utgave nr 2 199
Offshore-VM - skandale og suksess
SKANDALE OG SUKSESS
I OFFSHORE-VM
Skandale var betegnelsen alle brukte på avviklingen av Verdensmesterskapet for offshore-båter i Atlantic City i fjor høst. Byen er bedre kjent for gambling enn for motorbåtrace, og gambling ble det i aller høyeste grad. I et aldeles forferdelig vær ble båtene sluppet avgårde, antagelig fordi det sto mektige sponsorer bak. I det første racet var det bare fem av 25 startende båter som kom i mål.
Været ble bare verre og verre, og det var nærmest opprør i offshore-leiren inntil arrangøren skjønte at her måtte det utsettelse til. Først dagen etter at siste race skulle vært kjørt, klarte man å avvikle resten av arrangementet. Da hadde imidlertid flere førere blitt skadet, og en av dem, amerikaneren Kevin Brown, omkom.
Vant gjorde Monaco-prinsesse Carolines mann, Stefano Casiraghi. Han kjørte fjorårsbåten til Fabio Buzzi, "Gancia di Gancia". Båten omtalte vi i desembernummeret etter at samme Casiraghi vant racet Cowes- Torquay på den engelske sydkysten.
NORDMENN I FREMGANG
På vår hjemlige arena har enkelte kjørere utmerket seg. Størst var kanskje Niklas Dale og Håkon Sviggums 3.plass i VM i offshore 2-liter, som gikk av stabelen i England i september. De to gutta som kjører en Argo 21, ledet to av tre løp og vant sågar det første. Problemer med motoren underveis i det andre løpet gjorde at vinnersjansene glapp. I det siste racet kjørte de seg fint opp til 3.plass.
Formula III -sirkuset har også norsk innslag. Tjøme-gutten Thomas Guttormsen sikret seg en fin syvendeplass da åttende verdenscup-runde ble kjørt i Nottingham i slutten av august.
Thomas Guttormsen ( 26 år) har kjørt race siden 1980 i klassene V-25 og Formel-4. Det er første sesongen i Formula-3, og hvis han lykkes i år, håper Thomas på deltagelse i Formula-1 neste år! I så fall betinger det en større stall med sponsorer.
Båten Thomas kjører er en katamaran med pongtonger i kryssfiner. Cockpiten er en blanding av kevlar og karbon. På hekken sitter en trimmet 850 ccm. Evinrude som yter mellom 140 og 150 hk. Båten kan gjøre 180 km/t. eller 97 knop. Ved målpassering skal båten veie 250 kg, hvilket vil si at man bør beregne drivstofforbruket ganske nøye.Nettopp dette er viktig for Thomas Guttormsen fordi han med sin lengde på rundt 190 cm. er klassens største deltager.
Til sommeren satser Thomas på en ny båt. Den han har kjørt siste året, går rett og slett ikke fort nok.
En av de aller mest "hårete" offshore-racerne her i landet har Oslo-gutten Atle Staff. Han vant stort sett det han har stilt opp i her i landet i fjor, og blir sponsorstøtten god nok til årets sesong, satser han på ytterligere deltagelse hjemme og ute. Vi har forøvrig vært på prøvetur med båten hans, "Hot Staff".