykkelen som er ment for eldre ungdommer og voksne. Xootr kan legges sammen i kompakt/portabel størrelse på ca. 5 sekunder. Den kan bæres med inn i bygninger, på bussen eller toget, eller inn på en restaurant.(!) Man oppnår fort en hastiget på 15-20 km/t på jevnt underlag på grunn av hjulene som ruller effektivt. De er laget av polyuretan og aluminium.
Gjennom markedsføringen i starten har salg først og fremst vært til tre typer folk. Unge profesjonelle i kreative og tekniske yrker har kjøpt Xootr som et praktisk kjøretøy for å komme seg fram i urbane områder i lunsjtiden og i helgene. Studenter bruker den for å bevege seg rundt på skoleområdet. Nostalgiske voksne kjøper den fordi den er bra fremkomstmiddel, samt at den minner dem om den gamle sparkesykkelen de hadde som barn.
Det finnes tre modeller. Xootr Cruz har bl.a. brett laget av 9-lags baltisk bjerk (listepris Nkr. 2.990,-). Xootr Street har brett som er presisjons maskinert fra en solid blokk av aluminium (listepris Nkr. 3.990,-). Xootr Comp har brett som er laget av karbon-fiber (listepris 4.990,-).
Opplysninger: Bogstadveien Audio AS. Tlf.: 22 93 07 81. Fax: 22 93 07 80
https://www.cityxootr.com
Lengde | 8,48 m |
Bredde | 2,95 m |
Vekt | ca. 2200 kg. uten motor |
Motor | 200 - 300 hk |
Drivstoff | 200 lt. |
Ferskvann | 70 lt. |
Lengde | 10,10 m. |
Bredde | 3,36 m. |
Dyptgående | 1,2 m. |
Vekt | 5,5 t. |
Drivstoff | 640 lt. |
Antall sitteplasser inne | 10 |
Antall sitteplasser ute | 10 |
Antall køyer | 2+2+2 |
CE-klasse | B-Offshore |
Lengde | 6,0 m |
Bredde | 2,1 m |
Vekt | 520 kg |
Motor | 40-70 hk. |
Drivstoff | 70 lt. |
Lengde | 10,80 m |
Bredde | 3,45 m. |
Vekt | 5400 kg. |
Ferskvann | 200 lt. |
Drivstoff | 480 lt. |
Septik | 60 lt. |