LYSTBETONT: Bare man har lyst nok, er det mulig å få til det meste - for eksempel bygge seg en dampbåt, sier Kristian Djupevåg. Alle foto: Atle Knutsen.

Pensjonisten Kristian Djupevåg har full steam

Pensjonert trebåtbygger og kulturpersonlighet Kristian Djupevåg fra Hardanger er en kunstner med hendene. Han bygger alt fra feler til mektige skuter. Eller en dampmaskin, for den saks skyld.

Publisert Sist oppdatert

Det er søndag i Tørvikbygd når vi svinger forbi Samvirkelaget og ned på kaia. Søndager er ganske kjedelige dager, synes 69-åringen Kristian Emil Djupevåg. Derfor er han snart på plass når vi ringer, og lett på foten viser han om bord i seilskøyta “Kristianna” som han bygde for 30 år siden. Allerede på kaien fornemmet vi lukten av bastu, og fra dekket på “Kristianna” smyger den umiskjennelige lukten av løvved seg inn i neseborene. Fortøyd på utsiden dupper nemlig et av Kristian Djupevågs mange pensjonistprosjekter – en 21 fots åpen kutter med dampmotor som ble sjøsatt i høst. I mangel på noe bedre å si, utbryter vi

“Du bruker vel ikke lange tiden på bygge en slik, du…?”.

– Nei, eg gjere i grunn ikkje da, svarer Djupevåg på malmfull hardangerdialekt.

KJENN DIN MOTOR: Kristian Djupevåg forteller inngående om compound-motorens spissfindigheter.

En vinter – en dampmotor

Han har allerede vært nede og fyrt opp under kjelen, og han forsikrer oss om at det er trykk nok for en tur ut på blikkstille Hardangerfjorden. Noen vedbiter til finner veien inn i fyrgangen under kjelen. Derfra går det femti røykrør vertikalt gjennom vannet og steamrommet. Selve kjelen har dobbel kappe slik at hverken den eller skorsteinen blir noe mer enn godt lunkne utvendig.

Båt- og dampmotorbyggeren tar frem oljekanna og smører litt hist og her. Han justerer litt på svinghjulet, vekesmøringen, åpner noen kraner og er snart omgitt av damp som siver ut mellom tiljer og tofter. Og det lukter bastu. Så, med et lite rykk i en spak, er dampmaskinen i gang. Taktfaste klunk fra motoren med en høytrykks- og en lavtrykks-sylinder på henholdsvis 66 og 115 mm, er alt vi hører. Snevet av et gutteaktig smil ligger om munnen på båtbyggeren. Og det skulle bare mangle, når du har laget støpeformer, dreiet skruer og bolter og maskinert støpejernsdeler til verdens eneste dampmotor med initialene K.E.D. på blokka.

(Artikken fortsetter under bildet)

Guttedrøm

– Hvorfor akkurat en dampmotor?

– Jeg gjorde det vel fordi jeg hadde nok lyst til det, svarer Kristian.

GUTTEN I RØYKEN: Helt siden han var barn har Djupevåg drømt om sin egen dampbåt. Nå er leketøyet på sjøen - med selvbygd dampmotor.

– Jeg har vært fascinert av damp siden jeg var guttunge og laget meg en liten dampmaskin i 10-12-årsalderen. Den gikk den også. Dette prosjektet begynte med at jeg fant en tegning for tre-fire år siden i en amerikansk bok, “Steam Boats and Modern Steam Launches”. Tegningen var fra 1890-1900, og slett ikke komplett. Jeg forstørret den opp til målestokk 1:1 på en kopimaskin. Så endret jeg en del mål og gjorde noen forbedringer. Dessuten måtte jeg konstruere en hel del som ikke var på tegningen, slik som kondensatorer og smøresystem. Deretter var det bare å begynne å lage støpeformer, forteller Djupevåg, som regner med at den lille compound-maskinen utvikler et sted mellom 5 og 6 hester når den går med 8 bar trykk.

Det eneste han ikke har laget selv, er den stående dampkjelen. Den fikk han sveist etter en svensk tegning av sertifiserte sveisere som brukte kjelestål og kjelerør for å være på sikre siden.

Gikk på første forsøk

Etter tre års jobb ble båten sjøsatt i Tørvikbygd i august, kjelen ble fyrt opp og motoren gikk på første forsøk. Jomfruturen ble lagt til Rosendal i forbindelse med NRKs Sommeråpent, og siden har det blitt noen fine turer på Hardangerfjorden.

– Jeg skal ha inn noen distanseringer i krysslagrene nå i vinter etter at motoren har fått gått seg litt til. Den tikker og kakker lit når den går nå, men når lagrene kommer på plass skal den bli enda stillere, sier Kristian, mens han betrakter motoren med et blikk som får en stakkar til å føle seg temmelig uinnviet.

– Det er en såkalt compound-maskin, som oversatt betyr “dobbel ekspansjon”. Den er dobbeltvirkende og ble utviklet for å utnytte dampen enda bedre før den gikk tilbake til kjelen. På lavtrykksylinderen er det undertrykk slik at du får 0,7-0,8 bar ekstra også når dampen blåses ut. I tillegg har den en kondensator slik at den praktisk talt ikke bruker vann, på sett og vis datidens turbo.

– Motoren har et arbeidsslag på hver side på hver sylinder, totalt fire arbeidsslag per runde. Dermed har denne lille tosylindrete motoren like mange arbeidsslag som en åttesylindret firetaktsmotor, forklarer gutten i røyken.

FULL STEAM: Guttedrømmen er realisert - og guttungen våkner når det er trykk på kjelen.