utgave nr 10 1998

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

16 foter i aluminium


Under messa Nor-Fishing i Trondheim i høst ble prototypen til Alu-plan 480 presentert. Det er Øyvind Kvalø fra Nærøy i Nord Trøndelag som har konstruert denne vedlikeholdsfrie 16-foteren. Kvalø har satset på prosjektet i samarbeid med Solheims Elektro-Maskin og søker nå om CE-godkjenning. Han håper på en rask klarering og vil etablere et nytt firma med båtproduksjon neste år.

Limer båtvinduer


Autofix Ultra PU fra Reflekta er et høymodulært enkomponent lim som ikke krever oppvarming før påføringen direkte fra patron. Limet brukes både til bil-og båtvinduer. Tidligere typer av høymodulært lim har enten vært tokomponent eller enkomponent, avhengig av oppvarming i en spesiell ovn med deretter umiddelbar påføring.
Det nye limet skal, ifølge importøren, ikke inneholde løsemidler og skal ikke krympe. Tørketiden er maksimum tre timer. Fordelen med såkalt høymodulært lim i motsetning til lavmodulært, er at det er mye sterkere med bedre støtabsorberende egenskaper.
Norsk importør: Reflekta i Oslo. Tlf.: 22 68 17 66. Fax: 22 67 80 10.

Kort og bred


Den ser nesten like bred ut som den er lang, den nye Nordkapp Avant 490. 16-foteren er konstruert av Espen Thorup og Otto Scheen, og er en mellomting mellom en daycruiser og amerikansk bow-rider. Her er sitteplass til 7-8 personer, men båten er registrert for 6. På hekken kan man ha fra 50 til 90 hk, og med sistnevnte installasjon er båten god for rundt 40 knop.
Hadde båten hatt dekk forut i stedet for åpen slik som nå, ville vi kalt den en liten daycruiser. Her er vindskjerm rundt hele fronten av førerplass og passasjersete samt sitteplass til to personer akterut, en på hver side av motorbrønnen.
Passasjersetet kan sleides sidelengs slik at man enten kan sitte i borde på babord side, eller midt i båten tett inntil førersetet. Åpner man frontdør og vindu, har man passasje fram til en v-benk forut med masse stuerom under. Et smart lite skap med små hyller er montert akkurat i døren, mens det er et kjempestort stuerom under luka ved siden av rattet.
Båten koster 95.000 kroner uten motor, med en 50 hk. Mariner er man oppe i 139.000 kroner, mens største motorvalg, en 90 hk. Mariner, skyver prisen opp til 158.000 kroner. Ønsker man firetakts påhenger, kan båten leveres med 75 hk eller 90 hk. Honda. Sistnevnte ekvipasje ender på 179.000 kroner.

Data


Produsent: Nordkapp Boats AS, Solliveien 264, 1667 Rolvsøy. Tlf: 69 33 99 87

Lengde:4,90 m.
Bredde:2,05 m.
Vekt:480 kg.
Drivstoff:60 lt.
Motor:fra 50 – 90 hk.
Pris:fra kr.95.000 (u/motor) – kr.179.000

Syrefaste


Brucekopier


Etter at patentet på Bruceankrene gikk ut, er det lansert en rekke kopier. Av de mer elegante er denne smidde kopien i syrefast stål med eksakt samme priser som for de originale, galvaniserte Bruceversjonene. De syrefaste fåes i vekter på opptil 30 kg.
Opplysninger: Industri Lambertseter A.S. Tlf.: 23 16 76 50.

Bush med ny fartsbåt


Tidligere amerikansk president George Bush (73) kjører fortsatt for full fart. Både i lufta og på sjøen. I sommer fikk han sjøsatt sitt nyeste fartsvidunder av en Fountain sportsbåt på 31 fot, Fidelity II, som erstatning for sin forrige 29-fots Cigarette, en båt han brukte mens han var i Det Hvite Hus. Litt tidligere i år sjokkerte han verden med en "skydiving" ekspedisjon fordi han ville gjenoppleve noe av det han drev med i flyvåpenet under 2. verdens krig. -Ikke for å være macho, men i min alder har man ingenting å bevise. Kanskje jeg kan vekke noen ved å si at uansett alder, kan man klare det man ønsker sterkt nok.
Det varebåtbygger og offshore race mesteren Reggie Fountain som skaffet Bush den nye båten, som er motorisert med 2 x 225 hk Mercury Optimax skal brukes både til fiske og sport. -Jeg har alltid hatt moro med raske båter og fiske og vil gjerne kombinere disse interessene, sa Bush da han mottok sin Fidelity II.

Koselig dansk


"minitrawler"


Scanfisher 29 er utviklet på et tradisjonelt sjarkskrog og er blitt en nesten tro kopi av østenbygde trawlere. Det begrensede arealet ombord er utnyttet maksimalt ved at toalettet er plassert oppe i salongen aktenfor byssa. Nedenunder er det en egen avlukket sovelugar med v-køye. Til babord er det en dobbelt stikkøye. Båten har deplasementsskrog, så ni knop er høyeste marsjfart.
Båten blir kun bygget på bestilling, slik at det er muligheter for individuelle tilpasninger. Den leveres også som halvfabrikat med vinduer i aluminium, flybridge, dobbelt styring, dør til styrehus, luker i dekket, 250 liters tank, ror i rustfritt stål, mahogniskott inne og alle avstivninger montert. Det samme er en kraftig fenderlist slik at båten kan sjøsettes i halvfabrikatversjon.
Pris i danske kroner blir kr 328.000,- pluss moms. Pris for ferdig båt blir fra 775.000 danske kroner inklusive moms. Anbefalt motorstørrelse er fra 30-, til 150 hk. Båten er 8,95 m lang, bredden er 3,10 m, dyptgående er 1,10 m og egenvekten er på 6000 kg.
Opplysninger: JBC Agentur, tlf,: 0045 59 47 02 75, eller e-post: JBC.Agentur@get2net.dk

Liten Fairline Targa


En 30 foter er på Fairlines tegnebrett og ferdig båt vil sannsynligvis bli presentert på London Boat Show i januar. I følge Steinar Halvorsen i Svelvik som har importert Fairline-båtene i en årrekke, er båten et resultat av nye tanker og løsninger. Og slik ser båten også ut. Rund i formene og med et spesielt kombinert rom for motor/fortøyningsutstyr. Skal du se til motoren, bruk luken på styrbord side. Skal du ha ut utstyr, åpnes akterluken. Og så kan man sitte på motorkassen.
Opplysninger: Nordic Marine i Svelvik. lf.: 33 77 31 20. Fax: 33 77 33 35.

Oslofjord Guiden


"Veiviser til friluftsområdene i indre del av Oslofjorden" heter en bok som Oslofjorden Friluftsråd har gitt ut. Guiden presenterer 60 friluftsområder i området med både naturforhold og kulturhistorie. I tillegg serveres praktiske opplysninger om fasiliteter for publikum på de forskjellige stedene. Bilder, kart og tekst, som er laget av journalist Torbjørn Ødegård, er satt sammen på en grei og oversiktlig måte. Tilknyttede kommuner i Akershus, Oslo, Buskerud og Vestfold er med i guiden som sammen med Oslofjordkartet, blir en fin veiviser og informasjonskilde.
Oslofjordguiden koster kr. 149,- og kan kjøpes hos bokhandlere, på turistkontorer og i kiosker/marinaer. Eller ved henvendelse til Oslofjordens Friluftsråd. Tlf.. 67 55 49 90. Fax: 67 55 95 30.

Ny barnebok for


Skjærgårdsunger


AV ANNE MARIT KLOKK

I sommer kom Friluftsforlaget i Arendal med en informativ og fint illustrert barnebok om livet i skjærgården og strandkanten året rundt. Forfatterne Øivind Berg og Johan Christian Frøstrup følger to barnefamilier ut i båt, både på fine sommerdager og i barskt vintervær med hummerfiske, jakten på juletorsken og isfiske. Sultne ender og svaner om vinteren er også omtalt i et eget kapitel og dessuten er de ekte sjøfuglene definert. De robuste vårblomstene i skjærgården er beskrevet som gjengangere som klarer seg med fint lite næring. Og vi får være med på matlaging i fjæresteinene med koking av blåskjell, reker og krabber.
Boken Skjærgårdsunger, som er trykket i liggende A4-format, kombinerer fortellinger, fakta, tegninger og fotografier i en fin balanse for barn. Boken er underholdende samtidig som man får nyttige opplysninger og lyst til å gå ut i fjæra, uansett vær og årstider. Når vi vet hvor "keene" de minste er etter å fiske både småfisk og krabber og hvor interessert de er i å studere havbunnen fra båt og bryggekant, burde denne boken absolutt være aktuell for barn i aldersgruppen 5 - 12 år.
Skjærgårdsunger
Øivind Berg og Johan Christian Frøstrup
Friluftsforlaget
Pris: kr. 198,-.

ProNav med JRC-radarer


To helt nye radarserier fra Japan Radio Co (JRC) hadde verdenspremiere i Norge nylig, og 15 tommers radaren er blant annet utviklet i samarbeide med skandinaviske brukere. Modellen heter JMA-3900 som har fått en skjerm med meget høy bildeoppløsning og såkalt ”wide-screen”-bilde som gjør at man utnytter hele skjermen uten sort ramme til bildevisning.
JMA-3900 har også en annen, ny funksjon, en såkalt ”target ekspansjon” funksjon. I praksis betyr dette at ekkoene fra nære mål kan forstørres på skjermen, og blir dermed lettere å tolke.
Den andre radaren i den nye serien har modellbetegnelsen JMA-3800, og skiller seg fra 3900-modellen blant annet ved at den har mindre skjerm på 12 tommer og en enklere betjening. Begge modellene betjenes med rulleball, har ARPA utgang for kommunikasjon med elektroniske kartsystemer og innebygget MARPA antikollisjonssystem som kan følge inntil 6 fartøyer samtidig. Ytterligere opplysninger: ProNav AS. tlf. 51 49 21 00

Fortsatt mellombølge


Det er ikke slutt på mellombølgesendere, selv om VHF og mobiltelefon dominerer i de kystnære farvann. Skanti Radio kommer med en helt nye serie av både MF/HF radiotelefoner, en serie VHF-radiotelefoner både for profesjonelle og fritidsbåter og en Inmarsat B-terminal.
MF/HF-systemet lanseres i to versjoner, med henholdsvis 250 og 500 Watts utgangseffekt. De nye apparatene har fått felles betjeningsenhet for telefoni og digital selcall. versjonen på 250 Watt har dessuten innebygget AC/DC strømforsyning og batterilader. Dette vil føre til enda enklere installasjon og reduserte installasjonskostnader.
De nye VHF-stasjonene kommer i modeller både for profesjonelle og fritisbåtbrukere, og med og uten digital selcall. Begge apparatene kan leveres som simplex/semi-duplex eller full duplex, og det er mulig å koble til flere betjeningsenheter eller separate håndsett. Ytterligere opplysninger: Skanti Radio, tlf. 22 25 06 60

Stadig bedre


En av Nimbus' store slagere har vært 4000-, og 4004 modellene. Her er samme skrog brukt til å utvikle og raffinere et fornuftig konsept. Med den tredje versjonen er båten blitt ytterligere forbedret. Motorene, to Yanmar 230 hk, er flyttet ut under dekket akterut. Dermed er motorstøynivået inn i salongen redusert. "Brannstigen" opp til flybridgen er erstattet med en leider som gjør det mulig å klatre til topps med et serveringsbrett eller kaffekopp uten å være redd for å brekke nakken. Dette øker båten sjøvennlighet kraftig.
Nimbusbåtene er bygget i sandwich, som betyr at det mellom to glassfiber/polyesterlag ligger et kjernemateriale i polyerethan, som både stiver av og isolerer. Pris for standard båt er 2,165 mill.

Ny OMC-strategi


Amerikanske OMC (Outboard Motor Corporation) som lager Johnson og Evinrude-påhengerne, har endret strategi for de to motormerkene. Inntil nå har motorene vært identiske, men med forskjellige navn og farger. Nå deler man modellutvalget slik at alle såkalte hi-tech motorer skal samles under Evinrude-logoen, mens Johnson-navnet brukes på alle konvensjonelle totaktere.
Evinrude skal altså overta alle direkteinnsprøytede totaktere fra 90 hk – 225 hk. gjennom FICHT-teknologien samt alle firetaktere (innkludert de nye 40- og 50-hesterne som man har kjøpt fra Suzuki) opp til 70 hk. I Johnsons program inngår de vanlige totakterne mellom 2 og 250 hk. samt at Johnson etter hvert skal overta "gammel" FICHT-teknologi når den foredlede FICHT 2 i Evinrude-drakt kommer på markedet.

Opplev Arendalsracet 99 på


Weekendcruise med SS "Norway"


Weekendcruise fra Oslo lørdag 24. juli neste sommer nedover svenskekysten og videre vestover til Arendal hvor man får orkesterplass til offshoreracet Norwegian Grand Prix. Fra dekket av dette legendariske cruiseskipet kan man følge fartssirkuset rundt Tromøya. Etter at racet er over, letter SS "Norway" anker og seiler innover mot Oslo hvor man anløper tidlig mandag morgen.
Om man er interessert i racing eller ikke, er det å oppleve SS "Norway" på nært hold en enestående anledning som har lite med omgivelser, vær og føreforhold å gjøre. Skipet er et samfunn for seg. Med butikkgater, teater, casino, nattklubber, spisesaler, barer og kafeer, superrestauranter, trimrom, svømmebassenger og eksklusive salonger med en takhøyde som er enestående for et skip. Mange har sett SS "Norway" og dets vidunderlige kurvede former fra utsiden. Man blir garantert ikke skuffet når man kommer ombord.
Opplysninger: Event & Travel Marketing AS. Tlf.. 22 06 16 80 Fax: 22 06 51 00.

Rimelig radarreflektor


Denne praktiske og sammenleggbare radarreflektoren fra USA er en versjon man kan hente fram og montere ved behov både på seil-og motorbåter. Som f.eks når man av og til skal utaskjærs eller når tåka eller nattemørket uventet kommer sigende om man befinner seg i en skipsled eller annet trafikkert farvann.
Produsenten, Davis Instruments i California, omtaler radarreflektoren som et hjelpemiddel man bare bruker når forholdene krever det. Den er kompakt, lett i vekt og rimelig i pris. Den pakkes flatt og er enkel å oppbevare. Når du trenger den, er det bare å slå den ut til sine 29,2 cm i diameter og den er montert på et øyeblikk. Materialet er et sjøresistent plastlaminat. Med sine tre forskjellig vinklede plan, skal effekten gi et skarpt bilde på en radar, også i følge tester gjort både i USA og England. Produktet er også utpekt som "best buy" i et amerikansk båtmagasin.
Europeisk importør: Davis Marine Europe, Akeleilaan 1 a, NL-3333 GA Zwindrecht, Nederland. Tlf.: 0031 78 6194316. Fax: 0031 78 6196711. e-mail: jpkoook@davisnet.com

Rampe-rytter


Også vi i Norge har etter hvert fått en del marinaer med ramper for rullestolbrukere. I USA er man kommet noen steg videre. Denne prisutnevnte "ramp rider" er den første i sitt slag og den er satt opp i San Juan Islands i Washington.
Systemet er motorisert og vognen er batteridrevet. Den glir opp og ned på sin egen landgang fra fast brygge ut på flytebrygger. Uansett tidevann og bratt bakke, vil vognen alltid være i water. Rampen tilfredsstiller amerikanske krav til handicap-utsyr og den skal være enkel å montere og tar relativt liten plass. "The Marina Ramp Rider" forenkler adkomsten til sjøen for rullestolbrukere og andre som er dårlige til bens, slik at flere kan komme seg ut i båt og nyte sjølivet.
Opplysninger: Bellingham Marine p.o. box 8, Bellingham, WA USA. Tlf.: 001 360 676 2800. Fax 001 360 734 2417. e-mail: bmi@bellingham-marine.com

Maritime vinterplagg


Maritime moteklær har også sesonger. Moteskaperne lager en sommer og en vinterkolleksjon selv om de færreste båtfolk, i alle fall sørpå, er ute i båt om vinteren. Skjønt langs hele kysten vestpå og nordover ligger stadig flere fritidsbåter ute hele året og brukes jevnlig og langt fra bare til fiske. Og moteriktig og komfortabel skal man helst være, både på sjøen og når man gå iland.
Den danske moteskaperen Red/Green har en vinterkolleksjon med maritimt og maskulint preg. Det brukes mye vinterbomull med myke børstede overflater til funksjonelle utejakker, vester og langermede gensere. Det går mye i dempede gråtoner, blått og hvitt. En litt mere trendy serie har blått og sort som grunnfarger i kontrast til asfaltgrått.

To små SeaRays


Om noen uker kommer to av de mindre amerikanskproduserte nye SeaRay-båtene til Norge. Det er 19 foteren 190 Cuddy Cabin med overnattelsesmuligheter og den åpne 18-foteren 180 Bow Rider, en rask båt for dagsturer og transport med vindskjerm som kån åpnes i midten for passasje.
Cuddy Cabin betyr at du skal kunne krype inn under dekk i en køye og at to skal kunne overnatte. Det er låsbar dør inn til lugaren, luke i dekket for ventilasjon og en del stueplass. Denne båten leveres med tre forskjellige seteløsninger ute og førerplassen er komfortabel og velorganisert. Over motorrommet som har en standardpakke på 190 hk 4,3 l MerCruiser i/o, er en solseng. Båten er velegnet for vannski og motoralternativene går opp til 240 hk. Integrert badeplattform med stige er standardutstyr. En livlig og rask turbåt med bredde på hele 2,49 m og skrog med 20 graders V.
180 Bow Rider leveres også med tre forskjellige sitteløsninger inklusive solseng akterut og standardmotor er 3,0 l 135 hk Mercruiser. Dette er blitt en populær båttype i USA som man til å begynne med vurderte som for åpen for norske forhold. Men bowriderne selges i Norge og blir også etter hvert produsert her hjemme.
Norsk importør: Nesset Båtcenter AS. Tlf.: 64 94 63 25. Fax: 64 94 50 46.

SeaRay satser på Europa


Amerikanske SeaRay feirer neste år sitt 40 års jubileum. Båtprodusenten er verdens største med 42 modeller fra 16 til 63 fot og eies av Brunswick Corporation som bl.a. også produserer Mercruiser og Mercury-motorer. SeaRay har opprettet et stort Europa-senter i Mandelieu vest for Cannes i Syd Frankrike og hit tar de kunder for å prøvekjøre og sosialisere. I steden for at de respekte land har de store modellene lokalt, er disse båtene samlet her nede hvor de kan markedsføres, prøvekjøres og selges hele året.
Helgen 20. - 22. november er norske SeaRay eiere invitert på treff her nede hvor det meste er tilrettelagt på en tiltalende og komfortabel måte med hotell, bankett og visning av de større modellene. Her er amerikanerne til stede og selvsagt Europakontorets folk samt norske importører.

Simrad kjøper Navico


Medio august kjøpte den norske selskapet Simrad, som er en del av Kongsberg Gruppen og som produserer maritim elektronikk, den engelske konkurrenten Navico. Gjennom kjøpet av Navico vil Simrad sikre seg markedsandeler på andre produkter så som ratt-og rorkult autopiloter for seilbåter samt bærbare VHF- radioer.
Navico kommer til å fortsette som et selvstendig selskap og det forventes ingen vesentlige endringer i hovedkvarteret i England, bortsett fra at Ernst A.Eik er utnevnt som adiministrerende direktør og er bosatt i Margate hvor fabrikken holder til. Simrad sitter i dag med firmaer som Shipmate, Robertson og Navico og har et stort distribusjonsnett med representanter i mer enn 40 land og et bredt produktspekter både på seil-og motorbåtsiden.

Nytt tenningssystem


De mindre Mercury og Mariner-påhengerne fra 6 hk og opp til 25 hk har fått nytt tenningsanlegg som skal være både sikrere, gi lettere start og mer effekt enn det tidligere systemet. Det nye systemet har fire magneter, dobbelt så mange som i det tidligere systemet. Dette gir raskere start og en øket ladestrøm til seks ampere (85 Watt) som standard.
De nye påhengerne har også fått ytterligere lag med overflatebehandling som skal hindre korrosjon. I tillegg har 20 og 25-hesterne fått en nikkel-keramisk overflate på stemplene som minsker friksjon og varmgang.

Reparasjonssett i tilfelle...


Handy Pack kalles dette reparasjonssettet fra West System, som erstatter et tilsvarende sett, men som er enda mer komplett og som leveres i en vanntett beholder med et praktisk bærehåndtak. Her finnes det du trenger i et knipetak om behovet for reparsjoner skulle oppstå, så som riper og sår i gelcoaten, sprekker i treverket, blemmer i gelcoaten eller kjølskader.
250 gram epoksy, 50 gram herder, 20 gram sparkel, silikon, gummihansker, tre blandebeger, to pensler, blandepinner, våtservietter til å rense fingre samt bruksanvisning er pakket i beholderen. Reperasjonssettet kan brukes til skader på tre-, glassfiber-, stål- og aluminiumsbåter.
Opplysninger: West System Norge. Tlf.: 22 23 35 00. Fax: 22 18 06 04.

Yanmar + MerCruiser = sant


Yanmars nye seks-sylindrede 6LP-STZE yter 270 akselhestekrefter med MerCruisers Bravo 1, -2 eller -3 diesel-drev og er den letteste og kraftigste diesel med hekkaggregat på markedet i dag, skryter Yanmar. Problemet til motorprodusenten er at de må sette et klistremerke på hekken til båtene for at folk virkelig skal se at det er Yanmar-motorer ombord. For Mercruiser-drevene som Yanmar kjøper, er fortsatt sorte og med Mercruiser-dekalier på.
Men at dette er en vellykket kombinasjon, har også vi følelsen av etter å ha prøvekjørt både en Nidelv 610 med enkeltinstallsjon og en stor, potent semirigid med dobbeltinstallsjon. Begge for øvrig med MerCruisers Bravo 1-drev med singel propell.
Vårt inntrykk er at motorene har skikkelig trøkk, en helt annen frekvens på støyen som gir det mange vil kalle for ”gromlyd”, og at kombinasjonen Bravo 1 drev og motor passer bra sammen. Yanmar sier selv at de har bedre resultater med dette drevet enn dobbeltpropell-drevet Bravo 3.
6LP-STZE er også mindre og mer kompakt enn motorene den konkurrerer med, hevder Yanmar uten at vi har sjekket de ytre mål. Men dette frigjør i så fall plass i motorrommet som kan gjøres mindre. Yanmars lav-støy-teknologi har fjernet en del motorstøy bl. a. ved bruk av to-trinns dysefjærer og tannremdrevet overliggende kamaksel som reduserer tannhjulstøy. Motoren leveres med turbolader- og ladeluftkjøler.
Ytterligere opplysninger: Yanmar Norge AS. Tlf: 64 83 43 50.