Langtest: Marex 330 Scandinavia
Hvit konge på blå bunn
“Neste perfekt” lød tittelen da vi testet Marex 330 Scandinavia i nr 6/2000. I sommer har vi gått rundt 80 timer med båten - fra Oslo til Stadt. Vi har testen den under svært varierende forhold. Og vi har kommet til at konklusjonen fortsatt har gyldighet.
Marex på Fevik har produsert båter siden 1972. Da modellen ble lansert i 2000, het den 330 Millennium og var den største planende bobåt Marex til da hadde utviklet. Med et litt aggressivt, men likevel tidløst, design har markedet tatt vel i mot båten, som det til dags dato er solgt ca 60 av. Hovedinntrykket etter å ha bodd ombord gjennom tre uker og tilbakelagt rundt 500 nautiske mil med båten, er meget positivt. Som langturbåt for to personer er den ideell, men også fire personer har det komfortabelt ombord. Gjennom sommerens intensive bruk av båten har vi gjort oss tanker om løsninger vi savner, og løsninger vi ikke er tilfreds med. Det er imidlertid ikke annet enn detaljer vi har å påpeke. Vår konklusjon er at Marex 330 Scandinavia er en gjennomtenkt, grundig sammenføyd og velfungerende langturbåt.
Sjøegenskaper
330 Scandinavia fås både med singel og dobbel motorinstallasjon. Vår testbåt var utstyrt med to Volvo Penta KAD 32 diesler med drev, mens støy- og fartsmålingene i denne testen er foretatt på en båt med singel KAD 300 med drev.
Med dobbeltinstallasjon og baugpropell er båten meget lett å manøvrere. Litt trening er alt som trengs for å få denne båten til å danse lydig. Når farten økes utpå fjorden, viser skroget seg fleksibelt over store deler av fartsregisteret. Skroget tillater en relativt høy "deplasementsfart" inntil man møter planingsterskelen rundt 14 knop, uten at denne er sjenerende bratt. Man beholder god sikt forover i alle fartsområder. Med dobbeltinstallasjon er båten meget retningsstabil, mens med enkelinstallasjon er den noe mer "nervøs" i ikke-planende fartsområder. Trimflapsene er responsvillige og effektive. Uten ferielast og med flapsene i nøytral posisjon går skroget som på skinner.
Marsjhastigheten med to KAD 32 lå under turen på rundt 25 knop mens topphastigheten var i underkant av 30 knop. I småkvapsete sjø viser skroget seg fra sin beste side i hastigheter oppunder 30 knop. To KAD 42 eller KAD 44, med mulighet for å holde noe høyere marsjfart, ville i våre øyne vært optimalt i denne båten.
Byssa
Vi var matglade mennesker på turen i sommer. I byssa ble det tilberedt opptil flere-retters middager, noe som aldri bød på problemer. Arbeidshøyden er bra og muligheten til å åpne skyvedøren ut til akterdekket gir god ventilasjon. Et tobluss Wallas safeflame kokeapparat med keramisk topp er gjerrig på plass, det lukter ikke og gir nok varme til å gi biffen en god og brun stekeskorpe. Stueplassen i byssebenken har tilstrekkelig plass for alt nødvendig bysseutstyr og proviant. På skottet ved vasken er det et 12 volt uttak og en 220 volt stikkontakt. Den delte kummen i rustfritt stål er praktisk når du vasker opp eller skrubber grønnsaker og er utstyrt med et solid ettgrepsarmatur. Et 80 liters Isotherm kjøleskap under førerstolen fungerte bekymringsløst under hele turen.
Salongen
330 Scandinavia er en tradisjonell "bakveggbåt" med en bred skyvedør i aluminium og glass som fører inn fra akterdekket. I tillegg har den en meget stor skyveluke i taket som nesten gir cabriolet-følelse. Løsningen med to bolter i skinner og en fjærbelastet låsebolt fungerer bra så lenge man husker å stramme boltene og feste låsebolten. Ideelt sett burde imidlertid denne løsningen vært elektrisk-hydraulisk slik at man eliminerer enhver mulighet til å få luken i bakhodet.
Byssa og førerposisjonen er på styrbord side. På babord side er det en u-sofa med plass til seks personer. Adkomsten rundt bordet er bra, og med en vippbar seterygg danner sofaen enkelt en behagelig, dobbel passasjerbenk i kjøreretningen. Foran passasjersetet er det et stort kartbord med en teakhylle i forkant med fire koppholdere. Store vindusflater gir rikelig med utsyn. Under salongbordet er det et kantsydd teppe. Det ville vært fornuftig med en splitt i teppet slik at det kan tas ut og ristes eller luftes.
I benken under salongen er det en rekke mindre og større stuerom som fungerte bra. Standardsalongen er trukket i lys beige hud. Denne krever hyppig renhold og av praktiske hensyn ville vi neppe valgt denne fargen. Ved dørken er det et hovedpanel med bryter for å veksle mellom 12 volt og 220 volt, samt stikkontakt. Belysningen i salongen er ivaretatt av fire spotter i taket samt to spotter i forkant av trinnene ned til soveavdelingen. En praktisk detalj på mørke kvelder.
Lugarer
Sovefasilitetene ombord viste seg å fungere meget bra. Hovedlugaren forut er lys, romslig og delikat. En stor køye med behagelige madrasser ga oss mang en god nattesøvn. I akterkant av sengen er det god plass og bra ståhøyde. Hyller med slingrekant på hver side av køya, ett hengeskap og ett skap med hylleplass samt et stuerom i forkant av køya, ga tilstrekkelig plass til en tre-ukers garderobe for alle forhold. Litt knepen blir kanskje skapplassen når både mor og far skal på tre ukers tur. Lugaren har mye fint treverk, og skott polstret i lys skai. Tre spotter og to leselamper gir rikelig med lys. Lyslister med dimmer bidrar ytterligere til en trivelig atmosfære. Også i denne lugaren er det 12 volt og 220 volt uttak på TV-hyllen. Luftingen ivaretas av en takluke som er hengslet i forkant, slik vi foretrekker, samt via to ventiler som kan åpnes. Vanntanken er plassert under køya i hovedlugaren. Både i lugaren og ved førerplassen er det montert pulverapparater, en løsning vi applauderer.
Også i stikklugaren på babord side er det bra ståhøyde og køyeplass til to personer. Luftingen er god, med to koøyer i skrogsiden samt en liten skyveluke ut i salongen. De tre skapene i lugaren er ikke større enn at man må foreta et kresent klesvalg før to personer flytter inn her for en lengre tur. To leselamper pluss en taklampe gir bra belysning. Også i denne lugaren er madrassene behagelige, men vi kunne ønsket oss et trallverk eller en form for lufting i underkant slik at man reduserer risikoen for kondens og fukt mellom madrassen og dørken.
Førerplassen
Styreposisjonen er noe justert i forhold til den første modellen av 330 Scandinavia. Den største forandringen er at man har ofret kartbordet til fordel for vesentlig bedre ståhøyde på toalettet. Forutsetter man at båten har kartplotter, mener vi at førerposisjonen fullt ut tilfredsstiller kravene til ergonomien. Man har god oversikt over og lett tilgang til alle brytere som er samlet på ett panel til høyre for rattet. Unntaket er bryterne til vindusviskerne som burde vært noe nærmere føreren.
KAD 32 har ikke EDC og derfor mekanisk kontrollboks og spaker. EDC-spaken til KAD 300 er en fløyelsmyk fornøyelse. I skottet ved førerplassen er sikringsskapet plassert, og like ved er et håndholdt Silva-kompass montert på skottet. En båt i denne størrelsen fortjener et godt synlig kompass montert i siktretningen.
Med takluken åpen, førerstol med vippbar frontpute og justerbart ratt står man også komfortabelt og kjører. Trimflapsbryterne har en fornuftig plassering ved spakene. I rommet under dørken ved førerplassen er det et stuerom. Her er beholderen til spylervæsken plassert, men denne 3-5 liter store tanken er alt for liten. De store vindusflatene holdes effektivt rene av to solide vindusviskere på parallellarmer. Den totale mangelen på en egnet koppholder ved førerplassen forble en frustrasjonskilde under hele turen. Verftet har lovet forbedringer.
Toalettrommet
Et romsligere og bedre toalettrom skal man lete lenge etter! Her er ståhøyden formidabel, og to spotter i taket gir tilstrekkelig lys, og utstyr som dorullholder og speil er fornuftig plassert. Over toalettet er det en hengslet lem. Stueplass er det nok av og innredningen holder god kvalitet og finish. Rommet er ventilert både med en elektrisk vifte og en ventil som kan åpnes. Vårt største ankepunkt mot toalettrommet er at sluket i dørken er montert i feil ende. Med slakke dieseltanker og full vanntank vil vannet samle seg mot det fremre skottet og bli liggende og skvulpe under det lekre trallverket i teak.
Uteplassen
330 Scandinavia byr ikke på klassens største utplass, men den er stor nok til at fire personer på langtur kan nyte solen. Ideelt sett burde porten i akterspeilet vært plassert på styrbord side slik at man fikk frigjort et område til babord med plass for stoler og bord.
På badeplattformen fins dusj med varmt og kaldt vann til babord, hvor også badestigen ligger nedfelt under en luke. God plass for ettermontering av ankervinsj på styrbord side og et elegant stativ med plass til fire veldimesjonerte fendre gjør badeplattformen funksjonell. Motorromslukene er store og velisolerte, men med standardslåer som kunne vært bedre. De veldimensjonerte utløpene til selvdreneringen har fått en praktisk rist. På styrbord side ved skyvedøren/bakveggen er det montert søppelkasse med en bøtteinnsats. Den ytre bunnen i det fastmonterte stativet fortjener et lite lensehull slik at regnvann dreneres vekk. Videre finnes her to små stuerom i akterspeilet, et separat rom for hovedstrømbryterne og uttak for betjening av manuell lensepumpe. To litt beskjedne trinn leder ut på de brede dollbordene. Rekka rundt båten er høy og solid, og griperekkene på hyttetaket gjør adkomsten til fordekket trygg. Båten har seks solide kryssholt. I baugen er det en romslig dreggkasse som også er forberedt for ettermontering av ankervinsj. Luftingen til vann og dieselfyllingen er bra. Lanternene er forskriftsmessig plassert, med mer enn en halv meter mellom sidelanterner og den rundtlysende topplanternen. Under takskjegget akter er det montert to lamper. Samme sted burde det vært montert sårt savnete knagger for opphenging av vått tøy, håndklær etc.
Motor/teknisk
Motorrommet gir god adkomst til de vitale servicepunktene på så vel en singel KAD 300 som de doble KAD 32. Som etterlyst også i testen i Båtmagasinet nr 6/2000, ville slingreskott gjort det enklere og ikke minst tryggere å stue ulikt utstyr i motorrommet. Delvis aluminiumsdørk og store oppsamlingstrau under motorene i kombinasjon med ryddig organisering, er tiltalende. Alle kabler i motorrommet er tilfredsstillende oppklamret og fire 90 ampere batterier står stødig i en kasse på babord side. Her finnes også et dobbelt 220 volt uttak som en praktisk detalj. Dieselfiltrene er montert lett tilgjengelig på skottet i forkant. Her er også en 3 kw Mikuni dieselvarmer montert. Den gir god varme og har dyser i alle rom, men har en støyende dieselpumpe som gjør det vanskelig å sove i stikklugaren når varmeren er i drift.
Støy og fart
Støy og fartsmålingene er foretatt med 1/3 full dieseltank, full vanntank og en person ombord. Videre er målingene foretatt med en Volvo Penta KAD 300. Støyverdiene er godt innenfor akseptable grenser. Farten er målt med GPS.
Konklusjon
Som nevnt innledningsvis er det hovedsakelig detaljer vi finner grunn til å kritisere ved Marex 330 Scandinavia. Om disse detaljene utbedres, vil det være jevngodt med kroning av Kongen.
Fartsmålinger
Turtall | Fart i knop | Støy i dbA |
3900 | 32,2 | 78,1 |
3500 | 27,0 | 79,5 |
3100 | 20,2 | 77,3 |
2700 | 14.5 | 75,7 |
2300 | 10,2 | 71,7 |
1900 | 9,2 | 65,8 |
1500 | 7,8 | 63,7 |
1100 | 6,0 | 60,3 |
650 | 3,6 | 59,4 |
Data
Lengde | 10,26 m |
Bredde | 3,31 m |
Vekt | 5.200 kg |
Drivstoff | 670 kg |
Ferskvann | 350 l |
Køyeplasser | 4 |
CE-kategori | B |
Motor | Fra 1 x 270 hk til 2 x 279 hk |
Motor testbåt | 1 x Volvo Penta KAD 300 på 279 hk |
Pris | Fra 1.350.000 kr |
Opplysninger | Marexsenteret, Leangbukta 31, Vettre, Tlf.: 66 76 27 90 |
Internett | www.marexboats.no |