En nestor har gått i land
En nestor blant norske båtkonstruktører er gått bort. Otto L. Scheen døde forrige uke og ble stedt til hvile ved Drøbak kirke. Han ble 83 år gammel. (22.06.09)
”Båtdesign er ikke bare et yrke, det er en hobby uten ende”, skal båtkonstruktøren en gang ha uttalt. Selv begynte han i lære hos legendariske Richard G. Furuholmen i 1944, ble senere kompanjong og så markant båtkonstruktør på egenhånd.
Etter artium begynte Scheen som assistent hos Furuholmen i Oslo, hvor de to arbeidet sammen fram til 1952. Etter det reiste han til USA for faglig påfyll, og begynte å jobbe hos New York-baserte Sparkman & Stephens samtidig som han studerte tekniske fag ved Columbia University. Hans tid i USA varte i to år, med blant annet en 53 fots commuter for tobakksfabrikanten R. G. Reynolds som resultat, samt engasjement i utviklingen av norske minesveipere.
Scheen gjenopptok samarbeidet med Furuholmen da han kom tilbake til Norge, denne gangen som kompanjong. Duoen Furuholmen & Scheen skapte mange kjente og kjære motorbåter, og var også sammen om blant annet utviklingen av en serie 55-fots redningsskøyter av Ulabrand-klassen. Disse var blant Redningsselskapets første stålbåter og er fortsatt i bruk av svensk redningstjeneste.
Scheen konstruerte også Norges første gassturbindrevne runabouts for skipsreder Tom Wilhelmsen. Han stod også bak et 32 fots testfartøy med gassturbin og superkaviterende vripropell på oppdrag fra Kongsberg Våpenfabrikk/United Aircraft.
Samarbeidet Furuholmen & Scheen varte fram til førstnevntes død i 1963. Noen år senere flyttet Scheen virksomheten til Drøbak, da med fritidsbåter som hovedgeskjeft. I 1966 konstruerte han Norges første hurtiggående legeskyssbåt, bygget hos Brødrene Aa i Hyen, og som ble levert til Haram kommune. Denne 46 fots trebåten markerer begynnelsen på Scheens dominerende rolle i utviklingen av hurtiggående bruksfartøyer her i landet. Båten markerte også innledningen på et langt samarbeid med Brødrene Aa som frem til 1987 frembrakte 80 konstruksjoner. I 1969 konstruerte Scheen sin aller største, Nesoddbåten ”Lykkeper”, på 36 meter.
En av Scheens viktigste kjepphester har vært FRPsandwich som byggemateriale. Han introduserte materialet i Norge i 1977 med Hvalerfergen ”Makø” på 22 meter, og spilte også en innovativ rolle da Redningsselskapet tok i bruk materialet ved byggingen av R/K ”Skomvær III”. Senere kom konstruksjonen av Norboatklassen i 1988-89, med ”Askerbæringen” og ”Ruth” som kjente eksempler bygget i FRPsandwich.
Otto Scheen har en sjeldent variert karriere bak seg. Han har også frembrakt suksessrike fritidsbåter, fra små joller for GH, familiebåtene Windy 28 og 29, Storø 29 og 43, båter for FM, Saga, Polar, Selco, Selje Bruk, Nordkapp, Herwa, Fjord og klassiske trebåter bygget etter moderne teknikker ved Dolvik Båtbyggeri på Askøy ved Bergen.
83-åringen var en av landets fremste båtkonstruktører, levende opptatt av båter til siste dag. Båtmagasinet lyser fred over Otto Shceens minne.