utgave nr 10 201
Utstyrsutvikling 1985-2010 Fra håpløst til HD
Utviklingen innen maritim elektronikk har vært ekstrem de siste 25 årene. Her har økt konkurranse og større fokus på sikkerhet ført til store fremskritt. Hjelpemidlene er blitt mange. Noen små revolusjoner har det også vært fra 1985 til i dag.
Av Lars Kristian Larsen
Da vi gikk inn i året 1985 var det flere navigasjonssystemer på markedet.
Mange vil nok huske Decca, navigasjonssystemet som blant annet ble brukt som hovednavigasjonssystem i Sea King-helikoptrene. Engelskmennene hadde mange venner i Europa og fikk sette opp sendekjeder rundt i Europa, og ellers der de var koloniherrer.
Systemenet som var oppkalt etter Decca Records i England, var et lavfrekvent radionavigasjonssystem som krysspeilet signaler fra mastersendere og slavesendere organisert i kjeder. (Som en trivialitet kan vi nevne at Decca Records sa nei til The Beatles etter at de var på audition der i 1962. De likte ikke musikken. )De siste Decca-mottakerne kunne regne ut posisjonen direkte i lengde- og breddegrader, ja til og med ta opp ruten din på kassett. Etter at GPS-en kom inn i bildet er det enklere å se de store svakhetene i Decca, LORAN, Omega og lignende systemer med tanke på nøyaktighet.
Vi går tilbake til året Norge vant Melodi grand prix med ”La det swinge”, og følger utviklingen kronologisk frem til i dag:
1985
Lowrance lanserer sitt første ekkolodd med LCG-skjerm. Det får navnet X3 og har en oppløsning på 83 vertikale piksler. Samme året lanserer de sin X-16 som fortsatt skrev på papir. Denne blir i 1987 brukt til å kartlegge bunnen på Loch Ness i Scotland. Navico starter opp i Margate i England.
Skipper data lanserer M-100, et multiinstrument som viser kompass, klokke, ekkolodd og bestikkberegning. Før oppstart tastet du inn lenge- og breddegrader, deretter regnet computeren ut ny posisjon fortløpende basert på kurs og fart.
Robertson AP100 autopilot er noe av det gjeveste du kan ha i en båt i 1985. Radarer med dagslysskjerm er det helt store dette året. Raytheon introduserer Raster Scan Radaren og lover at bildet er så skarpt og lyssterkt at du skal slippe å bruke hette mens du kikker på radarskjermen. KODEN lover det samme med sin radar. Båtmagasinet skriver i sitt desembernummer at ”elektronikken er i ferd med å snike seg om bord i stadig flere båter”.
1986
Shipmate RS 4500: Verdens første kjente masseproduserte kartplotter blir produsert av Shipmate i Danmark. (Geonav kom med en enklere plotter i 1983) Denne revolusjonerte fritidsflåten med sine kart på kassetter.
Kartene var ikke bedre enn at de ga deg en ide om hvor du var. Dette var begynnelsen på dagens plottere. Du kunne lagre 9 ruter a 200 punkter hver. Skulle du ha mer enn 9 ruter måtte disse legges på kassett.
Brooks & Gatehouse som regnes som selve Rolls Royceprodusenten innen båtinstrumenter kommer med den første fartsmåleren som ikke påvirkes av groe. Denne bruker elektroniske signaler til å måle hastigheten, i motsetning til mekaniske innretninger som var standard på denne tiden.
Furuno utvikler sin første GPS. Samtidig lanserer Apelco verdens minste radar. Rekkevidden var på 8 nautiske mil og skjermen målte 9X7 tommer. Med andre ord en omvendt widescreen. Autohelm lanserer autopilot med flere kontrollenheter via lang, lengre eller veldig lang kabel.
1987
Lowrance lanserer sitt første kombiinstrument med ”Widescreen”. Skjermen viste både ekkolodd og posisjon ut fra LORAN-C (LOng RAnge Navigation)radiosystem. LORAN-signalene ble slått av i USA i februar 2010. VDO kommer med sine første to-i-ett motorinstrumenter som skal spare plass i styrekonsollen. Navico kommer også med sin plassbesparende VHF som bare måler 7 ganger 19 cm. Båtmagasinet konkluderer med at Decca er det beste navigasjonssystemet for fritidsbåter i 1987.
Det nye DepthTalker 1 ekkoloddet har ingen skjerm men en mekanisk stemme som kontinuerlig oppgir dybden. Eneste mulighet for å unngå den konstante masingen var å slå av dybdemåleren. Flopp?
1988
Skipper introduserer en ekkolodd-skriver med hele fire farger! Decca-navigator er mest solgte båtelektronikk etter VHF-en. Lowrance kommer med de første menystyrte kombinasjonsnavigatorene med store LCD-skjermer og kombinert ekkolodd og LORAN-C-mottakere.
1989
Gary Burell og Min Kao startet ProNav, som i 1991 bytter navn til Garmin. Lowrance er store på ekkolodd og patenterer en innretning med delt skjerm som viser om fisken er til høyre, venstre eller under båten. Magellan kommer med sin første bærbare GPS-satelittnavigator. Den veier i overkant av en kilo og koster 20.000 kroner. Shipmate kommer med fargeplotteren RS2500. Den har floppy disk-leser og fjernkontroll. Prisen er 51.600 kr.
1990
Garmin lanserer sin første GPS og gir den navnet GPS 100. Den blir umiddelbart en suksess. Televerket radio i Malmö samarbeider med Philips om frivillig overvåking av lystbåter via systemet Mobitex. En AP-navigator sender signaler via mobilnettet til en datamaskin som viser båtens posisjon på et sjøkart. Fungerte kun i Oslo- og Trondheimsfjorden, samt kysten mellom Stavanger og Bergen. Hollandske Vetus lanserer sin nattkikkert. Prisen er på 30 000 kroner.
Robertson lanserer sjørkartene Robchart 100. Sjøkart på disketter. Systemet hadde også oppkobling mot autopilot. 19.000 kroner kostet herligheten i 1990.
Raytheon lanserer X-serien innen radar. Denne kan ”det utrolige”- å operere på 1/8 NM.
1991
Lowrance lanserer sin første GPS samtidig som Furuno slipper sitt første trådløse båthorn. Philips AP-navigator går fra Decca til GPS. Den nye navigatoren får en prislapp på 25.000 kroner og har en sekskanals mottaker som gjør at den kan søke etter enda flere satellitter samtidig. Humminbird skriver historie med å lansere det første 3-dimensjonale ekkoloddet.
Båtmagasinet tester Navstar 2000 Decca-navigator og bommer med drøye 350 meter på første waypoint- og blir imponert. Halogenlamper blir stadig mer populært som belysning i båt. Raytheon kommer med Raystar 590, en skikkelig dyr GPS-plotter. B&G (Brooks and Gatehouse) lanserer ”Network”, en ny standard for dataspråk mellom ulike instrumenter for maritim bruk.
Shipmate jobber med sin første D-GPS.
1992
Garmin har halvert størrelsen på sin håndholdte GPS 100. Etterfølgeren får navnet GPS 50, og er ”knøttliten”. Den billigste GPS-en på markedet er nå nede i 12.000 kroner. Båtmagasinet spår at prisen vil falle ytterligere og at det i fremtiden vil finnes GPS-mottakere som er på størrelse med et armbåndsur. Samme året som spådommene faller er mobiltelefon med NMT450-nett i båt på full fart inn i lystbåtene. Brookes & Gatehouse lager en to i en radar med kartplotter. Det er mulig å få begge bildene opp på skjermen, men ikke samtidig. Med et tastetrykk går du fra radar- til kartvisning. Firmaet opplyser samtidig at de jobber med å få radaren som et eget lag over kartvisningen, men at dette krever meget avansert software.
Humminbird, Brookes & Gatehouse, Magellan, Interphase, Lorenz, Garmin, MLR, VDO, Trimble, Shipmate, Eagle, Raytheon, Kelvin Huges, Philips, Koden m. fl kappes om å lage den råeste og minste GPS-en. Det er tydelig at det satses frisk på dette området innen navigasjon. Sleipner/Mascot har samarbeidet om å lage deres første omformer/inverter. Denne gjør det mulig å bruke ”lett” 220-volts utstyr om bord.
1993
Raytheon kommer med multiradarene i XX-serien. Disse gir deg mulighet for å ha sjøkartet som en liten rute nederst på skjermen, mens radarbildet vises på resten. Britiske Wavelenght lanserer en PC for bruk i båt. Den har 2-16 MB RAM, 386 prosessor og går på 12 volt. Med på kjøpet får du vanntett mus. For 16 MB-versjonen forlanger firmaet 45.000 kroner pluss moms. Navitronics lanserer vanntett GPS. Shipmate RS2800 – Power plotter er en 15-toms ”Mercedes” og koster ikke mindre enn 90.000 kroner.
1994
Shipmate lanserer RS5900 som er deres første GPS-navigator med skjerm og elektroniske sjøkart. Samme året kjøper Simrad opp Shipmate. I disse tidene var det også blitt mer vanlig med fargeplottere. Disse var omtrent ubrukelige i sollys. National Marine Electronics Association begynner arbeidet med NMAE2000-standarden, som senere skulle erstatte NMAE0183-standarden.
Sony kommer med bærbar GPS med dobbel diskettstasjon hvor kartene får plass. Navitronics lanserer sjøkart på CD.
1995
Lowrance lanserer verdens første LCD-baserte multiinstrument (GlobalMap 200) med GPS, innebygd kart og ekkolodd. Silvas bærbare GPS får to sure fjes i Båtmagasinets test. Garmin vinner suverent med tre smilefjes.
1996
Simrad blir kjøpt av Kongsberg gruppen, men beholder navnet. Samme året lanserer Lowrance sin første bærbare GPS med fullt kart.
1997
ICOM lager IC-M1 som er verdens minste VHF. Simrad kommer med verdens første 3 dimensjonale LCD-radar på en 8” skjerm. Davis tilbyr sekstanten Mark 15 med syv store solblendere til tilbudsprisen 1600 kroner. Den kom nok gjerne til kort i forhold til GPS-en som da kostet fra 1600 kroner for enkleste variant. Garmin lanserer GPSMAP230 med kart på minnebrikker.
1998
DGPS (differensiel GPS) gjør navigeringen mer presis ved å ta i bruk faste referansepunkter på landjorden. DGPS har på dette tidspunktet sånn smått begynt å bli populært. Furuno kommer med kombinert radarplotter og ekkolodd. Simrad CE30 setter standarden med konseptet kart, GPS og ekkolodd med mulighet for splittet bilde. Alt i farger.
1999
Raymarine ST-60-instumentene blir introdusert på det norske markedet. Tyske PR Electric lanserer tre nye parabolantenner for båt med det klingende navnene Delta Hurricane. Båtbladet Boot konkluderer med at bare en av dem virker tilfredsstillende. De krever 220 volt og den minste veier 18 kilo. Prisen er stiv: 57 000 kroner. Humminbird reklamerer med at de har solgt 300 eks av NS25 som er en kombinert kartplotter og ekkolodd.
2000
Simrad lanserer RD68 - verdens første kompakte VHF med innebygd DSC. (Digital Selective Calling). Samme året lanserer de det som i følge Båtmagasinet er ”alle freakers” drøm, Simrad CA40. En DGPS kartplotter med ekkolodd og radar-på samme bildet. Decca-systemet fases ut. Furuno utvikler satellittkompass. Teldix kommer med en smart nyhet som kombinerer papirkart og GPS. For 12 000 kroner får du en kartmappe med GPS-antenne. GPS-en har et kryss som viser hvor du er på papirkartet. Sleipner ønsker alle en spenningsfylt båtsesong og lanserer en inverter/omformer-serie fra 150 til 1500W. Casio kommer med verdens første GPS armbåndsur. Prisen er 4500 kroner. En plotter med fargeskjerm koster omtrent det dobbelte av en med sort/hvitt i år 2000. DS Elektro lanserer ”Ferd” – kompass og fartslogg med retningsindikator. NMEA2000 lanseres – produsentene er avventende.
2001
Simrad lanserer verdens første håndholdte VHF med DSC. ProNav i Egersund lanserer JLR-10 GPS-kompass på det norske markedet. LED-lamper kommer for fullt og Båtmagasinet melder om at instrumenter og plottere stadig blir tynnere. Grundig forlanger 3498 kr for en 14-toms båt-TV. Plotterprodusentene har fokus på lyssterke skjermer. Simrad kommer med SunView på sine plottere. EU bevilger 100 millioner euro til utviklingen av det nye satellittsystemet Galileo. Raytheon marine blir kjøpt av Raymarine.
2002
Furono utvikler AIS (Automatic Identification System)Samme år kjøper det japanske firmaet opp finske Navintra og gir det navnet Furuno Navintra OY (Nå Furuno Finland) Magellan kommer med bærbar GPS med fargeskjerm som har 120x160 punkters oppløsning. Prisen er 7.500 kr.
2003
Raymarine kommer med sitt digitale ekkolodd, DSM250, som gir et langt bedre bilde av fisk og havbunn. Hans Due i Båtmagasinet skriver at loddet er så nøyaktig at man kan se krill under båten. Tack Tick lanserer verdens første trådløse instrumentserie. Disse har innebygget batteri, og solcellepanel for opplading. Flere produsenter leverer utstyr tilpasset NMEA2000-standarden. Garmin GPS 72 vinner Båtmagasinets test av bærbare satellittnavigatorer.
2004
Multifunksjonsplotterserien C fra Raymarine kommer på markedet. Denne har ”alt” – kartplotter, ekkolodd og radar. Prisen for toppmodellen var 28 000 kr. Store skip installerer AIS for sikrere ferd til sjøs. Mottakerne koster 10.000 kroner og er derfor noe dyre for fritidsbåter. Simrad introduserer SimNet, et intelligent marint nettverk for ”plug and play”. Navman og Raymarine Raychart deler førsteplassen i test av rimelige plottere.
2005
GPS sporingssystemer som sender båtens posisjon som SMS er populært pga prisen som stadig blir mindre. Garmin lanserer ny kartografi til sine kartplottere med mulighet for 3D-visning. Raymarine integrerer muligheten for videokamera i sin nye kartplotter. Simrad kommer med nyheten RemoteCommander som er en trådløs fjernkontroll med VHF som viser data fra alle produkter i SimNet. Altor kjøper Simrad Yachting AS fra Kongsberg Gruppen samme året som Simrad legger inn bud på Lowrance Electronics.
2006
På METS-messa i Amsterdam (Marine Equipment Trade Show) lanserer Garmin en ny serie kartplottere. Det mest imponerende er mulighetern for Auto guidance – altså at kartplotteren legger opp en anbefalt rute fra a til b for deg, basert på båtens tekniske data. Fusjonen mellom Simrad og Lowrance fører til dannelsen av Navico. Internett i båt har sånn smått begynt å bli populært. Dette er mulig gjennom GSM-nettet som kan gi deg en dataoverføringshastighet på 100 kbps. Prisen ligger på mellom 10 og 20 kr per megabyte.
2007
Navico vokser enda et hakk ved å kjøpe amerikanske Brunswicks elektronikkavdeling. Simrad, Lowrance, B&G og Eagle er nå alle under Navico-paraplyen.
Humminbird kommer som en av flere leverandører med satelittbilder i sine plottere. Jeppesen marine kommer med PC-antenne for båt. Digital-TV blir testet ut i båt, med gode resultater. Simrad kommer med AIS i sine produkter og lanserer ”Buddy Tracking”. En funksjon som gjør at du kan se dine båtvenner på elektroniske kart via AIS. Prisen på AIS-mottakere er nede i 4000 kroner. Svenske Sea Cross samler all informasjon på en stor skjerm med sin nye multifunksjonsplotter. Skjermbildet kan også deles for å vise radar, kompass, motordata og kart hver for seg.
2008
Navico kommer med HDS bredbandsradar. Radarboksen får logo etter hvilket oppsett som ellers installeres i båten ettersom denne er et felles produkt for Simrad, Northstar, B&G og Lowrance. Denne benytter militær teknologi tilpasset lystbåter og bruker svært lite strøm. At radarbildet kan legges på toppen av kartbildet gjør det enklere å lese bilde. Et annet, og kanskje det største fortrinn med HDS-radaren er at den også ser det som er helt nært inntil båten. Tradisjonelle radarer har gjerne en dødsone på 30-40 meter. Med Navicos nyhet kan du se badeplattforma på eget fartøy.
Furuno lanserer NAVnet 3D, en kraftig oppgradering av NavNet-serien som kom i 2001. 3D-serien er plottere med en knapp som gjør at kartbildet vises tredimensjonalt på skjermen.
Kompassleverandøren Silva fyller 75 år.
2009
Raymarine kommer med andregenerasjons E-serie multifunksjonsplotter med både touchskjerm og knappebetjening og kaller systemet HybridTouch. De kommer også med lukket HD-radar for fritidsbåter. FLIR vinner prestisjetung pris for sitt nyeste termiske kamera som blant annet gjør det enkelt å oppdage mennesker i vannet, selv i sorte natten. Lowrance structurescan blir lansert. Ekkoloddet viser imponerende følsomhet og havbunnen blir tegnet nesten som et fotografi. Med Structurescan åpnes mulighetene for å se detaljer av bunnen som tidligere ikke har vært mulig med ekkolodd.
2010
Garmin lanserer den nye 700-serien med plottere som er enda mer avanserte og bedre enn forgjengerne. 750S har innebygget ekkoloddmodul og en rekke tilleggstjenester som vi kjenner fra GPS i bil. Raymarine blir kjøpt for 180 millioner dollar av FLIR, spesialisten på termiske kameraer. Raymarine kommer så med T-serie termiske kameraer i samarbeid med FLIR. Disse er foreløpig svært kostbare men har allerede vist seg nyttige på de av Redningsselskapets båter som har fått kameraet installert. De siste årene har også integrasjonen av lyd og bilde i båt blitt bedre. Det er nå mulig å spille av musikk og video via moduler som enkelt kobles til nettverket i båten. Et eksempel på dette er Navicos samarbeidsprosjekt med Fusion som har ført til forsterkeren og dockingstasjonen SonicHub. Det meste er blitt ”plug and play” pga standarder som NMEA2000. SonicHub er den første iPhone-betjeningen via NMEA200. Men neppe den siste.
NB: Enkelte av årstallene kan være cirka-tall.
To elektronerder mimrer
Gunnar Neslein i Navy Høvik og BT-elektronikk-gründer Bjørn Thue bryter flere ganger ut i spontan latter når de får tankebanene inn på gammel båtelektronikk.
-Mye var kort og godt ubrukelig, og skikkelig upresist, sier Thue.
Duoen har sammenlagt over 70 års erfaring med navigeringshjelpemidler og elektronikk for båt. Først og fremst gjennom arbeid i Shipmate Norge.
De husker godt hvor imponerte de selv ble når den første Deccamottakerne kom på markedet.
-Det var flotte greier. Kronprins Harald var en av de første som fikk Decca-mottaker i seilbåten. Han tok peiling rett på Persgrunnen, og akterutseilte oss andre som hadde dårligere utstyr, sier Neslein.
De to ingeniørene har sluttet å bli fra seg av begeistringer ved nye produktlanseringer. Men de følger fortsatt med på hva som skjer og holder seg oppdatert.
I 2004 skrev Bjørn Thue en betraktning om fremtidens båtelektronikk i bladet Seilas. Mye av det han forutså den gangen har allerede kommet på markedet.
-Jeg synes jeg har truffet ganske bra så langt, sier Thue, som sammen med Neslein har bidratt med uvurderlig hjelp til denne artikkelen.