utgave nr 11 1994

Skilsø 975 Sport

Publisert Sist oppdatert
Test: Skilsø 975 Sport

Sportslig bo-cruiser

Å lage fire forskjellige funksjonelle modeller på samme skrog, er en prestasjon. Men 75 år gamle Skilsø Baatbyggeri A/S i Arendal har klart det. Vi har testet den mest solskinnsvennlige av dem, den åpne modellen “Sport”.

Av Hans Due

Etter ny standard skal modellbetegnelsen på båter i dag oppgis i centimeter. Skilsø 975 er altså 975 cm. lang (ca. 32 fot) med “søkke og snøre”, altså badeplattform og nebb. Men skroglengden er i realiteten ikke mer enn ca. 29 fot, hvilket vi tar som utgangspunkt for vår vurdering.
Med få unntak har vi funnet en båt som er meget godt gjennomtenkt fra for til akter og som til en viss grad kan skreddersys for hver enkelt kundes behov og ønsker. Det oser kvalitet av arbeidet ombord, men kvalitet koster.

Salong

Vår testbåt hadde en U-salong i forpiggen med et bord som kan senkes, slik at sofaen kan omgjøres til en stor dobbeltkøye. Under sofaen er det stuerom. På styrbord side er det et stort hengeskap og et lavere barskap med hylle oppå. Dagslys kommer inn gjennom fire ventiler i skrogsiden og en rømningsluke i taket. Det er flere lyspunkter i taket pluss leselamper. På skottet mot ankerboksen er montert et speil. Skrogsider og tak er polstret med lys skai, og polstringsarbeidet er ordentlig utført. Putene virker faste og fine. Dørken er teppebelagt.

Toalett-/dusjrom

Toalettrommet er drenert i dørken for dusj. Over utløpet er det lagt et trallverk. Men det er ikke noe forheng, hvilket gjør at man må rydde unna håndklær, dopapir og annet før man dusjer. Vår testbåt er en av de siste båtene med denne løsningen, for under montering i en ny båt er en helt ny helstøpt modul der bl.a. doen har fått et lokk som skjermer den for sprut fra dusjen.
Det er to skap under håndvasken for håndklær og toalettsaker. Vasken har skikkelig rørleggerarmatur og dusjen er en hånddusj som glir ned i et hull ved siden av vasken. På skottet bak vasken er et stort speil. Utlufting skjer enten via en ventil i skrogsiden, eller gjennom en elektrisk vifte i skottet mot salongen. Luftekanalen ligger inne i hengeskapet i salongen og går ut i friluft over dekk.
Stort sett er dette rommet greit organisert, bortsett fra at doen er litt for nærme skottet, slik at man enten bør være kjevhendt eller forholdsvis smidig for å tørke seg der bak.

Stikkøye

Inn under førerplass er det en dobbelt stikkøye på tvers med et forheng som skiller den fra salongen. Også her er det en lufteventil i skrogsiden samt leselys.

Uteplass

Fra salongdelen under dekk kommer man opp til uteplassen via en leider med tre trinn. To motstående L-sofaer med et stort klappbord mellom gir sitteplass til 7-8 personer akterut. Putene er i hvit skai med grønne striper. Klappbordet er hengslet diagonalt, slik at man får god passasje forbi når det er sammenslått. Oppslått er det omtrent ikke mulig å komme forbi. Bordet kan senkes og med et putesett oppå, får man en stor solseng/ dobbeltkøye. Solsengsplass får man også oppå taket til akterlugaren. Når nattemørket senker seg, får man lys over uteplassen fra to lamper montert inn i targabøylen.
Byssa er på babord side foran L-sofaen. Sammenslått danner den en passasjerplass forover vis á vis førerplassen. Når seteryggen slås ned, kan stolen vippes rundt, og undersiden blir avsettingsplass. Det samme gjør lemmen som dekker over vasken aktenfor stolen. Under stolen er kokeapparatet. Under fotplaten er det et stuerom, under kokeapparatet tre skuffer og under vasken et stort skap med hyller. Armaturen er av skikkelig rørleggerkvalitet. Kjøleboks med kompressor og ekstra batteri er standard på alle Skilsø-modellene av denne størrelse. Det samme er Safeflame kokeapparat. Kjøleboksen er montert inn under førersetet og danner en naturlig del av byssa. Det doble førersetet kan også vippes frem slik at man får avsettingsplass også her ved matlaging. Matlaging bør forberedes for resten av besetningen ombord, for i dette tidsrom sperres passasjen fra salongen til uteplassen.
Fra uteplassen er det god adkomst til badeplattformen gjennom porten på styrbord side i akterspeilet. I utsparingen i akterspeilet der akterporten er, er det også montert dusj.

Førerplass

Førerplassen er meget velorganisert. Alle instrumenter er montert i et dashbord innunder frontruten, hvor også kompasset har fått plass midt i siktelinjen for føreren. Bryterpanelet er rett foran føreren, og mellom bryterpanel og instrumenter er et kartbord i klar, tykk plast som kan vippes opp. Man sitter komfortabelt og har god sikt horisonten rundt. Det er heller ingen problemer med å stå og kjøre. Defroster er standard på denne båten. Bra! Forøvrig er det to store vindusviskere som holder frontrutene klare og rene.

Akterlugar

Akterlugar på en slik båt er ikke dagligdags, og kan leveres kun til båter uten hekkaggregat, men med strak aksel og ror. Med dobbeltkøya her har man totalt seks køyeplasser, åtte dersom L-sofaen og bordet på uteplassen benyttes. Akterlugaren har nedgang fra utsparingen for akterporten, og en klappdør og en luke i taket gjør at man kan gå oppreist ned i lugaren. Dobbeltkøye går inn under dekket. Ventilasjon besørges gjennom en ventil i akterspeilet eller gjennom dør. Like ved nedgangen er en sittebenk med to skap under.

Dekk/overbygg

Båten har brede dollbord med antisklimønster samt en pulpit som går helt akter der nedgangen til uteplassen er. På targabøylen er det montert en håndrekke. Ferdsel til og fra fordekket er uproblematisk. Helt forut ender pulpiten i en åpning ved nebbet. Innenfor er en drenert ankerboks. Det er seks solide kryssholt på båten, to forut, to midtskips og to akterut. Gjennom akterporten kommer man ut til den store badeplattformen som har to drenerte bokser for kaffedregg/fortøyninger samt et lokk som skjuler en uttrekkbar bade-/redningsleider. Akterporten er i plast, og virket noe simpel i forhold til resten av innredningen. En støpt port som en del av akterspeilet, ville gitt et mer solid inntrykk.

Sjøegenskaper

Båten har ingen merkbar planingsterskel. Toppfarten målte vi til 25,8 knop med en Volvo Penta KAMD 42 (225 hk. dieselmotor), hvilket er raskere enn det Skilsø angir i sine brosjyrer. Båten går mykt og fint i sjøen, både i motsjø, medsjø og sidesjø, men har en forholdsvis stor svingradius, antageligvis som en kombinasjon av et litt for lite ror og montering langt akterut.
Manøvrering akterover er omtrent umulig, i hvert fall hvis det er litt vind. På testbåten var det montert baugpropell, hvilket er en forutsetning for sikker manøvrering dersom man ikke har dobbeltinstallasjon. Baugpropell er imidlertid ikke standard, men selges til 90 prosent av disse båtene. Trimplan er heller ikke standard, men er en nødvendighet. 8.500 kroner koster denne installasjonen som forøvrig er standard på de innelukkede modellene.

Motor/teknisk

Det er forholdsvis god plass i motorrommet for service og reparasjoner. Slanger og kabler er mønstergyldig oppklamret. Når man skal komme til motorrommet, er det to dørkplater med gassdempere som behøver å åpnes. Den ene kan ikke åpnes uten at også L-sofaen aktenfor førerplassen vippes opp, hvilket må gjøres ved at man trekker den akterover. Den er nemlig montert på et smart skinnesystem.
To batterier er standard, men ladespenningen er alt for dårlig. Vi målte 13,66 volt ved 2000 omdreininger og belastninger på anlegget fra lanterner og vindusviskere. Her må noe gjøres, enten ved å gå opp adskillig i tverrsnitt på hovedkablene eller ved å montere inn en separat laderegulator som måler ladespenningen på batteripolene, eller aller helst begge deler.
Skilsø var et av de første båtbyggeriene som gjennom Logistic-service i Horten fikk utarbeidet komplette håndbøker for hver enkelt båt. Et system vi virkelig har applaudert. En slik håndbok følger selvsagt med denne båten også. Bra!

Konklusjon

Skilsø 975 Sport er en lekker båt med mange fine innredningsdetaljer. Det oser kvalitet fra eget snekkerverksted, og monteringene virker faste og fine. Sjøegenskapene er jevnt over gode med fratrekk for manøvrering akterover. Teknisk har vi kun ladestrømmen å sette fingeren på. Lommeboken bør være forholdsvis innholdsrik ved kjøp. Dette er ingen billig båt.

Fart/støy

Farten er radarmålt med to personer ombord, i underkant av halve drivstofftanker og uten annet utstyr ombord enn det som leveres som standard (bortsett fra baugpropell). Støyen er målt ved førerplass med kalesjene nede. Høyeste støy ble målt ved marsjfart som er ca. 300 omdreininger under full fart. Støyen er ikke sjenerende, til tross for at den er på 83,5 desibel på max.

Omdr.Fart i knopStøy i dba
380025,881,8
350023,383,5
320020,681,2
290017,781,3
260015,380,7
230011,375,0
20009,973,2
17009,169,2
14006,768,5
11005,864,8
8003,558,7

Data
Total lengde:9,75 m.
Lengde u/badeplattform:9,12 m.
Bredde:3,20 m.
Dyptgående:0,90 m.
Vekt:3.300 kg.
Drivstoff:2 x 190 lt.
Ferskvann:2 x 100 lt.
Septik:140 lt.
Pris m/VP KAMD42:Kr. 849.000,-
Produsent:Skilsø Baatbyggeri A/S, 4818 Færvik. Tlf: 37 08 56 11.