utgave nr 11 2009

Utfordrer CMD Axius: Joystick på drev

Det er tre år siden Volvo Penta lanserte sitt banebrytende IPS-system som gjør det mulig å manøvrere båten med en joystick. Cummins Mercruiser svarte raskt med Zeus basert på samme prinsipp. I fjor kom de Volvo Penta i forkjøpet med Axius, hvor Zeus teknologien er gjort kompatibel med vanlige, doble drevinstallasjoner. Nå er svenskenes system også på plass, med joystickmanøvrering av DPH og DPS-drev.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
ILL.: VOLVO PENTA

I Norge er allerede en Skilsø 36 FB utstyrt med systemet, i Sverige har Nord West tatt det i bruk på sin 370-modell, og i Finland har Botnia Marin sjøsatt en Targa 37 med joystick på drev. Den nye drevjoysticken, som i motsetning til IPS ikke har fått et eget navn, bygger på Volvo Pentas konvensjonelle DPH og DPS-drev og teknologien er kompatibel med både diesel og bensin-installasjoner. Prinsippet er det samme som for det pod-drev-baserte IPS-systemet, der to kraftige drev styres automatisk uavhengig av hverandre. Via joysticken gir føreren kommandoer, og drevenes horisontale vinkel justeres automatisk, sammen med gearinnslag og gasspådrag. Dermed kan båten kjøres blant annet sideveis inn til en brygge, uten bruk av baugpropell. Det nye joysticksystemet for DPH- og DPS-drev fungerer på samme måte, ved at drevene opereres uavhengig uten parallellstag mellom drevene. I likhet med IPS, kan opp til fire joysticker tilslutts systemet og monteres ulike steder ombord, for eksempel ved førerplass, på flybridge og på akterdekk. Systemet krever elektronisk styring, som ikke kan ettermonteres på eksisterende drevinstallasjoner.

Flere fordeler
Det nye systemet åpner for flere nyttige tilleggsfunksjoner, foruten joystickmanøvrering. Blant annet stilles drevene automatisk i senter når motoren stoppes. Siden styringen er elektronisk, overføres signalene fra joystick og den elektroniske styreklokken til en hydraulikkpumpe på drevene. Sammen med de ordinære elektroniske spakene, innebærer dette en enklere installasjon uten hydraulikkledninger frem til en rattpumpe på de ulike styreposisjonene om bord. Også autopilot som jobber via CANBUS/NMEA 2000 kan enkelt kobles til det nye systemet uten behov for rorindikatorgiver til drevet eller splittede hydraulikkslanger med T-stykke og ekstra hydraulikkpumpe som tidligere.
Ytterligere opplysninger: www.volvopenta.no