utgave nr 12 1992

Targa 23

Publisert Sist oppdatert


    Test : Targa 23

    STOR SKJÆRGÅRDSJEEP

    Av Hans Due

    Finske Targa 23 er bygd over samme lest som de øvrige Targa-båte-ne. Men 23-foteren har fått nytt skrog som er smalere og med dypere V-bunn. Båten har gode sjøegenskaper og er bygget solid og or-dentlig, selv om det skorter litt på finishen.

    Targa 23 er en stor skjærgårdsjeep med styrhus og to køye-plasser. Normalt leveres båten med en Volvo Penta AD31DP, en dieselmotor på 124 hk. Vår testbåt hadde en 41-motor på 192 hk., hvilket gjorde båten både raskere og mer tilgjen-gelig for større last. Det siste er ikke minst viktig fordi denne båten godt kan brukes som både taxibåt og yrkesbåt.

    Innredning

    Det er fem sitteplasser i styrhuset, to stoler og en benk akterut. Stolene er begge regulerbare i lengderetningen. Benken akterut må vippes opp for å gi adkomst til de to enkeltkøyene. Alle sitteplassene er så høye at man må bruke fothvilere, fordi normale mennesker ikke når ned til dørken med føttene.
    Alle som sitter i styrhuset har god utsikt horisonten rundt. Ventilasjon sikres gjennom skyvedørene ved førerplass og passasjerplass vis á vis, samt gjennom skyvevinduet akterut.
    Under dekk er det ikke utsikt i det hele tatt. Om man ikke ønsker å bruke plassen til køyer, kan rommet godt brukes til stue-plass. Leideren kan vippes opp, og under den blir det plass til en Porta-Potti.
    Bysseutstyret - to-bluss kokeapparat og en liten vask (ikke standard) - er innlemmet i babord del av dashbordet. Her er også plass for oppbeva-ring for kart. Under byssa er det to skap med skuff. Litt uvant plassering av byssa, men dette er på Targa-vis, og fungerer greit.

    Førerplass

    Dashbordet til førerplassen er lite, men får plass til de viktigste funksjonene. Når det blir så trangt, er kravet til planlegging dessto større, og Targa-produsenten har gjort en utmerket jobb. Vi kunne greit lese av samtlige instrumenter fra fører-plassen. Dessuten hadde vi enkel tilgang til bryter-panelet.
    Rattet og gear/gasskontrollen sitter på en konsoll som kan vippes mot føreren og låses i flere posisjoner. En kjekk løsning, dersom man ønsker å stå og kjøre, samtidig som det gir bedre plass for adkomst til styrhuset via døren ved fører-plassen.
    Sikringspanelet består av automatsikringer og er montert inne i et skap under dashbordet. Her er det også muligheter for å oppbevare småting. I taket ved frontvinduet er det også en konsoll som kan romme diverse instrumenter.
    To vindusviskere med parallell-armer, samt defroster er standard. I tillegg vil Targa også legge inn spylerfunk-sjon i viskerbladet som standard. Sånt liker vi!
    Det er god sikt horisonten rundt. Når førerstolen er trukket fram i fremre posisjon, sitter man komfortabelt og kjører. På vår testbåt var det servoforsterket, hydraulisk styring, noe som gjør styringen silkemyk og meget behagelig. Servo er ikke standard, men en stor fordel. Gass-/gearreguleringen fra Volvo er normalt noe tung, så også i denne båten, men vi har vært ombord i båter hvor den har vært adskillig verre.

    Sjøegenskaper

    23-foteren og den nye 27-foteren til Targa har fått smalere skrog med større V-bunn. Sjøegenskapene er vesentlig forandret på grunn av dette. Båten går mykere i sjøen, og sitter som den skal i svingene uten at propellen kaviterer (trekker luft), slik blant annet 29-foteren gjorde (testet i Båtmagasinet 12/89).
    Skroget virker tiltalende. Tørt og stødig. 41-motoren til Volvo er tung, hvilket gir en markert planings-terskel på denne båten. 32 knop er maksfarten vi målte, men propellen kunne godt hatt en tomme større stigning da turtal-let lå ca. 200 omdreininger over anbefalt maks-turtall. Med 31-motoren (124 hk) regner vi med at båten har en maksfart på ca. 23-24 knop.
    Båten er grei å manøvrere både forover og akterover, men kan være noe utsatt for sidevind på grunn av styrhusets plasse-ring.

    Uteplass

    Man kan gå rundt styrhuset uten at det er trangt noen plasser. Fordekket er nedsenket i forhold til akterdekket, og selvlensingen foregår gjennom store spygatt i borde. En U-benk i forpiggen rommer stueplass. Det samme gjør plassen under det lille fordekket. Under dørken på fordekket er det også et stort stuerom. Vår testbåt hadde dessuten to bokser på akter-dekket, men disse er ikke standard.
    Det er antisklimønster overalt på dørken og på tråflaten mellom de to pulpitbøylene på fordekket. Rundt akterdekket og frem til fronten av styrhuset er det håndrekker i treverk, mens en håndrekke i aluminium er montert i forkant av styrhu-set. Et lite innsøkk i styrhuset akterut kan enten brukes som stuerom, eller hvis man vipper ned trelemmen, som "ljuge-krakk".
    Badeplattform er ekstrautstyr. Denne er støpt, men har tre lemmer, hvorav den midterste er hengslet for inspeksjon av drevet. Det er fire solide kryssholt samt to halegatt foran.

    Motor/tekniske installasjoner

    41-motoren til Volvo har god plass i motorrommet som ligger under dørken akterut. Kabler og slanger var skikkelig oppklam-ret og motorrommet velorganisert. Ett 133 Ah. batteri er standard, og det har fått plass under dollbordet i akterspei-let. Her er det plass til flere batterier ved behov.
    El-kablene var på denne båten organisert skikkelig, og sikringspanelet var av bra kvalitet. Installasjonen av regule-ringene til motoren og styringen var bra.

    Fart/støy

    Farten er målt med en mann ombord og ca. 150 lt. diesel. På grunn av den tunge motoren som gir en markert planingsterskel, forsøkte vi også å måle hastigheten med fullt trimflaps-utslag i det området der båtens planingsterskel ligger.
    Støyen er målt ved førerplass og med lukkede dører.
    Omdr.Fart i knopstøy i dbA
    400032,078,3
    370027,676,6
    340024,976,9
    310021,675,6
    280016,174,8
    250010,6 (15,1 m/flaps)79,1
    22007,9 (9,0 m/flaps)72,7
    19007,474,4
    16006,869,3
    13006,068,7
    10005,165,5
    7003,971,3
    600(tomg)3,063,0

    Konklusjon

    Targa 23 fremstår som en solid bygget båt med gode sjøegen-skaper og et stort bruksområde. Noen feriebåt blir det neppe, men en week-end tåler den. Finishen er grov. De to siste devalueringene av den finske mark gjør denne båten prismessig interessant.

    Data
    Skroglengde:6,90 m.
    Lengde m/plattform:7,40 m.
    Bredde:2,80 m
    Vekt:2.300 kg.
    Drivstoff:300 lt.
    Pris m/VP AD41DP:Kr. 389.000,-
    Pris m/VP AD31DP:Kr. 339.000,-
    Produsent:Botnia Marin, Malax, Finland.
    Importør:Bjørn Nielsen Båtagentur, Grønsundåsen 53, 1360 Nesbru. Tlf: 02-84 93 02.