Grand Zeus-satsing

Grand Banks 41 Heritage EU blir den Asia-baserte produsentens første "trawler"-modell tilpasset Cummins MerCruisers Zeus-system. 23.01.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

 Den nye Grand Banks 41 Heritage EU ble vist første gang i Europa på båtmessen i Düsseldorf. Det er den første Grand Banksen med det nye Zeus-drevet til CumminsMercruiser. Båten er utstyrt med to Cummins Mercruiser QSB5.9 dieselmotorer på 425 hk. hver seg, og med denne ekvipasjen skal båten gjøre en toppfart på 24 knop.

Innredningen i båten er som de tradisjonelle Grand Banksene med mye vakkert og solid treverk. Grand Banks er jo kjent for sine trawler-typer som er 7-8 knops deplasementsbåter, mens de planende utgavene kaller de for Eastbay. Men altså ikke nå lenger.

Båten er 14,2 meter lang totalt, mens skroglengden er 11,6 meter. Bredden er 4,7 meter og dyptgående er 1,2 meter. Total høyde over vannet er 6,6 meter, men slår man ned masten er den 4,3 meter. Vekten er 16,8 tonn og dieseltankene rommer 1893 liter og ferskvannstanken er på 757 liter.

Se videoen av Grand Banksen i planingsfart her

 

Maksfart er 26 knop

Stor salong ut mot akterdekket

Salongen sett aktenfra

God og romslig hovedlugar

Ren, praktisk og meget romslig bysseløsning

 

Les Båtmagasinets test av storebror Grand Banks 47 EU

Dette er første gang Grand Banks leveres med Zeus-drev som standard, og ved hjelp av joystick-styringen mener produsenten at hvem som helst nå kan navigere en båt på størrelse med 41EU, både sidelengs, diagonalt eller rundt sin egen akse for den saks skyld.

Zeus SkyHook-system er også tilgjengelig, det vil si at du ved et enkelt tastetrykk automatisk kan holde båten liggende i samme posisjon. Systemet har også autopilot-funksjoner, noe som blant annet gjør at du kan holde samme kurs innen en radius på 5-10 meter ved hjelp av GPS-posisjonering.

To lugarer i en 41-foter er ikke mye. Grand Banks har ikke vært kjent for å presse mest mulig inn i båtene sine.