utgave nr 12 2003
"Vedlikeholdsfritt" batteri
Neste gang du skal anskaffe en ny blyakkumulator om bord, kan det kanskje være aktuelt å vurdere et såkalt vedlikeholdsfritt batteri? Det krever ingen etterfylling av vann, batteriet kan stå opp-ned uten at syren renner ut, men batteriet ødelegges ved overlading. Dessuten er det dyrere, og slett ikke vedlikeholdsfritt. Det må jo lades!
TEKST OG FOTO: TERJE BØLSTAD
For at du skal få en viss oversikt over de mest aktuelle vedlikeholdsfrie batteriene på markedet, har vi tatt kontakt med de mest synlige firmaene på dette området, og bedt om informasjon og data om deres batterier. Resultatet er samlet i følgende avsnitt, og i den etterfølgende tabellen.
Concorde SunXtender
Markedets eneste ventilregulerte forbruksbatterier av AGM-typen produseres av Concorde i USA. De hevder at deres (AGM) teknologi er bedre enn Gelé-teknologien, som de sier de forlot i 1987. Concorde hevder å levere 90 prosent av alle blybatterier for fly til det amerikanske forsvarsdepartementet. Disse batteriene er frostsikre, selv om de er helt utladet. De er også kortslutningssikre i den forstand at de ikke ødelegges ved en kortslutning. Selvutladning er ca 1 prosent per måned ved +25C. Batteriene er konstruert med tykke plater, og egner seg derfor ikke spesielt godt som startbatterier. Forventet syklisk levetid er ca. 1.000 ganger ved 50 prosent utladning. Leverandøren hevder at det tilsvarer en levetid som er hele 5 ganger lenger enn for vanlige (åpne) forbruksbatterier. Ladespenning er 14,4 V og vedlikeholdsladespenning er 13,4 V ved +20C.
Opi/SunExtender.jpg
Delphi Freedom
Ifølge reklamen bruker Delphi Freedom batterier en patentert bly-kalsium rist i stedet for bly-antimon plater, som benyttes i mange andre konvensjonelle batterier. Det skal forbedre batteriets egenskaper på en rekke områder, og blant annet gi mindre selvutlading, større motstand mot indre korrosjon og nesten null vannforbruk. Dessuten skal disse batteriene være 25 prosent lettere og 40 prosent mindre enn andre batterier. De skal aldri etterfylles med vann – hvilket heller ikke er mulig.
Mange mener at dette ikke er vedlikeholdsfrie batterier i ordets egentlige forstand, men at det er vanlige (det vil si åpne og ventilerte) batterier uten mulighet til å etterfylle vann. Selv om de muligens har et lavt vannforbruk, vil vann etter hvert forsvinne, og etter en tid blir batteriet ødelagt. Det er sikkert riktig, som reklamen hevder, at batteriene har en ekstra reserve av elektrolytt som vil vare i batteriets normale levetid, men det sies ikke noe om hvor lang levetiden er. Det er nemlig ikke mulig å lage et vedlikeholdsfritt batteri når gass slipper ut ved lading.
En fin egenskap på Delphi Freedom batterier, er en innebygd syremåler som gir en grov indikasjon på batteriets ladetilstand. Det er nyttig når man ikke kommer til med en vanlig syrevektmåler. Batteriene er egnet både som forbruks- og startbatterier. De skal lades som vanlige batterier, ved ca 14,4 V. Vedlikeholdsladingen bør foregå ved 13,5 til 13,8 V.
Exide Gel
Konstruert med tykke plater, er dette først og fremst et forbruksbatteri. Reklamen sier at det kan lades helt ut uten å ta skade, men det skal man være forsiktig med. Da blir i beste fall levertiden redusert. Ved gjentatte utladninger på 50 prosent av batterikapasiteten, skal batteriet kunne tåle ca. 1.000 sykler. Et dyputladet batteri kan lades opp igjen innen fire uker. Som de andre vedlikeholdsfrie batteriene har det meget lav selvutladning. Batteriet kan anvendes der den største helningsvinkelen er opp til 180 grader, men det bør ikke monteres opp-ned. Lading bør skje med en strøm på fra 10 til 30 prosent av batterikapasiteten, opp til en spenning på fra 14,4 til 14,6 V. (I noen brosjyrer for det samme batteriet er det oppgitt 14,1 til 14,4 V) Vedlikeholdslading bør skje ved 13,8 V.
Exide Maxxima 900 DC
Dette synes først og fremst å være et startbatteri. Det kan brukes for å starte motorer opptil 300 HK. DC står for "Deep Cycle". Det betyr at det har de beste dyputladningsegenskaper. Batteriet klarer mer enn 750 dyputladninger hvor man "tar ut" 50 prosent av kapasiteten ved hver utladning. Det betyr at man har et batteri med syklingskapasiteter som er på linje med de beste gelébatterier, men muligens med noe bedre lademottagelighet. Batteriet kan monteres i alle stillinger, også opp ned. Selv om man slår hull på batteriet, vil man ikke få syrelekkasje, og batteriet vil fortsatt fungere inntil elektrolytten er tørket ut.
Optima
Dette er startbatterier av den ventilregulerte AGM-typen, som leveres av Gylling Teknikk. De kan levere over 700 ampére i 30 sekunder. Det er flere ganger høyere enn fra et vanlig startbatteri med samme vekt. Det betyr blant annet at selv med disse små og lette batteriene kan man starte både 6 og 8-sylindrede motorer. Fordi baugpropellere og ankervinsjer krever mye strøm i relativt korte perioder, er denne type batterier også godt egnet for dem. Siden disse batteriene er tette, kan de monteres hvor som helst og i alle vinkler. De skal lades som vanlige batterier.
Varta Drymobil
Navnet på Vartas vedlikeholdsfrie batterier indikerer at dette er batterier med en "tørr" elektrolytt som er spesielt beregnet for mobil bruk - i båter, campingvogner, golfbiler, etc. Det er mer egnet som forbruks-, enn som startbatteri. Ved korrekt ut- og opplading, er det konstruert for å klare minst 700 til 800 sykler. Det sies å være minst fire ganger mer enn et tradisjonelt batteri. Batteriet kan gjerne settes på hodet, uten at det lekker syre. Gjennom konstruksjon med bly/kalsiumplater, får Varta Drymobil en lav selvutladning. Det gjør lagring opp til 15 måneder mulig, uten at skader oppstår. Lading bør skje ved 14,1 V. Det er lavere enn vanlig. Ladestrømmen ved oppstart bør normalt være 15 - 20 prosent av batteriets Ah. Vedlikeholdsladespenningen over lang tid bør være 13,4 volt.
Sammenligningstabell for noen vedlikeholdsfrie batterier
ProdusentType/ElektrolyttKapasitetCCAStørrelseVektCa. pris
betegnelseteknologi(Ah)(EN, -18C)(LxBxH, cm)(kg)(Inkl. mva)
ConcordePVX-560TAGM55?23x14x2218?
ConcordePVX-840TAGM80?26x17x2826?
ConcordePVX-1080TAGM105?32x17x2332?
DelphiBE102 54Flytende10265033x18x24261.400
DelphiBE170 72MFlytende17085051x22x21442.200
ExideGel G80Gelé8057036x18x19272.100
ExideGel G120Gelé12072051x19x22413.200
ExideMaxximaAGM5075026x17x21172.000
Optima925SAGM4672023x17x20172.000
Optima1050SAGM5081525x17x20182.200
Varta830 60Gelé60?28x18x19192.500
Varta835 75Gelé75?35x18x19242.900
Varta831 85Gelé85?35x18x24313.000
Kommentarer til tabellen:
Tabellen omfatter sikkert ikke alle de vedlikeholdsfrie 12 volts batteriene på markedet, men vi har forhåpentligvis med et representativt utvalg av de mest aktuelle batteriene fra de mest kjente og synlige produsentene. Batterienes kapasitet er oppgitt ved en utladning over 20 timer. For de fleste merkene finnes det også tilsvarende batterier i andre størrelser.
Fordeler og ulemper
På samme måte som vi vurderer andre produkter, kan vi vurdere vedlikeholdsfrie, ventilregulerte batterier som gruppe:
Pluss:
·Ingen påfylling av vann.
·Lang levetid (mange opp- og utladings-sykler).
·Tåler (vanligvis) opptil 180 helling.
·Ikke noe syresøl.
·Ingen gassing.
·Lav selvutlading.
Minus:
·Kan ikke etterfylles med vann.
·Ødelegges ved overlading ("koking").
·Vanskelig å sjekke ladetilstand.
·Høy pris.
Kjøpetips
Når du skal anskaffe nye batterier om bord, er det viktig at du anskaffer tilstrekkelig batterikapasitet. Bruker du 100 Ah i døgnet, bør du (for å være på den sikre siden) generelt sett multiplisere dette tallet med en "batterifaktor" på minst 2. Det er begrunnet med at du ikke bør lade ut batteriene med mer enn ca. 50 prosent av deres totale kapasitet. Da trenger du for eksempel to batterier á 100 Ah.
Enkelte produsenter mener at du for deres batterier kan bruke en lavere batterifaktor. Hvis du stoler på det, kan du kanskje gå ned til en faktor på 1,6 for vanlige (åpne) fritids- forbruksbatterier, eller ned til 1,2 for ventilregulerte batterier. Men husk at da vil batterienes levetid forkortes. Du trenger i så fall færre batterier. Men vil du gardere deg mot strømproblemer om bord, og være mer sikker på at batteriene varer lengst mulig, holder du deg til 2-regelen. Og det forutsetter at du skal lade opp batteriene hver dag. Vil du lade bare annenhver dag, må denne kapasiteten dobles, osv.
Siden de vedlikeholdsfrie batteriene har et større antall forventede ladesykler enn vanlige (åpne) batterier, kan den høyere prisen muligens forsvares. For å kunne sammenligne prisen i forhold til levetiden for alle typer batterier, skulle vi gjerne kunne regne ut en pris per ladesykel for hvert batteri, men det er foreløpig ikke mulig (pga. manglende data fra batteriprodusentene).
Det anbefales å montere startbatterier for motor, elektriske propellere og (anker-) vinsjer. For øvrig kan du montere forbruksbatterier. Vil du unngå syresøl når båten krenger kraftig, bør du satse på helt lukkede, ventilregulerte Gelé- eller AGM-batterier, selv om de dyre.
Vil du slippe å etterfylle vann – og er villig til å betale for det – er vedlikeholdsfrie batterier løsningen for deg! Men hvis du har god plass, og sjansene for syresøl er minimale, vil det fremdeles sannsynligvis lønne seg å velger vanlige, rimelige, konvensjonelle batterier, selv om du må etterfylle med destillert (eller renset) vann en gang imellom.
Brukertips
Skal du få maksimalt ut av dine vedlikeholdsfrie batterier, må du være nøye med å lade dem riktig. Først og fremst må du passe på å bruke nøyaktig den ladespenningen som produsenten oppgir. For noen batterier er den litt spesiell, slik at du (for noen batteriers vedkommende) ikke uten videre kan benytte en vanlig lader. Kanskje du også må stille om ladespenningen på regulatoren på dynamoen (hvis det er mulig). Dernest må du passe på at batteriene ikke blir overladet. Er ladespenningen for høy – eller ladingen pågår for lenge – kan batteriene begynne å gasse unormalt mye, og da mister de væske. For et vanlig (åpent) batteri trenger ikke en overlading være kritisk, for de kan du etterfylle med vann. Men det er ikke mulig på et ventilregulert batteri. Ved overlading vil det etter hvert ødelegges, og må kastes.
Sjøfartsverkets regler
Sjøfartsverket har regler for batteriplassering i båter (NBS90):
·Batteriet må ikke plasseres i samme rom som bensinmotorer eller beholdere som kan avgi eksplosive gasser, for eksempel bensinkanner eller gassflasker.
·Batteriet skal utstyres med en lett tilgjengelig batteribryter, plassert så nær batteriet som mulig. Den skal være adskilt fra alt forbruk utenom det som hører til motoren. Gassalarm, tyverialarm, oppvarming og automatiske toalettpumper kan koples til før batteribryteren, men må da sikres spesielt.
·For båter med påhengsmotor større enn 26 kW (35 hk) samt i båter med fast elektrisitet gjelder også følgende: Batteriet skal være fastmontert. Hvis batteriet ikke er lekkasjesikkert ved stor krenging, skal det plasseres i en tett eske/kasse som er laget av materiale som tåler svovelsyre. Hver batteriinstallasjon over 5 kWh, henholdsvis med 416 Ah ved 12 V, skal være plassert i eget rom, med ventilasjon til friluft.
Ord og forkortelser
A, AmpAmpère
AGMAbsorbed Glass Mat (Absorbert Glass-Matte)
AhAmpèretimer, måleenhet for et batteris kapasitet i strøm (ampère) ganger tid (timer), målt ved 20 timers utladning
CCACold Crank Amps, kald-startstrøm, måles ved -18C
IECInternational Electrotechnical Commision, et internasjonalt standardiseringsorgan
GelGelé
hHour (engelsk for time)
HKHestekrefter
MCAMarine Crank Amps (Maritim startstrøm), måles ved 0C
VVolt
Mer info?
Exide Sønnak
Telefon 22 07 47 00
Web: www.sonnak.com
Gylling Teknikk AS (Optima og Concorde)
Telefon 67 15 14 00
Web: www.gylling.no
Nereides AS (Cruz Pro)
Telefon 22 20 14 10
Web: www.nereides.no
Sleipner Motor AS (Delphi)
Telefon 69 30 00 60
Web: www.sleipner.no
Varta Autobatteri NUF, Oslo
Telefon 22 09 11 24
Web: www.varta.no