Test: Viknes 880
Variert innhold
Etter at 900-modellen til Viknes brant opp i fjor, er det kommet to nye etterfølgere, flaggskipet Viknes 1030 og Viknes 880. Den siste kan karakteriseres som en meget bra start, men likevel en båt med stort utviklingspotensiale.
De Viknes-båtene vi har kjørt har gitt oss mye glede med sine gode sjøegenskaper, samvittighetsfullt håndverk, praktiske løsninger og bra finish. Ikke minst har Viknes-folket vært flinke til å lytte til både kunder og testjournalister fra båtpressen, og har raffinert sine produkter på bakgrunn av konstruktiv kritikk. 900-modellen som dessverre brant opp, var et eksempel på dette. Synd den ikke fikk leve videre.
880-modellen er en forminsket oppfølger, og vil ventelig bli like god kamerat med markedet etter noen produksjonsnummer, for potensialet er der, men den behøver noe justering, både i innredning og gange i sjøen.
Sjøegenskaper
Med en 220-hesters Yanmar målte vi topphastighet til nesten 25,5 knop, en problemfri hastighet for båten. Både i skarpe svinger til begge sider og med vektforskyving om bord, skjedde det ikke noe uventet. Ikke la båten seg over i svingene, og ikke begynte den å skjene ut ved vektforskyving. Ei heller satte den seg på rumpa med baugen i været, den bare skjøt fart rett fram ved akselerasjon. De "salte vover" var snille med oss på turen, og den småkvapsete sjøen la ingen demper på stemningen om bord. Vindusviskerne fikk være ubrukte. Det tyder på et tørt og fint skrog.
Vi kjørte en standard utstyrt båt uten ferielast og startet med halv drivstofftank (ca. 200 lt.), tom vanntank og var to personer om bord. Båten helte mot styrbord og det virket som om tyngdefordelingen om bord var feil. Før vi overtok båten, ble vi delvis advart mot dette da det ble antydet at det ideelt sett manglet ca. 1.000 kg. vekt i kjølen. Det er i så fall mye utstyr som skal lesses om bord permanent dersom denne mangelen skal oppfylles. Med fulle tanker kan man vel oppnå drøye 350 kg. til. Viknes 880 har trimplan integrert i skrogbunnen som standard, og med aktiv bruk av disse hadde vi likevel en behagelig tur uten å bli rammeskakke.
Finmanøvrering var en lek med baugpropell (ekstrautstyr) montert, men uten bruk av denne, dukket det opp svetteperler på pannen ved manøvrering akterover, for her var ikke båten særlig villig til å lystre ror. Det ble mye gearing forover og akterover for å snu.
Styrhussalong
En tradisjonell styrhussalong i en båt av denne typen er førerplass, sofaer og spisebord vis a vis samt bysse aktenom førerplassen. Byssa er velorganisert med tobluss gasskokeapparat med hengslet lokk over, stålvask med passformet plate på toppen og bra armatur. Når man ikke koker eller vasker opp, er arbeidsplassen romslig. Man kan vippe opp førersetet og få avsettingsplass her i tillegg. Under benken med kokeapparat og vask er det rikelig med skap- og skuffer. Byssa har bra arbeidshøyde og taklys og en mekanisk ventil. Vi kunne ønske oss en elektrisk avtrekksvifte. Riktignok er byssa like ved døren ut til akterdekket, men det er ikke bestandig utetemperaturen inviterer til å koke mat for åpen dør.
Tradisjonelt finnes et kjøleskap under førerstolen, men ikke i denne båten. I stedet er det laget en romslig kjøleboks på 65 liter under den aktre sofaen. En plassbesparende og effektiv løsning i forhold til strømforbruk.
Salongen vis a vis bysse og førerplass er lys og med fin utsikt. Både tak og vegger er støpte og lette å renholde. Det kan gi et litt kaldt preg, men forholdsvis brede gardinbrett i treverk myker opp. Et ekstra stuerom har man under dollbordet hengslet midt mellom toseterne. Bordet mellom de to benkene er meget stort.
En innvendingen mot innredningen er at den forreste sofabenken har fast ryggstøe, slik at under fart må passasjerene sitte med ryggen mot fartsretningen. Ryggstøet her bør være til å vippe akterover, og en anordning med fothviler i forkant mot lugarene må kunne gå an å få til. Skal man ha vippbart ryggstøe, må det gå ut over størrelsen på bordet. Vi tror ikke det vil være negativt, for det er stort nok selv om man kapper av 10 cm. på bredden.
Totalt er det tre taklamper i styrhussalongen, og det gir rikelig med lys. Ventilasjon får man enten gjennom ventilen i taket over byssa eller gjennom en av de to taklukene. I akterkant av taket er det en hengslet trelem som skjuler en koblingsskinne. Likedan er det en liten luke oppunder taket over byssa der man også har tilgang til kabelgater.
Førerplass
En gjennomtenkt og velorganisert førerplass gir stor kjøreglede, og slik er det i Viknes’en. Man har god sikt horisonten rundt og du sitter komfortabelt selv om førerstolen ikke er regulerbar. Instrumentene er lett synlige og oversiktlige, de skjermer ikke for sikten og bryterne er enkle å betjene. Vinkel og avstand til rattet er behagelig. Separat gass og gearspaker er montert under dollbordet, men skråstilt mot førersetet slik at de likevel er enkle å betjene.
Tre vindusviskere på parallellarmer er standard og de dekker frontrutene bra. Likeledes er defrosteranlegg standard, og det virket meget effektivt på denne båten samtidig som anlegget var ordentlig støyskjermet. I tillegg til frontrutene, dekker defrosteren også sidevinduet på førerplass. Ekstra pluss for det, det eneste vi savnet var spyler på frontrutene.
Det er plass til ekstra instrumenter i taket over dashbordet. Her er kompasset festet som standard. En bra plassering, for det hindrer ikke for sikten forover og er likevel enkelt å se i førerens siktelinje. Kartbordet er en tanke snaut for båtsportkart, og de må eventuelt ligge på tvers. Under fotplaten er det et stuerom. Takluken over førerplassen er montert slik at det er enkelt å stå og kjøre med hodet gjennom luken uten at det er fare for å knuse adamsepler i litt sjøgang.
Lugarer
Det er køyeplass til fire personer under fordekket. En stikklugar under førerplass/salong har en stor dobbeltkøye på tvers. Under køya er det et romslig stuerom, og her var også montert en elektrisk lensepumpe med nivåbryter (ekstrautstyr). I fotenden er inspeksjons/vedlikeholdsluke for slanger og kabler, og her kommer man også til skroggjennomføringer.
Det er effektiv ventilasjon i lugaren som kan skjermes med en fortrekksgardin. I hodeenden er det to leselys og to hyller til bøker og småting. Tak og skrogside er skaipolstret. Ved siden av køya er det en sittebenk og det er ståplass for av- og påkledning samt et skap med to hyller og en skuff øverst. Man kan også legge fra seg småting på toppen av skapet.
Forut er det to enkeltkøyer i en V som kan skjermes fra resten av båten med fortrekksgardiner. Køyene rommer personer som helst ikke bør være lengre enn ca. 175 cm. Under køyene er det et lite stuerom og skap med to hyller på hver side. I hodeenden er det leselamper. Under fotplaten har man adkomst til baugpropellmotoren dersom slik er montert. Teppet på dørken burde vært kantsydd.
Dagslys kommer inn gjennom avlange koøyer i dekksoverbygget og gjennom takluke som er korrekt hengslet i forkant.
Toalett/dusjrom
Produsenten reklamerer med romslig toalett/dusjrom, noe vi ikke er helt enige i. Man sitter greit på potta, men vi synes rommet er litt trangt. Skal man dusje, er takhøyden noe snau. På skottet er det montert dorullholder og knagger for håndklær samt speil. Taklyset kunne med fordel vært flyttet 10 cm forover slik at man ikke får lyset i nakken når man benytter speilet. Innredningen tåler vannsøl, skottene har baderomspanel og dørken er drenert.
Stålvasken med dusjarmatur er i godkjent kvalitet. Bak vasken er det et skap med to hyller og skyvedører i sotet plexiglass og ved siden av dette igjen et skap med dører for oppbevaring av doruller og håndklær. Med andre ord rikelig med skapplass. Oppå skapene er det også en stor hylle der man kan oppbevare ting - i hvert fall når man ligger stille.
Dagslys kommer inn gjennom et avlangt koøye som man deler med en av køyene forut. Vi skjønner behovet for design og symmetri, men er ikke så glade for en slik delt løsning fordi det blir åpning i skottet mellom toalettrommet og køya forut. Når så ventilasjonen er mekanisk gjennom en ventil i taket, er vi redd det kan bli ubehagelig for omgivelsene. Dessuten savnet vi gardiner til koøyet.
Selve doen er et elektrisk TMC-toalett av grei kvalitet, men med lokk og ring i noe skrøpelig plast. I skottet bak doen er det en skapdør som leder inn til tekniske installasjoner og skroggjennomføringer, for øvrig samme rom som man har tilgang til fra fotenden av dobbeltkøya.
Uteplass
Et stort, rent akterdekk gir plass for både hobbyfiske og kosekvelder med løse bord og stoler. I dørken er det to store luker som dekker motorrom og stuerom. Du har adkomst til dollbordet via støpte trinn på begge sider. På babord side ved skottet mot salongen er det laget et fint tørkeskap for våte klær. Skapet er drenert i dørken og oppvarmet. Her finner man også hovedstrømbryterne.
Utvendig styreposisjon med ratt, gass/gearspak, slureventil og baugpropellstyring gjør at man kan finmanøvrere inn til garnlenker og ruser, eventuelt finne den nøyaktig riktige dorgefart. Det er bra sikt forover gjennom styrhussalongen, men man må bøye seg ut for å ha full kontroll på styrbord side. Fordelen med denne løsningen er at man er skjermet under styrhusoverbygget uten fare for drypp nedover nakken fra takskjegget. Ved siden av styreposisjonen er det montert to manuelle lensepumper som er greie å betjene. Vel gjennomtenkt plassering av disse, men vi synes fortsatt at elektrisk lensepumpe i tillegg burde vært standard.
Rundt hele akterdekket er det høyt dollbord med solide griperekker – noe som er gjennomgående på båten. Uansett hvor man ferdes, er det noe solid å holde seg fast i. På vår testbåt manglet dør i akterporten ut til badeplattformen, hvilket produsenten har lovet aldri skal gjenta seg. I hjørnene i akterkant av dekket er det støpt to stuerom som også kan benyttes som sittebenker. I det ene er det rikelig plass til fortøyningsutstyr, mens det andre okkuperes av gassflasken til kokeapparatet. Badeplattformen er integrert, og ren bortsett fra et lite lokk som skjuler teleskopisk bade-/redningsleider. På skottet på den ene siden av badeplattformen er montert kobling for landstrøm.
Lanterneføringen er forskriftsmessig. Sidelanternene er montert langt akterut på overbygget, noe som forhindrer generende reflekser. Men topplanternen er vi litt usikker på fordi den lyser gjennom takluken over førerplassen og ned på dashbordet. Dette gir plagsomme reflekser som reduserer sikten i mørket.
Det er tre solide kryssholt på hver side av båten, høy pulpit på fordekket med åpning lengst fremme. Fint antisklimønster alle steder hvor man beveger seg og i tillegg en stor dreggluke forut.
Motor/teknisk
Båten leveres standard med 184 hk. Yanmar dieselmotor, men vår testbåt var utstyrt med 220 hk. som gir et tillegg i prisen på 47.500 kroner. Da er sluregear også inkludert, noe som ikke er tilfelle for standardmotoren.
Motoren er montert i forkant av rommet under akterdekket og med egen isolasjonskasse rundt for støydemping. Man har gode arbeidsbetingelser for service og vedlikehold av motoren. Tanker og batterier er montert på hver side av motorrommet, og alt er velorganisert og meget bra merket. Her kommer det garantert ikke mange vondord fra mekanikere. Alle slanger og kabler er ryddig oppklamret, og det er støpt inn egne kabelgater som gjør reparasjoner og eventuell utskifting av det elektriske anlegget enkelt. Aktenfor motoren er det muligheter for å stue vekk bord og stoler, fiskesaker og garn osv.
Kabeltverrsnittet til de elektriske installasjonene er tilfredsstillende, men det mangler en viktig senseledning til batteripolene. Ladespenningen målte vi til 13,9 volt, noe som er en halv volt for lavt. Dette burde være enkelt å utbedre. To 115 Ah. timers batterier er standard samt varmtvannstank og 3 kW dieselvarmer. Bra!
Fart/støy
Farten er målt med GPS, to mann om bord og ca. 150 lt. Diesel på tanken. Støyen er målt ved førerplass med gjenlukket dør til akterdekket og den holder seg innenfor akseptable verdier, men vi kunne ønske oss et par decibel ned på toppfart. Motoren er en Yanmar 4 LH-STE med 220 hk. på propellakslingen.
Fartsmålinger
Omdr./min | Fart i knop | Støy i dbA |
3600 | 25,4 | 85 |
3200 | 22,2 | 82 |
2800 | 17,9 | 80 |
2400 | 13,7 | 80 |
2000 | 9,8 | 78 |
1600 | 7,8 | 73 |
1200 | 6,4 | 68 |
800 | 4.6 | 66 |
Data
Lengde | 8,80 m. |
Bredde | 3,05 m. |
Dyptgående | 0,90 m. |
Akterdekk | 6 kvm. |
Motor | 184 hk – 290 hk |
Drivstoff | 2 x 200 lt. |
Ferskvann | 160 lt. |
Septik | 80 lt. |
Varmtvann3 | 0 lt. |
Vekt inkl. fulle tanker | 3.900 kg. |
Pris standard båt | kr. 890.000,- |
Produsent | Viknes Båt & Service AS, Postboks 33, 5300 Kleppestø. Tlf: 56 15 22 20 |
Internett: | https://www.norboat.no/viknes.htm |