utgave nr 9 1993

NordWest 1100

Publisert Sist oppdatert

      TEST: Nord West 1100

      Møbelfinish

      Nord West 1100 er en stor cabincruiser med flybridge. Meget solid og samvittighetsfullt bygget med super finish og et sjeldent fint innredningsarbeide. Båten er norskkonstruert, men bygges i Sverige.

      Av Hans Due

      Benny Martinson har gått læretiden ved Hallberg Rassy-verftet på Orust mellom Uddevalla og Gøteborg. I 10 år jobbet han her før han startet Bennys Båtbyggeri som fra i år har skiftet navn til Nord West Yachts. I 1989 kjøpte han formene til Nord West-båtene, som tidligere ble bygget på nord-vestlandet. Siden har båtene fått ny innredning og forbedret skrog. Bortsett fra noen få detaljer, står båten på ingen måte tilbake for andre bobåter i toppklasse, som f.eks. Storebro-båtene, bortsett da fra prisen, som er omtrent den halve.

      Innredning

      Mahogniinnredning er standard, og arbeidet er av meget høy kvalitet. Mange mener at seilbåtinnredninger er mye mer forseggjort enn motorbåtinnredninger, og det med rette. Norske båtbyggere har fremdeles mye å lære av innredningsarbeidene i svenske seilbåter. I Nord West båtene føler man at her står en bak som har jobbet med seilbåtinnredning. Myke, avrundete hjørner overalt, solide, massive materialer, og en overflatebehandling som på et møbel. Alle skott er støpt fast i skroget, hvilket gjør dem meget stive, og man unngår skruer som løsner etter en tid.
      Alle puter og madrasser er av topp kvalitet, faste og behagelige i stoppen. Som standard leveres alle båtene med fullt utstyrt bysse med kjøleskap/boks, kokeapparat og komfyr, elektrisk avtrekksvifte og dobbel oppvaskkum i stål med armatur i skikkelig rørleggerkvalitet. Alle vasker forøvrig er i porselen med armatur som i byssa.
      Det er faste køyeplasser til seks voksne i tre dobbeltlugarer, pluss et lite barn i den ene. I tillegg kan dinetten under dekk gjøres om til stor dobbeltkøye.

      Lugar forut

      Dette er rederens lugar. En stor skråstilt dobbeltkøye langs babord side og en liten barnekøye/sittebenk mot styrbord. Under dobbeltkøya er det et digert stuerom man har adkomst til både fra toppen og gjennom en dør i siden. Det er langsgående hyller med mahogni-stopplist mot skrogsiden på begge sider.
      Skottet akterover og dørene er i mahogni. Det samme er tre små skap og et hengeskap på styrbord side. Taket har skaipolstring, og skrogsidene korthåret "pusestoff". Dagslys kommer inn via takluke (som er hengslet riktig i forkant) og to avlange koøyer som også kan åpnes for ventilasjon. Når nattemørket senker seg, har man lys fra tre taklamper. På dørken er det kantsydde tepper. I testbåten var det teakdørk overalt, noe som er ekstrautstyr.

      Trangt toalett

      Toalettrommet hadde tilfredsstilt alle krav hvis det hadde vært i en 26-27 fots båt. Men i en båt med en skroglengde på 11 meter ( 36 fot), er plassen for snau. Også her har Benny tatt med seg innredningsløsningen fra seilbåter og det passer ikke så godt i en stor motorbåt. Det er riktignok en stor porselensvask med solid armatur, en Plastimo båtdo i god kvalitet (porselensskål og tresete/lokk) og et gedigent speil på skottet. Men plassen på siden av doen er for snau, og dusjmulighetene er meget sparsomme. Skal du dusje, må du bruke hånddusjen i armaturen på vasken, og alt i rommet må bli vått. Dørken er drenert, dreneringen skjules av trallverk og vannet ledes til septiktanken.
      Forøvrig er det mye hylle- og skapplass. Belysningen er også generøs. Utlufting skjer via koøye i skrogsiden eller ventil i taket. Dessverre er det ingen elektrisk utluftingsvifte.

      Bysse/dinett

      Byssa er stor og praktisk. Tobluss Optimus kokeapparat og stekeovn har en sentral plass i U-løsningen. Elektrisk avtrekksvifte over kokeapparatet er standard. Vår testbåt hadde kjøleboks og fryseboks nedfelt i benkeplaten på hver side (typisk fra seilbåt), men båten kan også leveres med vanlig kjøleskap. Dobbelt oppvaskkum i stål med skikkelig rørleggerarmatur og god avsettingsplass, gjør oppvasken til en fornøyelse. (Slå den!) Skap er det rikelig med, samt tre skuffer og en liten skjærefjel. Arbeidslys har man enten i form av dagslyset som flommer inn fra frontvinduene over byssa, eller fra lysstoffarmatur under overskapene. Alle hjørner mykt avrundet, alle bord og hyller har slingrekanter, noe som er gjennomgående i hele båten. Her finnes ingen skarpe kanter å slå seg på. Bra!
      Vis á vis byssa er en dinett (spisebord med U-sofa rundt). Bordet kan senkes og omgjøres til stor dobbeltkøye. En fortrekksgardin gjør om dinetten til en egen sovelugar. Dagslys sikres gjennom et koøye og via vinduene i styrhussalongen. Forøvrig er det tre små innfelte lamper og en stor lampe, slik at man har rikelig med leselys. Dinetten er en intim og koselig krok med bokhylle og to små skap over.
      Mot førerplassen er det to skap med alle el-tilkoblinger, sikringer og releer og regulering til gass/gir. Her har også alle båtens håndbøker fått plass i en perm. El-anlegget er ryddig og oversiktlig lagt opp med kabler i forskjellige fargekombinasjoner. Det er topolet elektrisk anlegg i hele båten. Fra koblingspanelet går kablene til bryterpanelet på førerplass.
      Leideren fra bysse/dinett og opp i styrhussalong har to trinn med stuerom under.

      Styrhussalong

      En stor U-sofa på babord side gir sitteplass til 6-7 personer. Under benkene er det stueplass og bordet kan brettes ut. Salongen er lys og vennlig med god utsikt. Vis á vis er det flere skap med glassdører som skjuler barskap og glassholdere og gir plass til andre ting. Den åpne dørken er stor, slik at det ikke skulle være fare for sammenstøt dersom to personer møtes.
      Det er tre små innfelte lamper og to store lamper i styrhussalongen som sikrer godt lys på mørke kvelder. Vinduene på begge sider har gardiner som kan trekkes for, og på hver side er det også et vindu som kan åpnes. Fra styrhussalongen går det trapp til akterdekk og ned til akterlugarer og motorrom.

      Førerplass

      Det er et dobbelt førersete med midtstilt ratt. Et stort kartbord skiller dashbord og instrumentpanel. Kartbordet mangler en kartlampe på fleksibel arm og med rødt lys. Bryterpanelet går langsetter under sidevinduet og er meget oversiktlig. Eneste vi savnet var bakgrunnsbelysning på skiltene til hver bryter. Alt det elektriske ombord kan forøvrig styres fra bryterpanelet slik at man ikke behøver å krabbe rundt i hele båten for å slå av lys. Gass/girspaker sitter der de skal. Og så gjentar vi hjertsukket til motorleverandøren om å få bryterne til powertrimen opp på spakene. Forøvrig er gass/girspakene alt for tunge å håndtere i en slik båt med dobbeltinstallasjon og spaker både på førerplass inne og på flybridge. Wireoverføring funksjonerer ikke. Her må elektriske overføringer á la Microcommander monteres.
      Alle instrumenter av betydning er i synslinjen, med kompasset i senter. De tre frontvinduene har hver sin vindusvisker av solid kvalitet med store viskerblader og parallellarmer. Dessuten har de intervallbryter. Bra! Vi savnet vindusspyler (ekstrautstyr). I tillegg er varmeapparat/defroster ekstrautstyr. Det bør inngå i standardpakken. Vi kommer aldri til å slutte å hamre om dette. Alle produsenter som ikke har dette som standardutstyr, sier at det er såre enkelt for kunden å få montert som ekstrautstyr. Dette argumentet holder ikke, for varmeapparat/defroster skal være standard i alle bobåter. Så får man heller legge på prisen. Det blir billigere å montere dette under bygging enn etterpå.
      Forøvrig har man fin utsikt horisonten rundt fra førerplassen.

      Akterlugarer

      I vår testbåt var det to akterlugarer under akterdekket og styrhussalongen. Nedgangen til lugarene er på styrbord side fra styrhussalongen. Hovedstrømsbryterne er på skottet ved leideren. To trinn ned kommer man til en nisje på siden av motorrommet. Her er det tilnærmet full ståhøyde, og eieren av vår testbåt ønsket en håndvask og noen små skap her. Under håndvasken er batteribanken. Bak speilet er adkomst til elektrisk ankervinsj. Alternativt kunne vi godt tenke oss et dusjrom her siden toalettrommets dusjmuligheter er begrenset.
      Det er to dobbeltkøyer under dekket til styrhussalongen. Et lite rom mellom dem er adkomsten, men her må man krabbe eller gå på huk. Fra dette rommet kommer man også inn til motorrommet via en stor dør (adkomst også via luke i akterdekket). Idet døren åpnes, tennes lyset automatisk i motorrommet, og her er det rikelig med lys. Mellom dobbeltkøyene er det også et felles skap. Innenfor babord dobbeltkøye er det et rom hvor varmeapparatet er plassert. Det er gode servicemuligheter her.
      Dobbeltkøyene er romslige. Dagslys kommer inn gjennom koøyer, forøvrig elektriske lamper.

      Uteplass/flybridge

      Akterdekket er ganske tradisjonelt. En stor langsgående benk på styrbord side (gir ståhøyde i nisjen under hvor håndvasken er plassert) og åpent forøvrig. Her kan man plassere bord og stoler. Teakdekk på akterdekk og innvendig er standard, mens teakdekk på badeplattform, dollbord og fordekk er ekstrautstyr. Luker ned til motorrom og stuerom. Rundt uteplassen er det håndrekker i mahogni. Mellom rekkestøttene i rustfritt stål er montert glass for å skjerme mot vannsprut og vind.
      Skansekledningen har en utsparing i midten akterut, og her er nedgang til badeplattform (standardutstyr). Badeplattformen har stige-/redningsleider men er ren forøvrig, bortsett fra ankerspillet og kjettingen som går gjennom akterspeilet. Her er det gjort en tabbe. Flaggstangfestet er montert like over gjennomløpningen for ankerkjettingen, hvilket medfører at flagget blir dratt inn med kjettingen.
      Det er brede dollbord langs styrhuset. På babord side på akterdekket hvor det ikke er noen benk, er det laget et iland-/ombordstigningstrinn. Pulpiten starter ved akterdekket og går helt fram til åpningen i nebbet i baugen. Pulpiten er høy og trygg. Dessuten er det griperekke langs styrhuset, slik at man er sikret. Helt forut er det en stor drenert ankerboks, og nebbet er klargjort for ankervinsj. Fordekket er stort.
      Leideren til flybridgen er på babord side. På flybridgen har man tre stoler og en solseng. Førerplassen er velformet, og med plass for båtsportkart. Man sitter komfortabelt og kjører. En liten blunder i organiseringen på dashbordet er at powertrim-knappene er montert på hver sin side av dashbordet. Dermed må du slippe rattet for å justere drevene. Trimknappene på babord side burde bytte plass med knappene til ankervinsjen.
      Alle lanterner er montert på targabøylen som vender akterover fra flybridgen. Plasseringen er fornuftig og gir ingen generende reflekser, enten man nå sitter inne og kjører eller på flybridgen.

      Sjøegenskaper

      Dette er en stor og tung båt som tåler mye sjø. Båten går mykt og fint, og skroget virker velkonstruert etter justeringene. Den sitter godt i svingene (skulle da også bare mangle med dobbelt duoprop). Med doble motorer og baugpropell går finmanøvrering som en lek. Normalt ville vi si at baugpropell var overflødig på en båt med dobbeltinstallasjon, men på denne båten var det faktisk vrient å manøvrer bare med to motorer. Dobbeltinstallasjon av motorer er nødvendig.
      I testbåten satt to Volvo Penta KAD 42 dieselmotorer på 230 hk. hver. Mindre motorkraft enn det frarådes. Det tok tid før vi fikk båten skikkelig i plan. Det spørs om ikke 61-motorene (306 hk) til Volvo er et bedre alternativ. De har for det første et adskillig større sylindervolum med større "trøkk" (dreiemoment). Dessuten noen ekstra hestekrefter. Toppfarten med KAD'ene målte vi til 30,8 knop. Båten datt igjennom ved ca. 2800 omdreininger og 17-18 knops fart.

      Tekniske installasjoner

      Det elektriske anlegget ombord er bra. Topolet og skikkelig systematisert. Kabeltverrsnitt er tilstrekkelig hele veien. Men batteribanken er noe snodig satt sammen. Ett startbatteri til hver motor på 105 Ah og to forbruksbatterier på tilsammen 290 Ah. Startbatteriene kan ikke kobles sammen. Vi ville hatt ett startbatteri på 105 Ah. felles til begge motorene samt ankervinsj og baugpropell. I tillegg en batteribank til forbruk på minst 400 Ah. Alt koblet via en manuell batterivender. Dessuten ville vi skiftet ut dynamoene på Volvomotorene (50 A) til dynamoer med 90 A. strømstyrke og en effektiv laderegulator, slik at batteribankene kan mates i løpet av kort tid.
      Noen vil kanskje innvende at et startbatteri er for lite for to motorer, men det er ikke tilfelle. Motorene startes ikke samtidig, men en for en. Ett 105 Ah batteri har kapasitet til mange startforsøk. En så stor båt som dette har mange elektriske innretninger som hver seg bruker mye strøm.
      Alle skroggjennomføringer hadde doble slangeklemmer. Kabler og slanger var skikkelig oppklamret. Motorrommet var ryddig, og det var stort sett god adkomst til motorene, bortsett fra et lite felt på hver side hvor motorene var klint helt inntil motorromsisolasjonen. Det spørs om ikke luftemulighetene var noe begrenset her.
      Hydraulisk styring gir myk og behagelig manøvrering. Men gass/girkontrollen krever trening i helsestudio for styrmannen. Wireoverføringene blir alt for lange i en slik båt, og elektriske servobaserte kontroller er det eneste fornuftige.
      Som standard leveres båten med to elektriske lensepumper og en manuell. Bra! Nivåbryterne til de elektriske pumpene kan forøvrig overstyres fra bryterpanelet ved førerplassen dersom de skulle henge seg opp.
      På en båt som veier mellom 8 og 9 tonn, er man helt avhengig av ankervinsj. Dette er ekstrautstyr, men kan like godt først som sist legges inn i standardutstyrslisten.

      Fart/støy

      Farten er radarmålt med to personer ombord, ca. 300 liter diesel og standard inventar. En propell var noe skadet, og kan ha gitt et fartstap på rundt en knop. Støyen er målt ved førerplass med dører og vinduer lukket. Støynivået på toppfart er absolutt akseptabelt. Med elektrisk/hydrauliske gass/girkontroller vil dessuten motorstøyen via kablene bli borte. Den var til tider noe sjenerende.

      Omdr.Fart i knopStøy i dBa
      380030,879,5
      350026,378,2
      320023,576,2
      290018,375,0
      260012,273,3
      230010,372,9
      2000 9,768,1
      1700 8,467,2
      1400 7,266,1
      1100 5,859,8
      800 4,961,9

      Data
      Lengde over alt:12,20 m.
      Skroglengde:11,00 m.
      Bredde:3,80 m.
      Dypgående:0,85 m.
      Vekt:9,2 tonn
      Vanntank:400 lt.
      Drivstoff:1000 lt.
      Pris m/ 2 x KAD 42 u/flybridge:Kr. 1.435.330,-
      m/flybridge:Kr. 1.482.850,-
      m/2 x TAMD 61 og flybridge:Kr. 1.616.134,-
      m/2 x Catepillar (á 425 hk) :Kr. 1.931.443,-
      Produsent:Nord West Yachts, Geddebräcka 7363, 44090 Henån, Sverige. Tlf. 095-46-304 39 030.
      Norsk importør:La-Sa Båt & Motor A/S, Postboks 59 Skøyen, 0212 Oslo. Tlf: 22 50 93 16.