utgave nr 6 2007
Nyheter mai 2007
Nyheter mai 2007
Mindre sot
TEKST OG FOTO: JØRN SØDERHOLM
"Magnetisme reduserer soting", skrev vi for et par utgaver siden. Her fortalte vi om produktet Automec, som med et sett spesiallagede magneter på motorens drivstoff- og lufttilførsel skal redusere både forbruk og soting. Nå er våre egne måleresultater klare.
Vi fikk montert Automec på en av bilene i redaksjonen, en 2004 Land Rover Defender 130 Td5. Motoren er en 122 hk 5-sylindret turbodieselmotor. Automec ble montert i slutten av juli, og bilen hadde til dette ble skrevet i slutten av september rullet ca 5.000 km.
Konklusjonen: Det virker. At forbruket har gått ned har vi ikke presise målinger på, kun antydning basert på kjørte kilometre i forhold fylte litre diesel. Forbruksreduksjonen er størst ved kjøring med høy belastning, eksempelvis med tilhenger og/eller mye last. Her har forbruket gått ned fra ca 1,2 til ca 1,0 liter pr mil. Vi må understreke at dette er et anslag, ikke presise målinger. At motoren har fått en anelse sterkere bunndrag og har blitt mer turtallsvillig på motorvei har vi ingen målinger på, kun magefølelsen etter å ha kjørt bilen. Men at sotingen er redusert, det har vi ugjendrivelige beviser på. Avgassmålingen på bilen før og etter Automec viser nemlig en reduksjon på 23 prosent partikkelinnhold (sot) i avgassene. I dette tilfellet ser det altså ut til at en moderne, effektiv dieselmotor får redusert sotingen med en snau fjerdedel ved hjelp av Automec.
Røykgassmåling - Land Rover Td5
K-verdi (partikkeltetthet i avgass) før og etter montering av Automec.
Før: 1,09
Etter:0,84
Målingen er utført av Naf testsenter i Moss.
To nye finske mestere
Omtrent i samme takt som søsterprodusenten Grandezza, lanserer også Finnmaster nye modeller på løpende bånd. I vår kommer både en ny bowrider og en ny walkaround på markedet.
Finnmaster 5300 BR har dobbel konsoll og sitteplasser både foran og aktenfor vindskjermene. Kalesje er standardutstyr og stuves unna i en kalesjegarasje rundt seteryggen på aktersofaen. Med motorer fra 60 til 100 hk skal toppfarten ligge i området 27 til 39 knop. Bowrideren har en lengde på 5,20 meter, bredden er 2,05 meter og vekten uten motor ca 550 kg.
Den andre nyheten fra broderfolket i øst er Finnmaster 6600 WA Exclusive – en senterkonsollbåt med overnattingsmulighet under dekk og gode bevegelsesmuligheter langs sidedekkene. Båten har køyeplass for 2+1 personer. I standardutstyret inngår blant annet hydraulisk styring, trimplan, targabøyle, fiskekum, vask og trykkvann, ifølge en pressemelding fra Yamaha.
Båten vil bli solgt med motorer fra 115 til 150 hk. De vitale mål på 6600 WA er 6,60 meters lengde, bredde 2,48 meter og vekt uten motor ca 1.100 kg.
Ytterligere opplysninger: www.yamaha-motor-scandinavia.no
Vel blåst
Den nye pumpen fra Rule skal være effektiv når RIB-en skal ha luft i pongtongene. Pumpen kan brukes både til å blåse opp, og tømme oppblåsbare gjenstander. Med hjelp av et vanlig bil- eller båtbatteri på 12 V oppnår pumpen en kapasitet på 550 liter i minuttet. Pumpen trekker maks 28 ampere ved full belastning og kan brukes til alt fra oppblåsbare madrasser og bøyer til større RIB-er.
Pumpen har en innebygget temperaturfølsom ventil som hindrer overoppheting og at gjenstanden ikke får for høyt lufttrykk. Pumpen leveres med en rekke forskjellige munstykker i plast og gummi, samt fjærbelastede ventiler til de fleste RIB.modellene fra Avon og Zodiac. www.lasamaskin.no
Motoren i ryggsekken
Torqeedo heter en ny elektrisk utenbordsmotor som kan demonteres med enkle håndgrep og pakkes i en ryggsekk. Stammen er nemlig sammenleggbar. Totalvekten ligger på ca 12 kg. I prisen inngår både batteri, lader og oppbevaringsveske. Batteriet, et såkalt lithium/magnesium-batteri med en lav selvutlading, sitter på toppen og løftes av med et enkelt håndgrep ved lading.
Torqeedo har to modeller med effekter på 400 og 800 watt. Begge fåes med kort eller lang stamme. Ytterligere opplysninger: www.watski.no
Komplett el-skap
Victron Easy Plus er en ny kompakt enhet som inneholder batterilader, inverter og landstrømsentral. 12 voltsladeren er på hele 70 Amp, inverteren gir 230 volts ren sinusstrøm fra batteriene og har en kapasitet på opp til 1.500 watt. Landstrømsentralen har jordfeilbrytere og fire automatsikringer. En av disse sikringene ligger separat - for eksempel til varmtvannsberederen. Med alt samlet i en enhet blir installasjonen meget enkel å utføre. Og med et format på 510 x 214 x 110 mm bør det ikke være vanskelig å finne en egnet plass for den kompakte installasjonen. Produsenten er svenske Storebro Energy Systems. Ytterligere informasjon finner du på www.farco.no
Enklere pop-up
Såkalte pop-up kryssholt har eksistert lenge, og felles for disse har vært en ganske krevende installasjon hvor blant annet dreneringsmuligheter for vann må på plass. Svenske Byggplast & Båtprylar har utviklet en enklere modell i rustfritt stål som kun krever to hull til boltene i dekket. Når man trenger kryssholtet, vipper man det opp, mens det sammenlagt gir en helt slett dekksflate. Lengden er 203 m.m.
Ønsker du mer informasjon, ta en titt på: www.seasea.no
Tastefri skjerm
Garmins nyeste plotterserie 5000 har kun en knapp – nemlig On/Off. Resten betjenes via en trykkfølsom skjerm (touch-screen). Idéen har produsenten hentet fra sine bilnavigatorer. Menysystemet er enkelt og alle tekstene er på norsk. Skjermene fåes i to størrelser – 8,4 og 12 tommer. Begge er vanntette og forberedt for flushmontering.
Garmin 5012 er betegnelsen på den største som har en skjerm med over 4.000 farger og en oppløsning på 1.024 x 768 pixler. En fotosensor regulerer bakgrunnsbelysningen til rett styrke i forhold til omgivelsene. Begge disse nyhetene har en mengde porter for tilkobling av overvåkningskamera, DVD m.m. Via NMEA 2000 kan man dessuten ta inn og presentere data fra moderne motorer. Med de nye Bluechart G2 Vision har man dessuten en meget enkel autorute-funksjon. Cirkaprisen for en skjerm på 5008 (8,4 tommer) er ca 36.000 kroner og for 5012 (12 tommer) er ca 42.000 kroner. Mer informasjon finner du på www.belanor.no
Ny plotterserie
Northstar er en forholdsvis ny aktør på det norske markedet, importert av Pronav. Den amerikanske produsenten har en hel instrumentserie med radar, ekkolodd, VHF, autopiloter og ikke minst kartplottere i størrelser fra 3,8 til 15 tommer. De største kartplotterne har såkalte touchdisplayer, hvilket innebærer at man med en finger flytter kartbildet eller åpner de fleste funksjonene via ”knappene” som ligger langs skjermens ytterkanter. Ytterligere informasjon finner du på: www.pronav.no
Plotter og lodd i ett
Navman har utviklet en helt ny serie med multifunksjonsskjermer, samtlige med kartplotter og ekkolodd i grunnversjonen. Man trenger ingen separat modul for å få dybdevisning, kun en bunngiver som velges etter båttype. Effekten på ekkoloddet justeres automatisk mellom 600 og 1.000 watt. De nye skjermene er henholdsvis 8,4 og 12 tommer, og begge har tilkoblingsmuligheter for radar, AIS og video. Via sistnevnte port kan man koble til et videokamera eller en DVD-spiller. Skjermene kan deles i opp til fire ulike sektorer. Modell 8120 er en 12-tommersskjerm som koster ?????? kroner og modell 8084 er en 8,4 tommersskjerm som koster ??????. Flere opplysninger: www.pronav.no
Får sort boks
Det foroverseende ekkoloddet EchoPilot, som fås i flere modeller, viser dybden foran båten fra 100 og opp til 200 mter. Nå har man utviklet en såkalt Black Box som også kan kobles til andre displayer på markedet. Det eneste som kreves er at skjermen må ha en videoport. Med denne Black Boxen er rekkevidden 200 meter, og den gir dybdevisning i farge, både grafisk og med digitalte sifre. Boksen har også innebygd GPS-repeater og er NMEA 0183-kompatibel. Cirkaprisen er ?????? kroner. Mer informasjon: www.rasmussen-engros.no
Lue til påhengeren
Stadig opplever vi at utenbordsmotorer blir stjålet. Maler man motorlokket eller fjerner bokstavene, reduseres verdien (eller fortjenesten) for tyven. Et nytt motordeksel til en ny 50-hester kan koste fra 5.000 til 8.000 kroner. En annen variant er å ta med seg motordekselet hjem og sette på denne ”luen” som heter Safecap. Dette svenske produktet selges i to deler – en som man setter over motoren og en som man tar med motordekselet i.
Mer informasjon finner du på: www.safecap.se
Kriteriene har blant annet vært design, originalitet og miljø.
To nye finske mestere
Omtrent i samme takt som søsterprodusenten Grandezza, lanserer også Finnmaster nye modeller på løpende bånd. I vår kommer både en ny bowrider og en ny walkaround på markedet.
Finnmaster 5300 BR har dobbel konsoll og sitteplasser både foran og aktenfor vindskjermene. Kalesje er standardutstyr og stuves unna i en kalesjegarasje rundt seteryggen på aktersofaen. Med motorer fra 60 til 100 hk skal toppfarten ligge i området 27 til 39 knop. Bowrideren har en lengde på 5,20 meter, bredden er 2,05 meter og vekten uten motor ca 550 kg.
Den andre nyheten fra broderfolket i øst er Finnmaster 6600 WA Exclusive – en senterkonsollbåt med overnattingsmulighet under dekk og gode bevegelsesmuligheter langs sidedekkene. Båten har køyeplass for 2+1 personer. I standardutstyret inngår blant annet hydraulisk styring, trimplan, targabøyle, fiskekum, vask og trykkvann, ifølge en pressemelding fra Yamaha.
Båten vil bli solgt med motorer fra 115 til 150 hk. De vitale mål på 6600 WA er 6,60 meters lengde, bredde 2,48 meter og vekt uten motor ca 1.100 kg.
Ytterligere opplysninger: www.yamaha-motor-scandinavia.no