Lydløs miljøbåt
SJØEN FOR ALLE: Null utslipp og null motorstøy. Båtmagasinet har sett nærmere på miljøbåten Polar 20 Elektro.
Tekst & foto: Therese Vågen
I motsetning til mange andre som fokuserer på moderne teknologi både i båt og motoralternativ, har Polar Boats gjort det stikk motsatte og plassert det siste høyteknologiske framdriftssystemet som finnes - på en tradisjonell snekkebåt. Nå har løsningen vakt oppsikt, både nasjonalt og internasjonalt.
Miljøprofil
- Polar Boats har helt siden starten hatt en grunnleggende miljøtanke, forklarer daglig leder i Polar Boats, Trond Aasulvsen. Men det var først daTor Oftebro hos Venus Boats, som produserer Polarbåtene, fikk kontakt med Vetus at snøballen begynte å rulle. Vetus, som er en av verdens ledende innen dieselmotorer og teknisk utstyr, hadde systemet - men manglet en passende båt. Polar 20 Elektro ble løsningen, med en miljøvennlig båt helt uten utslipp og motorstøy som resultat.
Mobil lader
- Mange spør hva de skal gjøre om de plutselig går tom for strøm ute på sjøen, sier Aasulvsen, og smiler. Det blir nemlig omtrent det samme som å gå tom for bensin eller diesel.
- Men som en ekstra sikkerhet for den som ønsker det tilbyr vi et ladeaggregat som du kan ha om bord. Da kan du lade batteriene samtidig som du kjører.
Tilsvarer 10 hk
En elektrisk motor med fire batterier på 12 volt som er seriekopla til 24, med 230 ampere per batteri og som produserer 2,2 Kw i timen, sørger for framdriften. Batteriene skal være av samme type som blant annet brukes av det amerikanske luftforsvaret, og gir 3,5 hk.
- Ettersom en elektrisk motor har høyere dreiemoment, tilsvarer dette det samme som en 10 hk dieselmotor, sier Aasulvsen, og opplyser at den børsteløse motoren også er relativ vedlikeholdsfri.
6,5 knop
Holder du maks fart på 6,5 knop skulle det dermed holde til en firetimers tur på sjøen. Reduserer du forbruket med 20 prosent kan du holde hastigheten oppe på 5 knops marsjfart, og doble tiden på vannet til åtte timer. Bruker du ladeaggregat kan du kjøre enda lenger. Via det måleinstrumentet på styrepanelet har du hele tiden full kontroll på strømforbruket, akkurat som på en vanlig tankmåler. Motoren lades på bryggestrøm eller vanlig hussuttak, ved å plugge kontakten inn i et støpsel som diskret er plassert under en trapp i båten.
Ung appell
Polar 20 Elektro er bygget å akkurat samme skrog som tidligere og for standard installasjon. Den eneste endringen som er gjort er i fundamentet i dørken, som er tilpasset den elektriske motoren med strak aksel.
- Det eneste kundene vil merke er at motorkassen mangler, sier Aasulvsen. Pris på båten for grunnversjonen ligger på rundt 359.000 kroner. Og det er ikke bare de godt voksne som har sansen for snekkebåten. Polar Boats har merket en stor interesse fra unge foreldre med små barn, som gjerne ønsker en stabil og romslig båt med litt roligere og jevnere gange enn spenstige daycruisere eller skjærgårdsjeeper. I tillegg er Polarbåtene en båt som nærmest bokstavelig talt hele familien kan kjøre.
- Dette er en så enkel båt å kjøre som det går an.
Og for den som måtte lure; med null utslipp fikk vi startet motoren i messehallen på Sjøen for Alle, og den er faktisk så godt som lydløs.