utgave nr 5 2
Test: ProBat - Virker ikke!
Test: ProBat
Virker ikke!
Med Bellona som gissel og slagord som "døde batterier blir nye", markedsfører firmaet ProNet seg med "vidundermiddelet" ProBat. Vi har testet middelet og funnet ut at det ikke har noen positiv virkning, snarere tvert imot.
Tekst og foto: Hans Due
Stadig får Båtmagasinet henvendelser om nye midler som skal være eksepsjonelle og den virkelige løsningen på problemer. Svært sjelden viser det seg å være noe annet enn fellesbetegnelsen "Lurium på boks". Så også med ProBat. En liten flaske med en rød væske inneholdende blant annet kadmiumsulfat. Et kjemisk stoff som i enkelte tilfeller kan ha en positiv effekt på et nytt batteri fordi det kan bremse krystallisering av blysulfat. For å sjekke lovsigelsene, har vi testet ProBat på to forskjellige batterier som vi kjenner livshistorien til. Begge skulle være mulig å redde ifølge ProNet, men etter behandlingen med ProBat, ble batteriene bare dårligere og dårligere til en pris av 105 kroner pr. flaske.
Batteri 1
Dette er et splitter nytt allround-batteri på 115 Ah (amperetimer) som dessverre har fått en ublid behandling ved at det har vært utstilt i en forretning i et varmt rom over lang tid. Batteriet har selvutladet og sulfatert. Vi ladet batteriet opp og målte kapasiteten og kaldstartstrømmen (CCA= Cold Crank Amps) på batteriet før vi tilsatte ProBat. Utgangspunktet var at batteriet hadde bevart 78% av kapasiteten på 115 Ah, hvilket vil si 89,7 Ah. Kaldstartstrømmen målte vi til 371 A.
Batteri 2
Dette er et eldre batteri som har stått i en bil fra juni 1993. Det har hatt normalt ladevedlikehold, men har vært "flatt" en gang. Etter den gangen har det aldri vært seg selv. Batteriet ble satt på lading i to døgn før vi tilsatte ProBat, og da hadde vi ikke klart å få opp ladespenningen til mer enn 12,9 volt med en ladestrøm på 1 ampere. Kapasiteten fikk vi ikke målt da vi tilsatte ProBat, først seks døgn etter at vi tilsatte ProBat, og da var kapasiteten 85% av 55 Ah, hvilket vil si 46,75 Ah, men kaldstartstrømmen målte vi til 137 A før tilsettingen av ProBat.
Laboratorielading
Vi tilsatte ProBat til begge batteriene og satte dem til laboratorielading, d.v.s. vi innstilte laderne på lav strømstyrke og ideell ladespenning som skal være 14,4 volt ved 20°C. Med andre ord helt ideelle ladeforhold.
Batteri 1 trakk kun 0,2 ampere ved 14,4 volt, mens batteri 2 ikke kom høyere enn 12,9 volt ved 1 ampere. Begge batteriene sto til lading i 9 døgn.
På batteri 1 målte vi en svak økning av kapasiteten fra 78% opp til 79% av antall oppgitte amperetimer (Ah), men kaldstartstrømmen gikk ned fra 371 ampere til 364 ampere etter to døgns lading. Derfra gikk det bare videre nedover til vi 9. dagen målte kaldstartstrømmen til 351 ampere.
På batteri 2 gikk kaldstartstrømmen opp fra 137 ampere til 169 ampere etter to døgns lading, men ladespenningen klarte aldri å nå de foreskrevne 14,4 volt, men stoppet på 13,1 volt. Herfra gikk kaldstartstrømmen nedoverbakke for hver dag batteriet sto til lading til det den 9. dagen endte opp på 114 ampere og med en kapasitet som hadde sunket fra topp på 85% (46,75 Ah) til 77% (42,35 Ah).
Bellona-måling
Miljøorganisasjonen Bellona og Morten Harket skyves fram i første rekke som sannhetsvitne for ProBats virkning. Bellona har en el-bil som hadde fått stadig dårligere batterikapasitet, og som fikk tilsatt ProBat. I følge Bellona selv skal denne bilen ha fått en seksdobling av rekkevidden fra 6 km til 36 km, og organisasjonen gir ProBat æren for det. Leser man artikkelen på Bellonas nettside https://www.bellona.no/imaker?id=14919&sub=0 vil man kunne anta at det å sette fokus på batteriene og gi dem skikkelig lading nok har hatt større virkning enn tilsettingen av ProBat. For Bellona sier selv at de ladet bilen ved å stikke innom en bensinstasjon og koble til 15-20 minutter innimellom når kapasiteten ble dårlig, mens de etter tilsettingen av ProBat ladet batteriene sammenhengende i to døgn.
Bellona forteller at kjemien er lett å forklare. "ProBat løser opp det blysulfat som hindrer cellene i å gi riktig spenning". Men kjemikerne sier at det er umulig å løse opp krystallisert blysulfat. Et sulfatert batteri er med andre ord umulig å gi et fullverdig nytt liv.
Målingene
Batteriene | Start lading | 2 døgn | 5 døgn | 6 døgn | 7 døgn | 8 døgn | 9 døgn |
Batteri 1 115 Ah | 371CCA | 364CCA | 356CCA | - | 355CCA | 351CCA | 351CCA |
Batteri 2 55 Ah | 137CCA | 169CCA | 165CCA | 150CCA | 127CCA | 118CCA | 114CCA |