utgave nr 3 1999

Test: Autopilot for "de fleste"

Publisert Sist oppdatert

Test:


Autopilot for


"de fleste"


Autohelms SportPilot er beregnet for små, raske båter. Vi har testet den i en slik båt, men faktum er at denne autopiloten passer for de fleste båter i den norske fritidsbåtflåten, både raske og saktegående.

Tekst og foto: Dag Pike

Hvis du sier til en person at du ønsker å montere autopilot i en rask sportsbåt, vil nok vedkommende se på deg som splitter pine gal. Båtmagasinets Dag Pike har sett nærmere på Autohelms SportPilot. De fleste vil vel si at en autopilot ikke klarer å styre en liten, rask motorbåt på grunn av de ofte ville bevegelsene. Vi bestemte oss for å prøve. Er en slik autopilot egnet i en RIB eller en sportsbåt?

Monteringen

En av årsakene til valget av denne autopiloten, er at den er ekstremt enkel å montere og at den er billig i anskaffelse i forhold til de fleste andre autopiloter. Den monteres mellom rattet og styreenheten på dashbordet. I tillegg er den enkel å bruke. Det krever ikke mye tankevirksomhet for at du skal få den til å fungere, noe som er tilfellet for en del andre autopiloter, som krever datahøyskole før du kan ta dem i bruk.
Monteringen dreier seg egentlig bare om å løsne bolten(e) på rattet, ta det av og montere autopiloten rett på rattstammen. Deretter monterer du rattet på autopilotens egen rattstamme. Montering gjør at rattet kommer seks centimeter nærmere føreren. Det bør ikke ha store innvirkningen på kjørestillingen.
Dessuten må du finne et egnet sted for montering av Fluxgate kompasset (elektromagnetisk kompass). Det er viktig at du finner en plass langt fra stål, elektriske kabler, koplingsbokser og instrumenter - for ikke å glemme høyttalere. Alle disse komponentene kan påvirke kompasset, og derved autopiloten.
Desssuten må du strekke kablene fra giverkompasset med kontrollenhet til selve autopiloten og føre fram 12 volts hovedstrøm til koplingspunktene på autopiloten. I en motorbåt er strømforsyningen til en autopilot sjelden noe problem, i og med at motoren går hele tiden. Anta at rattet beveger seg ca 25 prosent av tiden og at forbruket til SportPilot er ca. en ampère. Forbruket er altså minimalt. I "stand by" innstilling er forbruket selvsagt enda lavere.

Enkelt prinsipp

Autopiloten virker slik at kompasset føler hvis båten avviker fra kursen og sender signalene videre til mikroprosessoren i kontrollenheten. I kontrollenheten blir kursavviket sammenliknet med den forhåndsinnstilte kursen. Når korrigeringene er gjort, sendes korrekte signaler til elektromotoren som kontrollerer rattutslaget og båten legges på ny og korrekt kurs. Dette skjer på mikrosekunder.
Mye av grunnen til at vi liker denne "maskinstyrmannen", er at den er så enkel i bruk. Fra enheten bak rattet stikker det ut en betjeningsbryter som for blinklyset m.m. på bilen. De vanligste brukerposisjonene er "stand by" og "auto". For å starte autopiloten, er det bare å sette den på "auto". En innstilling må du gjøre, nemlig rattutslaget. Her har du fire muligheter, men vær klar over at jo raskere båten er, jo mindre rattutslag skal du velge. Velger du en av de høyere innstillingene, vil autopiloten kunne overreagere.

Bruksmåten

Nå er det bare å prøve. Sett piloten på "auto", den svarer med et beroligende "beep", og du er underveis. Du kan sette kursen ved å svinge rattet dit du ønsker å gå, som kan være en kurs hentet fra kompasset, eller i forhold til et landemerke, fyr eller liknende og la autopiloten ta over. For å korrigere, kan du bare ta rattet selv og du overtar øyeblikkelig kontrollen. Autopiloten bekrefter med et nytt "beep".

Sammen med GPS

SportPiloten kan koples sammen med GPS. Da kan du legge inn kurspunkter (waypoints) på GPS'en, sette autopiloten på "nav" innstilling, og autopiloten vil følge kursen fram til punktet du har valgt. Du kan også velge å bruke Autohelm's SeaTalk instrumenter som viser fart, enten fra logg eller GPS, og kople dette til autopiloten. Da blir rorutslaget justert automatisk.
Selv om alt kontrolleres automatisk, er det som nevnt bare å ta tak i rattet hvis du ønsker å overta kontrollen. Kursen kan også justeres med såkalte "dodge" knapper. Disse gir en grads kursavvik pr. trykk, men knappene er så knotete plassert at det er mye enklere å bruke rattet for å skifte kurs.

For de fleste

Selv om SportPiloten er beregnet for små, raske båter - fungerer den, ifølge den norske importøren, like bra i den norske "gjennomsnitts" motorbåten. Til vanlig wirestyring er løsningen 100 prosent og er montert med hell opp til en "rask" Saga 27. I og med at det kan være litt "glipp" i en hydraulisk styring, bør det her i tillegg monteres en rorindikator. Men tar du kontakt med importøren, har de en database som kan fortelle deg om SportPiloten egner seg i din båt eller ikke.

Testen

Så til testen. Vi monterte piloten i en seks og en halv meter lang hurtiggående Delta Dash RIB. Testforholdene var perfekte, vind på styrke fire og svært livlig sjø. I sakte fart overtok autopiloten kontrollen umiddelbart. Vi følte oss trygge og åpnet gassen sakte. Båten "veivet" litt da vi var på vei opp i plan, men etterpå slo piloten seg til ro på en korrekt og stødig kurs - antakelig mye bedre enn vi hadde klart det selv.
Nå ble vi mer brutale og kjørte for å få båten til å "fly". Nok en gang holdt autopiloten kontrollen og syntes ikke å bry seg om at motoren til tider var halvveis ute av vannet. Det største problemet var faktisk å holde seg fast fordi du vanligvis holder deg fast med den ene hånden på gassen og den andre på rattet. Jeg mener derfor det er påkrevet med montering av et ekstra gripetak beregnet for "ratthånden".

Konklusjon

Det er ikke vanskelig å se nytten og gleden med denne autopiloten. Lange strekk med intens konsentrasjon på kompasskursen, er kjedelig og strevsomt. Med denne investeringen kan du finne en komfortabel fart i forhold til sjø og vind og skru på SportPiloten. Har du en saktegående båt, kan du nyte solen og utkikken mens "maskinstyrmannen" tar rorvakten. Livet blir enklere og kursen rettere. Under tøffe forhold, eller hvis du ønsker å kjøre en hurtiggående båt hardt, anbefales at du overtar kontrollen selv. Dette er ikke noe kritikk mot SportPiloten, men under vanskelige forhold stoler jeg mer på egne instinkter enn om båten blir kontrollert av autopiloten. Prisen komplett er kr 7.700,- eks. m.v.a.
Opplysninger: Bela Marin AS, tlf.: 69 26 90 44