utgave nr 2 199
Verdensrek over Stillehavet
DIESEL-PÅHENGERE I HONOLULU
AV ANNE MARIT KLOKK
Skål! Amerikaneren Stephen Shidler feirer sin nye verdensrekord. Det er Thanksgiving i Honolulu med kalkun og champagne. I trimaranen Yanmar Endeavour med to 27 hk diesel-påhengere har han gått San Francisco - Hawaii på under ni døgn uten bunkring. En solid triumf for båten, Yanmars "sparepakke" og skipperen.
-Vi hadde det røft det første døgnet og på slutten av overfarten. Ut over det var det ikke spesielt dramatisk. Jeg hadde testet båten skikkelig før start og
visste hva hun tålte. Likevel ble jeg mektig imponert både over konstruksjonen og motorenes nøysomhet og krefter, sier den 40 år gamle eventyreren Stephen Shidler om turen over Stillehavet.
Stephen kom inn med surfen om morgenen den 2l. november - to dager før Thanksgiving Day. Da hadde han brukt 8 dager, 22 timer og 54 minutter på turen fra San Fransisco. Det smekre hvite skroget toppet de store dønningene helt til båten var godt innenfor fyret og nærmet seg havnen i Honolulu. Her var familie, kjæreste, sponsorer og publikum møtt fram for å hylle verdensrekordholderen. Spesielt festlig var det fordi Stephen også kom hjem. Han er nemlig født og oppvokst på Hawaii og familien hans bor i Honolulu.
Yanmar Endeavour
Trimaranen Yanmar Endeavour er en helt spesiell farkost. 40 fot lang, l8 fot bred med et deplasement på kun 2000 kilo, konstruert av Gino Morrelli og bygget hos RD Boatworks i California, det samme teamet som laget katamaranene Stars and Stripes til Dennis Connor i America's Cup i l988.
Da båten la ut fra San Fransisco, var dieselbeholdningen ca l500 liter. Dette skulle holde de to 27 hk utenborderne i gang over ca 2000 n.mil. Farten
var beregnet til ca l0 knop i gjennomsnitt.
-Da vi kom hjem, hadde vi ca 50 liter igjen, sier Stephen og skåler med sitt mannskap, to gamle venner som han har seilt sammen med i mange år.
Elsker sjøen
Vi treffer Stephen ved middagsbordet i farens villa, og han skiller seg unektelig ut fra sin velpleide familie med sitt noe sofistikerte "beach-bum-look". Han kan gjerne være i land for kortere perioder, men blir rastløs og må ut på sjøen igjen. Nå har han forelsket seg fullstendig i Yanmar Endeavour.
-En fantastisk båt, sier han. -Så utrolig allsidig. Båten er ekstremt lett, med et sterkt skrog i balsa og mahognifiner. Den vil også være perfekt for grunne elver, og når vi fjerner sidekjølene og utenbordsmotorene, passer båten inn i en 40 fots skipscontainer. Da kan jeg raskt skipe båten over Atlanteren og
utforske for eksempel de norske fjorder og elver. Om jeg skulle få lyst til å seile, er det en enkel sak å forvandle båten til en aggressiv skarpseiler.
Pålitelige motorer
Om de to utenborderne sier Stephen at alt virket som det skulle.- Selv i høy sjø og ruskete vær hadde vi ingen problemer med å følge det tidsskjema vi hadde satt opp. Etter tre dager gikk vi over til bare å bruke den ene motoren, noe som resulterte i kun l,5 knops fartsreduksjon og vi kunne holde ni knop i gjennomsnitt. Den femte dagen skiftet vi til større proppeller fordi dieselbeholdningen skrumpet inn og båten ble stadig lettere.
-Hvordan er båten utstyrt?
-Av elektronikk har den en værvarslingsmottaker, en Argos A-3 sender, en liten dagslysradar, sattelittnavigator,Loran C, autopilot , radiosender og en
VHF, sier Stephen. - Vi var tre karer ombord som hadde hver vår behagelige køye og en isboks full av ferskmat pluss hermetikk. Et mirakel av en l2 volts
ferskvannsmaskin ga oss varmt vann i dusjen. Jeg har alltid dratt til sjøs med det for øyet at et tørt, mett og uthvilt mannskap til en hver tid har større
sjanser til ikke å gjøre feil.